9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
KariMatti
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Heinä 06, 2017 20:17

9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja KariMatti »

Onko empiiristä kokemusta? Vikakoodi näytti kampiakselin asennontunnistinta, ei ole se, kokeiltu uutta, ei käynnisty. Bensapumppu toimii, yläkerta liikkuu startatessa jne. Kertoisin korjaamolle, jos olisi jokin hyvä vinkki.... 8O

Ps. Ja tässä syy miksi ei käy 8O

https://www.dropbox.com/s/sbfd4d5b0y4e95f/Saab.jpg?dl=0

Perimmäinen aiheuttaja lienee tukos öljykanavissa.....
Viimeksi muokannut KariMatti, Su Elo 13, 2017 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2164
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja anv »

Doh, jos kiekkamittari toimii startatessa, asentotunnistin on ehjä. Jos pensapumpun ääni kuuluu kun laittaa virrat päälle, se toimii. Jäljelle jää yleisimpänä pensapumpun letkut tankin sisällä ja sytkäkasetti. Nämä nyt tuli ekana mieleen.

Edit: pensapumppu osaa muuten hajota niinkin että pyörii, mutta ei tee tarpeeksi painetta. Eli pensapaineet mittaukseen. Ja kai koneen starttiääni on normaali tasainen vouvouvouvou?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:ja sytkäkasetti. Nämä nyt tuli ekana mieleen.
Ng9-3:ssa ei ole "sytkäkasettia". Jokaisella tulpalla on oma puolansa.
Sen sijaan näissä on ionisaatioyksikkö IDM(CDM), joka tarkkailee sytytystapahtumaa. Sen tehtävänä on mm. käynnistyksessä määrittää sytytyksen synkronointi (syl. 1 vs. 4 ja syl.2 vs. 3). En vaan muista, että näitä olisi juurikaan hajonnut. Kertako se on ensimmäinen.

Kuitenkin kannattaa vielä tarkistaa nuo aiemmat seikat uudelleen. Eikä vikakoodien luku "varmalla" laitteella ole pahitteeksi, ellei sitä jo näin tehty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
KariMatti
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Heinä 06, 2017 20:17

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja KariMatti »

Kiitos vaivannäöstä. Soittivat pajalta ja olivat mitanneet, että yläkuolokohdassa 1. ja 4. pytyn mäntien ero on 10mm. Että se siitä viasta, joku pettänyt alakerrassa..... ei käy...tule käymään.... :cry:
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Oho, minkälaisilla kilometreillä näin murhaava vika syntyi ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
KariMatti
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Heinä 06, 2017 20:17

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja KariMatti »

164 000 km, ihan puskasta, kesken normaalin ajon 100 km/h laakista sammui... Kaksi päivää otona etsivät syytä ja ajoitusta aikoessaan tarkistaa, mittasivat mäntien syvyydet... näin puhelimessa kerrottiin..... seisoo nyt Jkylässä... olihan se jo viikon vanha... pitää keskustella myyneen liikkeen kanssa, pitäisikö odottaa jo hajoavan muutenkin noilla kilometreillä?
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja balanced »

Jos on viikko sitten liikkeestä ostettu tuollaisilla kilometreilla ja kone olisi isommin heti levinnyt niin kannattaa mielestäni sitkeästi ja kaikin keinoin hiillostaa liikettä mukaan talkoisiin. Kuluttajalla on aika paljon suojaa suhteessa myyjäyritykseen Suomessa ja tällaisista tilanteista löytynee ennakkotapauksia riittävästi. Ensin varmaan pitäisi se vika tietysti tietää. Ennen kuin tekee asialle itse mitään niin kannattaisi olla yhteydessä myyjäliikkeeseen ja kertoa tilanne ja kysyä miten aikovat tulla vastaan vian selvittelyssä ja korjaamisessa tai tehdä sen kokonaan (näinkin voi joku liike toimia). Niin on se mahdollisuus heille heti annettu. Jos pesevät kätensä kokonaan tai et ole vastaantuloon tyytyväinen niin sittenhän noita ennakkotapauksia voi etsiä ja olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, jotka voivat olla yhteydessä liikkeeseen ja sovitella asiaa. Siinä tapauksessa joutuu maksajaksi tietysti helposti ensin itse kun asian selvittelyssä voi kestää. Jos liike ei suostu neuvojan esitykseen korjauskulujen jakamisesta tms. niin olikohan sitten kuluttajariitalautakunnan käsittely ja viimeinen vaihtoehto kai käräjöinti. Kaikissa tietysti kestää. Noin kai se proseduuri muistaakseni suurin piirtein menee, mutta kaikkien etu lienee että liike tunnistaisi vastuunsa tällaisessa tilanteessa. Oliko isompikin firma mistä ostit?

Tuollahan tuota on tietoa paljonkin:

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... ton-virhe/

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... hin/autot/

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... tyskeinot/
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
KariMatti
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Heinä 06, 2017 20:17

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja KariMatti »

Juu, asia on prosessissa, vika/syy todettu, homma seis, kunnes saa kannan asiaan myyjältä. Haittaa vain tämä vuoden hiljaisin viikko työmarkkinoilla. Oli kuitenkin kerrankin hyvin huollettu (ainakin kirjan perusteella) auto vuosien saatossa. Suurin osa huolloista tehty vuosittain ajan, ei kilometrien perusteella. Turun seudulta.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja balanced »

Onnea matkaan. Mahtaisi hyvä huoltohistoria auttaa sen osalta että koneen sopisi odottaa kestävän vielä näilläkin kilometreilla. Että sen perusteella ei myyntitilanteessa ole ainakaan voinut odottaa saavansa mitä tahansa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
KariMatti
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Heinä 06, 2017 20:17

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja KariMatti »

Pakko kysellä ennakkoon 8) Jos menee moottori vaihtoon, niin mistä uusvanha???? :idea:
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Yksi vaihtoehto >>

http://www.neobrothers.co.uk/engine-bar ... 4670-p.asp

Toki tuolta löytyy käytettyjäkin...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Omaan tilasin Neolta uuden moottorin. Sen verran edullisia ettei kannata vanhaa paljon korjailla..
Pari viikkoa meni rahdissa.
XC70 D5 -11
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13219
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ikävä juttu, toivottavasti vika selviää nopeasti ja saat taas Saabin ajoon. Nämä T8-koneethan on olleet suhteellisen luotettavia, joten mielellään sitä kuulisi myös lopullisen diagnoosin siitä mitä koneelle tapahtui.

Neobrossilta on Viggenistin tavoin useammat vaihtokoneita tilailleet: http://www.neobrothers.co.uk/bare-engin ... 5023-p.asp
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2164
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja anv »

KariMatti kirjoitti:Kiitos vaivannäöstä. Soittivat pajalta ja olivat mitanneet, että yläkuolokohdassa 1. ja 4. pytyn mäntien ero on 10mm. Että se siitä viasta, joku pettänyt alakerrassa..... ei käy...tule käymään.... :cry:
10mm on aivan hiton paljon. Voiko tuollainen ero edes tulla muuten kuin että kiertokanki on pahasti mutkalla? Mikä sen sitten väänsi onkin toinen juttu...

Edit: miten tuo on mitattu? Minusta tuntuu ettei kiertokanki voi edes lyhentyä 10mm katkeamatta. Ja laakerivälys aiheuttaa tuon, olisi kone kyllä pitänyt melkoista pauketta. En tosin ole moottoriguru, joten viisaammat kommentoikoot. Jos kantta ei ole vielä nostettu pois, nostaisin ja tarkistaisin tilanteen. Kyllähän hydrolukko voi tehdä pahojakin tuhoja, mutta kai "KariMatti" mainitsisi jos olisi isompaan lätäkköön auton upottanu?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
KariMatti
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Heinä 06, 2017 20:17

Re: 9-3 -06 1,8T sammui, ei käy

Viesti Kirjoittaja KariMatti »

Moottori tilattu Ruotsista, vaihdettu, toimii taas hyvin. Myyjä maksoi moottorin. Hyvä lopputulos pienellä keskustelulla. Hajoamisen lopputulos alakerran totaalinen pettäminen, syy vielä ja varmaan jääkin arvoitukseksi... mutta puretaan raatoa, kunhan keritään....

Nyt sitten kysymys: Missä tai kenellä Itä-Uudenmaan suunnalla olisi Tech 2 laitetta, että saisi nuo näytöt kertomaan huollosta niin kuin kuuluu. Kun kumminkin tuli tehtyä käytännössä "raskas, iso" huolto, kaikkine nesteineen yms.
Samalla voisi tutkailla, mitä muuta sillä voisi säätää?
Vastaa Viestiin