ahtopaine mittarin jälki asennus?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

ahtopaine mittarin jälki asennus?

Viesti Kirjoittaja msp »

yksinkertaisesti nyt on maptun stage1 pellin alla ja tekis mieli seurailla ahtopaineita. tosin asennuksen hinta ratkaisee kiinnostaako ne ahtopaineet sittenkään
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

osta vaikka autogagen mittari noin ~20 euroa

Ja asennat itse 0 euroa.

Asennus yksinkertaista, kaasuläpän jälkeen joko valmiisen letkulähtöön tai haaroitat mukana tulevalla T-haaralla jostain alipaineletkusta ja letku kabiiniin mittariin...

ss omistajat kertokoon sopivan paikan haaroitukselle...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

saabracing kirjoitti:osta vaikka autogagen mittari noin ~20 euroa
Tuskin kuitenkaan Autogage... Autogauge on taas se halpamerkki. Autogage on Autometerin(jenkkifirma) laatutuote ja hinnat n 50 - 80€ per mittari. Mutta en siis tarkoita sitä, etteikö nuo halpaversiotkin toimisi erittäin hyvin.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

No, jos hinta ratkaisee laittaako mittaria vai ei, niin halvemmaksihan´tulee toi autokake :lol: :lol: :lol:

ja jos se mittari ei toimi, niin kiikuttaa sen takasi liikkeeseen ja ottaa uuden tilalle ja jos sekään ei toimi, niin hakee vielä yhden ja kokeilee sillä...

Noin mulle sano myyjä ja kyllä mulla on ainakin ajanut sen asian mihin sen hommasin...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: ahtopaine mittarin jälki asennus?

Viesti Kirjoittaja Bob »

msp kirjoitti:yksinkertaisesti nyt on maptun stage1 pellin alla ja tekis mieli seurailla ahtopaineita. tosin asennuksen hinta ratkaisee kiinnostaako ne ahtopaineet sittenkään
Mitenkäs pelittää Maptun - onko ilmennyt mitään ei toivottavia ominaisuuksia asennuksen jälkeen? Pistähän kokemuksia. Miten asennus sujui ja missä laitoit?

Tuosta mittarista - sinähän saat siihen originaalin ahtopainemittarinkin, mutta se edellyttää koko mittariston vaihtoa eli se saattaa viedä hieman kiinnostusta paineenvaihteluiden seurantaan - maksaa muistaakseni (tästä en ole varma) n. 600 ekee.
-Bob-
treidaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 09:11

Viesti Kirjoittaja treidaaja »

Muistaakseni tuo orkkis ahtopainemittari ei näytä suoraan painetta vaan jotain muuta öööö en vaan muista mitä :oops: :oops:

Autoa ostaessani (1.8t) kysyin paljonko tuo mittari maksaa niin ainakin Länsiauto Espoossa sanoivat ettei sitä saa siihen kuin ostamalla 2.0t koneisena!
Jouduitko palauttamaan orkkisboxin vai suoritetaanko softan vaihto OBD portin kautta?

Kiinnoistais niin pirusti jo nyt heittää tuo softa sisään :twisted:
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

treidaaja kirjoitti:Muistaakseni tuo orkkis ahtopainemittari ei näytä suoraan painetta vaan jotain muuta öööö en vaan muista mitä :oops: :oops: :
Totta tuokin - tuon originaalin "ahtopainemittarin" lukema muodostetaan ilmamassamittarilta saatujen arvojen perusteella - laskennallisesti.
Eli suoranainen ahtopainemittari se ei siis ole.
-Bob-
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Tarvitaanko sitä ahtopainemittaria?

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Minulla on 1.8t ja nyt keskiviikkona tulee sitten (Jos liike ehtii tekemään) Hirschin lastu. Onko siitä mittarista todellista hyötyä, että näkee parhaimman vääntöalueen tms., vai onko se se vaan siinä kuriositeettina siinä mittaristossa?
Itse en siis mitään rata-autoa ole rakentelemassa, mutta kiinnostaa hieman tämä aihe.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ei siitä muuta hyötyä ole kuin esteettinen hyöty.


Näkeehän siitä myös jos tulee ongelmia...

Saman asian ajaa tuo jälkiasennusmittari..
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Missä tilanteessa se mittari antaa viitteitä ongelmista?

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Vai onko silloin liian myöhäistä, kun tällainen maallikko alkaa mittarin näyttämästä ongelmia arvailemaan? Itse en osaa noille nykyautoille mitään tehdä, joten liikkeessä ne kaiken kuitenkin joutuu tekemään.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Tarvitaanko sitä ahtopainemittaria?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Saabel kirjoitti:Minulla on 1.8t ja nyt keskiviikkona tulee sitten (Jos liike ehtii tekemään) Hirschin lastu. Onko siitä mittarista todellista hyötyä, että näkee parhaimman vääntöalueen tms., vai onko se se vaan siinä kuriositeettina siinä mittaristossa?
Itse en siis mitään rata-autoa ole rakentelemassa, mutta kiinnostaa hieman tämä aihe.
Eipä siitä juuri hyötyä ole - ei ainakaan minun mielestäni. Taitaapi Saab olla melkein ainoita, jossa vakiona on tuon tyyppinen mittari, vaikka hyvin monessa autossa turbo onkin.

Vahvasti kosmeettiselle puolelle menee perustelut, varsinkin tuon alkuperäisen mittarin käyttäytymistä kun voi vain arvailla, kun laitat viritysosia.
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Niin, sitähän mun piti tulla vaan sanomaan

Viesti Kirjoittaja Saabel »

että huomenna saan auton ulos huollosta ja pääsee kokeileen Hirshin-poikien tekelettä. Huoltomies sanoi puhelimessa, että se "lentää" nyt...
Nythän se nähdään minne asti ne on lentäneet, kun tankki oli täynnä huoltoon viedessä....
Joka tapauksessa kutkuttaa ajatus tuosta "lentävästä autosta" ja taidanpa vain ihan ohimennen suunnistaa (luultavasti sen huoltoaseman kautta) moottoritielle pienelle koeajolle. Ehkäpä se just onkin parempi, että keskittyy ikäänkuin liikenteeseen (kiihtyvyyden paranemiseen) eikä niihin turbo-mittareihin. 8O
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Niin, sitähän mun piti tulla vaan sanomaan

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Saabel kirjoitti:että huomenna saan auton ulos huollosta ja pääsee kokeileen Hirshin-poikien tekelettä. Huoltomies sanoi puhelimessa, että se "lentää" nyt...
Nythän se nähdään minne asti ne on lentäneet, kun tankki oli täynnä huoltoon viedessä....
Joka tapauksessa kutkuttaa ajatus tuosta "lentävästä autosta" ja taidanpa vain ihan ohimennen suunnistaa (luultavasti sen huoltoaseman kautta) moottoritielle pienelle koeajolle. Ehkäpä se just onkin parempi, että keskittyy ikäänkuin liikenteeseen (kiihtyvyyden paranemiseen) eikä niihin turbo-mittareihin. 8O
Laitappa kommentit kun pääset kokeilemaan Saabia.Mikä firma lastuamisen teki ja oliko kuinka arvokas????
terv.mikkoma
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

It`s alive !!!

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Eli tarkoittaa sanoa, että toimii.. 8) Pikkuisen ehdin tuossa lämpimällä moottorilla tehdä vetoja, niin täytyy sanoa, että uskomattoman kepeästi lähtee nyt 0-100 km/h, mutta minulle tärkeinpinä oli sitten nämä ohitusnopeustilanteet (80-120).
Lastutus tehtiin Behermanin Saab-korjaamolla Brysselissä.
Lastu on Hirsch Steg 1 ja asennuksineen maksoi 1330 euroa.(Auto 07/2003 9-3 SS 1,8t ARC)
Entiset arvot 150 hv ja 240 nm
Nykyiset 195 hv ja 310 nm
Kokonaisuutena voisi sanoa, ettei siinä mitään "repivää" tunnetta tule kiihdytyksissä, vaikka ero onkin selkeä. Se vain tuntuu hassulta, että kierrokset nousee niin nopeasti---->auto kiihtyy. Kuvailisin sitä sanalla kepeä. :wink:
pebe
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 15:25

Re: ahtopaine mittarin jälki asennus?

Viesti Kirjoittaja pebe »

Otsikosta huvittuneena nostan vanhaa ketjua ja kysyn, onko kenelläkään tiedossa mistä saisi pienemmän kuin 52mm halkaisijalla olevan ahtopainemittarin? Teollisuuskäyttöön varmasti löytyy, mutta entäpä tällainen taustavalaistu versio autokäyttöön?

Omat googletustaidot eivät tuoneet tulosta.
9³ 1,8t SC BSR
Vastaa Viestiin