Urheilullinen alusta ja rengastus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
iLetzy
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 07:27

Urheilullinen alusta ja rengastus

Viesti Kirjoittaja iLetzy »

Mietin 9-3SC:n hankkimista ja kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia urheilullisesta alustasta, sekä mikä rengastus sopisi yleisesti parhaiten Suomen oloihin (kesä & talvi).

Kiitos etukäteen...
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Alusta mukava

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Tuoreena SS kuskina voin todeta että ihan mukava alusta. Ei liian jäykkä, mukavuus on jokseenkin tallella. Kesärenkaat alla taitaa olla 225/45/17". En tiedä sitten miten tilanne on tuon SC:n kanssa.

Renkaisiin en osaa ottaa kantaa... mutta nämä periaatteet pätee joka autossa ja renkaassa. Mitä leveämmät sitä uraherkemmät. Talvella suositaan kapeita renkaita. Sitä en ole koskaan selvitellyt, että miksi näin? Maallikko voisi kuvitella että talvellakin leveät gummit, jotta saadaan laajasti pintaa (pitoa) tiehen.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Talveksi suositellaan kapeita, jotta saadaan korkeampi pintapaine vai mikäs se oikea termi olikaa ja rengas pureutuu silloin paremmin. Rallista on hyvä ottaa oppia. Ei ne huvikseen aja niillä tosi kapeilla renkailla talviralleja :)
STCF #3
iLetzy
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 07:27

Viesti Kirjoittaja iLetzy »

Suosittelemme talvirenkaiksi Sport-alustan kanssa kokoa 215/55 R16, mutta talvirenkaina voi käyttää myös 225/45 R 17 sekä ilman Sport-alustaa myös 195/65 R 15.


Eli tollasen viestin sain GM Finlandilta. :)
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Renkaista

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Itse SC:n tilanneena odottelen mielenkiinnolla tulevaa TM:n talvirengasvertailua. Rengasliikkeessä myyjä sanoi, että vanha sääntö renkaan kapeudesta ei päde enää kuin sohjokelillä. Pääosa talvirenkaan pidosta (olipa sitten nasta tai kitka) perustuu lamelleihin ja mitä enemmän lamelleja, sitä parempi pito.
Itse ajattelin tilata 205-55/16 kitkat vertailumenestyksen perusteella.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Urheilullinen polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja Bob »

Vaihdoin tuossa kesällä SS:ni alle 225/45/17 -renkaat ja seurauksena oli polttoaineen kulutuksen kasvaminen 0,5-0,7 litraa sataselle - verrattuna 195/65/15:siin renkaisiin.

Paljon ajavalle tuolla saattaa olla merkitystä, tosin paljon ajava varmaankin valitsee jonkun taloudellisen dieselin alleen.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Käsittääkseni kitkarenkaat voivat olla leveämmätkin, mutta nastarenkaiden on hyvä olla kapeammat.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Itselläni 205/55/16" nastat olivat mielestäni ihan OK vakioalustan kanssa. 195 leveytenä voisi sinällään sekin riittää, leveämmistä ei puolestaan ole kunnon kokemuksia.

Sporttisuus/mukavuus -kompromissinä esitetty kommentti, ikä alkaa selkeästi näkyä kommenteissa 8)
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Itse olen ollut tyytyväinen 225/45 17" renkaisiin sekä nastoina, että kitkointa. Aivan riittävästi pitoa kummassakin. Nastat vain ovat asfaltilla turhan liukkaat.
STCF #3
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Jos hyvää pitoa hakee nastarenkailla, niin ei varmasti kannata laittaa 225 leveitä renkaita.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Ite ostin viime keväänä jo uudet talvigummit, Nokian Hakkapeliitta 4:set kooltaan 205/55 R16. Tänään sitten laitoin ne alle, ja kävin tietysti heti kokeilemasssa niiden "kyytiä". Täytyy lenkin jälkeen todeta, että ero on kuin yöllä ja päivällä, jos vertaan aikaisempia Hakkapeliitta 2:sia näihin uusiin :lol: Ne ovat niin hiljaiset (paljaalla asfaltilla), että nastojen ääni hädin tuskin kuuluu ohjaamoon, ja mikä parasta suuntavakavuus on aivan uskomaton, aito kulkee SUORAAAN kuin juna ja muutenkin kyyti on todella IHANAA 8) 8) 8) En nyt ihmettele yhtään TM:n uusinta talvirengastestiä, jossa Hakkapeliitta 4:set pärjäsivät vieläkin loistavasti, vaikka niukasti ykköspaikan "hävisivätkin". Mielenkiinnolla jään odottamaan "kunnon" talvikelejä..... :lol:
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Jäi mainitsematta, että kesänakkeina on toissavuotiset Nokian NRVi 225/45 R17:set. Nekin ovat mielestäni aivan huippurenkaat kyseisessä koossaan 8)
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Oli kitkat tai nastat niin ainoat oikeat on talvella kapeammat että saadaan
painetta eli suurempi "pistovoima" tiehen ja sitä kautta parempi pito.
Leveillä renkailla autosta lumella ja sohjossa tulee kelkka.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Turbojubilee kirjoitti:Ite ostin viime keväänä jo uudet talvigummit, Nokian Hakkapeliitta 4:set kooltaan 205/55 R16. Tänään sitten laitoin ne alle, ja kävin tietysti heti kokeilemasssa niiden "kyytiä". Täytyy lenkin jälkeen todeta, että ero on kuin yöllä ja päivällä, jos vertaan aikaisempia Hakkapeliitta 2:sia näihin uusiin :lol: Ne ovat niin hiljaiset (paljaalla asfaltilla), että nastojen ääni hädin tuskin kuuluu ohjaamoon
Nastaulkonema lisääntyy uudesta, ja sitä myötä sekä pitokyky, että melu. Vertaa vaikka huviksesi samanmerkkisiä käytettyjä ja uusia renkaita. Siksi maltillinen sisäänajokin on paikallaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Markus_K
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 13:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Markus_K »

Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut Nokian renkaiden kulumisesta? Aiemmissa omissa Saabeissa oli Nokian Q kitkat. Mukavat ja äänettömät uutena mutta kuluivat todella nopeasti. Kitkarenkaan käyttöön olen huomannut liittyvän pienen käytännön ongelman joka voi taas tänä syksynä tulla eteen; Ensimmäisten kylmien kelien jälkeen tulee taas 3-4 viikon mittainen lämmin jakso joka syö renkaita.

Olen ajanut kitkoilla nyt 10 vuotta enkä vaihtais takaisin nastoihin kuin tuntuvaa korvausta vastaan :D Pakkoko sitä on ajaa aina kaasu pohjassa ja roikkua naapurin puskurissa?
Vastaa Viestiin