9-3 SC 2008 Eberi savuttaa - saako pakotettua pois päältä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 SC 2008 Eberi savuttaa - saako pakotettua pois päältä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, nuo ng900aeron luettelemat huolto-osat maksaa saabin tiskillä helposti useamman satasen, joten halvemmat ratkaisut saattavat houkutella. Sitähän ei taas kukaan tiedä kauanko kiinahehkut yms kestää käytössä, mutta äkkiähän tuon lämppärin purkaa irti, kun se ei taas kovassa pakkasessa suostukaan toimimaan :twisted:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-3 SC 2008 Eberi savuttaa - saako pakotettua pois päältä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Jep, nuo ng900aeron luettelemat huolto-osat maksaa saabin tiskillä helposti useamman satasen, joten halvemmat ratkaisut saattavat houkutella. Sitähän ei taas kukaan tiedä kauanko kiinahehkut yms kestää käytössä, mutta äkkiähän tuon lämppärin purkaa irti, kun se ei taas kovassa pakkasessa suostukaan toimimaan :twisted:

Eski
Hehkutulpan tulee tietenkin olla laadukas. Noista kiinaosista on oikeasti vaikea tietää mitkä ovat Eberspächerin orkkisosia, ja mitkä eivät ole. Tuskin Eberspächerin kaikkia osia valmistetaan Saksassa, eiköhän Kiinasta tule suurin osa komponenteista, ja korkeintaan kokoonpano suoritetaan jossain EU:n alueella (tai sekin ehkä hoidetaan jossain muualla ja huomattavasti halvemmalla).
Kahdessa Eberissäni oli palopesät halki, toisella oli ajettu 132tkm ja toisella 213tkm, ei niitä orkkisosiakaan siis voine pitää mitenkään liian laadukkaina.
No kyllä sen Eberin sieltä ensikertalainen irroittaa alle puoleen tuntiin, se ei pitäisi olla ongelma.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ermeldos
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 15:41

Re: 9-3 SC 2008 Eberi savuttaa - saako pakotettua pois päältä?

Viesti Kirjoittaja ermeldos »

ng900aero kirjoitti:Lähtikö Eberi käyntiin? Kannattanee ehkä sitä vielä käytellä muutamia kertoja pitkällä poltolla jos on ollut ihan noessa. Ja se Eberin lämmitysaika kannattaa käydä säädätyttämässä Techillä tunnin pituiseksi.
Voi olla että on syytä varautua jossain vaiheessa avaamaan ja huoltamaan Eberi, melkein sinne kannattaisi vaihtaa silloin tiivistesarja, hehkutulppa (ehkä, vaikka nuo keraamiset kestävät kyllä tosi kauan), hehkun sihtiverkko, palopesä ja palopuhaltimen moottori. Ulkomailta nuo kannattaa tilata. Olen itsekin tilailemassa noita osia varalla olevaan eberiin, taidan kokeilla käyttää edullisempia tarvikeosia.
Lähtihän tuo. Ajastetusti aamusta käyntiin ja toimi koko päivän normaalisti. Matka-ajoa tuli pienen tauon jälkeen muutama sata kilsaa, siinä varmaan tuli muitakin karstoja poltettua. Kerrankin joku asia oikeni ilman ylimääräistä säätöä :lol:

Jaa Techillä saa nostettua käyntiajan? Saako tuolla tunnin poltolla akun kuinka helposti hyytymään, jos ajoa ei tulekaan kuin lyhyitä pätkiä sen jälkeen?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 SC 2008 Eberi savuttaa - saako pakotettua pois päältä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, perussääntö on, että jos lämmität tunnin, niin aja vähintään tunti, jotta akku ehtii latautua eberin käytön aiheuttaman häviön edestä. Kovalla pakkasella 30min lämmityksen "korvaamiseen" ajamalla ei tahdo puolen tunnin ajelu riittää, koska akku on jääkylmä ja sellaisena pysyy konehuoneessa hyvin pitkään. Ja jäisestä akusta irtoaa ehkä 30-50% vallitsevasta latingista, ja se ei ota latausta vastaan juuri ollenkaan...

Eli jokatapauksessa eberin kanssa kannattaa käyttää jotain älylaturia, kuten ctek tai defa. Ctekistäkin omat kokemukset on, että halvat perusmallit eivät toimi pakkasessa, mutta pakkastoiminnolla varustettu oranssi Polar-malli tuntuu toimivan... Itse olen toistaiseksi pärjännyt 30min eberöinnillä, mutta eipä tuota pakkastakaan ole täällä Keski-Suomessa ollut kuin -35 astetta parhaimmillaan oman TTIDeilyn aikana :twisted: Tämän talven -20 asteen maksimeissa on pärjätty hyvin noin vartin esilämmityksellä aamuisin...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-3 SC 2008 Eberi savuttaa - saako pakotettua pois päältä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No ei se ihan noin mene, ainakaan enää nykyaikaisten akkujen ja latureiden suhteen. Ainakin meidän TTiD Boschin laturilla ja Boschin akulla ottaa vastaan min. 30A pakkaskelissä, virta tietenkin laskee kun akku latautuu täydemmäksi.
Ducatoista Webaston kanssa minulla on kokemusta ehkä 15 vuodelta, aivan helposti niissä voi heittää ajastuksen maksimiin eli 120min ilman että akku on moksiskaan, olen varmaan joskus käyttänyt 3x 120min ja auto lähti käyntiin kuin täydellä akulla (ja akkuna on 7 vuotta vanha Bosch S5 100A).
Jep, tuollainen paku ei vaadi samalla lailla virtaa käynnistyäkseen kuten NG9-3, mutta ihan helposti pitää voida saada kolkkiakin lämmitettyä sen 60min 85Ah/800CCA:n akulla ilman että akun jännite laskee liian alas, ja haittaa käynnistystä. Siis jos latauspuoli ja akku ovat kunnossa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 SC 2008 Eberi savuttaa - saako pakotettua pois päältä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

No, jostain syystä näitä nykyautoja kuskataan näin pakkaskelillä hinurin lavetilla pajalle ketjussa ja syy on hyvin usein se että akku on tyhjä.

Näissä saapeissa on kaikenlisäksi näitä latauspuolen vikoja, joten asiaa ei kannatta jättää huomiotta, jos liikkeellepääsy talvella on tärkeää :twisted:

Eski
ermeldos
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 15:41

Re: 9-3 SC 2008 Eberi savuttaa - saako pakotettua pois päältä?

Viesti Kirjoittaja ermeldos »

Tähän pieni päivitys, jos joku sattuu samanalaisen ongelman kanssa myöhemmin painimaan.

Juurisyynä näyttää kuitenkin olleen akkuongelmat. Eber toimi 1-2vko edellisen postaukseni jälkeen normaalisti, mutta pakkasten kiristyttyä helmikuulla kieltäytyi jälleen lähtemästä käyntiin. Sai kikkailtua käyntiin irrottamalla akun, mutta ei toiminut montaa päivää ilman uutta akun irrotusta. Silloin kun käynnistyi, mitään savutusongelmaa ei enää ollut.

Lopulta akku sitten sippasi viime viikolla kokonaan eikä auto enää yhtenä aamuna pakkasesta startannut. Kävin ostamassa Ctekin Polar ylläpitolaturin, ja sen jälkeen on toiminut kaikki normaalisti. Saa nähdä tuleeko tässä vielä akunvaihto lähitulevaisuudessa eteen, mutta en periaatteestakaan halunnut lähteä vaihtamaan alle 2v vanhaa akkua :)

Eli oma fiilikseni koko kuviosta: Akun huono varaus aiheutti Eberin käynnistysongelmia tammikuulla. Tämä yhdistettynä lyhyisiin polttoaikoihin alkoi kerryttää karstaa ja siten savuttaa. Kun aloin helmikuulla polttaa Eberiä vielä ainoastaan täysiä 30min aikoja, sain akun lopullisesti hyytymään kun pidempiä ajopätkiä ei viikoille osunut.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 SC 2008 Eberi savuttaa - saako pakotettua pois päältä?

Viesti Kirjoittaja SS »

Hieno homma jos noin pienestä oli kyse.

Kannattaa muuten mitata latausjännite jos et ole sitä jo tehnyt. Mulla akun pluskengän ja laturin kengän korjaus nosti latausjännitteen terveelle 14V tasolle, starttaa iloisesti vaikka eberiä on viime viikkoina (kylmää) tullut käytettyä usein yli 30min (aikaa muutettu Tech2:lla). Ylläpitolaturi on kiinteänä, mutta sille ei enää tunnu oleva tarvetta kuten ennen liitosten korjausta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin