t vs T ja 5 vs 6?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

t vs T ja 5 vs 6?

Viesti Kirjoittaja automies »

Katselen tässä yhtä tuoreehkoa ysikolmosta. Tarkemmin sanoen MY08, vaikka VIN -code syntax on vanhan mukainen. Sen mukaan siinä olisi
9 = 5-speed automagic
S = 2.0t

1. Mitä sanotte laatikosta, onko enemmän automaagisesti parempi? Eli onko 5 tai 6 vaihteisessa jotain merkittävää eroa, paitsi yksi pykälä lisää? Jommassa kummassa jotain ongelmia odotettavissa?

2. B207L vs B207R eli t => T. Onko koneissa sisäisesti eroja eli jos jossain vaiheessa tulee mahdolliseksi "päivittää", niin onko mahdollista / järkevää? Turbo on isompi, mitä muuta joutuisi tekemään? Softa tietysti, suuttimia? Ja kestääkö tuo 5 vaihteinen automaatti vai meneekö koko paketti, moottori + vaihteisto, kerralla vaihtoon?

Mielipuolipiteitä, muita huomioita?

BTW: Näettekö jotain eroa sille onko auto tehty Trollhättanissa vai Grazissa?
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: t vs T ja 5 vs 6?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Automaagilaatikoissa on eroja ja 6-portainen on kyllä toiminnaltaan (toimiessaan oikein) selvästi parempi. Ongelmien yleisyydestä en osaa sanoa tarkemmin, mutta ainakin 6-portaisessa on aika yleisesti lieviä ongelmia lootan venttilipesään liittyen. Kyseisen palikan voi toki vaihtaa erikseen jopa loota paikallaan ja osa maksaa noin 500e halvimmilaan. Molemmissa lootissa yhtenä haasteena on se miten öljyjä on vaihdettu. Huolto-ohjelman suositusten mukaan tehdyt 120-150K öljynvaihdot on usein liian pitkiä vaihtovälejä. 6-portaiseen on hyvin hankalaa tehdä öljyn huuhteluvaihtoa, joten vanhaa paskaa jää lootaan aina noin puolet ja erityisesti venapesään jää likaa. Yhtenä 5-portaisen etuna on se, että uuden lootan saa aika halavalla -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... mission440

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: t vs T ja 5 vs 6?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

6-vaihteista automaattia ei ole tainnut olla juuri (lainkaan?) tarjolla bensakoneisiin joten käytännössä 5-vaihteinen se olisi. Molemmissa on kyllä venttiilikoneiston ongelmia. 6-vaihteista manuaalia on kyllä ollut loppupään autoissa tarjolla 5-vaihteisen rinnalla riippuen vuosimallista ja moottorityypistä. Näissä 5-vaihteisen etuna on parempi vaihtamistuntuma.

B207L ja B207R ero on tuon ikäisessä käytännössä vain ahdin ja nokat. Nokkien ero on hyvin pieni joten ahtimen ja softan vaihdolla pääsee R-moottorin potentiaaliin käsiksi. Suuttimet on samat MY07 alkaen. Automaatti kestää helposti ja paremmin vääntöä muutenkin kuin nelipyttyisten bensakoneiden vakiokytkimet.

Grazissa ei ole taidettu tehdä kuin avoautoja, mutta mielestäni ei ole sinänsä merkitystä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: t vs T ja 5 vs 6?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minäpä en muistanutkaan, että tuo A6 ei ollut bensakoneessa. Paitsi olihan se B284-koneessa, joka lienee bensakoneeksi luokiteltu murikka. Itse suosittelisin käymään kokeilemassa TTID-konetta A6-lootalla. Se on paras paketti tähän saappiin omasta mielestäni joka tapauksessa...

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: t vs T ja 5 vs 6?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo puhuin tässä yhteydessä vain nelisylintereisistä. Kutosiin oli toki tarjolla 6-vaihteista automaattia ja manuaalikin oli aina 6-vaihteinen niissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: t vs T ja 5 vs 6?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Poikkeuksena myös B207R XWD, jossa 6-portainen automaatti.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: t vs T ja 5 vs 6?

Viesti Kirjoittaja automies »

Kiitos arvokkaista tiedoista ja kommenteista.

Olen nyt tyytyväinen MY2008 2.0t automaagi avo-Saabin omistaja. Auto näyttäisi olevan alkuperäisen rekisteriotteen ja tankin luukun tarran perusteella BioPower versio. Siitä huolimatta on tarkoitus visiteerata Napen luona katsomassa mitä softalle voidaan tehdä. Nykyinen fööni saa puhallella siihen asti kuin jaksaa. Katsellaan isompaa tilalle sitten kun vaihto on muutenkin kohdalla.

Tuosta automaagista voisin vielä kysyä. Etsillä löysin pari juttua aiheesta, mutta niissä ei käsitelty tätä.

Minulla oli MY2008 9-5 Aero, joka siirtyi nyt isältä pojalle. Siinä Sport -nappi oli kätevästi vaihdevivun päässä ja myös sen toiminta oli sitä mitä pitääkin. Ja juu, ilkeät kommentit siitä miten sen napin painallus vain siirtää vaihtamisajankohtaa isommille kierroksille voi jättää väliin. Sport -asento teki kaksi asiaa oikein: 1. auton sai lähtemään tiukasta paikasta hätäisemmin 2. kaasua hellittäessä auto rullasi "normaalisti". Eli halutessasi pystyit ajamaan Sportilla normaalisti (vaikka se näin kirjoitettuna kuulostaakin hassulta).

Tässä avokolkin automaagissa nappi on älyttömässä paikassa kojelaudassa. Joudut siirtämään katsettasi osuaksesi siihen. Enemmän kuitenkin riivaa sen toiminta. 1. auto ei lähde mitenkään selvästi hätäisemmin kuin ilman sitä. Tähän voi tietysti vaikuttaa sekin, että hevosvoimia on miltei sata vähemmän kuin tuossa Aerossa. Niitä kaipaan kovin. 2. Pahin on kuitenkin se moottorijarrutus. Eli kun kiihdytyksen jälkeen nostat jalan kaasulta, auto hyytyy kuin manuaali. Hyvä, ettei sytytä pakoputkessa kuin ralliauto konsanaan... :evil: Jos haluan oikeasti ajaa kuin ralliautoa, niin siirrän vivun manuaaliasentoon ja vaihdan molempiin suuntiin ratista. Ja sitä ei kyllä avoautolla tule tapahtumaan.

Kysymys: Onko kukaan tutkinut tai peräti modannut automaagin softaa eli voisiko olla mahdollista muuttaa tuo Sport -mode samankaltaiseksi kuin femmassa?

Uskon tietäväni vastauksen, mutta sen verran tuo kismittää, että on pakko kysyä.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Vastaa Viestiin