Apuva!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Aapinen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 12:04

Apuva!

Viesti Kirjoittaja Aapinen »

Apuva anelee ystävälliseen sävyyn hän. Kukahan osaisi summata tän audiojutskan? Mulla on siis se perusperusviritys. Onko siis niin, ettei tästä saa ulos linjatasoista signaalia? Pitääkö paikkansa, ettei taakse tule kaiutintasoisenakaan signaalina koko taajuuskaistaa, vaan alapää on leikattu pois? Voiko tätä systeemiä laajentaa ilman saabin omaa laajennussysteemiä, jotta saa bassotkin koneesta ulos? Kiitos jo etukäteen!
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Tuossa alempanahan on aiheesta juttua 8O
BMW 320dA Coupe LCI
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Apuva!

Viesti Kirjoittaja Bob »

Aapinen kirjoitti:Apuva anelee ystävälliseen sävyyn hän. Kukahan osaisi summata tän audiojutskan? Mulla on siis se perusperusviritys. Onko siis niin, ettei tästä saa ulos linjatasoista signaalia? Pitääkö paikkansa, ettei taakse tule kaiutintasoisenakaan signaalina koko taajuuskaistaa, vaan alapää on leikattu pois? Voiko tätä systeemiä laajentaa ilman saabin omaa laajennussysteemiä, jotta saa bassotkin koneesta ulos? Kiitos jo etukäteen!
Tuossa edellä on parikin pitkää viestiketjua noista audiolaitteista eli kannattaa kahlata ne ensin läpi (meikäläinen on tainnut laittaa jo liiankin monta viestiä näistä asioista tälle foorumille).

Mutta vielä jotakin lyhyesti:

- vain kuidusta saa koko taajuuskaistan ulos, toki tätäkin lähtevää taajuuskaistaa voidaan rajoittaa eli riippuu siitä mikä vahvistinkombinaatio autoon on ohjelmoitu

- linjatasoista signaalia ei saa helpolla ulos ja taajuuskaista on kuitenkin rajattu siten, mihinkään kaiuttimeen ei tule koko taajuuskaistaa, minkälainen taajuuskaista tulee esim. etuovien kaiuttimille (edellyttää AMP1:stä) on ohjelmoitavissa ja esiohjelmoitu aina ES1/ES2 ja ES3 -laitetasojen mukaan.

- laittamalla bassokorostusmahdollisuudella varustettuja lisävahvistimia + paremmin bassoja/diskantteja toistavia kaiuttimia riittävä määrä järjestelmää voi parantaa todella paljon, kannattaa käyttää aina kaiutintasoisen signaalin linjatasoiseksi muuntavia muuntimia, sillä Saabin kaiutintasoisessa signaalissa on häiriöääniä

- näppärimmin ja lähes koko taajuuskaistan saa ulos siitä kuskin penkin alle asennettavasta Saabin originaalista lisävahvistimesta eli AMP1:stä (ohjelmoituna ES2-moodiin), mutta ainakaan minä en ole valmis maksamaan siitä onnettomasta vahvarista ja kolmesta pienestä kaiuttimesta asennuksineen liki tuhatta euroa (951 ekee). Huom! Jos autossa on ES3:n niin sitten tuosta AMP1:stä ei saa enää bassoja ulos, vaan ne tulee sitten AMP2:lle, joka on tavarasäiliössä

- itsellä on tuo samainen perusviritys kuin sinullakin ja sitä on sitten paranneltu tuossa aiemmassa Saabin audiolaitteita käsittelevässä viestiketjussa syvällisemmin - olen kohtuullisen tyytyväinen tekemiini parannuksiin tällä hetkellä, mutta jatkoakin on kyllä jo hieman suunniteltu
Viimeksi muokannut Bob, Ma Elo 22, 2005 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Apuva

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Muutama asia vielä aiheesta,minulla on ES-2 autossa, laitoin lisävahvistimen ja uudet kaiuttimet taakse.Vahvitimessa on myös kaiutintasoiset otot josta otin singnaalin,samoin käynnistys tapahtuu ilman herätevirtaa.
ES-1:stä en tiedä mutta minkäälaisia häiriöitä ei laitteissani ole ollut ja äänenlaatuun jopa bassotoistoon olen tyytyväinen ja mielestäni hinta laatu suhde oli hyvä sekä asennuksen helppous jonka pystyi itse tekemään. Vahvistimena DLS:n CA20, kaiuttimina DLS R964 (6x9) jossa oli erillset jakosuotimet. (Takana valmiit paikat kaiuttimille.)
Terv.mikkoma 9-3SS Aero
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja Bob »

mikkoma kirjoitti:Muutama asia vielä aiheesta,minulla on ES-2 autossa, laitoin lisävahvistimen ja uudet kaiuttimet taakse.Vahvitimessa on myös kaiutintasoiset otot josta otin singnaalin,samoin käynnistys tapahtuu ilman herätevirtaa.
ES-1:stä en tiedä mutta minkäälaisia häiriöitä ei laitteissani ole ollut ja äänenlaatuun jopa bassotoistoon olen tyytyväinen ja mielestäni hinta laatu suhde oli hyvä sekä asennuksen helppous jonka pystyi itse tekemään. Vahvistimena DLS:n CA20, kaiuttimina DLS R964 (6x9) jossa oli erillset jakosuotimet. (Takana valmiit paikat kaiuttimille.)
Terv.mikkoma 9-3SS Aero
Joo - tuo sinun tekemä vahvistin valinta on oiva ja se oli minullakin yhtenä vaihtoehtona ja nyt monta kokemusta rikkaampana Saabin audiojärjestelmästä minäkin todennäköisesti valitsisin kaiutinsignaalista herätteen saavan vahvarin.

Tuo häiriöääni mistä olen kirjoittanut jo aiemminkin nimenomaan aiheutuu siitä, että Saadin audioista ei saa järkevästi herätevirtaa vahvistimelle siten, että vahvistin olisi päällä vain silloin kun radion avaa ja menisi kiinni kun radion sulkee.

Tällöin joutuu ottamaan herätevirran sellaisesta paikasta, johon tulee virta aina silloin kun sytytysvirta on kytkettynä - tästä aiheutuu taas sellainen ilmiö, että vahvistin vahvistaa juuri "kivasti" kuulumaan ns. tyhjäkäyntitilassa Saabin audiojärjestelmästä kuuluvan di-di-di -äänen.

Kuinka kovasti tuo ääni kuuluu riippuu siitä miten kovalle vahvistimen tulosignaali on säädetty - mutta jokatapauksessa ko. ääni on häiritsevä. Sinä et periaatteessa saa tuota ääntä kuulumaankaan, koska sinun DLS-vahvari kytkeytyy samalla päälle kun radio/ohjelmalähde alkaa syöttämään omaa signaaliaan ja tuo mainitsemani tikitys hukkuu sinne muun äänen/musiikin joukkoon.

Otaksun, että tuo tikittävä ääni on kaikissa vastaavien audiojärjestelmän SS:issa (siis kaiutintasoisessa sigaalissa), mutta sitä ei ole valokuidun välittämässä signaalissa, joten Saabin omat vahvarit eivät moisesta häiriöstä kärsi.
Viimeksi muokannut Bob, Ma Elo 22, 2005 22:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Aapinen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 12:04

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Aapinen »

Lämpimät kiitokset kaikille aikaansa uhranneille ja kokemuksen arkkua raottaneille.
Vastaa Viestiin