9³ SS 1.8i:n ratin tärinästä tyhjäkäynnillä (ECM -päivitys)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

9³ SS 1.8i:n ratin tärinästä tyhjäkäynnillä (ECM -päivitys)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olen aikaisemmin kirjoittanut tälle palstalle 9³ SS 1.8i:n ratin tärinästä tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäyntikierrosluku on noin 850 rpm ja ratti resonoi tässä kierrosluvussa varsin epämiellyttävästi, varsinkin verrattuna NG900:seni rattiin, joka ei tyhjäkäynnillä "elä" laisinkaan.

Valitin asiasta ensimmäisen kerran viime vuoden loppupuolella Saabin tekniseen tukeen, koska minulle sanottiin Länsiautossa, että auton tyhjäkäynnin kierroslukua ei voi säätää Tech 2:lla, vaan se on tehtaalla laitettu siihen kierroslukuun, jossa se tällä hetkellä on, eli noin 850 rpm.

Tekninen tuki vastasi minulle noin 3 viikon päästä ja kertoivat, että ovat lähettäneet valitukseni Ruotsiin, jossa Saabin tekninen osasto käsittelee sitä.

Kirjoittelin tekniselle tuelle uudemman kerran tammikuun puolivälissä ja he kertoivat, että asiaa tutkitaan vielä.

Nyt kun oli kulunut lähes kolme kuukautta heidän viimeisimmästä viestistä, kirjoitin 4.4. (eli eilen) heille sähköpostin, jossa tiedustelin tiukkaan sävyyn, että johan on kumma, kun ei mitään tapahdu. Että tämän hintaisen auton ratin ei todellakaan pitäisi vibrata tyhjäkäynnillä.

Tänään sain sitten vihdoin ja viimein seuraavanlaisen vastauksen:

Hei,

kiitos viestistänne sekä pahoittelumme myöhästyneestä vastauksesta.

Saimme juuri tiedon tekniseltä puoleltamme ja he kertoivat, että viikolla 17 tulevassa
uudessa Saabin testeri ohjelmassa PITÄISI olla mahdollisuus muuttaa tyhjäkäyntiä.

Ystävällisin terveisin,

GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
XXXXX XXXXXXX


P :evil: rk :evil: l :evil: , jo oli aikakin! Toivottavasti puhuvat myös totta, sillä meikäläinen menee viikolla 17 kolkuttelemaan pikahuollon ovia ja vaatii tyhjäkäyntikierrosluvun muuttamista oitis 700 rpm:ään (silloin ratti ei vibraa tyhjäkäynnillä) :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saabguru
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 17:49

SS 1.8 i

Viesti Kirjoittaja saabguru »

Kierroksia ei lasketa vaan nostetaan värinöitten poistamiseksi.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: SS 1.8 i

Viesti Kirjoittaja dimebak »

saabguru kirjoitti:Kierroksia ei lasketa vaan nostetaan värinöitten poistamiseksi.
Eikö? Kyllä ne värinät lähtee muuttamalla kierroksia alas että ylös.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SS 1.8 i

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saabguru kirjoitti:Kierroksia ei lasketa vaan nostetaan värinöitten poistamiseksi.
No sitten niitä saa kyllä nostaa lähes 1200 rpm:ään saakka, sillä muuten tuo ohjauspyörän tärinä ei poistu. Ja sitten jos nostaa kierroksia, niin eteen tulee mohdolliset päästöongelmat. Itse olen huomannut, että jos 1.8i:n tyhjäkäyntikierrosluku on joko 700 tai 1200 rpm, tärinää ei esiinny.

Luulisi, että tämäkin asia olisi jo hoidettu pois päiväjärjetyksestä tehtaalta lähteviltä autoilta, eikä sitä tarvitsisi alkaa hoitamaan jälkikäteen. Kaikista paras vaihtoehto olisi tietysti ollut se, että Saab olisi tehnyt tuosta 2.0 turbomoottorista turbottoman version, jotta ei olisi tarvinnut turvautua :evil: pelin tasapainoakselittomaan 1.8i -moottoriin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saabguru
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 17:49

Re: SS 1.8 i

Viesti Kirjoittaja saabguru »

Turbo Sensonic kirjoitti:
saabguru kirjoitti:Kierroksia ei lasketa vaan nostetaan värinöitten poistamiseksi.
No sitten niitä saa kyllä nostaa lähes 1200 rpm:ään saakka, sillä muuten tuo ohjauspyörän tärinä ei poistu. Ja sitten jos nostaa kierroksia, niin eteen tulee mohdolliset päästöongelmat. Itse olen huomannut, että jos 1.8i:n tyhjäkäyntikierrosluku on joko 700 tai 1200 rpm, tärinää ei esiinny.

Luulisi, että tämäkin asia olisi jo hoidettu pois päiväjärjetyksestä tehtaalta lähteviltä autoilta, eikä sitä tarvitsisi alkaa hoitamaan jälkikäteen. Kaikista paras vaihtoehto olisi tietysti ollut se, että Saab olisi tehnyt tuosta 2.0 turbomoottorista turbottoman version, jotta ei olisi tarvinnut turvautua :evil: pelin tasapainoakselittomaan 1.8i -moottoriin.
:) Kyllä aavistuksen verran kun nostaa n. 900 r/min, loppuu tuo värinä. Täähän on tuttuakin tutumpi V-C :stä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SS 1.8 i

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saabguru kirjoitti:Kyllä aavistuksen verran kun nostaa n. 900 r/min, loppuu tuo värinä. Täähän on tuttuakin tutumpi V-C :stä.
Aha, no täytyypä yrittää tuota. Kiitos vinkistä :!:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saabguru
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 17:49

Tyhjäkäynnit

Viesti Kirjoittaja saabguru »

:D Ja kyllä vaan kierroksien säätö nyt onnistuu uuden testeripäivityksen myötä!
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäynnit

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saabguru kirjoitti::D Ja kyllä vaan kierroksien säätö nyt onnistuu uuden testeripäivityksen myötä!
Joo, mulle on jo varattu aika 25.5. klo. 8.00 Variston Länsiautoon, jotta saadaan eliminoitua tuo värinä. Huoltopäällikkö sanoi, että olisi parasta, että olen itse läsnä, jotta saadaan tyhjäkäyntikierrosluku varmasti sellaiseksi, että ratti ei värise tyhjäkäynnillä.

Vihdoinkin! Nyt ei sitten muuta kuin kovaa ajoa sen jälkeen 8)

Ainoa asia, mikä enää huolestuttaa on se, että OBDII -testerini ei saanut mitään tietoja ulos Sport Sedanista. NG900:sta se kyllä saa kaikki tiedot, jotka on mahdollista saada ScanToolin ohjelmalla, mutta Sport Sedan ei kommunikoi OBDII -testerin kanssa. Tulevaisuudessa tuo voi olla ongelma, jos katsastuksessa ei saada Sport Sedaniin yhteyttä OBDII -testerillä. Siitähän voi ilmeisesti seurata hylkäys, vai kuinka on? Itse kun en ole aikaisemmin törmännyt vastaavan ongelmaan Saabien kanssa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No nyt on sitten tuo ratin tärinä tyhjäkäynnillä eliminoitu :!: :D

Tyhjäkäynti oli alunperin 844 rpm, ja nyt se säädettiin 944 rpm:ään. Ja ei tärise enää! :wink: Hyvä homma 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin