Käynnistysongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Heipä hei.

Pikaista apua kaivattaisiin.. aamulla töihin lähtiessä Saab 9-3 2.0t (2004) pyöritti normaaliin tapaan moottoria, mutta ei vain lähtenyt käyntiin. Ajattelin että kokeillaanpas vanhaa kikkaa, akulta kaapeli irti, hetken odottelua ja sitten uusi kokeilu. Pyöritti n. 1-2 sekuntia ja hörähti käyntiin. Ajelin töihin 25km ja auto toimi normaalisti. Pihassa vielä sammutin, löin ovet säppiin ja odottelin minuutin pari, ja sitten kokeilin uudelleen lähteekö vielä. No lähti, ja hienosti starttasi, aivan normaalisti. Nyt auto ollut nelisen tuntia pihassa ja kävin kokeilemassa. Normaalisti pyörittää mutta auto ei vain starttaa. Akku irti, ei apuja enää siitä. Pyörittää siis hienosti. Veikkauksia missä jumi? Kiitos jo etukäteen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kampiakselin asentotunnistin :wink: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Jatkoa edelliselle.. sain kuin sainkin värkin käyntiin ja ajoa kesti 20min kunnes eräässä risteyksessä ei vastannut kaasuun enää. Käynnistyy kyllä mutta käy epätasaisesti ja sammuu. Myöskään bensapumpusta ei kuulu virtaa päälle laitettaessa ääntä, voisko olla vikaa? Kampiakselin asentotunnistinta pari tuttua myös veikannut :( nyt odotellaan jotain tohtoria lukemaan vikakoodeja.
Idlewild
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Kesä 07, 2015 19:10

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Idlewild »

Tarkista varmuuden vuoksi ensiksi onko sulakkeet ehjät siinä pienessä rasiassa joka on akun alapuolella. Itsellä jätti motarille ohitustilanteessa pari päivää sitten ja ei lähtenyt sen jälkeen enään käyntiin. Pidin varmana että nyt meni polttoainepumppu. Hinarilla sitten merkkihuoltoon missä parin tunnin diagnoosin jälkeen löytyi palanut sulake joka vastaa polttoainepumpusta ja happiantureista. Ei jättänyt minkäänlaisia vikakoodeja tästä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Polttoainepumpussa tai sen releessä voi tosiaan olla vikaa, jos kerran ei kuulu tankista surahdusta virtoja päälle kääntäessä. Mikäli sitten taas vika on tuossa kampiakselin tunnistimessa niin silloin ei myöskään pumppu käy startin yhteydessä, mutta virtoja vain kääntäessä päälle pumppu käyn lyhyen hetken. Ja siitä se ääni tulee.
Idlewild kirjoitti:Tarkista varmuuden vuoksi ensiksi onko sulakkeet ehjät siinä pienessä rasiassa joka on akun alapuolella. Itsellä jätti motarille ohitustilanteessa pari päivää sitten ja ei lähtenyt sen jälkeen enään käyntiin. Pidin varmana että nyt meni polttoainepumppu. Hinarilla sitten merkkihuoltoon missä parin tunnin diagnoosin jälkeen löytyi palanut sulake joka vastaa polttoainepumpusta ja happiantureista. Ei jättänyt minkäänlaisia vikakoodeja tästä.
Oireet on kyllä tässä kysyjän tapauksessa hiukan erilaiset. Aiheuttanut temppuilua eli välillä lähtee ja välillä ei. Sulakkeen palaessa se on "kerrasta seis", niinkuin tuossa viestissä mainittiinkin.
Pumpun ollessa lopuillaan on sen käyntiinlähtö ongelma. Yleensä sitten käy kun on kerran pyörimään lähtenyt. Myös releen koskettimissa voi olla kulumista, jolloin ei joka kerta tee kunnon kontaktia. Sitä en taas muista että oliko ollut näitä johtosarjavikoja huonon kosketuksen muodossa juurikin tuolla moottoritilan sähkökeskuksessa. Ehkä oli.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Pikainen kyssäri ennenkuin vastaan kommentteihin, mistähän tuo bensapumpun rele löytyisi? :?: :?:
opTA
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 19:26

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja opTA »

VIBRA kirjoitti:Pikainen kyssäri ennenkuin vastaan kommentteihin, mistähän tuo bensapumpun rele löytyisi? :?: :?:
..ööh, varmaksi en väitä mutta konehuoneessa akun viereinen sulake-/relerasia ja sieltä: "nro. F2 20A. fuel pump, oxygen sensors" (yksi niistä 3:sta pikku sulakkeesta)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

opTA kirjoitti:
VIBRA kirjoitti:Pikainen kyssäri ennenkuin vastaan kommentteihin, mistähän tuo bensapumpun rele löytyisi? :?: :?:
..ööh, varmaksi en väitä mutta konehuoneessa akun viereinen sulake-/relerasia ja sieltä: "nro. F2 20A. fuel pump, oxygen sensors" (yksi niistä 3:sta pikku sulakkeesta)
Kysyttiin releen sijaintia .... ja sulake ei tietenkään ole vastaus siihen....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Jeps relettä tarkoitin ja totesin että tässä mallissa bensapumppua ohjaa rele joka on siinä akun edessä pienessä boxissa. Rele napsuu, joten oletan että virta kulkee bensapumpulle. Todettiin että edes käynnistysyrityksen jälkeen ei bensaa tullut linjaan (venttiilistä ei tullut bensaa ulos), joten oisko se sitten bensapumppu sökö. Penkin alla ei valmista reikää, nyt mietitään onko järkevämpi purkaa tankki alas vaiko tehdä reikä penkin alla olevaan peltiin. Tähän olisi vinkit siis tervetulleita.. ja että löytyykö suomesta kuinka hyvin bensapumppuja. OBD- lukija ei antanut vikakoodeja, ja kierrokset näytti nousevan 220 joten ihan ekaksi en lähtisi kampiakselin asentotunnistinta vaihtamaan.. toki epäilyttävää kun täältäkin saa lukea juttuja siitä, kuinka kierrokset on nousseet mutta silti viat hävinneet anturia vaihtamalla. Bensapumppu ei surise eikä pa- linjaan synny painetta joten oletan siis että vika pumpussa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

[quote="petrisa"
Myös releen koskettimissa voi olla kulumista, jolloin ei joka kerta tee kunnon kontaktia[/quote]
VIBRA kirjoitti:Jeps relettä tarkoitin ja totesin että tässä mallissa bensapumppua ohjaa rele joka on siinä akun edessä pienessä boxissa. Rele napsuu, joten oletan että virta kulkee bensapumpulle.
Luitko tuota viestiäni kunnolla ollenkaan :?:
Millä perusteella oletat pumpun saavan virtaa vaikka rele naksuu, kun mainitsin releen koskettimien voivan olla kuluneet (palaneet) huonoon kuntoon eivätkä tee kunnon kontaktia.
Kannattaa nyt joskus ajatella näitä asioita itsekin ja kun kerran asiaa tutkii niin tehdä se sitten kunnolla.

Joten... mittaa nyt hyvä ihminen yleismittarilla releen koskettimien pumpun puolelta, että tuleeko sinne jännite, kun rele naksuu eli ns. vetää. Älä arvaa ja oleta mitään :!:
Otat releen pois ja laitat hyvin ohuen johdon releen kantaan sinne pumpun jännitesyöttö lähtöön (yleensä merkintä 87) ja painat releen takaisin kantaan paikalleen. Sitten mittaat jänniteen maita vasten.

ps. Ajattele nyt...irroitat tankin tai teet aukon lattiaan ja sitten toteat...ai v**tu, eihän tänne pumpulle tule sähköjä...toteat releen olevan sitten rikki kun kärjet eivät tee kontaktia...v**uttaa niin ankarasti kun ei tullut testattua relettä kunnolla :evil:
Tavallaanhan se olisi oikein kun on sanonta: "tyhmyydestä sakotetaan".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Noniin.. rauhotu hetkeksi. Tosiaan unohdin kiiressä kertoa että tätä kyseistä relettä koitettiin viereiseen paikkaan päävirtareleen tilalle ja toiminta oli sama, kumpaa relettä vain kokeilikaan päävirtareleeksi. Mutta, kiitos vinkistä voisinhan sen nyt vaikka ihan mitatakin vielä. Enpä vain ole koskaan törmännyt releeseen joka napsuu mutta ei anna kärjeltä virtaa eteenpäin. En ikinä. Eikös noi tommoset tankinirrotushommelit oo mukavaa viikonloppujumppaa vaan :wink: Mutta, katotaan mitä mittaus sanoo.
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Mittaus kertoo että virrat päälle laitettaessa kosketin 87 kautta tuleva jännite on 12,9VDC. Startatessa jännite on 11,1VDC. Onko tuo liian alhainen? Sama lukema kahdella eri releellä mitattuna.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei nyt mitään hermoilua....olisit heti kertonut vaihtaneesi releiden paikkoja ja testanneesi sillä tavalla.

Itse olen törmännyt releisiin (onkin pitkä kokemus), joissa ollut sekä kärkien kiinnihitsautumista (johtaa koko ajan) että kärjet hiiltyneet/kuluneet pahasti (ei tee kontaktia tai tekee satunnaisesti). Pitkä kokemus (sähköalalta) on myös opettanut, ettei mitään jätetä arvailujen varaan vaan ne todennetaan luotettavalla tavalla. Tarkoittaa mm. ettei releen tai kontaktorin toimintaa voi todeta varmasti pelkästään ohjauspiiriä tutkimalla (aistinvaraisesti) vaan myös päävirtapiiri pitää tarkistaa.

Mitattu jännite aivan ok. Joten näyttää nyt bensapumpun vialta. Myös sekin, että jännite pumpulle on myös koneen pyöriessä eli startatessa, viittaa samalla kampiakselin asentotunnistimen toimivan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
opTA
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 19:26

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja opTA »

Löytyikö se bensa pumpun releen sijainti jostain..? Kun epähuomiossa vastasin sulakkeen sijaintia.
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Aivan petrisa. Kiitokset vinkeistä kuitenkin! :D Olen nyt todennut että bensapumpun releenä toimii esilämmityksen ja happitunnistimien rele. Jännä juttu että itse sulakkeessa joka on vieressä, lukee polttoainepumppu ja nämä kaksi muuta, mutta releessä ei puhuta polttoainepumpusta muuta. Jos siis nyt olen oikealla releellä, petrisa ehkä osaa tähän oikean vastauksen? :?:
Vastaa Viestiin