Akun vaihto ja akun katkaisin
Akun vaihto ja akun katkaisin
Autona 9-3 SS 1.8t vm 2006. Akku alkaa olla ilmeisesti vaihtokunnossa, kun jännite virrat pois kytkettynä on tasan 12V luokkaa ja käynnistyksen aikana tippuu 9V tasolle. Ajon aikana lataa 14,7V, joten latauspuoli lienee kunnossa.
Huomasin tuossa samalla akkua tarkistaessa, että pitäisikö tuossa akun plus-navassa olla ”akun katkaisin”-turvavaruste kiinni? Nythän tuossa on vain irrallinen liitin eli edellinen omistaja on kaiketi irroittanut sen. Saakos noita hankittua mistään?
Mitä kaikkea nollautuu akun vaihdon yhteydessä tai tarvitsee ohjelmoida uudestaan?
Kuva: http://aijaa.com/OougX2
Huomasin tuossa samalla akkua tarkistaessa, että pitäisikö tuossa akun plus-navassa olla ”akun katkaisin”-turvavaruste kiinni? Nythän tuossa on vain irrallinen liitin eli edellinen omistaja on kaiketi irroittanut sen. Saakos noita hankittua mistään?
Mitä kaikkea nollautuu akun vaihdon yhteydessä tai tarvitsee ohjelmoida uudestaan?
Kuva: http://aijaa.com/OougX2
Re: Akun vaihto ja akun katkaisin
Jos pääkytkintä meinaat niin laita se miikka puolelle.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Akun vaihto ja akun katkaisin
Siis tätä liitintä tarkoitan kuvassa ympyröitynä:
http://aijaa.com/wvvOVs
Ohjekirjasta huomasin tämän mustan boksin, jossa on katkaisija:
http://aijaa.com/BS7ehP
http://aijaa.com/wvvOVs
Ohjekirjasta huomasin tämän mustan boksin, jossa on katkaisija:
http://aijaa.com/BS7ehP
Re: Akun vaihto ja akun katkaisin
Minusta tuo liitin liittyy varashälyttimen konepellin avaustunnistimeen. Tuota boxia ei ole minullakaan, vaikka ohjekirja tosiaan niin kertoo
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Akun vaihto ja akun katkaisin
En oo nähnyt suomessa tollasia mutta tuo liitin on konepeltikytkimen johto. Hälytin versioissa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Akun vaihto ja akun katkaisin
Mulla on kans tuo irrallaan ja ihmettelin itsekkin, että mikäs lie...
1.9TID SC -08
1.9TID SC -08
Re: Akun vaihto ja akun katkaisin
12 volttia virrat päällä voi olla ihan ehjän akun lukema riippuen siitä missä vaiheessa virtojen käynnistämisen jälkeen jännitteen mittaa, onko valot päällä jne. Heti virtojen päällekääntämisen jälkeen auto imaisee aika annoksen virtaa, kun järjestelmät käynnistyy. Reilu 9 voltin starttijännite on ainakin dieselissä suht normaali kylmäkäynnistyksen lukema sekin, bensakoneisesta en osaa sanoa kun ei ole kokemusta.
Voi se akku toki silti olla vaihtokunnossa, jos kapasiteetti on vähentynyt tai muuten oireilee. Tai ihan iän mukanakin voi kannattaa vaihtaa, uusi akku on kohtuuhintainen vakuutus sille harmille, vaivalle ja kustannukselle, mikä syntyy jos jää jonnekin periferiaan.
Ainakaan omasta autostani ei akun irrotuksen myötä nollaudu kuin SIDin mittaukset ja radio hukkaa kanavan. Radion muistipaikat kuitenkin säilyy. Biopowereissa saattaa adaptaatio resetoitua?
Ja se liitin on tosiaan hälyttimen liitin, Suomimallien perusvarusteisiin ei kai akun turvakytkin ole kuulunut.
Voi se akku toki silti olla vaihtokunnossa, jos kapasiteetti on vähentynyt tai muuten oireilee. Tai ihan iän mukanakin voi kannattaa vaihtaa, uusi akku on kohtuuhintainen vakuutus sille harmille, vaivalle ja kustannukselle, mikä syntyy jos jää jonnekin periferiaan.
Ainakaan omasta autostani ei akun irrotuksen myötä nollaudu kuin SIDin mittaukset ja radio hukkaa kanavan. Radion muistipaikat kuitenkin säilyy. Biopowereissa saattaa adaptaatio resetoitua?
Ja se liitin on tosiaan hälyttimen liitin, Suomimallien perusvarusteisiin ei kai akun turvakytkin ole kuulunut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Akun vaihto ja akun katkaisin
Kiitoksia vastauksista, ei pitäis ilmeisesti lukee ohjekirjaa niin tarkasti ettei tulis ihmeteltyä tollasia epäoleellisuuksia. Uusi akku on nyt vaihdettu eikä se vanhakaan vielä ihan lopussa ollut. Vanhaa autoo sai viime talvena käynnistellä kaapeleilla pariin otteeseen, joten halusin ottaa tällä kertaa varman päälle. Nyt eka talvi menossa Saabilla ja toistaseks on hyvin toiminut.
Huolto-, kulutus- ja keskinopeuslaskurit tosiaan nollautui akun vaihdon yhteydessä.
Huolto-, kulutus- ja keskinopeuslaskurit tosiaan nollautui akun vaihdon yhteydessä.