9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
annankaisa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 09, 2017 07:35

9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja annankaisa »

-08 1.9 9-3 TiD 219tkm, on ruvennut hävittämään jäähdytinnestettä ja kylmällä koneella tupruttelee reilusti.
Imaisee nesteen käynnistettäessä, mutta kun korkin avaa tulee se takaisin. Säiliö on kyllä ilmattu mutta eipä tunnu toimivan.
Jakohihnan ja vesipumpun vaihto alkaa olemaan ajankohtaista mutta onko tässä myös mahdollisesti kansiremontti edessä? 8O
Öljykorkkiin näyttää hieman töhnää kertyvän..Voisiko vika olla missään muualla (esim vesipumppu?)

Apua ja vinkkejä kaivataan, myöskin pk-seudulla olevaa korjaamoa/korjaajaa saa suositella.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Todennäköisimmin EGR-jäähdytin vuotaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
annankaisa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 09, 2017 07:35

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja annankaisa »

EGR on jo poissuljettu vikalistalta ohituksella..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuskinpa sitä egr:ää on kokonaan mekaanisesti poistettu, vaikka softasta olisikin disabloitu ja venttiili tulpattu umpeen. Elikkä egr:n jäähdytin voi silti vuotaa...

Eski
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Voiko tuo egr-jäähdytin aiheuttaa myös kylmällä koneella huonoa käynnistymistä?
Entinen jäsen#2331
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EGR-jäähdytin voi hyvinkin vuotaa ellei sen jäähdytyspiiriä ole ohitettu, onko näin?
Ei vaikuta käynnistymiseen, vuotava EGR voi kyllä sitä huonontaa mutta yleensä johtuu akkukaapeleista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Siitä ei ole muuta tietoa kuin että olet sen joskus poistanut softasta. Ongelmanahan on aina tuo aamun ensimmäinen käynnistys. Kun lähtee huonosti käyntiin, savua tulee enemmän kuin armeijan savukoneista. Jotkin aamut käynnistyy ok eikä savuta yhtään. Ja nestettä saa lisäillä vähän väliä.

Kai se meikäläisen tuurilla on kuitenkin kansipahvi sökö. :evil:
Entinen jäsen#2331
annankaisa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 09, 2017 07:35

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja annankaisa »

Mulla toi egr on poistettu kokonaan järjestelmästä niin ei pitäisi vaikuttaa, auto nyt pajalla ja korjaamon mukaan nesteet eivät ole sekaisin eli ei kuitenkaan ole kansipahvissa vika...jännityksellä odotellaan mitä löytyy..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No kyllä se EGR-jäähdytin voi silti vuotaa vaikka EGR-venttiilikin olisi poistettu. Onko jäähdytin poistettu tai sen nestekierto ohitettu myös? Se on edelleen todennäköisin vuotopaikka.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
annankaisa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 09, 2017 07:35

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja annankaisa »

Diagnoosi varmistunut ja auto korjattu. Nesteen häviäminen johtui kansipahvin rikkoontumisesta 8O
Sumppi1
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Huhti 15, 2021 04:35

Re: 9-3 kansi mennyt 219tkm kohdalla?

Viesti Kirjoittaja Sumppi1 »

Moro. Omassa 1.9 Tids -07 vähän samanlaisia oireita, eli nesteen pinta alenee paisuntasäiliön korkin ollessa kiinni, nousten takaisin korkkia aukaistessa. Ylävesiletku ei juurikaan kovetu, eikä putken päästä ole savutellut, mutta paisuntasäiliön kautta kylläkin: Eli samantien kun auton käynnistää, alkaa kyseinen "haiku" nousta säiliöstä. Pari kertaa imaissut nestettä sylinteriin, jos on ollut parkissa keula alamäkeen päin. Jonkin verran nestettä myös häviää.

Tähän asti kokeiltua:
- EGR-jäähdytin ohitettu
- Uusi paisarin korkki
- Puristuspainemittaus ; puolen barin sisään joka sylinteri

Eli kysymys kuuluu, ennen kuin rupean kantta irrottamaan, että voiko tuon aiheuttaa jokin muu kuin vuotava kannentiiviste?
Vastaa Viestiin