Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja patu »

Mikäs olisi voinut mennä asennuksessa pieleen, kun oikea takajarru lämpenee enempi kuin vasen? Jarruttaa normaalisti eikä jarrut tunnu laahaavan päällä. Liikkuu pienessäkin alamäessä ja suoralla itsestään. Kokeilin myös pyörittää vanteesta suoraan ajon jälkeen, eikä mitään laahaamista ollut havaittavissa. Mäntäkin painui sisään köykäisesti asennusvaiheessa. Männät pyöritin kyllä kunnolla sisään, koska palat eivät olisi mahtunut muuten väliin. Palat ja levyt originaalit ORIOn. Uudet asennusjouset ajattelin hommailla vielä taakse, mutta tuskin niillä niin isoa vaikutusta ole.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Minulla oli kesällä samankaltaista ongelmaa, oikea takajarru lämpeni jonkin verran vaikka herkisteltiin ja oli uudet palat sekä levyt. Loppupeleissä meni satula vaihtoon ja nyt on toiminut.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja patu »

Jep! Täytyy seurailla miten kehittyy, kun vähän aikaa jarrut hakevat paikkaansa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja patu »

Saab99 kirjoitti:Minulla oli kesällä samankaltaista ongelmaa, oikea takajarru lämpeni jonkin verran vaikka herkisteltiin ja oli uudet palat sekä levyt. Loppupeleissä meni satula vaihtoon ja nyt on toiminut.
Vaihdoitko toisen ainoastaan? Kannattaako vaihtaa molemmat. Vertailin toisesta kolkista ja sen takajarrut eivät lämpene oikeastaan yhtään. Tässä toisessa lämpenevät molemmat, mutta oikea jopa polttaa sormenpäätä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Vaihdoin ainoastaan oikeanpuoleisen, kun vasen ei lämmennyt poikkeavasti ja levyn sekä palojen kuluminen oli normaalia. Mikäli sinulla lämpenee kumpikin puoli, kannattaa harkita molempien satuloiden vaihtamista.

Tuo jumitus oli muutenkin aika mystistä, välillä ei jumittanut kun tunkkasi ylös ja koetti käsillä pyörän pyörimistä, mutta välillä otti kiinni ihan kunnolla. Alun perin ajattelin, että käsijarrumekanismi on syynä, mutta ei ollutkaan...
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja patu »

En tajua itsekkään.. Palat eivät hankaisi ollenkaan, hyvin rullaa. Mutta sitä lämpöä ei voi syntyä niin paljon jarrutuksissa normiajossa etteikö joku siellä hankaisi. Mittasin digitaalisella infrapunamittarilla n.4km matkan ajon jälkeen. Lähtiessä oli 15astetta, kotiin kun pääsin oli edessä 32-34 ja takana 34-48. Lämpö oli jakautunut epätasaisesti oikeassa levyssä takana. Lähempänä napaa oli lämpö 48 ja levyn ulkokehässä 36.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Tuollaiset lämpötilat kuulostavat kyllä sangen normaaleilta, levyjarrussa palat koskettavat aina kevyesti levyn pintaa. Minulla oli niin kuuma levy, että hohkasi lämpöä kuin liesi konsanaan...
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja patu »

En muuten olisi ihmetellyt, mutta ennen palojen vaihtoa oli oikean puolen "näkyvä" pala ihan loppu, pintaa ei ollenkaan ja sisäpuolella 5mm. Toisessa kolkissa samalla työmatkalla (4km) takajarrut eivät lämpene yhtään.
20km ajon jälkeen oikea takajarru on tulikuuma ja kun sylkäisee niin sihahtaa. Peräkärryn kanssa jo 8km jälkeen sihahtaa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Lassie
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 19:29

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Omassa 2005 sedanissa vasen etujarru lämpisi huomattavasti. Satula purkuun-> Ei löytynyt mitään huomattavaa vikaa. Keraaminen mäntä ehkä hieman takerteli, mutta mäntä/sylinteri uudenveroisia. Uusilla tiivisteillä satula kasaan ja nyt tuntuu toimivan paremmin. Ehkä hieman vielä laahaa, mutta en ymmärrä missä voi olla vielä vika. Samalla uusin jarruletkun.
NG9-3SC 1,9tid '09
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja patu »

Katson vielä jossain vaiheessa liukupulttien liukumisen ja ehkä uhraan huoltosarjan. Katson sen jälkeen hommaanko uuden satulan. Ajellaan nyt se aika ja katsotaan miten lämmöt kehittyy.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

AVK:lta käteen jääneestä epäautosta jumittavat satulat korjasin katsastusreissulla hakemillani bilteman pienillä jarruvaseliinituubeilla.
Kumpikin etujarru laahasi ja toinen lämpeni erittäin härskisti ja valoihin ei tarvinnut ees kummemmin taajamassa jarruttaa.

Kotona työnsin kummankin satulan männän suojakumin taakse tuubillisen tätä vaseliinia, tätä ennen varovasti poljin männät sopivasti pitkälle. Paripäivää kävin töissä ja vika korjaantu itestään kun lämpö sulatti vaseliinia ja se ui johonkin kivaan koloon.

Ainakin tiivistesetin kanssa tehtäväksi varsin hyvä lisäoptio sivellä pinnat vaseliinilla eikä vain kasata satulaa jarrunesteen kanssa niinkuin monesti jossain ohjeissakin mainitaan. Ja yleensähän nämä ongelmat varmaan alkaa kun ajetaan palaa loppuun esim. takajarruissa vuosikaudet.
Sit vaihdetaan palat ja väkivalloin painetaan mäntä tupaan jolloin paskainen osa luonnollisesti alkaa jumittaa. Keraamisella männällä ongelma vähän pienempi, mutta rautaisella/teräksisellä aina jonkinlaista härmää on pinnassa.

Mutta varovasti sen vaseliinin kanssa toki, jarrulevyissä se ei oo hyväksi... :D
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tiedäpä sitten, onko sillä mitään merkitystä, jos autossa on esp.

Omassa on vain tcs ja siinä tuntee selvästi miten etujarrupalat "ajetaan" ihan lähelle levyjä. Esp-malleissa myös takajarrut osallistuvat järjestelmän toimintaan.

Lämpenemisen osasyynä voi olla kai myös aivan pieni jarrulevyjen kierous.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja patu »

Onkohan noilla jarrusatuloilla kauheasti laatueroja. Katselen vain Nimark.fi sivuilta kokonaan uutta satulaa.

https://www.nimark.fi/cars/SAAB/SAAB_9_ ... 566-10907/

N.20e sais huoltosarjan, mutta uusi houkuttaisi jos alle 100e sais kokonaan uuden. Tämän vanhan voisi jättää kunnostettuna varalle, odottamaan toisen kolkin jarrujen antautumista..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo ite tein just tuon helpon ja kalliin vaihtoehdon joskus aikanaan. Taisin jopa ostaa jostain saksan netikaupasta halvinta mitä oli tarjolla, satulat, levyt ja palat. Eikä siinä mitään moitetta ollut ja vaikka nyt ei kukkaroa säästänyt, niin olihan se juhlaa sit kun oli ne uudet osat.
9-3 SC on alla tälläkin hetkellä 107euroa maksanut kierros levyjä ja jarrupaloja autonvaraosat24.fi sivulta tilattuna. Ja halvinta mitä maa päällään kantaa. Ahvenistolle en ehkä lähtis, mut maitokauppaan kyllä... :lol:

Semmonen huomio harrastusautosta kun pyörittelin aikanaan motonetin tiskillä 3 eri valmistajan jarrusatulaa. 300mm levyn kanssa satulan muotoilu oli suht tiukkaa 15 tuumaisen vanteen sisään. Siinäkohtaa brembon valmistama valuosa oli selkeästi siroin kulmistaan ja myös viimeistellymmän näköinen pinnaltaan. Kaikilla siis sama hinta ja sama sopivuus ja varmaan kyseisessä autossa ihan moitteettomasti olis ajanut asiansa. Toki sittemmin on käynyt mielessä et miten sit olis jos purkais näitä ja sais tarkasteltua sylinteripinnan muotoja ja karheuksia et jatkuuko se sama juttu sinne myös.

Mut mulla kyllä pääsääntöisesti ihan hyviä kokemuksia näistä halvoista tarvikeosista. Vähän sellanen tunne, että jos ei orkkista laita niin miksi ostaa kalliilla sama osa motonetista kun sen voi ite tilata paljon halvemmalla ulkomailta. Jää hakemisen vaivakin kun UPS kantaa sen suoraan syliin.
Viimeksi muokannut e0000333, La Syys 16, 2017 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Jarrumäntätyökalu/takajarrut lämpiää

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Mulla kans ollut justiinkin oikean takajarrun kanssa harmia. Levy/pala kuluu 2-3 kertaa nopeammin kuin vasemmalla. Satulat ja jarruletkut (ja ekat putket) vaihdettu, mutta sama ongelma. Uudet levyt ja palat odotellut jo puoli vuotta, mutta ei viitsisi millään vaihtaa ennenkuin keksisi mistä johtuu. En tosin ole aikaa korjaamiselle uhrannut, vaan ajatellut että teen kaiken voitavan silloin kun jaksan alkaa vaihtamaan osia.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Vastaa Viestiin