Saab 9-3ss, steering lock malfunction

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Apupoika
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2017 18:41

Saab 9-3ss, steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja Apupoika »

Hei,

:saab: heittää välillä mittaristosta valot poikki sekä samalla menee mittarit kiinni. Auto toimii välillä kuin unelma, mittarit kun tippuvat pelistä niin auto kuitenkin käy ja liikkuu. Mittaristo palaa henkiin kun käynnistää auton uudelleen. Rattilukko ei ole ikinä temppuillut.
Mistä vikaa hakemaan? Foorumi hakuja on tullut tehtyä ja ilmeisesti asiaan liittyy CIM, virtalukko, akku tai ratinasentotunnistin, onko näin?

Akun varaus seisonnan jälkeen 12.2-12.4V, mikä mielestäni on jo aika huono suoritus.

Vikakoodeja antaa seuraavat, luettu jollain Autelin MaxDiag.

P1624-00
CIM Missing on BUS
P1613-00
CIM Not Added or Missing Bus

Osaako näistä jo varmasti sanoa, että CIM on kilahtanut?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3ss, steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja 900i »

https://www.saabparts.com/fi-fi/finland/tarjoukset/

Akku ainakin vaihtoon jos noin huonosti pysyy latingissa. Aiheuttaa tässä kuin monissa muissakin autoissa jänniä juttuja.
Vikakoodit olisi syytä lukea tech2 testerillä ettei tule ostaneeksi ylimäärästä.
Saabilla oli hyvä akku tarjous 3v takuulla. Kannattaa kysyä vieläkö myyvät siihen hintaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3ss, steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Apupoika kirjoitti:Hei,

Rattilukko ei ole ikinä temppuillut.
CIM, virtalukko, akku tai ratinasentotunnistin, onko näin?

Ilmeisesti kuitenkin näyttöön tulee tuo otsikon mukainen herja vai mistä se on sinne keksitty"?
Ratin asentotunnistimella ei ole tekemistä tämän kanssa vaan paremminkin sähköisen rattilukon. Asentotunnistin liittyy ESP-järjestelmään.

Nämä CIM, virtalukko ja rattilukko liittyvät läheisesti toisiinsa ja minkä tahansa niistä vika saa aikaan vähän samanlaisia oireita. Nyt tietenkin tämä mittariston "sekoilut" tässä poissulkisi todennäköisesti virta- ja rattilukon. CIM -vika voi vielä jäädä jäljelle.
Kuitenkin noilla oireilla, kuten jo mainittukin, akun väsähtäminen on yksi erittäin tyypillinen ongelman lähde. Joten se siis ensialkuun vaihtoon ja ehdottomasti uuteen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Apupoika
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2017 18:41

Re: Saab 9-3ss, steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja Apupoika »

Ilmeisesti kuitenkin näyttöön tulee tuo otsikon mukainen herja vai mistä se on sinne keksitty"?
Kyllä, auto antaa näytölle tuota vikailmoitusta. Samalla seuraa mittariston pimeneminen.

Aloitan siis akun vaihdolla.
Apupoika
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2017 18:41

Re: Saab 9-3ss, steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja Apupoika »

Nostetaampa aihetta

Uusi akku vaihdettu ja tuntuu ettei vikaa enää ole olemassakaan. Seuraillaan tilannetta jos tekisi vielä.
Vastaa Viestiin