SS tosi uraherkkä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mazai
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 09:23

SS tosi uraherkkä?

Viesti Kirjoittaja mazai »

Vaihdettuani kesärenkaat alle muuttui Sport Sedanini käyttäytyminen melkoisesti. Uraista itäväylää kun Helsingissä rauhallisesti ajelee niin saa pitää tosissaan kiinni ratista, ettei ajaudu ulos. Jotenkin tuntuu, että talvirenkailla ajotuntuma oli huomattavasti rauhaisampi.

Rengaspaineet pitäisi olla kunnossa eli n. 2,3 baria. Renkaat ovat 215/55R16 Goodyear Eagle NCT 5 aluvanteilla eli renkaat jotka tulivat Linear Plus-paketissa. :roll:

Onkohan muuten Nokian NRVi tai jokin muu rengas hiljaisempi kuin tuo goodyear? Tuntuu vaan niin kovilta nuo rengasäänet kun tienpinta vaihtelee. Talvirenkailla oli tasaisen rauhaisa aina :?
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Niin, aikaisemmin kun autojen rakenteet olivat vääntöjäykkydeltään huonompia, otti 'joustava' kori kontolleen näitä mm. urista tulevia voimia. Nyt kun korit on jäykät ja tiet paskat, saa kuski kokea sen käsissään. Myös renkaat ovat matalampia ja jäykempiä, eli lopputulos on selvä.

Pakko on sanoa, että kyllä on tiet taas kurjassa kunnossa, urat on melkoisia ja pinta tosi karkeaa. Uraherkkyys on kyllä tienpitäjän vika ei niinkään auton.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SS tosi uraherkkä?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mazai kirjoitti:Vaihdettuani kesärenkaat alle muuttui Sport Sedanini käyttäytyminen melkoisesti. Uraista itäväylää kun Helsingissä rauhallisesti ajelee niin saa pitää tosissaan kiinni ratista, ettei ajaudu ulos. Jotenkin tuntuu, että talvirenkailla ajotuntuma oli huomattavasti rauhaisampi.

Rengaspaineet pitäisi olla kunnossa eli n. 2,3 baria. Renkaat ovat 215/55R16 Goodyear Eagle NCT 5 aluvanteilla eli renkaat jotka tulivat Linear Plus-paketissa. :roll:
Mulla on alla samat renkaat ja vanteet. En ehtinyt viime vuoden puolella tsekkaamaan renkaiden ilmanpaineita ennen kuin täytyi vaihtaa talvirenkaat alle.

Mittasin viime sunnuntaina ensimmäistä kertaa talvisäilössä olleiden renkaiden paineet, kun olin saanut heitettyä ne alle autoon. Paineet olivat ilmeisesti samoissa lukemissa kuin silloin kun auto luovutettiin minulle. Eturenkaissa oli painetta 2.6 bar, takarenkaissa 2.5 bar. Ja kulkee tosi nätisti. En sitten tiedä, tulevatko renkaat tulevaisuudessa kulumaan keskikohdasta "liian suurien" rengaspaineiden takia.

Hieman offtopicia: vaihdoin sekä NG900:n että 9³ SS:n renkaat. 9³ SS käyttäytyy edelleen sangen mallikelpoisesti uraisellakin tiellä, mutta kun vaihdoin NG900:n talvirenkaista (leveys 195) kesärenkaisiin (leveys 225), niin johan alkoi auto vikuroimaan. Täytyy varmaan käydä tsekkauttamassa aurauskulmat ja sen jälkeen totutella taas leveämpiin renkaisiin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: SS tosi uraherkkä?

Viesti Kirjoittaja kimmop »

mazai kirjoitti:Vaihdettuani kesärenkaat alle muuttui Sport Sedanini käyttäytyminen melkoisesti. Uraista itäväylää kun Helsingissä rauhallisesti ajelee niin saa pitää tosissaan kiinni ratista, ettei ajaudu ulos. Jotenkin tuntuu, että talvirenkailla ajotuntuma oli huomattavasti rauhaisampi.

Rengaspaineet pitäisi olla kunnossa eli n. 2,3 baria. Renkaat ovat 215/55R16 Goodyear Eagle NCT 5 aluvanteilla eli renkaat jotka tulivat Linear Plus-paketissa. :roll:

Onkohan muuten Nokian NRVi tai jokin muu rengas hiljaisempi kuin tuo goodyear? Tuntuu vaan niin kovilta nuo rengasäänet kun tienpinta vaihtelee. Talvirenkailla oli tasaisen rauhaisa aina :?
Mulla P6000 samassa koossa ja kyllähän tuo aluksi ihmetytti kun menee uran mukana ja joutuu kampeamaan suorallakin tiellä vastaan. Ei tuo auto pahimmasta päästä ole mutta on siinä vähän vainukoiran vikaa noilla renkailla.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: SS tosi uraherkkä?

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Helmi 24, 2011 01:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aero04

Re: SS tosi uraherkkä?

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Bob kirjoitti: 17":set alut ja niille sopivat 45-sarjalaiset - vaikka ovatkin hyvännäköiset olin jo aiemmin sulkenut ostoslistan ulkopuolelle lähinnä rengasmelun vuoksi, mutta ehkä he joilla on 17":ia aluja voisivat hieman kertoa ajotuntumista?
18" aluilla ei mielestäni rengasmelun kannalta ole melkeinpä mitään eroa 16" vanteille, joita käytän talvella. Ainoa on että autosta tuli kyllä leveämpien renkaiden johdosta varsinainen uraohjus.
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Vector-paketin mukana tulleet 17":set on vielä ihan OK. Tänään just kesänakit alla, pitkästä aikaa - ja kyllä kelpaa :D

Pientä vetelyä urissa tulee, sehän on selvä. Mutta en nyt taas vielä ole ennättänyt huonompikuntoisille teille, joten saattaa olla vaan tämmöistä uusien kevätlaitumien ensiriemua pitkän talven jälkeen :wink:

Edit: Contsun 225/45 17" kyseessä
Viimeksi muokannut nipa, To Huhti 07, 2005 09:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Huomattavasti reippaammin vetelee urissa 225/45/17 Pirellin kesärenkailla kuin 205/55/16 Misukan kitkoilla. Hyvällä päällysteellähän nuo ovat ihan helmet ajo-ominaisuuksiltaan.
Ääni on hirveä verrattuna kitkoihin, tosin kulutuspintaa jäljellä vain ~ 3 mm. vaikuttaneeko asiaan, tiedä häntä.
Nimim. NRZi:t tilauksessa jos nuo rengasäänet saisi vähän kuriin... :wink:
Viimeksi muokannut TKL, Ke Huhti 06, 2005 22:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Omassa OG TurboJubileessani on Kesänakkeina NOKIAN NRVi 225/45 R17:set. Ovat olleet h.l.e.t.n hyvät ajaa, ei paljonkaan vetelyä esim. uraisella tiellä ja TODELLA HLJAISET OVAT ! Autossani on lisäksi Konin Sport Kit alusta ja polyuretaani puslat :lol: Talvirenkaat Nokian Hakkapelitta 4:set ovat kokoa 205/55 R16 ja olen ollut niihinkin todella tyytyväinen :lol:
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: SS tosi uraherkkä?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Bob kirjoitti:
mazai kirjoitti:Vaihdettuani kesärenkaat alle muuttui Sport Sedanini käyttäytyminen melkoisesti. Uraista itäväylää kun Helsingissä rauhallisesti ajelee niin saa pitää tosissaan kiinni ratista, ettei ajaudu ulos. Jotenkin tuntuu, että talvirenkailla ajotuntuma oli huomattavasti rauhaisampi.

Rengaspaineet pitäisi olla kunnossa eli n. 2,3 baria. Renkaat ovat 215/55R16 Goodyear Eagle NCT 5 aluvanteilla eli renkaat jotka tulivat Linear Plus-paketissa. :roll:

Onkohan muuten Nokian NRVi tai jokin muu rengas hiljaisempi kuin tuo goodyear? Tuntuu vaan niin kovilta nuo rengasäänet kun tienpinta vaihtelee. Talvirenkailla oli tasaisen rauhaisa aina :?
Itsellä on Goodyear Eagle NCT 5 195/65R15 koossa SportSedanissa ja on muuten tosihiljaiset renkaat eikä vetele urissa, mutta se nyt johtuukin tuosta korkeammasta profiilista ja pienemmästä leveydestä.

Olen ajatellut kyllä ostaa 16:t alut ja laittaa niille 215/55 -renkaat ja olen funtsinut, että kyllähän se rengasmelu varmaankin kasvaa, mutta sitä en tullut ajatelleeksi, että uraherkkyys kasvaisi kovin merkittävästi?

17":set alut ja niille sopivat 45-sarjalaiset - vaikka ovatkin hyvännäköiset olin jo aiemmin sulkenut ostoslistan ulkopuolelle lähinnä rengasmelun vuoksi, mutta ehkä he joilla on 17":ia aluja voisivat hieman kertoa ajotuntumista?

Olen tässä haeskellut kokemuksia 9-3SS rengaspaineista ja tuli tuossa juuri vaihdettua koosta 225/45/17 kokoon 215/45/17.
Meinasin kokeilla 225/40/18, mutta ajattelin kuitenkin säilyttää hieman ajomukavuutta. Tuo 215/45/17 tuntuu kuitenkin ehkä jonkun verran kovemmalta varrattuna 225/45/17, taitaa olla muutaman millin matalampi ilmatila ja nopeusluokka muuttui V--->W ja merkki GY:stä "Kuhmolaiseen"
Rengaspaineet on tällä hetkellä 2.8 ja tuntuu aika sopivalle. Vanne on 8" ja tuo 215 näyttää istuvan aika hyvin, tietysti jos olis tuumaa kapeempi niin vannesuoja toimis paremmin. Nopeusmittari virhe kasvoi noin 2km/h
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

225/45 "17 Paineita nostamalla saa auton jämäkämmäksi ajaa suoralla, mutta alusta alkaa kolahdella ja tärähdellä kaupungissa oleviin pikku monttuihin jne.. paineet lähempänä 3 kuin 2. Huoltsikoiden mittareissa on muuten melko julmettuja eroja. Luulen että paineet on 2.6-2.8. kolmeakin jopa suosittelevat rengasliikkeissä. Itse taidan tykätä leppoisimmista renkaista, mutta onhan nuo kyllä jämäkät ajaa sporttisemmin ja näyttävät silmään kivalta. Kulutukseen on suuri ero paineilla. 0.1bar = 0.5-1 desi /100km matka-ajossa mitä itse huomasin.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Poikarukka kirjoitti:225/45 "17 Paineita nostamalla saa auton jämäkämmäksi ajaa suoralla, mutta alusta alkaa kolahdella ja tärähdellä kaupungissa oleviin pikku monttuihin jne.. paineet lähempänä 3 kuin 2. Huoltsikoiden mittareissa on muuten melko julmettuja eroja. Luulen että paineet on 2.6-2.8. kolmeakin jopa suosittelevat rengasliikkeissä. Itse taidan tykätä leppoisimmista renkaista, mutta onhan nuo kyllä jämäkät ajaa sporttisemmin ja näyttävät silmään kivalta. Kulutukseen on suuri ero paineilla. 0.1bar = 0.5-1 desi /100km matka-ajossa mitä itse huomasin.
Itselläni on sellainen Bilteman digitaalinen "taskumittari", jota TM:n 9/05 testissä kehuivat tarkaksi. Tuokin "yksilö" mikä minulla on, näyttää ainakin näiden rengasliikkeiden mittareiden kanssa 2.5-3.0 välillä aika hyvin yksiin. Tiedä sitten aina rengasliikkeiden mittareistakaan!! :D
Paras ero oli kerran vierekkäisten nimeltä mainitsemattomien huoltsikoiden mittareissa 0.5bar!!
Täytyy nyt noilla 2.8 paineilla ajella katsella miten käy. Hyvältä tuntuu ainakin päästellä vähän lujempaa.....
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: SS tosi uraherkkä?

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Helmi 24, 2011 01:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tikaakin
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 08:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tikaakin »

Kyllä renkaan leveys selkeästi vaikuttaa. 215/60R15 ensiasennusrenkaana, tuo Goodyear NCT 5 Eagle. Oman perstuntuman mukaan Nokian NRHi 195/65R15 on selkeästi parempi ja napakampi ajaa eikä vetele niin herkästi sivuun.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

tikaakin kirjoitti: 215/60R15 ensiasennusrenkaana, tuo Goodyear NCT 5 Eagle. .
Eikö vakio 16" ensiasennus koko ole kuitenkin 215/55-16?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Vastaa Viestiin