2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Hei Saabistit!
Kuten otsikko jo antaa ymmärtää, kytkin tai kaksoismassavauhtipyörä tai jokin lähistöllä ääntää lämpimällä moottorilla, vapaalla vaihteella ja varsinkin lämpimällä kelillä. Kylmällä moottorilla ja talvella yleensäkin systeemi on kuin siinä ei mitään vikaa olisikaan. Kytkin pohjassa tai vaihde päällä kolina häviää kokonaisuudessaan.
Autona siis alla vuoden 2008 9-3 B207L-moottorilla. Autolla on ajettu nyt aika tarkalleen 130k kilometriä ja ensimmäiset kolinat alkoivat noin 80k kilometrin kohdalla muutama vuosi sitten.
Kytkin tuntuu oikein hyvältä eikä ravista millään tavalla, minkä takia asia vaipuikin pitkäksi ajaksi unhoaan. Tänä kesänä aihe nousi uudestaan tapetille, kun ääni mahdollisesti voimistui ja lämpimillä keleillä alkoi kantautua sisälle asti. Tähän asti ääni siis kuului ainoastaan kevyenä kalkatuksena kuskin puolen renkaan kohdalla eli juurikin vaihteiston/kytkimen kohdalla.
Ääni on siis tismalleen netistä löytämäni vastauksetta jääneiden videon kuuloinen:
https://www.youtube.com/watch?v=hDcKQEmpTSk
https://www.youtube.com/watch?v=ny2UxUrYyMk
Onko oletettavaa, että paketti kestää kasassa vielä parikymmentä tuhatta kilometriä, jonka kytkimen kulumisen puolesta pitäisi vielä kestää, vai olisiko viisaampaa vaihtaa etukäteen kytkin ja vauhtipyörä ennen kuin jokin räjähtää ja vie muuta mukanaan? Tietenkin myös pitää toivoa, ettei ääni tule vaihdelaatikosta, mikä olisi vielä pykälän ikävämpää...
Kuten otsikko jo antaa ymmärtää, kytkin tai kaksoismassavauhtipyörä tai jokin lähistöllä ääntää lämpimällä moottorilla, vapaalla vaihteella ja varsinkin lämpimällä kelillä. Kylmällä moottorilla ja talvella yleensäkin systeemi on kuin siinä ei mitään vikaa olisikaan. Kytkin pohjassa tai vaihde päällä kolina häviää kokonaisuudessaan.
Autona siis alla vuoden 2008 9-3 B207L-moottorilla. Autolla on ajettu nyt aika tarkalleen 130k kilometriä ja ensimmäiset kolinat alkoivat noin 80k kilometrin kohdalla muutama vuosi sitten.
Kytkin tuntuu oikein hyvältä eikä ravista millään tavalla, minkä takia asia vaipuikin pitkäksi ajaksi unhoaan. Tänä kesänä aihe nousi uudestaan tapetille, kun ääni mahdollisesti voimistui ja lämpimillä keleillä alkoi kantautua sisälle asti. Tähän asti ääni siis kuului ainoastaan kevyenä kalkatuksena kuskin puolen renkaan kohdalla eli juurikin vaihteiston/kytkimen kohdalla.
Ääni on siis tismalleen netistä löytämäni vastauksetta jääneiden videon kuuloinen:
https://www.youtube.com/watch?v=hDcKQEmpTSk
https://www.youtube.com/watch?v=ny2UxUrYyMk
Onko oletettavaa, että paketti kestää kasassa vielä parikymmentä tuhatta kilometriä, jonka kytkimen kulumisen puolesta pitäisi vielä kestää, vai olisiko viisaampaa vaihtaa etukäteen kytkin ja vauhtipyörä ennen kuin jokin räjähtää ja vie muuta mukanaan? Tietenkin myös pitää toivoa, ettei ääni tule vaihdelaatikosta, mikä olisi vielä pykälän ikävämpää...
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Miulla ei tuosta vectorista ainakaan hävinny äänet kaksoismassan ja kytkimen vaihdolla en osaa sanoa edes vähenikö. Oireet juurikin samat kylmänä ei mitään ja lämpimänä kalkattaa. Kuuluu myös sisälle asti. En osaa sanoa kuluuko tuo vaihteistosta sitten vai mistä. Ei luulis uusien osien pitävän ääntä. Melko samat äänet on tuossa toisessa saabissani myös. Siinä on alkuperäinen kytkin vielä. Siitä saa tietynlaisella hitaalla kytkimen nostolla kolinat pois kokonaan liekkö ominaisuus sitten. Pitäs päästä kuulostelee muitten autoista onko kaikissa samat kolinat ku itelle kaks jo peräkkäin sattunu. Tässä siis omat kokemukseni aiheesta. En osaa sanoa kannattaako remonttiin ruveta heti vai ei. Ite en enää ole murehtinut asiaa kait siitä oikeesti kunnon tärinät ja kolinat kuuluu sitten ku ihan viimesiään alkaa vetämään
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Kokeiltu vaihteiston öljynvaihtoa?
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Kyllä ja vaihdelaatikon myös samat kolinat kokoajan. Hyvin toimii. Koliskoon sitten
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
on tuon Getrag F40 lootan ominaisuus kun siirtäjät helisee/kolisee.
Aika ison hiljenemisen saa aikaan Redlinen MT-90 öljyillä ja jos innostut vaihtamaan kyseiset öljyt niin ei hiljene heti vaan muutaman sadan kilsan jälkeen.
Aika ison hiljenemisen saa aikaan Redlinen MT-90 öljyillä ja jos innostut vaihtamaan kyseiset öljyt niin ei hiljene heti vaan muutaman sadan kilsan jälkeen.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Kiitos vinkistä. Täytyy testata vielä tuokin vaihtoehto tuli silloin miule tuo etanoli softa niin aattelin sillon samalla päivittää kytkimen että kestää varmasti. Samalla meni kaikki vaihtoon siltä osastolta. Se laatikko vaihdettiin aiemmin kun ei muistaakseni peruutuksen jälkeen oikein mitään vaihdetta meinannu saada päälle. Se ainakin korjautui vaihtamalla mutta samat kolinat jatkui.
No mutta tässähän hyvä vinkki kehkeytyi alkuperäiselle kysyjälle että kokeile öljynvaihto ensteksi
No mutta tässähän hyvä vinkki kehkeytyi alkuperäiselle kysyjälle että kokeile öljynvaihto ensteksi
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Kiitos kaikista vastauksista!
Pitää harkita öljyn vaihtoa ja perehtyä aiheeseen, jos vaikka omatkin taidot ehkä riittäisivät. Hyväähän se tekisi, vaikka periaatteessa öljyjä ei tämän laatikon kohdalla tarvitsisikaan vaihtaa auton elinikänä. Redlinekö olisi parempaa kuin GM:n oma vaihteistoöljy?
Pääasia kuitenkin, että tämä onkin "ominaisuus" eikä ongelma. Kyllä sen rahan saa muuallekin kulumaan kuin vaih(dat)tamalla turhaan osia
Pitää harkita öljyn vaihtoa ja perehtyä aiheeseen, jos vaikka omatkin taidot ehkä riittäisivät. Hyväähän se tekisi, vaikka periaatteessa öljyjä ei tämän laatikon kohdalla tarvitsisikaan vaihtaa auton elinikänä. Redlinekö olisi parempaa kuin GM:n oma vaihteistoöljy?
Pääasia kuitenkin, että tämä onkin "ominaisuus" eikä ongelma. Kyllä sen rahan saa muuallekin kulumaan kuin vaih(dat)tamalla turhaan osia
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Vaihdoin kesällä 2019 9-3 Vectoriin millä ajettu n.151000 km. Kytkin piti samanmoista ääntä varsinkin lämpimänä, ääni loppui kun kytkintä painoi. Liike laittoi korvauksetta uuden kaksoismassapyörän, mikä heilui sivusuunnassa, sekä uuden kytkimen. Äänet loppui siihen. Ajossa ei huomannut mitää ei luistanut ym.
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Moi!
Onko kellään oikeasti paukahtanut kaksoismassavauhtipyörää tästä B207* ja GM F40 6-vaihteisesta yhdistelmästä? Kalkatus kuuluu lämpimänä, huolestunko ja hyväksynkö ominaisuudeksi?
Onko kellään oikeasti paukahtanut kaksoismassavauhtipyörää tästä B207* ja GM F40 6-vaihteisesta yhdistelmästä? Kalkatus kuuluu lämpimänä, huolestunko ja hyväksynkö ominaisuudeksi?
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Saa vastata vielä edelliseenkin mutta uutta kysymystä pukkaa: mikä on oikea täyttömäärä öljyä laatikkoon? Toisessa ketjussa taisi olla tästä puhetta ja haarukka oli muistaakseni 2,2 litrasta aina yli 3 litraan.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Paukahtaneista kaksoimassavauhtipyöristä en ole itse kuullut, mutta jos kalkatus häviää kytkimen painalluksella eikä tunnu suurempaa ravistusta, olisin kevein mielin.
Öljymäärästä WIS kertoo näin:
"Ylitäytä, normaalin öljymäärän 2,2 litran (kuivaan vaihteistoon 2,4 litran) lisäksi vaihteistoon vaihteistoöljyä, kuitenkin enintään 0,5 litraa."
Itse täytin pari desiä enemmän kuin tuli ulos. Kalkatusta on vieläkin, mutta se on hieman hiljaisempaa ja matalampaa.
Öljymäärästä WIS kertoo näin:
"Ylitäytä, normaalin öljymäärän 2,2 litran (kuivaan vaihteistoon 2,4 litran) lisäksi vaihteistoon vaihteistoöljyä, kuitenkin enintään 0,5 litraa."
Itse täytin pari desiä enemmän kuin tuli ulos. Kalkatusta on vieläkin, mutta se on hieman hiljaisempaa ja matalampaa.
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Kiitos vastauksesta. Pitänee laittaa tuo "ylitäyttö" ja kuulostella sitten. Öljyistäkin oli kahta vahvaa suositusta (redline ja castrol multivehicle), taidan tuo castrolin laittaa.
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Kysyn vähän samaa asiaa kuin jo aiemmin mutta pitäisikö olla huolissaan? Kalkatukseen ei tullut muutosta castrolin öljyillä. Lisäksi pari kertaa on tehnyt kylmänä niin että ykköstä on todella hankala saada sisään. Pitäisi kai mennä takapenkille ja potkaista vaihdekeppiin. Tänään kun parkkipaikalla sitä runnoin, huomasin että auto lähti ihan vähän liikkumaan eteenpäin tai taaksepäin siitä riippuen yritinkö survoa ykköstä vai pakkia. Normaalia? Kytkin vaikuttaa olevan ok, ei ravista tai luista. Kun auton sammuttaa, kuuluu sellainen mieto lonksahdus/tussahdus. Normaaliako?
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Eihän siellä kytkin kunnolla irrota kun pyrkii ryömimään. Takapenkille ei tarvitse mennä. Kääntää virrat pois ja samalla työntää vaihteen sisään. Ja sitte käyntiin.
Säästyy vaihdelaatikko.
Säästyy vaihdelaatikko.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 2.0t Kytkin/DMF kalkattaa vapaalla
Onko kytkin siis lopuillaan ja edellyttää toimenpiteitä pikaisesti vai ajelenko sillä huoletta siihen asti että alkaa luiskahtelemaan?