Käynnistysongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
poiu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 13, 2012 11:13

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja poiu »

Ja vielä huomiona se (jos pumppua tilaat) niin katso että mukana tulee ns. "koko paketti", ettet pelkkää sähköpumppua tilaa.
Hyvä huomio. Olin katsellut tosiaan pelkkiä pumppuja.
Osanumerolla 93185093 löytyy 'syöttöyksikkö'. Tuossa pumppu on muovipaketissa, jonka voisin kuvitella olevan se suodatin?
Esim speedpartsilla: https://shop.speedparts.se/en/prod/9-3- ... 85093.html

Luulisi että tuon saa vaihdettua ämpärin sisälle jo helposti.
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Joo tuossa pumpussahan tuo valkoinen "kotelo" on se mitä ämpäriksi kutsun, pumppu on suoraan sen sisällä pystyssä ja alapuolelta löytyy laakean muotoinen suodatin.
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja APS »

https://www.neobrothers.co.uk/complete- ... 4669-p.asp

Tässä Neon myymässä on luultavasti kaikki polttoainemittaria lukuunottamatta?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
poiu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 13, 2012 11:13

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja poiu »

Noniin, pumppu on kairattu irti. Olikin yllättävän helppo homma. Pelti on pehmeää ja menee hyvin tuollaisella edestakaisin tärisevällä 'monitoimi' koneella. Liittimet lähtee myös nätisti irti. Ja onneksi vika löytyi, pumpussa ei mitään eloa.
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Noniin hyvä juttu! Tässä vähän hektisiä aikoja meneillään joten se ohjeen tekeminen jäi ajatuksen tasolle, mulla kuitenkin dokumentit on
eli jos joku nyt jatkossa kaipaa tähän kuvia niin laitelkaa yksityisviestiä niin voin vaikka niitä kuvia lähetellä sitten tulemaan.

Kun sain pumpun vaihdettua niin käsittelin tuon "kairatun" aukon läpänreunat + aukonreunat alustamassalla (sinkkimaali), josko se ruostumista estäisi.
Sitten painoin läpän alas ja vähän muotoilin niin että sain sen pysymään itsestään kiinni. Päälle vähän lisää alustamassaa niin että reiät peittyi
ja sitten parit slaissit bitumimattoa ristiin rastiin niin että paketti on hyvin suojattu.
poiu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 13, 2012 11:13

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja poiu »

Hihhei, pumppu vaihdettu ja Saab kulkee taas.
Pumpun mukana tuli myös johtosarja pumpun kanteen. Tässä oli napaisuus väärin ja en sitä aluksi huomannut. Pumppu pyöri väärään suuntaan eikä auto tietenkään käynnistynyt. Otin sitten johden entisestä ja heti käyntiin.
Liekkö ooppeleissa sähkösyöttö eri pinneistä vai sattuiko testaamaton osa itselle. Osa kun sopii moneen GM autoon.
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petromies »

Pumpun vaihto ois edessä. Mihin kohtaan jyräytän reiänn lattiaan ?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Jos kyseessä sama auto niin takapenkin alle keskipenkin alapuolelle kohoavaan metalliin.
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petromies »

Pumppu vaihettu em ohjeiden mukaan. Bilteman kuvioleikkuri oli kova sana. Autokatoksessa -18 asteen pakkanen huolehti että turhia ei kuhnittu. Kullanarvoinen tieto oli tuo että uuden pumpun johdot voi olla ristissä. Vanhalla johdolla alkoi toimia.
Letkuja ei tarvitse irrottaa pumpun kannen yläpuolelta. Sen saa nostettua putket paikallaan ylös ja pyöräytettyä kylelleen niin siitä välistä mahtuu ämpärin vaihtamaan.
Aikaa tuohon savottaan meni 1h5min ja parit nirhaumat pellinreunoista sormiin.
Viimeksi muokannut petromies, La Helmi 03, 2018 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Di17 »

petromies kirjoitti:Pumppu vaihettu em ohjeiden mukaan. Autokatoksessa -18 asteen pakkanen huolehti että turhia ei kuhnittu. Kullanarvoinen tieto oli tuo että uuden pumpun johdot voi olla ristissä. Vanhalla johdolla alkoi pelittään. Aikaa tuohon savottaan meni 1h5min ja parit nirhaumat pellinreunoista sormiin.
Tarttuiko yhtään kuvaa operaatiosta filmille? Kiinnostaisi nähdä mihin kohtaan se reikä kannattaa kairata.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petromies »

Laitoin yv
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petromies »

Edit2:
Tämä olikin itsekorjaavaa mallia. Vereksellä pumpulla jatkui sama oire. Auto jäi parkkiin ja irrotin akunkengän. Muutaman tunnin kuluttua menin kokeilemaan saisiko siitä jonkin vikakoodin ulos. Akun kenkä paikalleen ja starttaamaan, että mahdollinen vikakoodi tallentuisi. Ilmeisesti Saab oli jostain kuullut, omistaja oli samaan aikaan koeajamassa VAGgilaista niin se päättikin lähteä käymään ja toimii niinkuin mitään vikaa ei koskaan olisi ollutkaan.
***ttu mitä vehkeitä.

Edit:
Nyt jouti vähä tutkimaan tuota...
Yön jälkeen lähti käymään eli hörähti 2 sek. Sitten sammui.
Kun käytti pari kertaa virtoja päällä niin että pumppu hurisi hurinansa ja nipasta tarkisti onko bensapainetta, mitään ei tullut.
Kun starttasi niin sen jälkeen nipasta tuli löysä pikkuruikku.
Kun taas käytti virtoja pari kertaa päällä bensaa ei nipasta tullut.
Eli onkohan niin että kaksi viikkoa vanha MeatDora bensapumppu on tullut matkansa päähän.
Jos vika olisi tuossa paineensäätimessä niin ei kai sille ole merkitystä starttaako vai ei. Ja toisekseen painoin pihdeillä bensan paluuputken ruttuun niin olisihan sen silloin pitänyt tehdä railiin kunnon paine.
BTW paineensäädin löytyy Ruotsista ja maksaa marmorilla 41e


* * * *

No nyt tämä taas tempun teki. Auto ajettu ehjänä katokseen ja nyt ei lähde käyntiin. Pärskii ja voi käydä pari sekunttia. Aivan kuin ei saisi bensaa tarpeeksi. Paineputken nipasta tulee löysä pikkuruikku. Kun panee virrat päälle niin ruiskuaa sen ajan mitä pumppu käy....
Mikähön tuossa mättää...bensa oli ajettu dte0 mutta voiko se viedä pumpusta tehot. Bensaa tietysti lisätty ku ei lähteny käymään. Millanen on se paineensäätöventtiili. Löytyykö tarvikkeena minkälainen vaihtaa?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Moro! Tuohon ylläolevaan tekstiin en kyllä nyt osaakaan vastata.. itsellä jälleen ongelmaa. Vaihdoin tosiaan tuon pumpun viime syksynä ja tänä aamuna ei auto käynnistynyt. Starttaa hienosti mutta ei käyntiin. Bensaa ei tule tuonne venttiiliin moottorin päähän, bensapumppu pyörii normaalisti kun laittaa autoon virrat päälle. Minne se bensa jää? Voiko olla että pumppu ei pyöri enää startatessa? Pitäisikö pumpun syöttää virrat päälle laitettaessa sen verran löpöä linjaan että antaisi tipan moottorin pään venttiilistä? Apuja....
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja anv »

Omakohtaista kokemusta ei ole tuon korjaamisesta, vaikka vastaava auto on itselläkin. Saatko kytkettyä pensapumpun pyörimään kokoajan, vaikka akulta suoraan sähköt tai ohittamalla releen tms? Ja sitten tarkistamaan tuleeko pensaa. Voihan olla että esimerkiksi pensanpaineen säädin on rikkoutunut, eikä tee tarpeeksi paineita.

Todennäköisempi vika lienee kuitenkin se että tankin sisäinen letku on antanut periksi ja pumppu kierrättää pensaa "tankista tankkiin". Tämä vika kait on kaikkein yleisin tämän nykyisen etanolipensan vuoksi. Senhän letkunhan kuuluu kestää etanolipensaa päällä ja sisällä. Eikä liene kovin vaikea tarkistaakaan, kunhan vain taas käyttää sen pumpun pois.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Joo eiköhän tuon pyörittäminen pitäisi onnistua, toki nyt ajattelin ensin kokeilla vikaa muualta kun ei huvittaisi tuota penkinalustaa aukoa taas.. missähän tuo paineensäädin sijaitsee?

Josko sen tsekkauksen jälkeen lähtisi taas aukomaan..
Vastaa Viestiin