B284 kysyttävää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
IPR68
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 07:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja IPR68 »

Juu niin kai :D
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Tässä ketjussa mainittiin, että oikea öljy on hyvä juttu ja niin varmasti on. Mutta, mutta... Tohtiikos sitä utsia mikä se sellainen oikea öljy voisi olla?
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Mitkä puolat koneessa on alkuperäisenä? Vaihdon jokin aika sitten tulpat ja minulla on sellainen mielikuva, että paikallaan oli Bosch:n valmistamat puolat. En tiedä mahtavatko sitten olla alkuperäiset, mutta en ainakaan muista, että puolien vahtamisesta olisi ollut mitään merkintää huolto-ohjekirjassa. Ainakin Maptun tarjoaa Bosch puolaa. Mikäpä sitten liekään tuo uustuotanto.

Mulla on välillä havaittavissa jotain pientä nykimistä tasakaasulla, joka katoaa kiihdyttäessä. En vielä tiedä mikä lienee syynä, mutta koneella on ajettu yli 200 000km ja puolat ovat kaiken käsitykseni mukaan edelleen alkuperäiset. Vaihdoin aiemmin uudet tulpat ja olisi pitänyt vaihtaa samalla nuo puolat, mutta eipä käynyt mielessänikään. Vaihtaminen on niin mulkkua, että vaihdan ihan suosiolla nuo kaikki.

Edit: Vastaan itselleni soitettuani itseäni viisaammalle: Alkuperäinen puola on Bosch.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

PaulMuadDib kirjoitti:
Ma Touko 08, 2023 19:24
Tässä ketjussa mainittiin, että oikea öljy on hyvä juttu ja niin varmasti on. Mutta, mutta... Tohtiikos sitä utsia mikä se sellainen oikea öljy voisi olla?
Luin Open foorumia, jossa kerrotaan, ettei GM:n Gexos 2 ole riittävän hyvä öljy koneelle. Itse olen käyttänyt GM Gexos 1 Gen 3:sta sen ollessa viimeisin ja paras inkarnaatio noista öljyistä. Enpä tiedä täyttääkö se vaatimukset, mutta näin tuolla on nyt sanottu:
En tiedä onko vika vain oulussa mutta täällä opeli tarjos mulle sellaisia öljyjä jotka eivät tohon koneeseen sovi... eli merkkiliikkeeseen ei missään nimessä kannata luottaa... Z28neX koneeseen saa kipata VAIN A5/B5 luokitettuja mehuja... opelilla asentavat A3

Tietenkin saahan sitä ajella vaikka ilman öljyjä mun puolesta... mutta aattelin vain et kone pysyisi kunnossa..

Pikaisen googlen jälkeen dexos 2 on juuri se opelin tarjoama A3/B4 öljy jota ei saa koneeseen kaataa... Ainakin koneen valmistajan Holdenin mukaan...
https://opelclubfinland.fi/keskustelu/v ... 5#p2103355

Edit:
Tässä on paras ymmärrykseni GM DEXOS 1 GEN 3 soveltuuvuudesta.
ILSAC GF-6 ylittää kaikin tavoin ACEA A5/B5 vaatimukset ja vertautuu uusimpaan ACEA A7/B7 vaatimuksiin. Valalle en tästä mene, mutta näin minä tämän nyt ymmärrän.
It looks like the API/ILSAC and ACEA specs have converged in many protection requirements with API SP/RC (ILSAC GF-6) and ACEA-2021. The legacy ACEA categories (A3/B4, A5/B5, C2, C3, C4, and C5) still lack LSPI and timing-chain wear protection and provide inferior valvetrain wear protection than API SP/RC (ILSAC GF-6) does. However, the new ACEA categories (A7/B7 and C6) provide LSPI and timing-chain wear protection and provide the same valvetrain wear protection as API SP/RC (ILSAC GF-6) does.
https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... cs.362023/
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Vastaa Viestiin