Kuskin puoli naksuu?
Kuskin puoli naksuu?
Potilaana allekirjoituksen -08 9-3ss. Kuskin puolelta edestä kuuluu alustasta oudontapaista naksumiselta kuulostavaa kolinaa. Ääni ei todellakaan ole kova, joten välillä sitä ei edes huomaa kun humppa soi kovemmalla. Naksuminen kuuluu pääosin kun rattia suoristaa, ja erilaisissa kallistuksissa / pienissä töyssyissä. Mikähän mahtaisi olla syypää tähän
Alustassa kolmen vuoden sisään uusittua osaa:
Iskarit
Jouset
Iskarintuet
Kääntölaakerit
Koiranluut
Tukivarsi
Joten vaihtoehtoja ei ripustuksista ainakaan luulisi paljoa olevan. Vai voisiko ääni kuulua myös esim kallistuksenvakaajan puslista tms? Ei nyt tietenkään mikään kauhea vika ole, mutta itseä jo parin kuukauden kuuntelun jälkeen alkaa kyllästyttää
Alustassa kolmen vuoden sisään uusittua osaa:
Iskarit
Jouset
Iskarintuet
Kääntölaakerit
Koiranluut
Tukivarsi
Joten vaihtoehtoja ei ripustuksista ainakaan luulisi paljoa olevan. Vai voisiko ääni kuulua myös esim kallistuksenvakaajan puslista tms? Ei nyt tietenkään mikään kauhea vika ole, mutta itseä jo parin kuukauden kuuntelun jälkeen alkaa kyllästyttää
9-3ss BP (Stage 1) 2008
Re: Kuskin puoli naksuu?
Moi. Itselläni samaiset osat myös uusittu ja aikalailla kuvailemasi ääni kuuluu ajoittain minullakin. Onko autossasi madallusjouset? Minulla on eibachin pro kit standard iskareilla sport iskareiden sijaan ja itselläni huomasin ainakin, että vakaajan yhdystangon yläpää ottaa tietyissä tilanteissa kevyesti auton runkoaisaan, jossa kevyet hankaumajäljet tästä todisteena. Lieneekö ääni siitä tulisi?
05 Saab 9-3 SS 1.8t 5mt linear
Re: Kuskin puoli naksuu?
Löytyy maptunin madallusjouset (-35mm) ja niiden lisäksi jäykemmät bilstein b8 iskarit. Olleet alla nyt 2.5 vuotta.
9-3ss BP (Stage 1) 2008
Re: Kuskin puoli naksuu?
No siinä tapauksessa ei siitä johtune, jos kerta ääni vasta alkanut kuulumaan. Kannattaa auto käyttää ilmassa ja tarkastaa välykset, jos et toki jo sitä tehnyt. Itselläni oli mennyt 3 vuotta/40tkm sitten uusittu FAG alatukivarsi jo väljäksi, alapallossa reilusti väljää. Mutta jo ennen tuota alapallon väljistymistä olin pitkän aikaa kuunnellut tuota kohtuu hiljaista ääntä, minkälaista kuvailit aiemmin. Kuului juuri lähinnä epätasaisella ja vain ajoittain ja ratin kääntely tämän aiheutti. Useaan otteeseen olen alustan nosturilla tarkastanut ja melkolailla kaikki palikat on uutta, mutta ei selviä. No ei ole niin häiritsevä ääni, että huolestuisin. Onko vakaajan korihelat uusittu? Nekin osaa äännellä, itsellä kylläkin oli lähinnä vmäinen kuminen kirskunta töyssyissä, minkä takia aikanaan vaihdoin.
05 Saab 9-3 SS 1.8t 5mt linear
Re: Kuskin puoli naksuu?
Joo tarvitsee katsella tarkemmin kun auton saa aikanaan ylös. Jotenkin oma epäily suuntautuisi raidetangon päihin, mutta ei sitäkään varmaksi osaa sanoa. Vakaajan koriheloihin ei ainakaan omassa omistuksessa olla koskettu, joten eiköhän ne alkuperäiset ole. Viimekesänä tosin nekin näytti ihan hyviltä.
9-3ss BP (Stage 1) 2008
Re: Kuskin puoli naksuu?
Koiranluu!?
Miulla oli "koiranluun" yläpään iskariin tuleva kiinnitys aavistuksen löysällä ja aiheutti naksumisen ja kolinan!
Miulla oli "koiranluun" yläpään iskariin tuleva kiinnitys aavistuksen löysällä ja aiheutti naksumisen ja kolinan!
9-3 SC TTiD Vector-10 ja 9-3 SC TTiD Aero-08
Re: Kuskin puoli naksuu?
eräs saabisti aikoinaan kyllästyi etupään ääntelyyn ja kertoi sen loppuneen kun heitti kympin pytyn jäteoljyä pyorän taakse.
tosin kyseessä oli kuuppa
tosin kyseessä oli kuuppa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kuskin puoli naksuu?
Veikkaisin ...
- jomman kumman puolen yläpään kääntölaakerissa laakeripesässä "monttu". Tulee sellainen pykälä, joka sitten ottaa naksahtavan äänen jouseen.
- jousen alapää ei ole iskarin lautasen kolossa tai jousen alimman kierroksen kumi rikki/pois paikaltaan
- jomman kumman puolen yläpään kääntölaakerissa laakeripesässä "monttu". Tulee sellainen pykälä, joka sitten ottaa naksahtavan äänen jouseen.
- jousen alapää ei ole iskarin lautasen kolossa tai jousen alimman kierroksen kumi rikki/pois paikaltaan
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)