Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Mihinkäs kohtaan tuo vesitilalämmitin suurinpiirtein tulee koneessa? Defan varaosanumero, kun ei taida olla ihan saabiin tarkoitettu ensisijaisesti?
Ja onko siis kaikilla ollut sen jälkeen ongelmia käynnistyvyyden kanssa ?? Mietin että kannattaako laittaa omaani vesitilalämmitin vai onko keskellä ongelmia sen jälkeen.
Ja onko siis kaikilla ollut sen jälkeen ongelmia käynnistyvyyden kanssa ?? Mietin että kannattaako laittaa omaani vesitilalämmitin vai onko keskellä ongelmia sen jälkeen.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Itellä on juuri tuo Defa.. ja se tulee sinne turbon lähelle, eli siis auton peräpään puolelle moottoria, aikalailla keskelle.900i kirjoitti:Mihinkäs kohtaan tuo vesitilalämmitin suurinpiirtein tulee koneessa? Defan varaosanumero, kun ei taida olla ihan saabiin tarkoitettu ensisijaisesti?
Ja onko siis kaikilla ollut sen jälkeen ongelmia käynnistyvyyden kanssa ?? Mietin että kannattaako laittaa omaani vesitilalämmitin vai onko keskellä ongelmia sen jälkeen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Kannattaa. Ero on valtava auton lämpeämisessä. Minulla ei ainakaan ollut mitään ongelmaa tuossa edellisessä -07 vuosimallissa, eikä nykyisessä -08:ssa.900i kirjoitti:Mietin että kannattaako laittaa omaani vesitilalämmitin vai onko keskellä ongelmia sen jälkeen.
#1747
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Kyllä vesitilanlämmitin kannattaa laittaa. Ongelmathan koskevat vain niitä autoja joiden alustanumero sattuu välille: 31000001-31025600
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Sen verran täytyy tulla kommentoimaan, että Maptunin päivitetty softa, ja tulppien vaihto(platina tulpat pois ja perustulpat tilalle) auttoi minulla. Nyt käynnistyy hyvin, ja ongelmitta.
Tulpat: NGK BKR7ESC-11 (maptun suositus) tulee GM genuine paketissa
Tulpat: NGK BKR7ESC-11 (maptun suositus) tulee GM genuine paketissa
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Vesitila lämmitin asennettu. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Suosittelen.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Täytyy heittää arvaus, että "ehkä" uusilla platinoilla olisi tehnyt saman parannuksen.Pakari kirjoitti:Sen verran täytyy tulla kommentoimaan, että Maptunin päivitetty softa, ja tulppien vaihto(platina tulpat pois ja perustulpat tilalle) auttoi minulla. Nyt käynnistyy hyvin, ja ongelmitta.
Tulpat: NGK BKR7ESC-11 (maptun suositus) tulee GM genuine paketissa
Kuitenkin jo yli 100tkm ajetut tulpat.....
Ja näitähän on vaihdettu jonkun verran ennen 120tkm huoltoa.
Omituista vaan, että näillä muutamalla muulla samanikäisten Maptun Sport-Sedanistien ei ole tarvinnut vaihtaa tulppia, eikä niitä yleisesti ainakaan ole suositeltu vaihdettavaksi toisen tyyppisiksi.
Mutta niinkuin tuossa aiemmin totesin, niin pääasia, että auto käy ja kukkuu!
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Joo, en kiistä etteikö uusilla platinatulpilla olisi homma korjautunut myös. Noissa NKG:n tulpissa on isompi kärkiväli, eli siis isompi kipinä. Kun bensaseos on liian rikas niin isompi kipina syttyy paremmin. Sama se, pääasia kunhan käy ja kukkuu!
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Trionicissa sytytystulppa toimii myös sylinterikohtaisena anturina ionisointivirran mittauksessa (vrt. tulpan tyyppi ja kunto)
9-3 SS 1.8t
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Itse asiassa pienempi kärkiväli takaa varmemman syttymisen vaikeissa olosuhteissa (sylinteripaine, turbulenssi, seossuhde), koska valokaari hyppää herkemmin pienemmän kärkivälin. Siinä olet oikeassa, että isompi kärkiväli luo isomman kipinän ja palaminen on silloin täydellisempää erityisesti pienillä täytöksillä kuten tyhjäkäynnillä. Tästä syystä mahdollisimman iso kärkiväli jolla vielä sytytys tapahtuu on optimaalinen.Pakari kirjoitti:Joo, en kiistä etteikö uusilla platinatulpilla olisi homma korjautunut myös. Noissa NKG:n tulpissa on isompi kärkiväli, eli siis isompi kipinä. Kun bensaseos on liian rikas niin isompi kipina syttyy paremmin. Sama se, pääasia kunhan käy ja kukkuu!
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Huono tutkimus,mutta tilastojen mukaan totta.Kaksi kertaa ollut lohkolämmitin kiinni > 3 tuntia...ja molemmilla kerroilla käyntiinlähtö ollut ns.kummalista -15 C,viimeeksi tuoksahti oikein bensakin käynnistymisen jälkeen.Kun taloyhtiön kylmässä hallissa ajastin/lämmitys vain 2 tuntia,niin ei koskaan mitään vastaavaa.Ihme vehkeitä vai liikaa Opelia?
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=99194SS-Vector kirjoitti:Huono tutkimus,mutta tilastojen mukaan totta.Kaksi kertaa ollut lohkolämmitin kiinni > 3 tuntia...ja molemmilla kerroilla käyntiinlähtö ollut ns.kummalista -15 C,viimeeksi tuoksahti oikein bensakin käynnistymisen jälkeen.Kun taloyhtiön kylmässä hallissa ajastin/lämmitys vain 2 tuntia,niin ei koskaan mitään vastaavaa.Ihme vehkeitä vai liikaa Opelia?
Lue tuolta viimeinen viesti. Kuulostaako tutulta?
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Nyt kahtena viikonloppuna peräkkäin on auto seissyt välin pe-su ulkona. Ennen sunnuntain starttia lohkolämmitin on ollut päällä väh. 2h. Pakkasta oli reilu viikko sitten 10 ja eilen 15 astetta. Molempina viikonloppuina startin jälkeinen käynti oli samanlaista sekoilua. Itse startti sujui normaalisti (=hyvin), mutta tyhjäkäynti heti startin jälkeen oli kamalaa soutamista ja huopaamista. Oikein bensa haisi pakokaasuista. Olin jo unohtanut, että on se tainnut tätä tehdä ennenkin. Päässyt tosiaan unohtumaan, koska pääasiassa aina lämpimässä tallissa ja siten ei lohkolämmitintä tule juurikaan käytettyä.
Minullakin kuuluu auto tuohon aiemmin mainittuun valmistenumeroiden väliin. Täysin kylmäkäynnistys sujuu minusta sivistyneemmin kuin tämä lohkolämmittimellä esilämmitetty. Jotenkin tuntuu kuin polttoainetta syötettäisiin kamalasti liikkaa niin, että kone meinaa tukehtua ja sitten taas vähennetään, ja eikun sama rumba uudestaan. Eilen tuon rumban havaittuani nostin kaasulla kierroksia hetkeksi ja tämä auttoi heti. Tyhjäkäynti tasaantui tuon jälkeen normaaliksi. Täytyy vissiin opetella uusi käynnistystaktiikka, jos käyttää lohkolämmitintä. Auton käynnistyttyä täytyy antaa heti vähän kaasua perään ja sitten vasta päästää tyhjäkäynnille.
Eihän tuo nyt hirveästi mitään haittaa, koska auto käynnistyy hyvin, mutta aika ikävän kuuloinen ja hajuinen käyntiinlähdön jälkeinen hetki on.
Minullakin kuuluu auto tuohon aiemmin mainittuun valmistenumeroiden väliin. Täysin kylmäkäynnistys sujuu minusta sivistyneemmin kuin tämä lohkolämmittimellä esilämmitetty. Jotenkin tuntuu kuin polttoainetta syötettäisiin kamalasti liikkaa niin, että kone meinaa tukehtua ja sitten taas vähennetään, ja eikun sama rumba uudestaan. Eilen tuon rumban havaittuani nostin kaasulla kierroksia hetkeksi ja tämä auttoi heti. Tyhjäkäynti tasaantui tuon jälkeen normaaliksi. Täytyy vissiin opetella uusi käynnistystaktiikka, jos käyttää lohkolämmitintä. Auton käynnistyttyä täytyy antaa heti vähän kaasua perään ja sitten vasta päästää tyhjäkäynnille.
Eihän tuo nyt hirveästi mitään haittaa, koska auto käynnistyy hyvin, mutta aika ikävän kuuloinen ja hajuinen käyntiinlähdön jälkeinen hetki on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Palataanpa asiaan hieman erikantilta. Eräs tuttuni sanoi ettei alumiinilohkoon tulisi laittaa normaalia vastusmallin lohkolämmitintä koska lohko ei sitä kestä, ja siitä syystä nykyisin käytetään niin paljon säteily- ja letkulämmittimiä. Voiko tämä pitkää paikkansa? Eikös kuitenkin B207 lohko ole alumiinia... ja itsellänikin on perinteinen vastustyyppinen lohkolämmitin. Tulisiko asiasta huolestua?
Softapäivityksen ja tulppien vaihdon jälkeen omassani on pieni lämpötila-alue(-17->-22) jossa täytyy antaa sen pari minuuttia jäähtyä ennen starttia. Muuten viimeaikojen kovien pakkasten n. -30c aamuisin ollut ja 2h ollut lohkossa, startti on tapahtunut varsin hyvin, ja kerrasta. Mutta taitaa ensi kesänä tulla maptun stage3 joka ratkaisee lopullisesti nämä ongelmat koska suuttimet uusitaan ja siinä samalla käynnistys ja muut bensakartat meneävt täysin uusiksi. Maptunilta sanoivat, että tämä viimeistään on ratkaissut kaikki lohkolämmittimen käyttöön liittyvät käynnistysongelmat.
Softapäivityksen ja tulppien vaihdon jälkeen omassani on pieni lämpötila-alue(-17->-22) jossa täytyy antaa sen pari minuuttia jäähtyä ennen starttia. Muuten viimeaikojen kovien pakkasten n. -30c aamuisin ollut ja 2h ollut lohkossa, startti on tapahtunut varsin hyvin, ja kerrasta. Mutta taitaa ensi kesänä tulla maptun stage3 joka ratkaisee lopullisesti nämä ongelmat koska suuttimet uusitaan ja siinä samalla käynnistys ja muut bensakartat meneävt täysin uusiksi. Maptunilta sanoivat, että tämä viimeistään on ratkaissut kaikki lohkolämmittimen käyttöön liittyvät käynnistysongelmat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89