Vikakoodi P0300-00. Päivitys: ei käynnisty
Vikakoodi P0300-00. Päivitys: ei käynnisty
Apuja kaivataan. Saabas osoitti mieltään kelin lauhtumiseen ja kesken kiihdytyksen alkoi rykiä ja vilkutti moottorin vikavaloa (3 kertaa). Auto tuntui tukehtuvan, jos sillä yritti kiihdyttää. Sammuttamisen jälkeen ei ota kierroksia ja pyörii todella huonosti, aivan kuin kaikki pytyt eivät olisi mukana kunnes sammahtaa vähän ajan kuluttua. Op-comilla luettu vikakoodit ja muistista löytyi P0300-00 Random/multiple cylinder misfire. Pikainen etsintä viittaisi puoliin mutta voiko se aiheuttaa tuollaista? Autoon on vaihdettu puolat 2-3 vuotta sitten, kun oreina oli nykiminen kiihdyttäessa mutta muuten se toimi moitteetta toisin kuin nyt. Voiko kelin nopea lauhtuminen vaikuttaa asiaan?
Yksilö on vuoden 2003 93ss 1.8t automaatti ja kilometrejä takana vähän yli 250tkm.
Yksilö on vuoden 2003 93ss 1.8t automaatti ja kilometrejä takana vähän yli 250tkm.
Viimeksi muokannut Brutal, La Tammi 27, 2018 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vikakoodi P0300-00 Random/multiple cylinder misfire
Päivitystä: pirssi ei tänään startannut ollenkaan. Foorumin selaus ehdottaa syyksi kampiakselin asentoanturia mutta kierrokset näyttävät nousevan, kun starttia pyörittää... tosin tämäkään ei vielä (ilmeisesti) poista sitä syyllisten listalta. Polttoainepumppu voisi olla syyllinen mutta mielestäni takaa kuuluu pumpun vinkuna, kun virrat kääntää päälle. Ehdotuksia tai ideoita otetaan vastaan.. jos tässä Jyväskylän keskustan läheisyydessä asustelee joku Techin omistaja niin minua saa lähestyä yksityisviestillä
Re: Vikakoodi P0300-00. Päivitys: ei käynnisty
Ei ole tämän mukaan Jyväskylässä Techiä harrastajalla
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 437555&z=7
Procarservicellä sellainen on, joten sieltä ainakin löytyy.
Tuo P300 00 tarkoittaa sytytyshäiriöitä useissa sylintereissä, joten tuskin kaikki puolat ovat rikki. Yksittäisten puolien häiriöt ovat kukin omalla vikakoodillaan. Polttoaineen syöttöhäiriö vaikuttaa kaikkiin sylintereihin. Tähän voisi olla syynä pumppu tai jakotukin paineensääädin. Suuttimissa ei liene vika, koska tuskin kaikki suuttimet ovat yhtäaikaa vialla.
Tuo kampiakselin tunnistin on yksi mahdollinen vikapaikka. Siitä ei välttämättä jää vikakoodia tai sitten se on jokin muu sen aiheuttama johdannaisvikakoodi. Vaikka kiekkamittari näyttää toimivan, ei se silti poissulje kampiakselin tunnistimen vikaa. Jos tunnistimen signaali pätkii ja lisäksi nk. yläkuolokohta on epäselvä, ei pystytä antamaan oikealla hetkellä kipinää. Se on harmillista, ettei tuosta tunnistimesta vikakoodia tule, vaikka siinä on todistettavasti ollut vikaa. Juuri tuota käynnistymättömyyttä. Onneksi tunnistin on melko edullinen ja kohtuullinen vaihtaa, niin siitä voi hyvinkin aloittaa.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 437555&z=7
Procarservicellä sellainen on, joten sieltä ainakin löytyy.
Tuo P300 00 tarkoittaa sytytyshäiriöitä useissa sylintereissä, joten tuskin kaikki puolat ovat rikki. Yksittäisten puolien häiriöt ovat kukin omalla vikakoodillaan. Polttoaineen syöttöhäiriö vaikuttaa kaikkiin sylintereihin. Tähän voisi olla syynä pumppu tai jakotukin paineensääädin. Suuttimissa ei liene vika, koska tuskin kaikki suuttimet ovat yhtäaikaa vialla.
Tuo kampiakselin tunnistin on yksi mahdollinen vikapaikka. Siitä ei välttämättä jää vikakoodia tai sitten se on jokin muu sen aiheuttama johdannaisvikakoodi. Vaikka kiekkamittari näyttää toimivan, ei se silti poissulje kampiakselin tunnistimen vikaa. Jos tunnistimen signaali pätkii ja lisäksi nk. yläkuolokohta on epäselvä, ei pystytä antamaan oikealla hetkellä kipinää. Se on harmillista, ettei tuosta tunnistimesta vikakoodia tule, vaikka siinä on todistettavasti ollut vikaa. Juuri tuota käynnistymättömyyttä. Onneksi tunnistin on melko edullinen ja kohtuullinen vaihtaa, niin siitä voi hyvinkin aloittaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vikakoodi P0300-00. Päivitys: ei käynnisty
Sanoisin että jos kiekkamittarissa näkyy eloa startatessa, kampuran asentotunnistin toimii. Noi muut oireet kyllä haiskahtaisivat pensan puutteelle. Noita pumppuja on mennyt niinkin rikki, että pyörii, mutta ei tee painetta. Samoin tankin sisäiset letkutkin osaavat hapertua rikki. Pensanpaineiden mittauksesta lähtisin liikkeelle. Mulla hajosi pensapumppu juurikin noilla kilometreillä, tosin meni kerrasta mykäksi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vikakoodi P0300-00. Päivitys: ei käynnisty
Voi olla todennäköisemmin näin, mutta aivan varma ei asian laita ole.anv kirjoitti:Sanoisin että jos kiekkamittarissa näkyy eloa startatessa, kampuran asentotunnistin toimii.
.
On nimittäin tullut eräs tapaus kohdattua, jossa kiekkamittarissa eloa ja jopa testerikin näytti koneen pyörimisnopeuden ja kuitenkin kampuran tunnistin ei toiminut kunnolla, joten auto ei sen vuoksi käynnistynyt.
Itse en keksinyt tuohon muuta selitystä kuin, ettei yläkuolokohtaa löytynyt. Anturi ilmeisesti oli toiminnan/toimimattomuuden rajamailla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vikakoodi P0300-00. Päivitys: ei käynnisty
Tutkinta jatkuu: aamulla kokeilin tuleeko konehuoneen puolelle polttoainetta neulaventtiilistä painamalla samalla, kun autossa oli virrat päällä. Tulos: ei tule. Eli vika viittaisi polttoainepumppuun (oletuksella, että pumpun pitäisi pumpata, kun virrat on käännetty päälle).
Onko oletus oikea?
Onko oletus oikea?
Re: Vikakoodi P0300-00. Päivitys: ei käynnisty
Kyllä siellä paine pitäisi olla.
Ei tosin virtojen päällä ololla ole mitään merkitystä, kun pumppu ei pyöri kuin vasta koneen pyöriessä. Painetta siellä kuitenkin on, koska pumppu pyörähtää hetken aina virtojen päälle kytkemisen yhteydessä. Tämä kuuluu "surahduksena" tankista. Pumppu pysähtyy virtojen kytkemisen jälkeen ja käynnistyy vasta uudelleen, kun kampiakselin tunnistimelta saadaan koneen pyörimistieto.
Kun siellä ei ole ollenkaan painetta, niin silloin ilmeisesti pumppu ei toimi.
Ei tosin virtojen päällä ololla ole mitään merkitystä, kun pumppu ei pyöri kuin vasta koneen pyöriessä. Painetta siellä kuitenkin on, koska pumppu pyörähtää hetken aina virtojen päälle kytkemisen yhteydessä. Tämä kuuluu "surahduksena" tankista. Pumppu pysähtyy virtojen kytkemisen jälkeen ja käynnistyy vasta uudelleen, kun kampiakselin tunnistimelta saadaan koneen pyörimistieto.
Kun siellä ei ole ollenkaan painetta, niin silloin ilmeisesti pumppu ei toimi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vikakoodi P0300-00. Päivitys: ei käynnisty
Laitetaanpas päivitystä: bensapumpun vaihdolla korjautui.