Takaluukun "viritys"

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Takaluukun "viritys"

Viesti Kirjoittaja TA »

Nyt kaikille Tee-Se-Itse-henkisille ihmisille näppärä niksi, jos SS:n takaluukun avaus kaukosäätimestä vain säälittävästi raolleen ei riitä. :P

Avaa tavaratilan vas. puolella oleva "huoltoluukku" ja siirrä esim. pihtien avulla takaluukun jousta säädössä kireämpään kohtaan. (itse siirsin jousen varsinaisen säätökohdan alapuolella olevaan taaempaan neliönmuotoiseen reikään). Toista sama operaatio myös oikealle puolelle ja kas - kaukosäädöllä avautuva takaluukku on valmis! :D

Kokeilut omalla vastuulla ja luukun liikeradan loppuvaimennuksen lisäystä ja/tai pientä hienosäätöä oman maun mukaan suositellaan, jotta luukku ei retkahda turhan suurella voimalla auki. :!:

Eipä tarvitse kaupan pihassa ostoskassit kädessä kiroilla, kun on hankalaa avata ja onhan taas kanssa-autoilijoille ihmettelemistä! :twisted:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takaluukun "viritys"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TA kirjoitti:Nyt kaikille Tee-Se-Itse-henkisille ihmisille näppärä niksi, jos SS:n takaluukun avaus kaukosäätimestä vain säälittävästi raolleen ei riitä. :P

Avaa tavaratilan vas. puolella oleva "huoltoluukku" ja siirrä esim. pihtien avulla takaluukun jousta säädössä kireämpään kohtaan. (itse siirsin jousen varsinaisen säätökohdan alapuolella olevaan taaempaan neliönmuotoiseen reikään). Toista sama operaatio myös oikealle puolelle ja kas - kaukosäädöllä avautuva takaluukku on valmis! :D

Kokeilut omalla vastuulla ja luukun liikeradan loppuvaimennuksen lisäystä ja/tai pientä hienosäätöä oman maun mukaan suositellaan, jotta luukku ei retkahda turhan suurella voimalla auki. :!:

Eipä tarvitse kaupan pihassa ostoskassit kädessä kiroilla, kun on hankalaa avata ja onhan taas kanssa-autoilijoille ihmettelemistä! :twisted:
Aika hyvä idea! 8) Kiitos! Täytyypä tutkia asiaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Talvella riittää kanssa-autolilijoilla vielä enemmän ihmettelemistä, kun Saabisti hakkaa luukkua kiinni boiiijng-boiiijng-boiiijng.... :P

Meinaan tuolla vain sitä, että itse katsoin ko. jousia sillä silmällä, että saisin ne vielä löysemmälle, jotta saisi vahänkään kylmemmässä luukun suht. inhimillisellä läimäytyksellä kiinni.
Aero04

Re: Takaluukun "viritys"

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

TA kirjoitti:Nyt kaikille Tee-Se-Itse-henkisille ihmisille näppärä niksi, jos SS:n takaluukun avaus kaukosäätimestä vain säälittävästi raolleen ei riitä. :P

Avaa tavaratilan vas. puolella oleva "huoltoluukku" ja siirrä esim. pihtien avulla takaluukun jousta säädössä kireämpään kohtaan. (itse siirsin jousen varsinaisen säätökohdan alapuolella olevaan taaempaan neliönmuotoiseen reikään). Toista sama operaatio myös oikealle puolelle ja kas - kaukosäädöllä avautuva takaluukku on valmis! :D

Kokeilut omalla vastuulla ja luukun liikeradan loppuvaimennuksen lisäystä ja/tai pientä hienosäätöä oman maun mukaan suositellaan, jotta luukku ei retkahda turhan suurella voimalla auki. :!:

Eipä tarvitse kaupan pihassa ostoskassit kädessä kiroilla, kun on hankalaa avata ja onhan taas kanssa-autoilijoille ihmettelemistä! :twisted:
No helwetti, pitää kokeilla! Kiits etukäteen :D
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Toimiskohan muissakin malleissa.. esim. tonnarissa.. Pitäs tutkia. :roll:
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja TA »

Bob kirjoitti:Talvella riittää kanssa-autolilijoilla vielä enemmän ihmettelemistä, kun Saabisti hakkaa luukkua kiinni boiiijng-boiiijng-boiiijng.... :P

Meinaan tuolla vain sitä, että itse katsoin ko. jousia sillä silmällä, että saisin ne vielä löysemmälle, jotta saisi vahänkään kylmemmässä luukun suht. inhimillisellä läimäytyksellä kiinni.
Tuleepahan ainakin hyvin lihakset lämmiteltyä ennen ajoa! :D

Itse asiassa mietin ihan samaa ja tulin siihen tulokseen, että ainakin meidän Saban luukku täytyy talviaikaan kuitenkin sulkea kahden käden tekniikalla eli antaa lisävauhtia siitä luukussa olevasta merkistä (tai jopa soittaa tienvarsipalveluun... :P ) , joten loppupeleissä pieni jousien kiristys ei luultavasti juurikaan vaikuta luukun toimintaan (tai siis oikeastaan toimimattomuuteen pakkasella :twisted: ).
Ja ainahan voi palauttaa jouset alkuperäiseen asentoonsa esim. talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, kun kelit alkavat viiletä. :)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

TA kirjoitti:
Bob kirjoitti:Talvella riittää kanssa-autolilijoilla vielä enemmän ihmettelemistä, kun Saabisti hakkaa luukkua kiinni boiiijng-boiiijng-boiiijng.... :P

Meinaan tuolla vain sitä, että itse katsoin ko. jousia sillä silmällä, että saisin ne vielä löysemmälle, jotta saisi vahänkään kylmemmässä luukun suht. inhimillisellä läimäytyksellä kiinni.
Tuleepahan ainakin hyvin lihakset lämmiteltyä ennen ajoa! :D

Itse asiassa mietin ihan samaa ja tulin siihen tulokseen, että ainakin meidän Saban luukku täytyy talviaikaan kuitenkin sulkea kahden käden tekniikalla eli antaa lisävauhtia siitä luukussa olevasta merkistä (tai jopa soittaa tienvarsipalveluun... :P ) , joten loppupeleissä pieni jousien kiristys ei luultavasti juurikaan vaikuta luukun toimintaan (tai siis oikeastaan toimimattomuuteen pakkasella :twisted: ).
Ja ainahan voi palauttaa jouset alkuperäiseen asentoonsa esim. talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, kun kelit alkavat viiletä. :)
Joo - mikäs sitä estää tosiaan talveksi muuttamasta niitä takaisin alkuperäiseen asentoonsa.

Olen vekslannut tuon luukun lukon vastakappaleen kanssa edestakaisin (kireämmälle/löysemmälle) ja todennut, että se toimii lämpimällä säällä hyvin, mutta jos on tarpeeksi pakkasta, niin ainoastaan keskeltä luukkua napakka "läimäytys" toimii. Koko lukkokin on kerran vaihdettu takuuseen - loppujen lopuksi olen tullut siihen johtopäätökseen, että nuo luukun kumitiivisteet kovettuu pakkasessa niin paljon, että se ei jaksa mennä lukkoon - eikä sille voi oikein mitään. Tuskinpa noita tiivisteitä takuuseen lähtevät vaihtamaan mokoman vian vuoksi - ehkä se on ominaisuus.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja TA »

Olen päässyt jokseenkin samaan lopputulokseen, kun olen syytä tuohon ongelmaan koittanut hakea. Eli kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus...
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Ei toimi aiakaan minun autossani.. :(
Luukku on paljon jäykempi sulkeutumaan, mutta ei puhettakaan että avautuisi itsekseen napista.. Damn!
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Takaluukun viritys

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Aero04 kirjoitti:Ei toimi aiakaan minun autossani.. :(
Luukku on paljon jäykempi sulkeutumaan, mutta ei puhettakaan että avautuisi itsekseen napista.. Damn!
Sama juttu en saanut toimimaan luukkua kunnolla,onkohan tuo Aeron takaspoileri siihen syynä .
mikkoma
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Kiva että joku bongailee näitä juttuja uusistakin autoista. Kiitoksia tästä infosta (tulevaa varten on hyvä muistaa)... :)
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
OA
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 10, 2004 16:20
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja OA »

Kyllä onnistui. Aika tyylikäs :D
Voimille toi jousien kanssa leikkiminen otti, mutta lopputulos
on loistava 8)
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Takaluukun"viritys"

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Ilmoitelkaa jos joku saa Aeron takaluukun toimimaan säätämällä jousia,
itsellä ei ainakaan ekakerralla onnistunut, epäilin spoilerin olevan siihen syyn.Ihmettelin kun monet moittivat takaluukun toimintaa, minulla se on toiminut niin hyvin kuin luukku yleensä voi toimia, hyvin menee kiinni samoin aukeaa, auto on kesät ja talvet pihalla, en tiedä onko minulla sitten "yksilövika".

terv.mikkoma Saab9-3SS Aero vm03
Aero04

Re: Takaluukun"viritys"

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

mikkoma kirjoitti:en tiedä onko minulla sitten "yksilövika".

terv.mikkoma Saab9-3SS Aero vm03
Siis Meillä... :?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ehkäpä tuo Aeron luukun kannella oleva spoileri "lisäpainona" on avuksi siinä, että luukku menee hieman helpommin kiinni.

Itsellä ei tuota spoileria ole ja luukkua saa "paukauttaa/paukautella" jotta sen saa kylmemmillä ilmoilla kiinni. Olen käynyt luukun ja korin sovitukset läpi ja jäljelle ei jää enää oikeastaan muuta kuin nuo aiemmin mainitsemani kylmässä kovettuvat kumitiivisteet.

Jos tuo sulkeutuminen Aerossa toimii yleisesti ottaen paremmin (vai onko kysymys vain yksilöeroista) niin en tiedä johtuuko se jotenkin erilaisesta luukun kannesta ja mitä eroa niissä on - muuta kuin ne spoilerin pultin reiät - jokatapauksessa erilaisella varaosanumerolla ne ainakin myydään (sekin on selvinnyt tuota luukkua tutkiessa).
Vastaa Viestiin