-09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
-09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Uskollisesti palvelleen -00 9-3 2.0 t Sportin seuraajaksi valikoitui 2009 SportCombi 2.0T, jet black, 6-v., 128 000 km ajettu. Kyseessä on Kanadan vientimalli, jota ei ole koskaan viety sinne, vaan se on ollut lokakuusta 2008 marraskuuhun 2012 GM Tjänstebilinä Trollhättanin lähistöllä. Tämän jälkeen auto on ollut yhdellä omistajalla Uudellamaalla.
Ensinnäkin muutamia kysymyksiä liittyen CA- ja EU-mallien eroihin. Huolto- ja takuuvihkon takakanteen on nidottu Saabin lisätietolappu, jossa todetaan mm. "Hands-free installation kommer inte att vara möjlig till full funktion med Saab tillbehör". Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Koska autossa ei ole tehdasasenteista Bluetoothia, ei nykyaikaisen matkapuhelimen liittäminen Infotainmentiin taida onnistua kovin helposti. Vai miten on asian laita?
Lisäksi "Radion har ingen RDS funktion". Jos haluaa RDS-ominaisuuden, vaatinee se soittimen vaihdon eikä onnistu uudelleenohjelmoinnilla?
Näköjään autossa on suurempi 62 l polttoainetankki ja lukemani perusteella polttoainesuodatin sijaitsee tässä tapauksessa tankin sisällä eikä siten ole järkevästi vaihdettavissa tavanomaisten huoltojen yhteydessä. Onko näin?
Onko noissa Kanada-malleissa muita eroavaisuuksia EU-Saabeihin nähden kulutusosien suhteen?
TheSaabSiten VIN-dekooderin mukaan autossa pitäisi olla "110 V Engine Heater", en ole vielä ehtinyt tutkia asian todenperäisyyttä. Jos noin olisikin, ei tuota voi todennäköisesti hyödyntää Suomessa mitenkään. Toisin sanoen, lohko- tai säteilylämmittimen asennus sisähaaroituksineen on edessä. Varteenotettavin vaihtoehto merkiksi on tällä hetkellä Defa. Olen lukenut palstalta, että mallit 411894 (säteily) ja 411592 (lohko) soveltuvat mutta kirjoittajilla on ollut vaihtelevia kokemuksia noiden toimivuudesta. Itse kallistuisin jälkimmäisen kannalle. Onko palstalla jossain vaiheessa mainittu TT-Thermon kiertovesipumpulla varustettu moottorilämmitin osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi? Onko siihen mahdollista yhdistää sisähaaroitussarja?
120 000 km määräaikaishuolto on hieman viivästynyt vaikka autoa on muuten hyvin huollettu. Käytännössä tuo näyttäisi olevan päähuolto lisättynä sytytystulppien vaihdolla. Koska kuusivaihteinen laatikko on tunnetusti kohtalaisen jäykkä käyttää, ajattelin vaihdattaa vaihteistoöljyt samalla. Joitain vuosia sitten palstalla keskusteltiin Redline MTL-öljyn käytöstä GM:n alkuperäisen sijaan. Lukemani perusteella tämä "ohuempi" öljy sujuvoitti hieman vaihtamista mutta samalla arvuuteltiin pitemmän aikavälin soveltuvuutta. Onko jollakin kokemusta Redlinen käytöstä useamman vuoden ajalta? Jossain vaiheessa voin harkita GenuineSaabin vaihteenvalitsinmodifikaatioiden asentamista mutta hoidetaan nämä alkuhässäkät ensin alta pois.
Siirtoajossa Etelä-Suomesta pohjoiseen tuli todistettua kylkien melkoinen likaantuminen roiskeläppien puuttuessa edestä. Löytyykö malliin erityisesti suunniteltuja läppiä vai joutuuko käyttämään yleismallisia itse muotoiltuina?
Vararengasta ei ole, vain kompressori ja paikka-aine. Luotan enemmän perinteiseen ratkaisuun eli minkäkokoinen vararengas mahtuu sille varattuun tilaan?
Koska tilaisuuteen piti tarttua nopeasti, en ole vielä ehtinyt perehtyä tämän SC-mallin ominaisuuksiin ja tyyppivikoihin perusteellisesti. Foorumin UKK:n olen lukenut sekä jonkin verran eri aiheista sekä täältä että ulkomaisilta palstoilta. Tuleeko mieleen jotain, mihin erityisesti kannattaisi perehtyä?
Lähiaikoina palstalaisille saattaa tulla tarjolle 9-3 2.0 t Sport, 273 000 ajettuna ja lähes neuroottisen hyvin huollettuna. Yksityisviestillä voi kysellä alustavia lisätietoja.
Ensinnäkin muutamia kysymyksiä liittyen CA- ja EU-mallien eroihin. Huolto- ja takuuvihkon takakanteen on nidottu Saabin lisätietolappu, jossa todetaan mm. "Hands-free installation kommer inte att vara möjlig till full funktion med Saab tillbehör". Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Koska autossa ei ole tehdasasenteista Bluetoothia, ei nykyaikaisen matkapuhelimen liittäminen Infotainmentiin taida onnistua kovin helposti. Vai miten on asian laita?
Lisäksi "Radion har ingen RDS funktion". Jos haluaa RDS-ominaisuuden, vaatinee se soittimen vaihdon eikä onnistu uudelleenohjelmoinnilla?
Näköjään autossa on suurempi 62 l polttoainetankki ja lukemani perusteella polttoainesuodatin sijaitsee tässä tapauksessa tankin sisällä eikä siten ole järkevästi vaihdettavissa tavanomaisten huoltojen yhteydessä. Onko näin?
Onko noissa Kanada-malleissa muita eroavaisuuksia EU-Saabeihin nähden kulutusosien suhteen?
TheSaabSiten VIN-dekooderin mukaan autossa pitäisi olla "110 V Engine Heater", en ole vielä ehtinyt tutkia asian todenperäisyyttä. Jos noin olisikin, ei tuota voi todennäköisesti hyödyntää Suomessa mitenkään. Toisin sanoen, lohko- tai säteilylämmittimen asennus sisähaaroituksineen on edessä. Varteenotettavin vaihtoehto merkiksi on tällä hetkellä Defa. Olen lukenut palstalta, että mallit 411894 (säteily) ja 411592 (lohko) soveltuvat mutta kirjoittajilla on ollut vaihtelevia kokemuksia noiden toimivuudesta. Itse kallistuisin jälkimmäisen kannalle. Onko palstalla jossain vaiheessa mainittu TT-Thermon kiertovesipumpulla varustettu moottorilämmitin osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi? Onko siihen mahdollista yhdistää sisähaaroitussarja?
120 000 km määräaikaishuolto on hieman viivästynyt vaikka autoa on muuten hyvin huollettu. Käytännössä tuo näyttäisi olevan päähuolto lisättynä sytytystulppien vaihdolla. Koska kuusivaihteinen laatikko on tunnetusti kohtalaisen jäykkä käyttää, ajattelin vaihdattaa vaihteistoöljyt samalla. Joitain vuosia sitten palstalla keskusteltiin Redline MTL-öljyn käytöstä GM:n alkuperäisen sijaan. Lukemani perusteella tämä "ohuempi" öljy sujuvoitti hieman vaihtamista mutta samalla arvuuteltiin pitemmän aikavälin soveltuvuutta. Onko jollakin kokemusta Redlinen käytöstä useamman vuoden ajalta? Jossain vaiheessa voin harkita GenuineSaabin vaihteenvalitsinmodifikaatioiden asentamista mutta hoidetaan nämä alkuhässäkät ensin alta pois.
Siirtoajossa Etelä-Suomesta pohjoiseen tuli todistettua kylkien melkoinen likaantuminen roiskeläppien puuttuessa edestä. Löytyykö malliin erityisesti suunniteltuja läppiä vai joutuuko käyttämään yleismallisia itse muotoiltuina?
Vararengasta ei ole, vain kompressori ja paikka-aine. Luotan enemmän perinteiseen ratkaisuun eli minkäkokoinen vararengas mahtuu sille varattuun tilaan?
Koska tilaisuuteen piti tarttua nopeasti, en ole vielä ehtinyt perehtyä tämän SC-mallin ominaisuuksiin ja tyyppivikoihin perusteellisesti. Foorumin UKK:n olen lukenut sekä jonkin verran eri aiheista sekä täältä että ulkomaisilta palstoilta. Tuleeko mieleen jotain, mihin erityisesti kannattaisi perehtyä?
Lähiaikoina palstalaisille saattaa tulla tarjolle 9-3 2.0 t Sport, 273 000 ajettuna ja lähes neuroottisen hyvin huollettuna. Yksityisviestillä voi kysellä alustavia lisätietoja.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
"Hands-free installation kommer inte att vara möjlig till full funktion med Saab tillbehör" käännös on HF:n asentaminen ei tule olemaan mahdollista täysin ominaisuuksin saabin lisävarusteilla.
Katso VIN koodilla www.thesaabsite.com mitä sanoo puhelinvalmiudesta. (VIN numeron saat vaikka rekkarilla esiin Trafin sivuilta tai bilteman sivuilta.) Autossa ei välttämättä ole puhelinvalmiutta asennettuna. Soittimessa on varmaan kuitenkin AUX liitäntä jonka kautta saat asennettua jonkun yleisen HF sarjan. Esim. mulla ei ole NG9-5:ssä puhelinvalmiutta, mutta asennettuna AUXiin tämmöinen: https://webshop-fi.saabparts.com/misc/handsfree-kit
Haittana tuossa on et jos puhelimella puhuu niin aux pitää valita soittimesta, ennen kun alkaa kuulumaan. Jabralla on myös ihan kannettavia kaiutin malleja jonka voi ottaa autosta toiseen. Semmoinen aurinkolippaan laitettava malli jos haluaa päästä helpolla ja saada puhelimen HF:n autoon.
CA soittimessa ei taida tosissaan olla RDS:ää, jenkkiradioissa taittaa olla myös vähän eri taajuusalueet, jolloin kaikkia asemia ei saa esiin täällä suomessa. Tämän mukaan ainakin CA ja US malli rammarista on sama. http://ys3.se/catalogue/node/2009/3466/ (kieli vaihtuu oikeasta yläkulmasta venäjän ja englannin välillä)
Eli Radion vaihto taitaa olla ainoa vaihtoehto.
Oisko valoumpioissa ainakin eroa myös US/EU mallien kanssa. Toi VINin varustelista voisi eroitella ainakin noita US spec osia?
Roiskeläppiä varmaan löytyy ihan saabhuollosta.
Tässä ainakin jotain vastauksia.
Katso VIN koodilla www.thesaabsite.com mitä sanoo puhelinvalmiudesta. (VIN numeron saat vaikka rekkarilla esiin Trafin sivuilta tai bilteman sivuilta.) Autossa ei välttämättä ole puhelinvalmiutta asennettuna. Soittimessa on varmaan kuitenkin AUX liitäntä jonka kautta saat asennettua jonkun yleisen HF sarjan. Esim. mulla ei ole NG9-5:ssä puhelinvalmiutta, mutta asennettuna AUXiin tämmöinen: https://webshop-fi.saabparts.com/misc/handsfree-kit
Haittana tuossa on et jos puhelimella puhuu niin aux pitää valita soittimesta, ennen kun alkaa kuulumaan. Jabralla on myös ihan kannettavia kaiutin malleja jonka voi ottaa autosta toiseen. Semmoinen aurinkolippaan laitettava malli jos haluaa päästä helpolla ja saada puhelimen HF:n autoon.
CA soittimessa ei taida tosissaan olla RDS:ää, jenkkiradioissa taittaa olla myös vähän eri taajuusalueet, jolloin kaikkia asemia ei saa esiin täällä suomessa. Tämän mukaan ainakin CA ja US malli rammarista on sama. http://ys3.se/catalogue/node/2009/3466/ (kieli vaihtuu oikeasta yläkulmasta venäjän ja englannin välillä)
Eli Radion vaihto taitaa olla ainoa vaihtoehto.
Oisko valoumpioissa ainakin eroa myös US/EU mallien kanssa. Toi VINin varustelista voisi eroitella ainakin noita US spec osia?
Roiskeläppiä varmaan löytyy ihan saabhuollosta.
Tässä ainakin jotain vastauksia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Kiitokset kommentistasi.
Olenkin käyttänyt TheSaabSiten VIN-dekooderia varusteiden selvittämiseksi. Tuontiautolle tyypillisesti herkkuja on ilahduttavan paljon. Esim. obsidiaaninmustat sporttinahkaistuimet (jopa paremmat istua kuin vanhan 9-3:n plyyshijakkarat ), Premium 150 -audio ja peruutustutka.
VIN:in perusteella autossa on "Telephone preparation, handsfree", matkustamomikkien olemassaolosta tuon voi tietenkin päätellä. Mutta lisätietolappusen perusteella jonkinlaisia toimintapuutteita tuolle on odotettavissa. Ehkä tuollainen AUX-liitäntään tuleva HF-kit voisi olla helpoin ratkaisu.
Ehkä tärkeimmät kaipaamani tiedot koskevat lokilämmitintä ja vaihteistoöljyä. Noihin kun saisi vielä kommenttia, niin voisin varata huoltoajan.
Olenkin käyttänyt TheSaabSiten VIN-dekooderia varusteiden selvittämiseksi. Tuontiautolle tyypillisesti herkkuja on ilahduttavan paljon. Esim. obsidiaaninmustat sporttinahkaistuimet (jopa paremmat istua kuin vanhan 9-3:n plyyshijakkarat ), Premium 150 -audio ja peruutustutka.
VIN:in perusteella autossa on "Telephone preparation, handsfree", matkustamomikkien olemassaolosta tuon voi tietenkin päätellä. Mutta lisätietolappusen perusteella jonkinlaisia toimintapuutteita tuolle on odotettavissa. Ehkä tuollainen AUX-liitäntään tuleva HF-kit voisi olla helpoin ratkaisu.
Ehkä tärkeimmät kaipaamani tiedot koskevat lokilämmitintä ja vaihteistoöljyä. Noihin kun saisi vielä kommenttia, niin voisin varata huoltoajan.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Ainakaan orggis b207 biopowerissa ei ole vaihdettavaa polttoaine suodatinta, muissa pitäisi käsitykseni mukaan olla?
TT-thermo varmaan tehokkain muttei kokemusta. Alkuperäisessä biopowerissa oli tehtaalla asennettu termarikoteloon calixin vedenlämmitin. Paljon parempi kuin se säteilijä. Siinä menee rahat hukkaan.
TT-thermo varmaan tehokkain muttei kokemusta. Alkuperäisessä biopowerissa oli tehtaalla asennettu termarikoteloon calixin vedenlämmitin. Paljon parempi kuin se säteilijä. Siinä menee rahat hukkaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Lohkolämmittimeksi valitsisin defan, mutta sitä EI saa testata suoraan asennuksen jälkeen, vaan on ensin ajeltava hetki jotta ilmakuplat sieltä lohkiksen lähistöltä lähtevät kiertoon.
Jos tuo on samalla korilla kuin -07, sinne menee täyskokoinen vararengas. Tunkki yms pitäisi löytyä sieltä varapyöräkotelon etuosasta styroxlaatikoissa.
Jos tuo on samalla korilla kuin -07, sinne menee täyskokoinen vararengas. Tunkki yms pitäisi löytyä sieltä varapyöräkotelon etuosasta styroxlaatikoissa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Tunkki ja muut tilpehöörit löytyvät. Mm. avaamattomassa pakkauksessaan oleva tavaratilan lattiaverkko.
Ok eli Defaan kallistun vaikka TT-Thermo vaikuttaakin mielenkiintoiselta.
Ok eli Defaan kallistun vaikka TT-Thermo vaikuttaakin mielenkiintoiselta.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Faceliftattuun kolkkiin ei ole ainakaan eturoiskeläppiä merkkiosana saatavana. Helman muodon vuoksi vanhemman version läpät ei istu paikoilleen, mutta joku oli muistaakseni modannut niitä ja saanut asennettua.
Itse ottaisin läpät myös mielellään jos sellaisia olisi olemassa ja olisivat sivistyneen näköiset. Kotipihaan joutuu ajamaan vähintään sata metriä hiekkatietä pitkin ja auto on nytkin kevätauringon sulattamien lumien valuttua tuohon tielle ihan offikisoissa käyneen näköinen.
Helpoiten noita CA/EU-osaeroja kartoittaisi selaamalla EPC:stä osia, siellä listataan osat markkina-alueen mukaan. Vaihtoehtona toki toimii tuo tturkun linkkaama ys3.se -sivusto, joka on käytännössä EPC:n webbiversio.
Itse ottaisin läpät myös mielellään jos sellaisia olisi olemassa ja olisivat sivistyneen näköiset. Kotipihaan joutuu ajamaan vähintään sata metriä hiekkatietä pitkin ja auto on nytkin kevätauringon sulattamien lumien valuttua tuohon tielle ihan offikisoissa käyneen näköinen.
Helpoiten noita CA/EU-osaeroja kartoittaisi selaamalla EPC:stä osia, siellä listataan osat markkina-alueen mukaan. Vaihtoehtona toki toimii tuo tturkun linkkaama ys3.se -sivusto, joka on käytännössä EPC:n webbiversio.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
WIS, EPC, EAC, AIC, STM ja MP tuli jo asennettua koneelle eli eiköhän noista osaeroja saa melko hyvin selvitettyä.
EU-radio/CD-soittimen saa näköjään halvimmalla Bildelsbasenin kautta. Soittimien osanumerot poikkeavat toisistaan, vaikka ulkonaisesti ne näyttäisivätkin samalta. Kun numero on kohdillaan, uuden radion naittaminen autoon vaatii Techin käyttöä?
EU-radio/CD-soittimen saa näköjään halvimmalla Bildelsbasenin kautta. Soittimien osanumerot poikkeavat toisistaan, vaikka ulkonaisesti ne näyttäisivätkin samalta. Kun numero on kohdillaan, uuden radion naittaminen autoon vaatii Techin käyttöä?
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Mulla on varastossa irrallaan -07 "suomiauton" ratio jos tarvitset, ei irrotettu techillä mutta jos se pitää tehdä niin autokin on pihassa ja ainakin Pro carservicellä on tuon uskosin onnistuvan. Soittimelle saat keksiä ite hinnan.
Saab 9-3 SC "Aero" -07
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Neolla englannissa on myös edullisesti käytettyjä audioyksiköitä, vaihtajalla ja ilman.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Kiitokset soitintiedoista vastanneille. Nykyinen on vaihtajalla eli samanlaisen voisin laittaa tilalle, sen verran vanhan liiton miehiä olen musiikkimedioiden suhteen.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
Re: -09 SC B207R, mietteitä ja kysymyksiä
Itse laitoin Parrotin HF sarjan ja siihen vielä rattinappiadapterin:
https://www.justcarkits.co.uk/acatalog/ ... faces.html
Aux liitännän kolvasin radioon takakautta niin liitin edessä on vapaana, ei tartte valita mitään radiosta puhelun tullessa.
Tosin kun autossa on vielä eSID2, niin hieman häiritsee että osittain samoilla napeilla ohjataan kaikkia, melkein Parrotin oma kake on näppärämpi.
Yhdistelmä kuitenkin toimii ja on siisti, mutta ehkä en enää hommaan ryhtyisi vaan hommaisin erillisen soittimen jossa kosketusnäyttö ja HF.
https://www.justcarkits.co.uk/acatalog/ ... faces.html
Aux liitännän kolvasin radioon takakautta niin liitin edessä on vapaana, ei tartte valita mitään radiosta puhelun tullessa.
Tosin kun autossa on vielä eSID2, niin hieman häiritsee että osittain samoilla napeilla ohjataan kaikkia, melkein Parrotin oma kake on näppärämpi.
Yhdistelmä kuitenkin toimii ja on siisti, mutta ehkä en enää hommaan ryhtyisi vaan hommaisin erillisen soittimen jossa kosketusnäyttö ja HF.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2