9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kivikangas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38

9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kivikangas »

Jos on käyttämättömänä +-24h niin ei enää halua startata. Akku pitää ottaa irti joka päivä ja ladata melkee täyteen. Se akku ei ees tyhjene, nyttenki siinä oli vielä 11v mutta ei ees halunnu laittaa virtoja päälle kunnolla. Ku laitto avaimet virtalukkoo valot sun muut välkky ja kuulu naksutusta. :| Voisko virtalukko olla viallinen?
En ite oo ollenkaan mikään asiantuntija niin kaikki tieto/kokemus/apu on arvostettua!
oon surkee selittämään, älä ihmettele jos et ymmärrä

- MK
tonnari91
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 02:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja tonnari91 »

Osta uusi akku. Oireet viittaa liian alhaiseen jännitteeseen ja 11 voltin napajännite tarkoittaa aivan tyhjää akkua. 11,5 volttia on jo aivan tyhjä akku.

12,5-12,7V on normaali ladatun akun jännite, jos jää tuon alle niin jossain on jotain pahasti vialla. Joko laturi ei lataa tai sitten akku on muuten vaan tiensä päässä.
#9403
Nyk: Saab 9-3 SC 2.0t AT Linear 2008
Ex: Saab 9000 CD 2.0i A 1991
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kivikangas kirjoitti:
Ti Maalis 05, 2024 16:39
Se akku ei ees tyhjene, nyttenki siinä oli vielä 11v mutta ei ees halunnu laittaa virtoja päälle kunnolla.
Akku on aivan tyhjä :!:
Pitää olla 12,5 V luokkaa, jotta on kunnossa.

Ei siis tarvitse ihmetellä käynnistymättömyyttä. Uuden akun ostoon vain.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja aero »

Kerta tyhjenee vuorokaudessa niin vika voinee olla myös auto joka vuotaa akun tyhjäksi.

Toki ei se akkukaan enää täysin terve ole jos tuota jumppaa on jonkin aikaa harrastettu, mutta uusi akku ei paljoa piristä jos auto vuotaa virtaa, eli kannattaa sekin varmistaa. Helpoin tapa lie ottaa se akku irti kun auton sammuttaa ja seurata, häviääkö jännite akusta samaan tapaan kun se on autosta irti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

^Tai käydä jossain akkukaupassa, jossa mittaavat kuormitustesterillä akun virranantokyvyn ja varauksen.
Ainakin Suomen akut löytyy useammalta paikkakunnalta ja myyvät Exiden akkuja -> https://www.suomenakut.fi/

Eski
Avatar
Kivikangas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kivikangas »

On nyt ollu kaks akkua minkä kanssa vaiheltu, ladattu täyteen ja sitten kun auto on imassu tyhjäks laitettu toinen täyteen ladattu akku tilalle. Eli ei olla pelkästään yhen akun kanssa taisteltu. Molemmat uusia Exide 77ah akkuja , toinen ostettu kesällä ja toinen syksyllä eli tietääkseni ei pitäisi niissä piileä vika. Vaikka akku on ladattu täyteen ei oo enää lähteny käyntiin, jos auto ollut noin 1-2vrk kokonaan käyttämättä.
oon surkee selittämään, älä ihmettele jos et ymmärrä

- MK
Avatar
Kivikangas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kivikangas »

tonnari91 kirjoitti:
Ti Maalis 05, 2024 18:57
Osta uusi akku. Oireet viittaa liian alhaiseen jännitteeseen ja 11 voltin napajännite tarkoittaa aivan tyhjää akkua. 11,5 volttia on jo aivan tyhjä akku.

12,5-12,7V on normaali ladatun akun jännite, jos jää tuon alle niin jossain on jotain pahasti vialla. Joko laturi ei lataa tai sitten akku on muuten vaan tiensä päässä.
Akut lataa kyllä yli 11v ei oo siitä huolta. Mietin että eikö autossa menis kuitenkin virrat päälle vaikka onkin vaan 11 voltin napajännite?
oon surkee selittämään, älä ihmettele jos et ymmärrä

- MK
Avatar
Kivikangas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kivikangas »

aero kirjoitti:
Ke Maalis 06, 2024 08:25
Kerta tyhjenee vuorokaudessa niin vika voinee olla myös auto joka vuotaa akun tyhjäksi.

Toki ei se akkukaan enää täysin terve ole jos tuota jumppaa on jonkin aikaa harrastettu, mutta uusi akku ei paljoa piristä jos auto vuotaa virtaa, eli kannattaa sekin varmistaa. Helpoin tapa lie ottaa se akku irti kun auton sammuttaa ja seurata, häviääkö jännite akusta samaan tapaan kun se on autosta irti.
Oletan että auto purkaa sitä mutta eikai ne akut niin terveitä voi myöskään olla. Kaks akkua ollu käytössä niin molemmat ladattu täyteen ja toinen jätetty oottamaan että se käytössä oleva tyhjenee (kuitenkin toivottu ettei tyhjenis mutta kyllä se aina on tyhjentynyt). Välillä kuitenkin yks akku on kestänyt 1-2vk, jos sillä on ajettu päivittäin mutta heti käyttämättömänä 1-2vrk se on hyytyny. Sitte kun on tyhjenny niin toinen laitettu tilalle ja aina on pysyny täynnä se akku vaikka ei oo ollu missään kiinni.
oon surkee selittämään, älä ihmettele jos et ymmärrä

- MK
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mikä on tarkka jännite akun navoissa, kun auto on käynnissä?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja aero »

Kivikangas kirjoitti:
Pe Maalis 08, 2024 16:08
Välillä kuitenkin yks akku on kestänyt 1-2vk, jos sillä on ajettu päivittäin mutta heti käyttämättömänä 1-2vrk se on hyytyny. Sitte kun on tyhjenny niin toinen laitettu tilalle ja aina on pysyny täynnä se akku vaikka ei oo ollu missään kiinni.
Kyllä tää mun korvaan kuulostaa siltä, että auto vuotaa virtaa sammuksissakin just sen verran, että päivässä ei kerkee liian tyhjäks startille mutta kahdessa ehtii. Jos sitten ajoaika ei siinä päivittäisessäkään käytössä riitä lataamaan sekä startin että virtavuodon syömää, niin sopivalla aikajänteellä päätyy jo päivässä liian alas starttia ajatellen.

Eli ei muuta kuin virtavuotoa etsimään. Pitää houkutella auto unille (olikohan se näissä luokkaa 30min sammutuksesta ja sulkemisesta) niin että auto luulee ovien ja luukkujen olevan kiinni virtamittari paikallaan, niin voi alkaa nykimään sulakkeita yksi kerrallaan irti.

Jaa niin, alotetaan kuitenkin ihan perusjutusta: eihän OBD-portissa ole mitään bluetooth-palikkaa tms jatkuvasti kiinni? Osa niistä ei osaa aina nukahtaa kunnolla ja pitää autoa väkisin hereillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saamisti
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Maalis 10, 2024 10:53

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja saamisti »

Itsellä akku tyhjenee viimeistään kolmen viikon ajamattomuuden jälkeen (9-3 1.8t Biopower). Viimeisin tyhjäksi meno taisi vaatia vain viikon tai vähän yli. Akku tutkitusti vielä kunnossa. Autoa tutkittiin Keravan autosähkössä ja "vuotokohta" paikannettiin virtalukkoon. Eivät siellä alkaneet sitä korjaamaan vaan kehottivat kääntymään merkkikorjaamon puoleen. Sekä Vantaan Länsi-Auto että Järvenpään Mäkelän Auto puhuivat virtalukon/jonkin elektroniikkasarjan vaihtamisesta. Lasku min. satoja euroja joten taitaa jäädä korjaamatta. En tosin tiedä voiko sinulla olla samaa vikaa jos akku tyhjenee noin nopeasti.
Avatar
Kivikangas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kivikangas »

aero kirjoitti:
Pe Maalis 08, 2024 17:45
Kivikangas kirjoitti:
Pe Maalis 08, 2024 16:08
Välillä kuitenkin yks akku on kestänyt 1-2vk, jos sillä on ajettu päivittäin mutta heti käyttämättömänä 1-2vrk se on hyytyny. Sitte kun on tyhjenny niin toinen laitettu tilalle ja aina on pysyny täynnä se akku vaikka ei oo ollu missään kiinni.
Kyllä tää mun korvaan kuulostaa siltä, että auto vuotaa virtaa sammuksissakin just sen verran, että päivässä ei kerkee liian tyhjäks startille mutta kahdessa ehtii. Jos sitten ajoaika ei siinä päivittäisessäkään käytössä riitä lataamaan sekä startin että virtavuodon syömää, niin sopivalla aikajänteellä päätyy jo päivässä liian alas starttia ajatellen.

Eli ei muuta kuin virtavuotoa etsimään. Pitää houkutella auto unille (olikohan se näissä luokkaa 30min sammutuksesta ja sulkemisesta) niin että auto luulee ovien ja luukkujen olevan kiinni virtamittari paikallaan, niin voi alkaa nykimään sulakkeita yksi kerrallaan irti.

Jaa niin, alotetaan kuitenkin ihan perusjutusta: eihän OBD-portissa ole mitään bluetooth-palikkaa tms jatkuvasti kiinni? Osa niistä ei osaa aina nukahtaa kunnolla ja pitää autoa väkisin hereillä.
Todnäk vien sen jollekki ammattilaiselle joka nuista sähköistä tietää ja osais paikantaa vuodon tai sit jos onkin joku muu vikana. Eka vois kuitenki ite yrittää paikantaa virtavuotoa tolla sulake-metodilla. :mrgreen:

Bluetooth palikkaa epäilin heti kun tajusin että se siellä on ollut kiinni. Epäonnekseni akku hyyty vaikka palikka ei ollu kiinni. 8O
oon surkee selittämään, älä ihmettele jos et ymmärrä

- MK
Avatar
Kivikangas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38

Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kivikangas »

saamisti kirjoitti:
Su Maalis 10, 2024 11:05
Itsellä akku tyhjenee viimeistään kolmen viikon ajamattomuuden jälkeen (9-3 1.8t Biopower). Viimeisin tyhjäksi meno taisi vaatia vain viikon tai vähän yli. Akku tutkitusti vielä kunnossa. Autoa tutkittiin Keravan autosähkössä ja "vuotokohta" paikannettiin virtalukkoon. Eivät siellä alkaneet sitä korjaamaan vaan kehottivat kääntymään merkkikorjaamon puoleen. Sekä Vantaan Länsi-Auto että Järvenpään Mäkelän Auto puhuivat virtalukon/jonkin elektroniikkasarjan vaihtamisesta. Lasku min. satoja euroja joten taitaa jäädä korjaamatta. En tosin tiedä voiko sinulla olla samaa vikaa jos akku tyhjenee noin nopeasti.

Joo näin että toisellakin oli ollut ongelma sen virtalukon kanssa. Epäilin myös että olis mulla sama vika mutta se kun tyhjenee niin nopeasti nii ei voi olla ihan varma :? Ammattilaiselle pitäs kyllä viiä… :P
oon surkee selittämään, älä ihmettele jos et ymmärrä

- MK
Vastaa Viestiin