Kolinat lähti...toistaiseksi?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kolinat lähti... ja palasi

Viesti Kirjoittaja Recon »

[/quote]Onkohan kellään muulla jouduttu vaihtamaan imusarja + EGR-venttiili + imuläppien ohjausmoottori.[/quote]

Mulla vaihdettiin 06 TIDS 60k huollossa EGR-venttiili, kun hälyvalo syttyi jo aiemmin. Vikakoodi oli jotain "EGR:n virtaus liian pieni". Joskus käynnistuksen jälkeen tyhjäkäynti huojui aikalailla. Imuläppien ohjausmoottori on vaihdettu jo aiemmin. Huollossa kuulin, että koko imusarjojakin on vaihdettu. Ei kuulemma läpät enään auennut.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolinat lähti... ja palasi

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Recon kirjoitti:
Onkohan kellään muulla jouduttu vaihtamaan imusarja + EGR-venttiili + imuläppien ohjausmoottori.[/quote]

Mulla vaihdettiin 06 TIDS 60k huollossa EGR-venttiili, kun hälyvalo syttyi jo aiemmin. Vikakoodi oli jotain "EGR:n virtaus liian pieni". Joskus käynnistuksen jälkeen tyhjäkäynti huojui aikalailla. Imuläppien ohjausmoottori on vaihdettu jo aiemmin. Huollossa kuulin, että koko imusarjojakin on vaihdettu. Ei kuulemma läpät enään auennut.[/quote]

Mulle ei kukaan kyllä kertonut että tällaista olisi aiemmin tehty. Edellisen kerran kun tuosta huonosta käyntiinlähdöstä huomautin, säätivät ruiskuja - oli kuulemma epätasaiset paineet.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Laitan tämän viestin tähänkin (myös kallistuksen vakaajan kumit osastolle laitoin, koska ne vaihdettiin juuri).

Nyt narahdusten loputtua on huomio alkanut kiinnittyä kolahdukseen etupäästä.
Ääni ei ole jatkuva kolina vaan silloin tällöin kuuluva kolahdus. Ääni kuuluu eturenkaan osuessa syvempään kuoppaan. Eikä silloinkaan aina vaan joskus.
Kolahdusta kuuluu molemmilta puolilta, riippuen siitä kumman puolen renkaan sattuu kuoppaan ajamaan. Ääni tuntuu tulevan etupäästä melko ylhäältä. Aivan kuin se tulisi jousesta. Toinen vaihtoehto lienee tuo iskarin yläpään laakeri.

Tuntuu vain siltä, että iskarin laakeri ääntelisi koko ajan kuopissa. Tai ehkä sitten ei. Tarvitsee ilmeisesti sopivan edestakaisen liikkeen, jotta kolahtaa. Mielessä on myös käynyt jousen ja jousikupin välys. Muistelisin joskus joihinkin autoihin laitetun pätkät kumiletkua jousen päihin kolahtelun vuoksi. Hyvällä menestyksellä.
Harmittaa tällainen, kun tietää äänen johtuvan jostain viasta. Ominaisuus se ei mielestäni kuulu olla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Kolinat lähti... ja palasi

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti: :evil: No nyt sitten kolisee etupääkin, tosin ei iskarit vaan rattia käännettäessä kuuluu paukahtelua. Takuuhuoltoon sai ajan perjantaiksi, epäily oli joko kääntölaakeri tai hiekkaa/kiviä jousilautasilla.
Iskarin kääntölaakerithan ne siellä ääntelivät, eli vaihtoon meni. Samalla laittoivat myös kääntölaakerin vesisuojat takuuseen, eli ne muovilärpäkkeet, joiden pitäisi estää veden ja lian pääsy laakeriin. Uusissa ne kuulemma on jo vakiona, mutta ei ollut vielä -06:ssa.

Takuuasiat ovat Olarin Länsiautossa pelanneet koko ajan suht. mallikkaasti ja riitelemättä, mutta ei niitä kyllä näin paljon pitäisi olla :( Hyvää Joulua joka tapauksessa.

Petrisa, omassani oli samat oireet ennen etuiskareiden vaihtoa. Vaihdolla kolina loppui ja on pysynyt poissa lähes 40 tkm, tosin ekat iskarit vaihdettiin 48 tkm kohdalla.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kolinat lähti... ja palasi

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

mek kirjoitti: Petrisa, omassani oli samat oireet ennen etuiskareiden vaihtoa. Vaihdolla kolina loppui ja on pysynyt poissa lähes 40 tkm, tosin ekat iskarit vaihdettiin 48 tkm kohdalla.
Samaan kilometrimäärään kohdentui täälläkin iskarien vaihto. No nyt on 2V takuuta, jospa ne sen aikaa kestäis.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Omalla autollani (vm -03) on ajettu 125 tkm ja se on ollut minulla vasta 2 kk, joten aikaisemmista iskareiden vaihtohommista ei minulla ole tietoa.

Yleensä olen ajatellut iskarin (viallisen) äänen olevan lievässä tapauksessa sellaista naputusta ja pahemmassa jatkuvaa kolinaa.
Tämä "minun ääneni" ei kuulu koko ajan, vaikka ajaisi epätasaisella alustalla.
Sellainen tuntuma on tullut, että kun on sopivan kokoinen monttu tiessä (rengas putoaa kuoppaan ja hetkeksi renkaaseen kohdistuva paino kevenee) jolloin jousi+iskari painavat renkaan montun pohjalle, niin juuri tällä hetkellä ääni kuuluu. Siis renkaan osuessa koko painollaan montun pohjalle.
Toisaalta se voi kyllä hyvinkin tulla iskarista, mutta ajattelin myös jousen+jousikupin olevan mahdollista aiheuttaa moista ääntä.
Ilmeisesti sitten näitä jälkimmäisiä vikoja ei ole Saabissa ollut, vaan nimenomaan iskarivikoja. Kallistuksen vakaajan kumien lisäksi toki. Ja nehän minulle vaihdettiin ja äänikin oli toisenlainen.

Täytyy tänään kokeilla tunkata rengas ylös ja aloitta rautakangella nytkyttely ylös-alas. Josko saisi äänen siten esiin. Tosin alusta tuntuu huomattavan jämäkältä, joten ellei bodausvoima riitä lisätään vipuvartta.

Katsastuskin on kuukauden sisällä, joten saakohan katsastussetä iskari tai ravistustestissä ääntä kuuluviin? Joten odotanko suosiolla sinne mikä on tuomio?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kevätpuolella pitäisi vaihtaa tolpat. Ajattelin talven yli koettaa jaksaa kolinoita kuunnella, kun se on kuitenkin "kosmeettinen" haitta. Ajattelin kasata vähän tsekkilistaa itselle, mitä kaikkea siihen nyt tarviikaan.

Koni Sport yellow
Iskarin kääntölaakerit kumeineen (tuleeko uusissa varaosissa mukana?)
Jousikupin kumisuojat
Koiranluut (mikäli on aihetta)
Kallistuksenvaimentimen puslat (ovatko jotkin polyuretaanipuslat paremmat?)

Konit tulee varmaan hommattua PFS:stä. Muut varmaan täältä. Löytyykö noille kääntölaakereille ja kumisuojille tilausnumeroa?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tänä aamuna töihin ajellessa alko tympimään alustan kolinat :evil: . toivottavasti ensi viikolla voi sanoa otsikon mukaan "kolinat lähti toistaiseksi", kun koko alusta vakaajineen ja kaikkineen on laitettu uusiksi.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja agios »

muistaakseni -03 mallissa ei ollut vielä jousikupissa kumisuojia vaan ne kyllä laitettiin kun osasi pyytää. Uskon että sieltä vika löytyy. Kokeile kädellä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Muisti pitänee agios:lla paikkansa.
Minulla ei ollut kumisuojia jousessa. Ostin ne samassa yhteydessä iskareiden kanssa.
Ja kolinat lähti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Do-dii.
Uudet palikat auton alla ja ainakin toistaseksi kolinat poissa.
Etupäästä ei vielä ehtinyt pauketta kuulumaan kolinoita lukuunottamatta, mutta kääntölaakeritkin uusittu.
Treen seudulla hyvät testitiet kolinoiden suhteen tänään! (pientä lumisadetta) :D
Nyt on kumit "joka välissä" ja toivotaan parasta.... :(
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Ja taas...

Viesti Kirjoittaja mek »

... kolisee. Tällä kertaa takaa ylätukivarren pusla kuskinpuolella. Vänkärin puolellehan vaihdettiin syksyllä. Aika takuukorjaukseen (viimeiseen sellaiseen, takuu päättyi) on ensi tiistaina. Samalla 90 tkm huolto. Samalla on tarkoitus laittaa takuuna kuntoon uudesta asti oikkuillut mittarivalojen säätöanturi, vilkuttelee nimittäin mittarivaloja miten sattuu. Lisäksi kuntoon pitää laittaa ajotietokoneen säätöpyörä, joka painui yhtäkkiä 5 mm sisään ja koko kytkin jäi löysälle kolisemaan, toimii sentään vielä.

Alkaa tuntua siltä, että ainoa kohta autossa, joka ei takuukorjauksia vaatinut, on Fiat-sukuinen kone.
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja towu »

Kertokaas kokeneemmat, millainen ääni tuo "kolina" on. Mulla kuuluu repsikan puolelta takaa sellaista ääntä kuin rummuttaisi kynällä muovimukin pohjaa. Ääni kuuluu ainoastaan nimismiehen kikkaroissa tai nyt talvella koppuraisella lumella/jäällä. Äänen lähdettä en ole pystynyt paikallistamaan. Mikään ei tunnu tai näytä väljältä. Kulkuväline oli siis 93 TiD -03.
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Itsellä just sama. Pelkurin takanurkka kolahtelee terävissä pikku kuopissa. Irtonaisen kuuloista on. Iskarit vaihdettiin ja takaylätukivarret. En tiedä korostuuko ääni nyt muutoin hiljaisesta autosta vai oliko uusissa osissa susi mukana. Epäilen liittyvän kallistuksen vakaajan osiin. puslat tai ne pystytangot. Huomenna alan selvittelemään, voi olla että vaihdatan sen nurkan koiranluu ja samalla kun se on ilmassa niin testailla ja etsiä. Jos ongelma ratkeaa niin kerron tännenkin. ja samaa toivon jos joku muu sen keksii. Ei siellä oikein muuta ole jäljellä mikä kolisee. onhan siellä pari muuta tukivartta ja niiden puslat.. täytyy vain tutkia.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Viikon mysteerin ääni. Tässä se tulee...

Tänään tutkittu takapäätä. Korjaajan sanojen mukaan. Kaikki pultit, tms kiinni ja kireellä. Koeajettu, ääni on. Ilmaan nostettu tutkittu väljää, paino päällä tutkittu, käsin heiluteltu. Ei löydy mistään väljää tai äänen lähdettä. takavakaajan runkopuslat ja pystytangot - ei väljää, tukivarsissa -ei väljää. kokeiltu vääntö raudalla. Ei vaan keksi mikä. Kertoi tarinaa, että vastaavia ollut ja purettu puoli autoa, pudotettu taka-akseli pois. ei löydetty. Tarjosi seuraavaksi vaihtoehdoksi osa kerrallaan purkua ja tutkimista, mutta meinasi ettei äänestä ainakaan haittaa ole suuremmin tai mikään irti.

Minä taas en usko henkimaailman hommiin. Pakkohan se syy sieltä on löytyä. On todella selkeä klonkse, kolahtelu ettei voi antaa vain olla. Aina pienissä joustoliikkeissä kuulu se kloksahdus. Voisiko uusissa osissa olla jotain pielessä. (no voi, mutta epäilen) takaiskari, takabanaani? Jos oletetaan, että uudet ehjiä, niin mitä siinä jää vielä. Vakaajan osat kuulemma on tiukat, muut tukivarret kuulemma ei anna periksi edes vääntöraudalla. Voisiko ääni tulla muualta kuin takapään jousituksen osista?


Takabanaania ensin epäili, mutta se olikin jo vaihdettu..
Topicista päätellen takaylätukivarsia näyttäisi menneen vaihtoon takapään kolinan (vaiko narinan ja kuulemma näissä hajoaa pusla selkeästi riekaleiksi) takia. Voisiko uudessa osassa olla vika? tai väärin laitettu? Minusta ääntä ei ollut ennen osien vaihtoa tai voi olla että se nyt hiljaisuudessa korostuu.
Vastaa Viestiin