Ei starttaa, naksuu vaan...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

benicio kirjoitti:
Ti Loka 10, 2023 19:23
Jännite akun navoissa: kengät irti 12,6V
Virrat pois: 12,30V
Check ok: 11,60V ja kun surina lakkaa (pa-pumppu?) 12,00V
Startti: 11,93V
Akku loppu :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lämpeneekö akun plusnapa auton käydessä tosi kuumaksi?
Omaamme juotin molemmat kaapelikengät uusiksi (seoskaasulla piti lämmittää jotta sai onnistumaan) ja laitoin lisäjohdon startille ja miinuskaapelille, ja taisin laturillekin laittaa uuden johdon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Akun kengät myös mahdollinen vikapaikka :wink:
Tämä koskee nimenomaan dieseleitä.

Tuon vian takia akku ei kunnolla lataudu koskaan eikä siten myökään enää jossain vaiheessa vian mentyä pahaksi lähde ehkä enää käyntiinkään. Nyt on vaikea testata akun kenkien kuumentumista, kun autoa ei saa käyntiin :(
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2160
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja anv »

benicio kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 18:27
anv kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 16:44
Vaikuttaa kovasti sille että edes solenoidi ei vedä. Elikäs joko virtalukon pohja ei anna sähköjä startille, solenoidi on rikki tai noiden välinen johto on poikki/irti/huono liitos tms.
Seuraavaksi mittailisin apunaisen kanssa tuleeko startin solenoidille jännitettä starttaessa. Eli siihen ohueen startille tulevaan johtoon. Samalla tietty tarkistaa että se on kunnolla startissa kiinni ja liitinkin on ehjän näköinen.

Niin joo, ja sulla on akku tyhjä.
Jännitettä tulee solenoidille, n. 0,2V vähemmän kuin navassa (11,5V -> 11,3V).
Eikös tämä viittaa suoraan nyt starttiin. Ainakin minä uskaltaisin lähteä starttikauppaan tällä diagnoosilla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2160
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja anv »

petrisa kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 21:42
anv kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 16:44
Vaikuttaa kovasti sille että edes solenoidi ei vedä. Elikäs joko virtalukon pohja ei anna sähköjä startille, solenoidi on rikki tai noiden välinen johto on
Virtalukko ei anna sähköjä solenoidille :!:

Virtalukko on yhteydessä CIM:iin ja se taas edelleen väylään. Startin solenoidia ohjaa moottorin ECU väylältä saamansa startti tiedon mukaan.
benicio kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 18:27
Jännitettä tulee solenoidille, n. 0,2V vähemmän kuin navassa (11,5V -> 11,3V).
Kyllä on jännitteet vähissä. Ei nämä Saabit starttaa alijännitteillä syystä, että ohjaus tapahtuu kuten edellä kerroin.
Joo, saahan se sähkö kiertää sinne solenoidille mun puolestani vaikka juupajoen kautta. Mittauksen tarkoituksena kun oli todentaa startin herätyksen olemassaolo ja sehän jo todettiinkin että on. On tuo akku myös minun mielestäni huonossa hapessa, mutta solenoidin kyllä pitäisi vähintään naksahtaa tuolla jännitteellä. Se mitä tuon ongelman poistuessa tapahtuu tuolla akulla, starttaako vai hyytyykö akku kokonaan, on seuraava juttu.

Edit: kun nuo samat jännitteet ovat myös pihan muissa autoissa, eikä ole kovin uskottavaa että kaikissa olisi akku sökö, voisiko sun jännitemittari näyttää liian alhaisia lukemia? Tämä siis koskee vain tuota akun kuntoa. Startin vaihtoon silti alkaisin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

Joonatan kirjoitti:
Ti Loka 10, 2023 20:24
Eihän sinulla ole mitään lukulaitetta paikallaan obd-pistokkeessa. Minulla aikoinaan ei antanut startille herätettä obd-lukijan ollessa paikallaan. Tulipahan tuon "vian" takia aikoinaan vaihdettua startti vähän turhaan :oops:
Ei ole. Lähtötilanteessa oli esid, mutta ei nyt enää tässä taistellessa ole ollut kiinni.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

petrisa kirjoitti:
Ti Loka 10, 2023 20:53
benicio kirjoitti:
Ti Loka 10, 2023 19:23
Jännite akun navoissa: kengät irti 12,6V
Virrat pois: 12,30V
Check ok: 11,60V ja kun surina lakkaa (pa-pumppu?) 12,00V
Startti: 11,93V
Akku loppu :!:
Voi olla, tai siis akut on loppu, eli kolmella eri akulla testailtu ja kaikki toimivat toisessa 9-3:ssa iloisesti. Eli vaikka huono akku nyt tekisi kiusaa, niin vian juurisyy se ei ole.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

petrisa kirjoitti:
Ke Loka 11, 2023 06:32
^ Akun kengät myös mahdollinen vikapaikka :wink:
Tämä koskee nimenomaan dieseleitä.

Tuon vian takia akku ei kunnolla lataudu koskaan eikä siten myökään enää jossain vaiheessa vian mentyä pahaksi lähde ehkä enää käyntiinkään. Nyt on vaikea testata akun kenkien kuumentumista, kun autoa ei saa käyntiin :(
Akunkengät jo uusin. Tai siis plussasta vain sen paksuimman joka oli vähän liimaisen/sulaneen näköinen, mutta ne kaksi ohuempaa ei näyttänyt kyllä pahoilta, ne vaan putsasin. Toinenhan menee suoraa sulakerasialle. Apumaakaapeli ei tosiaan auttanut, joten miinuskaapelin tai -kengän vika lienee suht poissuljettu. Pluskaapelin vikakin epätodennäköinen, koska jännite navoissa on lähellä rungon ja startin plusnavan jännitettä?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

anv kirjoitti:
Ke Loka 11, 2023 11:09

Joo, saahan se sähkö kiertää sinne solenoidille mun puolestani vaikka juupajoen kautta. Mittauksen tarkoituksena kun oli todentaa startin herätyksen olemassaolo ja sehän jo todettiinkin että on. On tuo akku myös minun mielestäni huonossa hapessa, mutta solenoidin kyllä pitäisi vähintään naksahtaa tuolla jännitteellä. Se mitä tuon ongelman poistuessa tapahtuu tuolla akulla, starttaako vai hyytyykö akku kokonaan, on seuraava juttu.

Edit: kun nuo samat jännitteet ovat myös pihan muissa autoissa, eikä ole kovin uskottavaa että kaikissa olisi akku sökö, voisiko sun jännitemittari näyttää liian alhaisia lukemia? Tämä siis koskee vain tuota akun kuntoa. Startin vaihtoon silti alkaisin.
Joo, jos vielä uskaltaisin sen petromiehen äkkiväärän testin tehdä, niin siinähän tuo tulisi todennettua, mutta muuten en keksi mitä tekisin.
Jännitemittarin outoa käytöstä olen myös pohtinut, mutta kyllä se toisaalta ihan järkeviä lukemia näyttää oikeastaan koko ajan muuten, paitsi tästä autosta mitatessa.
Ja kyllä kai ne jännitteet nyt aina vähän heiluu esim kun akun kytkee napoihin kiinni niin surina alkaa käydä, ja starttiproseduurin jälkeen kestää hetken ennen kuin jännitteet palautuu. Tänään aamulla ohikulkiessani mittasin jännitteet tuosta akusta joka eilen mittausten yhteydessä näytti lukemia 12,3, niin nyt se näytti 12,55V, eli se nyt ihan tyhjä ainakaan ole.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

Ai niin, ja apunainen myös kertoi, että hänen mielestään avain on aiemmin saattanut jäänyt ST-asentoon, voiko tuo rikkoa startin? Ts jääko solenoidi vetämään jos avain jää ST-asentoon?
En ollut itse tuollaista käytöstä kyllä pannut merkille ja nyttemmin virtalukko on putsattu ja palautuu herkästi kyllä ja siitä apunaisellekin tuo mieleen tuli.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2160
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja anv »

benicio kirjoitti:
Ke Loka 11, 2023 15:00
Ai niin, ja apunainen myös kertoi, että hänen mielestään avain on aiemmin saattanut jäänyt ST-asentoon, voiko tuo rikkoa startin? Ts jääko solenoidi vetämään jos avain jää ST-asentoon?
En ollut itse tuollaista käytöstä kyllä pannut merkille ja nyttemmin virtalukko on putsattu ja palautuu herkästi kyllä ja siitä apunaisellekin tuo mieleen tuli.
En ole varma onko saabeissa mitään älykkyyttä tuossa kohtaa, mutta yleensä ei ja se kyllä särkee startin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petromies
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja petromies »

Noilla näytöillä startti irti ja tekee irrallaa apukaapeleilla ko. testin jos autoon kiinnitettynä ei uskalla.
Jos pyörinyt moottorin mukana ni on varmasti entinen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Millaista jännitettä tulee akulle moottorin käydessä? Oletko mitannut yleismittarin vastuspuolella onko maadoitukset kunnossa, ja pluskaapelit myöskin? Voisi epäillä akun plusnavalta startille menevää johtoa, jos jotain arvata pitäisi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

Startti vaihdettu ja :saab: hurahti käyntiin. Oli kyllä juhlava hetki.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin