Fuelcut?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Ongelma on siis seuraavanlainen. Kaasupolkimen pohjaan painaminen isommilla vaihteilla aiheuttaa ilmeisesti fuelcutin. Ongelmaa ei ole kun painaa kaasupolkimen vain 3/4 pohjaan ja tällä osakaasulla auto tuntuukin kiihtyvän paremmin. Tarkennetaan vielä että polttoaineena on etanoli ja uutta osaa on vaihdettu: polttoainepumppu, bensapaineen säädin, puolat, tulpat. Tulppina olen käyttänyt kestäväksi todettuja ridium tulppia BKR7EIX. (Tiedän että suositus on bkr7esc-11) kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastailla.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ottaisin ensimmäiseksi yhteyden tuon stg3 softan tekijään.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Saattaapi olla myös yksi tai useampi puola viimeisillään.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ti Helmi 27, 2024 15:47
Saattaapi olla myös yksi tai useampi puola viimeisillään.
Hyvä huomio! Omassa oli juurikin tuo ongelmana, eli ei kestänyt täyskaasukiihdytystä. Puolien vaihdon jälkeen ongelma poistui.

Paljonko on kilsoja Jan89:n saabin mittarissa?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

300tkm mittarissa, mutta puolat(oem) ovat alle vuoden vanhat. Olisiko mahdollista että joku niistä olisi jo hajonnut? Tulppia tämä auto on syönyt kuin leipää, mutta vaihdettuani iridium tulppiin ovat nekin alkaneet kestämään.

Auton softaajakin taitaa olla työmatkalla toisella puolella maapalloa..
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Avatar
jhir
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja jhir »

Hukkaportti ei toimi. Ahdot nousee liian korkeaksi.
Saab 1.8t SS
Saab 9-5 2.0t
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch
www.tinyurl.com/saabcave
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Fuelcut ja puolan/tulpan aiheuttamat sytyskatkot on ihan kaksi eri asiaa :!:

Fuelcut on seuraus jostain viasta, joka tehdään tarkoituksella, jotta vältytään pahemmalta ongelmalta tai vauriolta. Toisin sanoen fulcut ei ole varsinainen vika. Kuten edellä kerrottiin niin yliahtaminen on tyypillisesti syy, miksi fuelcut tapahtuu. Se on sitten eri asia onko aloittajalla kysymys fulecutista vai sytytyskatkoista.

Sytytyskatkot ilmenee ehkä parhaiten pätkimisenä ja nykimisenä, koska ne tuskin tulevat kaikkiin sylintereihin. Tosin onhan sekin mahdollista mm. kaikkien tulppien ollessa vääriä. Fuelcut taas on hyvin nopeatahtista, joka ilmenee pikemminkin tärinänä.

Aika tyypillinen vika näissä on turbon hukkaportin magneettiventtiilin takertelu, minkä seurauksena ahdot nousevat liikaa kovassa kiihdytyksessä ja se taas aiheuttaa fuelcut turvatoiminnon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

petrisa kirjoitti:
La Maalis 02, 2024 10:25
Fuelcut ja puolan/tulpan aiheuttamat sytyskatkot on ihan kaksi eri asiaa :!:

Fuelcut on seuraus jostain viasta, joka tehdään tarkoituksella, jotta vältytään pahemmalta ongelmalta tai vauriolta. Toisin sanoen fulcut ei ole varsinainen vika. Kuten edellä kerrottiin niin yliahtaminen on tyypillisesti syy, miksi fuelcut tapahtuu. Se on sitten eri asia onko aloittajalla kysymys fulecutista vai sytytyskatkoista.

Sytytyskatkot ilmenee ehkä parhaiten pätkimisenä ja nykimisenä, koska ne tuskin tulevat kaikkiin sylintereihin. Tosin onhan sekin mahdollista mm. kaikkien tulppien ollessa vääriä. Fuelcut taas on hyvin nopeatahtista, joka ilmenee pikemminkin tärinänä.

Aika tyypillinen vika näissä on turbon hukkaportin magneettiventtiilin takertelu, minkä seurauksena ahdot nousevat liikaa kovassa kiihdytyksessä ja se taas aiheuttaa fuelcut turvatoiminnon.
torque app sovelluksella ahdot ei ainakaan näyttäisi nousevan liian korkeaksi. Eilen hain uudet bkr7esc-11 tulpat ja ei vaikutusta. Sama missfire tai fuelcut tulee edelleen. Bensapaineen säädin on ollut rikki, minkä seirauksena moottori kävi laihalla(tuli vikakoodi) eikä toiminut etanolilla lainkaan. Ilmeisesti laiha seos on hajottanut tulppien lisäksi taas puolat.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Sama vika jatkuu edelleen. Vaihdettu 4kpl uusia oem puolia ja ei vaikutusta. Ahdot näyttäisi käyvän 1.4 barissa. Yleensä ahtopaine on ollut 1.375. näyttäisi ahtavan 0.25 baria enemmän kuin yleensä, liekö mitään merkitystä? Ykkös sylinteri kerää missfirejä hieman enemmän kuin muut sylinterit mutta aika maltillisia määriä (1cyl 12 count) 2cyl (6count) 3cyl(6 count) 4cyl(5count).

Laitan tähän vielä mitä osia on vaihdettu lähiaikoina
-Puolat oem
-bkr7esc-11 tulpat
-walbo e85 pumppu
-bensapaineen säädin
-molemmat ahtopaineen säätimet 2v sitte
-lambda
-kokeiltu laittaa si alcohol lisäainetta joka kyllä auttoi epätasaiseen käyntiin koneen ollessa kylmänä.

Joskus näytölle tulee ilmoitus "traction control failure" ja stability control failure"
Mutta se ei tule kovinkaan usein. Voisiko vika olla siis ecussa?

Alkaa ideat loppumaan tämän vian suhteen, kun kaikkea on jo kokeiltu.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No paljonko siellä on fuelcut ilmamassarajana ja mihin asti ilmamassat nousee juuri ennen fuelcuttia ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Fuelcut rajasta ei tietoa.
Pyydetty ilmamassa 1350
Toteutunut ilmamassa 1400
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Se pitää softasta kaivaa esiin jos haluat tietää osuuko se toteutunut ilmamassa limitteriin. Silloinhan järjestelmä toimii oikein ja seuraavaksi voi harkita voiko limitteriä nostaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Vika selvisi: viallinen ilmamassamittari.
Olin katsonut OBD-sovelluksesta ahtopainetta ja se näytti eri lukemia, kuin erillinen ahtopainemittari :facepalm_man: Ahtopaine mittari näytti ahtojen käyvän 1.6-1.7 juuri ennen fuel cuttia.

Vaihdettiin toisesta autosta ilmamassamittari ja ahdot näyttäisi pysyvän 1.4barissa eikä fuel cuttia tullut täysikaasu kiihdytyksessä.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jan89 kirjoitti:
Su Maalis 24, 2024 15:57
Vika selvisi: viallinen ilmamassamittari.
Olin katsonut OBD-sovelluksesta ahtopainetta ja se näytti eri lukemia, kuin erillinen ahtopainemittari :facepalm_man: Ahtopaine mittari näytti ahtojen käyvän 1.6-1.7 juuri ennen fuel cuttia.

Vaihdettiin toisesta autosta ilmamassamittari ja ahdot näyttäisi pysyvän 1.4barissa eikä fuel cuttia tullut täysikaasu kiihdytyksessä.
Tosiaan, kun Trionic 8 on ilmamassasäätöön perustuva, niin viallinen IMM on ilmeisesti mitannut todellisuutta pienempää ilmamassaa ja sen vuoksi ahtoja ja kaasuläppää ei ole rajoitettu. Lopulta ahtojen yläraja, joka softaan on laitettu, on onneksi tullut vastaan. Näin ollen "fuelcut" puuttunut peliin.

Nämä IMM viat näissä NG9-3:ssa on tosi harvinaisia 8O
Joten tuosta tuli mieleen, ettei kai vain ole käytössä jokin huono tai öljyttävä vapaavirtaussuodatin :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Ihan tavallinen paperisuodatin siellä on ollut. Varsin öljyisen näköinen IMM oli ja sitä brake cleanerillä puhdistinkin, mutta vuodet ovat tehneet tehtävänsä (2009-2010) vaihdettu edellisen kerran
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Vastaa Viestiin