Urheilullinen alusta ja rengastus
Urheilullinen alusta ja rengastus
Mietin 9-3SC:n hankkimista ja kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia urheilullisesta alustasta, sekä mikä rengastus sopisi yleisesti parhaiten Suomen oloihin (kesä & talvi).
Kiitos etukäteen...
Kiitos etukäteen...
Alusta mukava
Tuoreena SS kuskina voin todeta että ihan mukava alusta. Ei liian jäykkä, mukavuus on jokseenkin tallella. Kesärenkaat alla taitaa olla 225/45/17". En tiedä sitten miten tilanne on tuon SC:n kanssa.
Renkaisiin en osaa ottaa kantaa... mutta nämä periaatteet pätee joka autossa ja renkaassa. Mitä leveämmät sitä uraherkemmät. Talvella suositaan kapeita renkaita. Sitä en ole koskaan selvitellyt, että miksi näin? Maallikko voisi kuvitella että talvellakin leveät gummit, jotta saadaan laajasti pintaa (pitoa) tiehen.
Renkaisiin en osaa ottaa kantaa... mutta nämä periaatteet pätee joka autossa ja renkaassa. Mitä leveämmät sitä uraherkemmät. Talvella suositaan kapeita renkaita. Sitä en ole koskaan selvitellyt, että miksi näin? Maallikko voisi kuvitella että talvellakin leveät gummit, jotta saadaan laajasti pintaa (pitoa) tiehen.
Renkaista
Itse SC:n tilanneena odottelen mielenkiinnolla tulevaa TM:n talvirengasvertailua. Rengasliikkeessä myyjä sanoi, että vanha sääntö renkaan kapeudesta ei päde enää kuin sohjokelillä. Pääosa talvirenkaan pidosta (olipa sitten nasta tai kitka) perustuu lamelleihin ja mitä enemmän lamelleja, sitä parempi pito.
Itse ajattelin tilata 205-55/16 kitkat vertailumenestyksen perusteella.
Itse ajattelin tilata 205-55/16 kitkat vertailumenestyksen perusteella.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Urheilullinen polttoaineen kulutus
Vaihdoin tuossa kesällä SS:ni alle 225/45/17 -renkaat ja seurauksena oli polttoaineen kulutuksen kasvaminen 0,5-0,7 litraa sataselle - verrattuna 195/65/15:siin renkaisiin.
Paljon ajavalle tuolla saattaa olla merkitystä, tosin paljon ajava varmaankin valitsee jonkun taloudellisen dieselin alleen.
Paljon ajavalle tuolla saattaa olla merkitystä, tosin paljon ajava varmaankin valitsee jonkun taloudellisen dieselin alleen.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
- Paikkakunta: alaviN
Ite ostin viime keväänä jo uudet talvigummit, Nokian Hakkapeliitta 4:set kooltaan 205/55 R16. Tänään sitten laitoin ne alle, ja kävin tietysti heti kokeilemasssa niiden "kyytiä". Täytyy lenkin jälkeen todeta, että ero on kuin yöllä ja päivällä, jos vertaan aikaisempia Hakkapeliitta 2:sia näihin uusiin Ne ovat niin hiljaiset (paljaalla asfaltilla), että nastojen ääni hädin tuskin kuuluu ohjaamoon, ja mikä parasta suuntavakavuus on aivan uskomaton, aito kulkee SUORAAAN kuin juna ja muutenkin kyyti on todella IHANAA En nyt ihmettele yhtään TM:n uusinta talvirengastestiä, jossa Hakkapeliitta 4:set pärjäsivät vieläkin loistavasti, vaikka niukasti ykköspaikan "hävisivätkin". Mielenkiinnolla jään odottamaan "kunnon" talvikelejä.....
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
- Paikkakunta: alaviN
Nastaulkonema lisääntyy uudesta, ja sitä myötä sekä pitokyky, että melu. Vertaa vaikka huviksesi samanmerkkisiä käytettyjä ja uusia renkaita. Siksi maltillinen sisäänajokin on paikallaan.Turbojubilee kirjoitti:Ite ostin viime keväänä jo uudet talvigummit, Nokian Hakkapeliitta 4:set kooltaan 205/55 R16. Tänään sitten laitoin ne alle, ja kävin tietysti heti kokeilemasssa niiden "kyytiä". Täytyy lenkin jälkeen todeta, että ero on kuin yöllä ja päivällä, jos vertaan aikaisempia Hakkapeliitta 2:sia näihin uusiin Ne ovat niin hiljaiset (paljaalla asfaltilla), että nastojen ääni hädin tuskin kuuluu ohjaamoon
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut Nokian renkaiden kulumisesta? Aiemmissa omissa Saabeissa oli Nokian Q kitkat. Mukavat ja äänettömät uutena mutta kuluivat todella nopeasti. Kitkarenkaan käyttöön olen huomannut liittyvän pienen käytännön ongelman joka voi taas tänä syksynä tulla eteen; Ensimmäisten kylmien kelien jälkeen tulee taas 3-4 viikon mittainen lämmin jakso joka syö renkaita.
Olen ajanut kitkoilla nyt 10 vuotta enkä vaihtais takaisin nastoihin kuin tuntuvaa korvausta vastaan Pakkoko sitä on ajaa aina kaasu pohjassa ja roikkua naapurin puskurissa?
Olen ajanut kitkoilla nyt 10 vuotta enkä vaihtais takaisin nastoihin kuin tuntuvaa korvausta vastaan Pakkoko sitä on ajaa aina kaasu pohjassa ja roikkua naapurin puskurissa?