Jarrujen huolto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja APS »

Renkaidenvaihdon yhteydessä ajattelin huoltaa jarrut. En ole ennen kolkin jarruja huoltanut, niin tähän voisi jakaa vinkkejä. Jarruja kun huoltaa mieluummin liian usen.

Huoltokohteet:
- liukutappien putsaus ja uudellenrasvaus
- palojen tarkastus ja putsaus teräsharjalla, lopuksi jarrupalan taustan voitelu
- palojen ja jarrukannakkeen liukupinnan putsaus (tarvitseeko tätä voidella?)
- männän putsaus, toiminnan testaaminen, lopuksi männän voitelu
- takajarrujen käsijarrun testaus (tarvitseeko erikseen voidella?)

Tästä näkee hyvin jarrujen rakenteen hyvin https://youtu.be/yt-N4Kie95s?t=6m32s

Ja täältä huolto-ohjetta:
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm

Kuva
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
kartsa86
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 10:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja kartsa86 »

Ainakin voisi lisätä tohon että ottaa ne kumiholkit irti minkä läpi liukutappi menee ja poistaa sieltä hapettumat koska juuri sieltä se alkaa puristamaan liukutappia eikä liiku enää hyvin. Ite oon putsaillu tollaset paikat yleensä porakoneeseen tulevalla teräsharjalla.
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja patu »

Juu.. Takajarrut varsinkin tuolta liukukumien ympäriltä helposti alkavat syöpymään. Tein farkkuun syksyllä täydellisen jarrurumpan. Tuli taakse jopa uudet satulatkin, koska kaikki osat ja kumit olivat periaatteessa satulasta vaihtokunnossa. Ajattelin myös toiseen autoon renkaanvaihdon yhteydessä tsekata. Oli myös tästä toisesta pahasti syöpynyt. Takapalat olivat kuluneet puoleen väliin kulutuspinnaltaan ja etupäässä oli melkein uutta vastaava kulutuspinta. 8O Tässä autossa vielä tehdaspalat ja levyt.. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja APS »

Hyvä lisäys! Samalla näkee kumiholkkien kunnon.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja SS »

Metalli-metalli liukupintoihin oon yleensä laittanut sipauksen keraamista tahnaa, semmoista valkoista CRC:n tuubista.

Mitäs noille alumiinisatuloille kannattaisi tehdä, että ne saisi pysymään siistin näköisinä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja patu »

Mä maalailin Hammeriten kanssa mustaksi. Ja hyvin on kestänyt normiajossa. Näitä uusia satuloita en ole vielä maalaillut, katsotaan sitten ensi vuonna.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja APS »

Jarrut tuli huollettua, kiitokset kaikille vinkeistä!

Takapään liukupultit oli huonossa rasvassa. Vaihdoin kaikki Bilteman liukuihin. Oikean takasatulan pölysuoja oli myös päässyt irtoamaan. Mäntä ei ole siis enää suojassa. Kannattaako/pystyykö tätä vaihtaa erikseen vai suosiolla vaan kunnostettua Briteistä?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pystyy vaihtamaan, uusi pölysuoja pikkujarruihin löytyy ainakin Motonetin tiivistesarjasta: https://www.motonet.fi/fi/tuote/236726/ ... TE-02--o38
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja APS »

Onko kukaan vaihtanut pölysuojaa? Mietin vaan, että onko vaikea saada paikoilleen?

Käytetty satulakaan ei olisi pahan hintainen: https://www.neobrothers.co.uk/right-rea ... 3534-p.asp
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu, minä olen vaihtanut. Ei se kovin paha rasti ollut vaihtaa. Uusi ei kyllä napsahda mitenkään selkeästi paikalleen, että hetken siinä ihmetteli että onko se nyt sitten kunnolla kiinni vaiko eikö.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrujen huolto

Viesti Kirjoittaja APS »

Joo, vanhaa myös ihmettelin. Suojassa kun on satulan päässä metallirengas, joka siihen satulaan kait tarrautuu. Tarkkaillaan, että miten jarrut alkavat toimimaan, kun oli vähän epätasaisesti jumien takia kuluneet.

Neon recycled-satulat on luultavasti purkuautoista. Onkohan niitä mitenkään huollettu? Laitan kyllä Neolle myös kyselyä.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Vastaa Viestiin