Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Moi!

Missä mahtaa olla ongelma, kun tehtaan biopower antaa vikakoodia P0420 (Katalysaattorijärjestelmän tehokkuus kynnysarvon alapuolella)?
Ajettaessa bensalla tai bensan ja etanolin seoksella, koodia ei tule, mutta etanolilla ajaessa tulee. Mielestäni alhaisia kierrroksia käytettäessa tulee aikaisemmin, kuin käyttäessä kierroksia reippaammin. Välillä voi ajella 15 km ja välillä 150 km ennen kuin koodi tulee.
Missä vika ja mitä ongelmalle voi tehdä?

Auto on vm 2011 9-3X XWD biopower, jossa B207R biopower stage 1 ohjelmointi.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tyypillinen ilmiö etanolilla, kun kakkoslambda alkaa olla tiensä päässä. Kakkoslambdan jännite on liian alhainen liian kauan, noin niin kuin käytännössä. Yleensä nämä ohjelmointien yhteydessä poistetaan käytöstä... Eli joko kakkoslambdan vaihto tai ohjelmoijalla käynti ja pyytää kakkoslambdan poistamisen ohjelmallisesti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Hienoa, kiitos vastauksesta!

Vaikuttaako se ohjemallinen poisto katsastukseen ja vaatiiko poistaminen muuta kuin Techin?
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei vaikuta katsastukseen millään tavalla. Tech2:lla ei voi poistaa sitä käytöstä, vaan se vaatii ecun uudelleen ohjelmoinnin eli ikään kuin saman homman kuin stage1 ohjelmointi, jossa ohjelmaa on vain muokattu 2.lambdan osalta parametrien osalta.

Kylmillä/viileällä keleillä ja etanolilla ajettaessa katalysaattori ei lämpene riittävän nopeasti, jonka vuoksi näytetään tuo vikakoodi vaikka mitään vikaa ei olisikaan. Käsittääkseni ohjelmaa muokataan siten, että kakkoslambdan diagnostiikan rajoja vain muutetaan.

Yleensä tämä kakkoslambdan tilanne on softaajilla tiedossa, ja se on korjattu aika monissa softaversioissa. Ottamalla yhteyttä softasi tekijään saat varmasti vastauksen tähän, tai jos ei onnistu ko. softaajalta niin ota yhteyttä mahdollisesti kokeneempiin softaajiin foorumin kautta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Sama koodi on alkanut kummitella minullakin. Lambdoilla on kilometrejä takana jotain 100-280 tkm väliltä riippuen siitä onko niitä aiemmat omistajat vaihtaneet.

Minulla vikavalo syttyy usein liikennevaloissa seisoessa. Täytyykin kokeilla ainakin katsastusta varten laittaa bensaa tankkiin ja toivoa, ettei valo syty konttorilla. Voisihan tuon lambdan myös vaihtaa, jos vaan vanha lähtee irti.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Kiitos vastauksesta.

Autoon pitää muutenkin tehdä pikku huolto tässä syksyllä ja olen ymmärtänyt, ettei uusi lambda maksa kovin paljoa eli kokeilen varmaan sitä ensin. Ohjelmoinnin tekijä on kyllä kokenut ja olen yhteydessä häneen sitten uudelleen ohjelmoinnin tiimoilta, jos koodi ei uuden lambdan myötä lakkaa herjaamasta.

Myös minulla lambdat saattavat olla 280 tkm vanhoja, joten uusiminen ei varmaan ole huono ajatus.
Ja totta, myös minulla vikavalo syttyy usein liikennevaloissa seistessä. Sen olen huomannut, että kun käyttää hieman pienempää vaihdetta, kuin mitä auto ehdottaa, niin valo pysyy pidempään poissa. Maantieajoa se tuntuu kestävän hyvin ja kun ajelee kaupungissa niin, että kierrokset eivät juuri laske alle 2000 rpm, saa ajella pidempään ennen kuin valo syttyy. Ja tosiaan bensalla ei juuri herjaa.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Käyttäkää sitten vain alkuperäisiä Saab lambdoja tai Boschin lambdoja, koska alkuperäinen on Bosch. Muut eivät kokemustietojen mukaan tahdo toimia.

Bosch suosittaa tosiaan ottomoottoreissa vaihtamaan lambdan/t 160tkm välein ja dieseleissä 240tkm välein.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Kiitos tuostakin neuvosta!

Soitin pahuuttani Länsiautoon ja kyselin lambdojen hintoja.... mikäli oikein ymmrsin, kappalehinta oli 270 € 8O
Skruvat-sivustolla näyttää hinta oleva noin 75 €/kpl, joten sieltä sitten, jos ei muualta Bosheja löydy.
Ja näköjään Motonetissa Boschit tuotenumeroilla 28-4000 ja 28-4001 vielä edullisemmat eli 51,90 € ja 61,90 €.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

No niin!
Nyt on lambdat vaihdettu ja ainakaan toistaiseksi vikakoodia ei ole tullut.
Lambdat olivat ulkonäöstä päätellen alkuperäisiä, joten ne oli jo aikakin vaihtaa. Kilometreja on takana 280 tkm.
Lamdat hankittiin Motonetista (Boschit) ja sopivat vanhoihin liittimiin suoraan.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Eipä tullutkaan kuntoon! :cry:

Häiriövalo syttyy edelleen eli vian etsintä jatkuu. Seuraavaksi siis ohjelman kimppuun, mutta koska kyseessä on Trionic 8, niin 2.-lambdaa ei voi kuulemma poistaa, vaan sisään on ajettava uusi ohjelma, joka on valmiiksi ilman 2.-lamdaa.Ja se tietenkin maksaa uuden ohjelman verran.
Kävin varmuuden vuoksi mittauttamassa päästöt katalysaattorin kunnon tarkastamiseksi ja ne ovat ok eli katti on kunnossa.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5255
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jos on alkuperäinen pakoputkisto, niin siellä on vielä toinen katti toisen lambdan jälkeen. Ensimmäinen katalysaattori voi hyvinkin olla tiensä päässä, mutta tuo pääkatalysaattori vielä toimii.

Itse kun vielä softia laittelin, niin noita jälkisoftauksia kakkoslambdan poistoon tuli tehtyä kohtuurahalla, mikäli oli auto softattu minun luona alunperinkin. Ajallisesti aika nopea toimenpide, kun voi jo ennen käyntiä tehdä muutokset softaan valmiiksi. Käsittääkseni näin on monet muutkin "harrastaja"softaajat tehneet. Palvelua.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Ok,kiitos!
Putkisto lienee alkuperäinen, mutta ei siellä toista kattia kai ole?? Itse en ole auton alla juuri aikaa viettänyt, mutta pitänee tutkia, ja päästöt ainakin ovat kunnossa.
Tämä on T8 ja se on kuulemma sellainen, että siihen ei voi softaa korjata, vaan pitää ohjelmoida kokonaan uusi softa, jossa kakkoslambda on pois. T7ssa ja muissa se kuulemma voi poistaa, mutta tässä ei. Näin ymmärsin, mutta katsotaan nyt sitten kun saan ajan softan tekijälle.
Itse en tätä(kään) asiaa tunne enkä tiedä, mutta kaiken aikaa tässä oppii :D
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Miksei voi ja kuka niin väittää? Tottakai se voidaan myös T8:iin tehdä, eikä T7:aankaan voi sitä millään testerillä sitä tehdä, vaan ecu pöydälle kummassakin tapauksessa ja korjatun softan uudelleen kirjoitus kuten Tobbana kertoi.

Ja on kaksi kattia. Prekatti ja pääkatti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5255
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sen verran kyllä korjaan, että näkyy löytyvän osanumero myös etuvetoisen b207:n katittomalle etuputkelle pelkällä jousto-osalla. Sellaista en tosin ole koskaan livenä nähnyt, mutta en toki ole jokaisen softaamani auton allakaan könynnyt.

Trionic8:n saa softattua vieläpä obd-portista. Hyvin harvoin on tarvinnut ecua irrottaa ja softata irtaallaan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopowerissa vain etanolilla vikakoodi p0420?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juuh totta, meinasin editoida tuon obd-portista ohjelmointia koskevan lisäyksen T8:iin, mutta jätin tuollaisen helpon koukun mihin tarttua :mrgreen: Toki T7 voidaan myös ohjelmoida obd portista, mutta siinä kestää aikaa sen verran, että taisi olla nopeampi ottaa ecu pöydälle. 8)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin