Kaasuläppä taitaa ohjata bensassa tyhjäkäyntiä? Ohjaako jokin muukin, alipaine tms? Omassa tyhjäkäynti pomppii satunnaisesti, ihan kuin auto kaasuttelisi n.1100rpm itsekseen. Tätä tapahtuu aina välillä.
Kaasuläpällä ajettu 254tkm.
Tyhjäkäynnin ohjaus
Tyhjäkäynnin ohjaus
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Tyhjäkäynnin ohjaus
Periaatteessa moottorin tarvitsema momentti tyhjäkäynnillä pyytää tarvittavaa ilmamassaa ja sitä kautta kaasuläppää säädetään, jotta tuo tavoiteltu ilmamassa saavutetaan.
Kun kaasuläppäkotelo on karstoittumut, läppä liikkuu huonosti juuri tuossa tyhjäkäynnin vaatimalla avautumalla. Se ei oikein mitenkään tahdo saada oikeaa avautumaa ja säätyy koko ajan joko yli tai ali. Siksi kierrokset seilaa.
Toinen vaihtoehto on, että kaasuläpän akseli on väljä ja sieltä vuotaa ilmaa imusarjaan.
Tutki nuo paikat. Läppäkotelon sisustan voi puhdistaa ihan itse, joten aloita siitä.
Kun kaasuläppäkotelo on karstoittumut, läppä liikkuu huonosti juuri tuossa tyhjäkäynnin vaatimalla avautumalla. Se ei oikein mitenkään tahdo saada oikeaa avautumaa ja säätyy koko ajan joko yli tai ali. Siksi kierrokset seilaa.
Toinen vaihtoehto on, että kaasuläpän akseli on väljä ja sieltä vuotaa ilmaa imusarjaan.
Tutki nuo paikat. Läppäkotelon sisustan voi puhdistaa ihan itse, joten aloita siitä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Tyhjäkäynnin ohjaus
Kokeile onko vaikutusta jos nappaat ilmastoinnin poispäältä. Omassani seilaus loppuu samantein.
Ja kylmillä ilmoilla tosiaan käynti onkin tasaista.
Saab 9-3SS 1.8t vm.2006 176km
Ja kylmillä ilmoilla tosiaan käynti onkin tasaista.
Saab 9-3SS 1.8t vm.2006 176km
Saab 9-3ss 1.8t -06
Re: Tyhjäkäynnin ohjaus
Kiitokset vinkeistä. Läppä on puhdistettu pariin kertaan viimeisen 25tkm aikana. Toisella kerralla vaihdon lisäksi tiivisteen. Voisin kyllä käyttää sen vielä kertaalleen auki ja varmistaa. Ilmastoinnin vaikutuksen voin myös seuraavalla oirekerralla varmistaa. Vika on vaan hyvin satunnainen.
Alkoi tätä tekemään vasta tänä syksynä. Auton olen omistanu reilut kaksi vuotta.
Läppähän periaatteessa on kuluva osa. Vanhemmissa moottoreissa haurastuneet alipaineletkut taitaa aiheuttaa epätasaista käyntiä, niin siksi kyselen, että onko tässä kasissakin jotain vastaavaa.
Alkoi tätä tekemään vasta tänä syksynä. Auton olen omistanu reilut kaksi vuotta.
Läppähän periaatteessa on kuluva osa. Vanhemmissa moottoreissa haurastuneet alipaineletkut taitaa aiheuttaa epätasaista käyntiä, niin siksi kyselen, että onko tässä kasissakin jotain vastaavaa.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04