B284 alavesiletku irtosi ajossa.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

B284 alavesiletku irtosi ajossa.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Mitenkäs nopeesti tuommonen B284-moottori tai sen osat ottaa itteensä? Alavesiletku lähti ajossa jostain syystä irti ja kaikki vedet pihalle. Risteyksessä alko herjaamaan vedenmäärää ja siitä ajoin kilometrin verran.

Alavesiletkun vaihdoin muutama viikkoa sitten ja alkuperäisillä klemmareilla laitoin uuden takas kiinni. Voihan se klemmari olla löysä tai jos ei niin mikä tuon sitten voi irroittaa? Toivottavasti nyt ei kannentiivisteet tai turbo ole ottanut itseensä? 107c vedenlämpö oli parhaimmillaan sillon ku mittasin lämpöjä OBD:n kautta.
9³SS Turbo X '08

-Janne
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: B284 alavesiletku irtosi ajossa.

Viesti Kirjoittaja anv »

Eipä tuota voi oikein tietää. Kun jos koneesta häipyy vedet, ja lämpömittaus on vedestä yleensä. Ja kun vedet häipyy, lämpömittari saattaa näyttää ihan mitä tahansa. Itse lähtisin siitä että ei vahinkoa tapahtunut, putki kii, nesteet sisälle ja kovaa ajoa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B284 alavesiletku irtosi ajossa.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

anv kirjoitti:Eipä tuota voi oikein tietää. Kun jos koneesta häipyy vedet, ja lämpömittaus on vedestä yleensä. Ja kun vedet häipyy, lämpömittari saattaa näyttää ihan mitä tahansa. Itse lähtisin siitä että ei vahinkoa tapahtunut, putki kii, nesteet sisälle ja kovaa ajoa.
Näin se on tehtävä. Alkuperäiset jousikiristimet vaihdettava parempiin letkunkiristimiin. Epäilen, että moottori heilumisellaan on nykäissyt alavesiletkun irti syyläristä pikkuhiljaa. Uusi letku kuitenki ollut kiinni pari viikkoa. Järjestelmä taitaa ilmata itse itsensä? Mites tuo paisarinkorkki, pitäiskö hommata varulta uus korkki, jos pitää liian suurta painetta järjestelmässä?
9³SS Turbo X '08

-Janne
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: B284 alavesiletku irtosi ajossa.

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

jjasco kirjoitti:
anv kirjoitti: Järjestelmä taitaa ilmata itse itsensä? Mites tuo paisarinkorkki, pitäiskö hommata varulta uus korkki, jos pitää liian suurta painetta järjestelmässä?
Järjestelmä ilmaa itsensä, täytä max-tasoon, korkki kiinni ja kone käyntiin. Konetta käytetään eri kierroksilla ja lisätään nestettä tarvittaessa, korkki taas kiinni ja odotetaan että termostaatti aukeaa. Sammuta kone ja tarkista nestetaso, täytä tarvittaessa max-tasoon.

Paisuntasäiliö ja korkki ovat heikko lenkki näissä turbon aiheuttaman kuumuuden takia joten ei se korkin vaihto muutenkaan ole pahitteeksi, ei se pariakymppiä enempää taida maksaa marmorilla.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B284 alavesiletku irtosi ajossa.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Illemmalla pitänee käydä vaihtamassa noi alkuperäiset jousiklemmarit pulttiklemmareihin niin vaihdan samalla uudet nesteet. Äsken koekäyttelin melko pitkään, OBD:n kautta katseltuna lämpötila seilasi kuumimmillaan 94-98c, tuolla välillä siis flekti pyöri sen aikaa, että lämmöt laski. EIkö noissa termostaatti ole 87c? AInakin tuon koekäyttelyn perusteella kaikki tuntuisi toimivan normaalisti.
9³SS Turbo X '08

-Janne
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: B284 alavesiletku irtosi ajossa.

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

jjasco kirjoitti: EIkö noissa termostaatti ole 87c?
WIS:istä olen lukenut joskus että olisi 82°C. Omassa aukeaa vasta 92°C jota olen ihmetellyt ja seilaa 92-94°C välillä, alkuperäinen termostaatti. Tilasin äskettäin tehdasuuden koneen kevään projekteja varten, termarikotelo helposti avattavissa joten täytyy lähipäivinä kurkata mikä siinä on kiinni, 82°C ei olisi pahitteeksi.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B284 alavesiletku irtosi ajossa.

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Ok, no sitten epäilen, että OBD:n kautta näyttää hieman yläkanttiin ja ei huolta siis tuostakaan. Totta on, että voisi olla 10 Celsiusta pienempikin tuo termostaatin aukeamislämpötila. Turhan kuumana käy jo pelkästään jäähdytysnesteen kanssa.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Vastaa Viestiin