Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Kansalainen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Loka 28, 2021 13:05

Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja Kansalainen »

Potilaana 2007 9-3 1.9 TIDs. Autosta häviää vedot jos kaasua painaa liikaa. Ongelma on ilmaantunut noin vuosi sitten ja on pahentuntut ajan myötä. On ollut aikoja, jolloin auto on toiminut ihan normaalisti ja on voinut vedättää täydellä teholla. Nyt kuitenkin jos vähänkään antaa reippaammin kaasua niin tehot häviävät. Autolla voi siis tämän jälkeen edelleen ajaa mutta tehot ovat täysin kadoksissa eikä vakionopeuden säädin toimi. Ongelma katoaa sillä kun auton käynnistää uudelleen. Autossa on yksi obd lukijalla näkyvä vikakoodi p0660 imusarjan viritysventtiilistä. Ajattelin, että voisiko ongelma johtua rikkoutuneista imusarjan läpistä. Jos läpät ovat jumittuneet kiinni tai melkein kiinni olisivat tällaiset oireet mielestäni mahdollisia. Onko imusarjan läpät siis jotenkin mahdollista poistaa tai manuaalisesti siirtää auki asentoon? Jos jollakulla löytyisi ohjeita tee-se-itse miehelle prosedyyrin tekemiseen niin ottaisin mielellään vastaan!
Saab 1.9 TID
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Re: Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja kode85 »

voiskohan olla se läppien yhdystanko irti. Omasta oli ne muovikiinnikkeet ihan paskana. Tilasin muistaakseni autodocista uuden yhdystangon josta otin kiinnikkeet (metalliset) vanhaan tankoon. Vanha tanko siksi että uuden muoto ei minusta ihan täsmännyt vanhaan.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Vikakoodia ei tule vaikka välitanko puuttuisi kokonaan syystä että moottori kääntelee kolmatta läppää oman käyttötankonsa avulla ja tämä läppä sisältää liikkeenrajoittimet molempiin suuntiin. Sen sijaan jos moottorilta kolmosläpälle menevä käyttötanko on irti, voi tulla vikakoodi johtuen asentoalueen ylityksestä. Myös jos moottori on rikki, tulee vikakoodi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Minä ostin meidän cabbeen tällaisen:
https://www.ebay.com/itm/231707948220?m ... media=COPY

Toimii todella hyvin.

Sitten voi myös ostaa kitin, jossa on mukana imusarjan läpät, mutta sen asentaminen vaatii imusarjan irrottamista:
https://www.ebay.com/itm/164630437821?m ... media=COPY
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Riippuu kumman mallin imusarja on, toiseen käy nuo läpät, toiseen ei.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pvdriver kirjoitti:
Ti Huhti 18, 2023 21:55
Riippuu kumman mallin imusarja on, toiseen käy nuo läpät, toiseen ei.
Minä en lähtisi heti vaihtamaan noita läppiä, jos niiden päät (johon tuo tanko kiinnittyy) ovat vielä OK-kunnossa.

Itse ostin tuon tangon toiselta myyjältä, jolla ei enää ole sitä myynnissä eBayssä, mutta tuon pitäisi olla vastaava:
https://www.ebay.com/itm/333849401824

Kun tangon on asentanut paikalleen, Tech2:lla voi testata toimivatko imusarjojen läpät sen jälkeen kunnolla. Jos eivät toimi, niin sitten läppäkohtien tulppaus, uudet läpät tai kokonaan uusi imusarja. On suht työläs duuni purkaa ja kasata eikä mitään halpa juttu, joten tuolla uudella tangolla kokeilu aluksi on edullinen investointi.

Varmaan olen kirjoittanutkin tänne aiemmin, että auto nyki täysikaasukiihdytyksellä ja päästöt olivat melkoiset, joten siksi edellinen omistaja myi auton sopuhintaan. Ja mikäs sen parempaa kuin saada se kuntoon noin pienellä vaivalla :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Läpät voi toki kääntää käsinki auki mutta myös ahtovuoto tekee tuon et tehot häviää.

Jos autoo meinaa pitää niin ei se mahdoton homma oo laittaa uutta imusarjaa. Itsellä parani kulku ja kulutus sekä päästöt tippui.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuolla kuva imusarjasta niin pystyy vähä hahmottaa miten tankot kuuluu olla
viewtopic.php?f=29&t=157120&p=1216047&h ... A#p1216047

Joku kuva ite rempasta, vaihdoin jakohihnan samalla kun koneen tuen yms muuta joutuu molemmissa purkamaan
viewtopic.php?p=1277471#p1277471
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Kansalainen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Loka 28, 2021 13:05

Re: Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja Kansalainen »

Päivitys: Katsoin pellin alle ja läppien säätötanko puuttuu kokonaan. Käytin autoa myös techillä ja sain seuraavat vikakoodit: p0660 04 ja p2075 05. Katsoin ajon aikaana techiltä läppien toimintaa ja ne eivät reagoi kaasun käyttöön ollenkaan vaan ovat jumittuneet 94% asentoon. Selvää on siis se, että läppien moottori on hajalla. Onko siis mahdollista, että rikkinäinen moottori tai ties missä asennossa olevat läpät aiheuttaisivat tehojenlähdön? Luin jostain myös, että läpät olisi mahdollista ohjelmoida kokonaan pois. Voisiko tämä olla mahdollinen ratkaisu ongelmaan ja jos on niin kuinka helppo poisohjelmointi on tehdä.
Saab 1.9 TID
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Imusarjan läpät ja tehojen lähtö 1.9 Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä koittaisin ekana irrottaa sen moottorilta tulevan tankon siitä yhdestä läpästä, se voi jumittaa sen moottorin josta koodi.

Edit. Tanko ei itekseen pääse pois, näkyykö siellä kumminki ne pallurat johon tanko tulisi kiinni?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin