Hei kaikki tietäjät, toivottavasti osaatte auttaa mua.
Potilas on 2008 (tehty 09/2007) 9-3 SC 1.8t BioPower, jossa poljintuntuma tuntuu olevan normiajossa ihan ok mutta paikallaan ollessa menee melko helposti pohjaan saakka (siis paikallaan ollessa). Nestettä ei kuitenkaan ole kadonnut, vika on ollut päällä nyt jo pari viikkoa.
Ja sitten taas vuorostaan takajarrut laahaa, kuskinpuoli enemmän. Koputtelin vasaralla satulaa ja se auttoi vähän mutta satula ahdistaa edelleen.
Luin täältä että joillakin on ollut ongelmia ABS/ESP hydrauliikkayksikön kanssa ja teinkin WIS/EPC löytämälläni ohjeilla testin että onko yksiköstä joku tiiviste pettänyt? Testissä tapit laitetaan kumitulppien alla oleviin 6mm reikiin ja seurataan liikkuvatko ne apulaisen polkiessa jarrua auton ollessa käynnissä. Mikäli tappi/tapit liikkuvat, on ohjeen mukaan sisältä hajonnut tiiviste ja yksikkö pitää uusia.
Mutta eipä ne tapit liikkunut ja nyt mulla loppuu ideat. En haluaisi ostaa kallista abs/esp yksikköä summanmutikassa. Kokeilin avata ilmausruuviakin sen toivossa että linjapaine olisi laskenut ja levy/napa olisi mahdollisesti alkanut pyöriä vapaasti mutta kovin oli tiukassa, en halunnut katkaista sitä joten annoin olla.
Kaverin delco testerillä nähtiin että jarrupaine nousee 170bar asti ja pysyy siellä vaikka poljin menee pohjaan saakka, tästä pääteltiin että ainakin pääsylinterin pitäisi olla kunnossa (koska paine ei laske).
EDIT: Ja mitään vikakoodeja ei tullut esiin eikä pala valot yms mittaristossa.
Omituinen jarruvika
Re: Omituinen jarruvika
veikkaan tuota jarruvikaa että pääsylinteri laskee nesteet kammiosta toiseen... Itsellä oli sama homma kuulemma iso hommainen työ joten hävitin auton pois kun alko muutenkin auto olla siinä kunnossa ettei kiinnostanut alkaa korjailla... Joku muu nappasi auton ja kaiketin korjasi itselleen siitä pelin. Tosiaan ei voi vaihtaa ainekaa 2.0:ssa pelkkää sylinteriä (tai ainekaan ei ole helppo homma) vaan pitäisi koko tehostaja vaihtaa (purkaamolta käytettynä) Joutuu purkamaan jonkin verran tavaraa pois tieltä ja jos oikein kuulin saattaa olla että joutuu tiputtamaan moottoria hieman...
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Omituinen jarruvika
Moro. Eikös silloin ton paineen pitäisi laskea jos neste pääsee virtaamaan pääsylinterin sisällä toiseen kammioon? Katottiin testerillä ja arvo pysyi samana kun poljin oli pohjassa, arvo ei muuttunut kuin silloin kun poljinta liikutti suuntaan tai toiseen.
Toi kuulostaa kams omituiselta jos ei pysty pääsylkkyä vaihtamaan erikseen? Ei se äkkiseltään näyttänyt mitenkään erityisen tiukalta paikalta?
Toi kuulostaa kams omituiselta jos ei pysty pääsylkkyä vaihtamaan erikseen? Ei se äkkiseltään näyttänyt mitenkään erityisen tiukalta paikalta?
Re: Omituinen jarruvika
Ennen kuin ryhtyy uusimaan kalliita osia, kannattaa hoitaa ne laahaavat jarrut kuntoon ja tarkistaa että paloissa on riittävästi pintaa jäljellä. Itselläni pehmeän jarrupolkimen aiheuttivat ihan vain täysin loppuun kuluneet jarrupalat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Omituinen jarruvika
Paloissa oli mielestäni pintaa jäljellä ihan mukavasti.
Kaippa se on pakko satula irrottaa eka ja tutkia että jumiiko ne männät.
Mä vaan ihmettelen sitä että molemmat satulat alkoi jumittaa samaan aikaan, toki onhan sekin mahdollista. Perheen kakkoskulkineen (vag) käsijarrun kans on vaan saanut tapella kans jo tovin, siinä vain vain toinen satula takkuaa.
Kaippa se on pakko satula irrottaa eka ja tutkia että jumiiko ne männät.
Mä vaan ihmettelen sitä että molemmat satulat alkoi jumittaa samaan aikaan, toki onhan sekin mahdollista. Perheen kakkoskulkineen (vag) käsijarrun kans on vaan saanut tapella kans jo tovin, siinä vain vain toinen satula takkuaa.
Re: Omituinen jarruvika
Kuten ylläoleva palojen paksuudesta puhui...
Niin, onko tässätapauksessa ollut jotkin jarrupalat käytössä levyihin nähden, ja jotka vaihdettu uusiin/vanhoihin joissa ollut ennemmän pinta-alaa kuin edellisissä, ja sitten vasta alettu ihmettelemään kun jarru ei toimi..?
(Harraste bmw jarrut oli ok mutta EBC:n paloina sekä Zimmermann -levyinä ja vaihdoin vain tavan BOSCH palat paikalleen, jarrutti motarilla kilsoja muttei pitänyt mitään -tähän tyyliin oli lopputulos mutta tämä parantui huomattavasti parin sadan, kolmen sadan km ajon ja "tuhansien" voimakkaiden jarruttelujen jälkeen, nyt toimii ok kun palat ovat asettunneet levyihin)
Niin, onko tässätapauksessa ollut jotkin jarrupalat käytössä levyihin nähden, ja jotka vaihdettu uusiin/vanhoihin joissa ollut ennemmän pinta-alaa kuin edellisissä, ja sitten vasta alettu ihmettelemään kun jarru ei toimi..?
(Harraste bmw jarrut oli ok mutta EBC:n paloina sekä Zimmermann -levyinä ja vaihdoin vain tavan BOSCH palat paikalleen, jarrutti motarilla kilsoja muttei pitänyt mitään -tähän tyyliin oli lopputulos mutta tämä parantui huomattavasti parin sadan, kolmen sadan km ajon ja "tuhansien" voimakkaiden jarruttelujen jälkeen, nyt toimii ok kun palat ovat asettunneet levyihin)
Re: Omituinen jarruvika
En ole tehnyt jarruille mitään, ostin auton vuosi sitten ja olen ajanut sillä nyt n. 21tkm. Kaikki ollut kunnossa tähän asti jarrujen osalta. Avaan takajarrut jahka kiireiltäni ehdin ja tarkista männät, palat yms.