Kolinat lähti...toistaiseksi?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minä vaihdoin viime viikon perjantaina uudet takaiskarit. Syynä vaihtoon oli juuri tuollainen pieni naputteleva ääni. Ääni tuli selvästi esiin, kun ajoi epätasaisella alustalla. Sellaisessa tilanteessa, kun takarengas joutuu useaan otteeseen edestakaiseen ylös-alas liikkeeseen. Aivan kuten towu kertoi.
Ääni on poistunut iskarien vaihdolla. Olisiko towulla samasta asiasta kyse.

Poikarukan mysteeri sensijaan on hankalampi. Ei heti uskoisi esim. uusien iskarien vikaan. Mahdotonta se ei toki ole. Mieleeni kuitenkin juolahti jarrusatulan välys.
Tämä siitä syystä, että kaikkea muuta mahdollista on jo ilmeisesti tutkittu.
Joskus on näistä lähtenyt epäilyttävästi tukivarren tai pallonivelen välystä vastaavaa kolinaa. En ole varma onko se Saabin takajarrusatulalle kovinkaan mahdollista. Mikäli haluaa, niin asian voi tarkistaa suhteellisen helposti. Kevyt jarrutus saa kolinan katoamaan. Takajarrusatulaa voi jarruttaa myös kässärillä, kevyesti tietenkin.
Jarrutus pitää olla tosiaankin kevyt, ettei alustan "geometria muutu" ja alustan osassa oleva välys poistuisi tilapäisesti sitä kautta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Se olisi kyllä jousittamatonta massaa, joka liikkuu mukana.. tuossa voisi olla pointtia testata.

Muulla tavoin jousitus ei ääntele. Ylätukivarsihan on kokoajan, painon päällä ollessa, väännössä. En oikein usko, että se olisi. Iskarin taas luulisi ääntävän kaikissa liikkeissä. Ja kun ne vielä ovat uusia. eikä edes orggis iskarit vaan konin tekemät... Vakaajan osat, ja loput tukivarret enää sitten. Satula + muut ei alustan osat ovat sitten seuraavana listalla.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Poikarukka kirjoitti:Viikon mysteerin ääni. Tässä se tulee...

Tänään tutkittu takapäätä. Korjaajan sanojen mukaan. Kaikki pultit, tms kiinni ja kireellä. Koeajettu, ääni on. Ilmaan nostettu tutkittu väljää, paino päällä tutkittu, käsin heiluteltu. Ei löydy mistään väljää tai äänen lähdettä. takavakaajan runkopuslat ja pystytangot - ei väljää, tukivarsissa -ei väljää. kokeiltu vääntö raudalla. Ei vaan keksi mikä. Kertoi tarinaa, että vastaavia ollut ja purettu puoli autoa, pudotettu taka-akseli pois. ei löydetty. Tarjosi seuraavaksi vaihtoehdoksi osa kerrallaan purkua ja tutkimista, mutta meinasi ettei äänestä ainakaan haittaa ole suuremmin tai mikään irti.

Minä taas en usko henkimaailman hommiin. Pakkohan se syy sieltä on löytyä. On todella selkeä klonkse, kolahtelu ettei voi antaa vain olla. Aina pienissä joustoliikkeissä kuulu se kloksahdus. Voisiko uusissa osissa olla jotain pielessä. (no voi, mutta epäilen) takaiskari, takabanaani? Jos oletetaan, että uudet ehjiä, niin mitä siinä jää vielä. Vakaajan osat kuulemma on tiukat, muut tukivarret kuulemma ei anna periksi edes vääntöraudalla. Voisiko ääni tulla muualta kuin takapään jousituksen osista?


Takabanaania ensin epäili, mutta se olikin jo vaihdettu..
Topicista päätellen takaylätukivarsia näyttäisi menneen vaihtoon takapään kolinan (vaiko narinan ja kuulemma näissä hajoaa pusla selkeästi riekaleiksi) takia. Voisiko uudessa osassa olla vika? tai väärin laitettu? Minusta ääntä ei ollut ennen osien vaihtoa tai voi olla että se nyt hiljaisuudessa korostuu.

Niinkuin tuossa aiemmin kyselit, että mistä tiesin puslien menneen vaihtokuntoon. Niin voin sanoa, että kun olin päättänyt koko paskan kuitenkin menevän vaihtoon, en alkanut sen tarkemmin tutkimaan muuta vähän tuli revittyä joka puolelta pyörä maassa ja ilmassa eikä kuitenkaan mitään varmaa syytä/paikkaa löytynyt. Se etupuolen tiheä naputus kuului kyllä mielestäni selkeästi vasemmasta etuiskarista ja paheni heti kun mentiin muutama aste pakkaselle.
Takaoikealta tuleva kolahtelu/klonksahtelu oli taas erityylinen ääni, joka paheni tuossa parin kk:n aikana satunnaisesta melkein jatkuvasti kuuluvaksi, siis aina kun auto meni toispuoleisten heittojen/epätasaisuuksien yli.
Minun tapauksessa siis riitti iskarien, jousien ja vakaajien vaihto saamaan auton hiljaiseksi.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Iskari kun vaihdettu, niin jäljelle jää jousi tai vakaajan osat. (edelleen ei varmuutta oliko ääni ennen remonttia, ääntä kun oli jos jotakin. Ei siihen ainakaan huomio kiinnittynyt kuten nyt). Vakaaja voisi olla toinen. En oikein usko ettei jokin väljänä olisi. Ehjä vakaajan puslat ja ne pystytangot voisi vaihdattaa. ne on vielä kohtuullisen hintaiset. Tutkin tässä illan aikana tuon jarruhomman ainakin varmuudeksi. Rajataan nyt ainakin se pois jos ei jopa vika löydy.

Luulisi vakaajan kyllä kolisevan molemmin puolin tulevista kuopista, kun sehän kuitenki elää. Taas jos se isku tulee tois suuntaisesti (työntää tangoa esim, eikä vedä kuin vasta puolelta tuleva). Alkaa pinna kirentyä. Karmii vain että joku uusi osa. Takuu voikin olla mielenkiintoinen hoitaa. Osat 2 eri paikasta, iskarit englannista ja kaiken huipuksi asennus 3:lta osapuolelta. eli vaikka osan saakin takuuseen työtä ei. Tässä on se syy miksi yleensä kannattaa ostaa kaikki samasta paikasta. Tosin näillä katteilla ollaan voitolla vielä pitkään... toivotaan ettei uusissa osissa ole, enkä kyllä oikein uskokaan. Luulen että kun perä on nyt jämäkämpi niin sekin osaltaan korostaa tätä. uusi ääni siksi ehkä

Edit:: Ei tunnu käsijarrulla vaikutusta olevan. Jännän ominaisuuden huomasin. alkaa huuto jos ajaa käsijarru päällä.. hyvä. Taitaa ne olla vakaajan puslat mitkä koluaa. Onnistuuko takavakaajan runkopuslien vaihto ilman takakelkan irroitusta. Onnistuuko vaihto kohtuu ajassa?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Taas palataan vanhoihin.. ei tikkua kiitos.. Tänään vaihtui laakerin ohessa takavakaajan pystytangot. Ei vaikutusta kolinaan. Alkaa oikeasti huolestuttaa tämä asia. Minusta ääni on tullut tai voimistunut iskarin vaihdossa. Voisiko olla että uusi iskari kolisisi? vielä koni kuitenkin. Myin vanhat iskarit eteenpäin ja ostajalla oli sama ongelma kolina takana. Hänellä ääni hävisi vaihdolla. Mitenköhän konin takuu jos vika todellakin siinä. Tilattu englannista.. Yksi olisi vaihtaa puolelta toiselle tai säätää jäykkyytä. Puslat ja tukivarret väännelty liikkeessä kangella läpi ei ole varmasti välyksiä asentajan mukaan.

Ei juuri vaihtoehtoja jää. Täytyy vielä kuivalla kelillä, vaikkapa kesärenkaita myöhemmin vaihtaessa käydä itse läpi tuo takapää. Se kolina tai lotkotus on sellainen irtonainen, voisi kuvitella iskarin olevan yläpultista irti. Esiintyy terävissä pikkukuopissa tai jos tie pompottaa autoa tiheään tahtiin siitä nurkasta. Tavallaan lyö vasta-aaltoon. Pitkissä loivissa tai isoissa kuopissa ääntä ei tule. Ihan kuin se yläpultti. eli pääsisi tyhjää syntymään jonnekin ja alas tullessa lasahtaa. Kolinaa ei tunne joustossa. Todella rasittava ääni.

Aika monella hävinnyt ääni iskarien vaihdolla. Voiko juuri olla tosi että uusi iskari rikki, ääni on kyllä korostunut remontin jälkeen. en muista siihen aiemmin kiinnittäneeni huomiota, toisaalta alusta on kyllä muutenkin jäykempi-->liikkee tiukempia.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Poikarukka kirjoitti: Mitenköhän konin takuu jos vika todellakin siinä. Tilattu englannista.. Ei juuri vaihtoehtoja jää. Täytyy vielä kuivalla kelillä Voiko juuri olla tosi että uusi iskari rikki, ääni on kyllä korostunut remontin jälkeen. en muista siihen aiemmin kiinnittäneeni huomiota, toisaalta alusta on kyllä muutenkin jäykempi-->liikkee tiukempia.
Melkein olisin mahdollisimman pian myyjään yhteydessä, koska takuu ja vika tilanteet on aina helpompi kun hoitaa ne mahdollisimman nopeasti.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Pitäisi saada varmuus asiasta ensin.. ei juuri huvita alkaa turhasta relloon merten yli. Täytyisi saada auto nosturille, jossa on se katsastajan tärytin. tai edes nosturille ja lauma kavereita heiluttaan. Ei kenelläkään ole tallia nosturilla?
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

ja taas ja taas ja taas ja taas....

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti:... kolisee. Tällä kertaa takaa ylätukivarren pusla kuskinpuolella. Vänkärin puolellehan vaihdettiin syksyllä. Aika takuukorjaukseen (viimeiseen sellaiseen, takuu päättyi) on ensi tiistaina. Samalla 90 tkm huolto. Samalla on tarkoitus laittaa takuuna kuntoon uudesta asti oikkuillut mittarivalojen säätöanturi, vilkuttelee nimittäin mittarivaloja miten sattuu. Lisäksi kuntoon pitää laittaa ajotietokoneen säätöpyörä, joka painui yhtäkkiä 5 mm sisään ja koko kytkin jäi löysälle kolisemaan, toimii sentään vielä.

Alkaa tuntua siltä, että ainoa kohta autossa, joka ei takuukorjauksia vaatinut, on Fiat-sukuinen kone.
Helevetti näitä, täytyy sanoa kuten taksimiehet, että Volvon alakerran kunnossapito vie konkurssiin. Se näyttää valitettavasti pätevän myös tähän toiseen ruotsalaiseen.

Takaylätukivarren kolinaa ei vielä 90 huollossa muka havaittu, aattelin, että antaapa kolinan yltyä, on tuosta nyt ainakin valitettu takuuaikana. Samoin mittarivalaistuksen vika jäi korjaamatta, mutta ajotietokoneen säätöpyörä sentään saatiin takuun loppuessa kuntoon.

Takapään kolina onkin vähän yltynyt, mittarissa nyt 97 tkm. Pari päivää sitten ilmestyi kolina vaihteeksi taas eteen oikealle. Syvässä sisäänjoustossa kuuluu pjoing -ääni. P.kele jos en olisi juuri hankkinut asuntoautoa ja ottanut sitä varten lainaa, niin saapas lähtisi vaihtoon saman tien. Nyt on vain kärsittävä ja kiroiltava, vaikka mitta onkin täysi.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: ja taas ja taas ja taas ja taas....

Viesti Kirjoittaja Ristom »

mek kirjoitti:Pari päivää sitten ilmestyi kolina vaihteeksi taas eteen oikealle. Syvässä sisäänjoustossa kuuluu pjoing -ääni.
Kivet "jousikupissa" pitää kyllä melkoisen äänen..
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja mek »

Joo, kivet taisi lähteä omia aikojaan, kun pjoing lakkasi. Perse kolkattaa edelleen, koliskoot. Renkaatkin ovat enää tämän kesän renkaat, joten ylätukivarren puslan väljyydestä aiheutuva mahdollinen renkaan virheasento ja sen myötä pyörän kuluminenkaan ei huolestuta.
veltto
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 02:13
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja veltto »

Tuli siinä vaihdettua kääntölaakerit eteen, kun aina välissä pitivät tuota pojong ääntä..Vaikka ääni ei koko aikaa kuulunutkaan niin molemmat kääntölaakerit olivat ihan valmiit, hauleja puuttui yms. Suosittelen vaihtamaan jos ääntä joskus pitävät.
Osanahan nuo eivät ole kalliit, ovat myöskin aika helpot ja nopeat vaihtaa. :)
#3655
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Bob »

veltto kirjoitti:Tuli siinä vaihdettua kääntölaakerit eteen, kun aina välissä pitivät tuota pojong ääntä..Vaikka ääni ei koko aikaa kuulunutkaan niin molemmat kääntölaakerit olivat ihan valmiit, hauleja puuttui yms. Suosittelen vaihtamaan jos ääntä joskus pitävät.
Osanahan nuo eivät ole kalliit, ovat myöskin aika helpot ja nopeat vaihtaa. :)
Nopeat on vaihtaa - joustintuet purattaa kumminkin - toisaalta niitä joutuu vaihtamaan niin usein, että rutiinilla menee jo nykyään... Jos ajaisin hieman nykyistä vähemmän ja vaihtaisin öljyt normaalilla 30 tkm:n välillä, niin kääntölaakereiden vaihdon voisi sisällyttää öljynvaihtohuoltoon :lol: .
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eilen laitatin Koni Sportit ja uudet kääntölaakerit alle sekä rasvautin puslat. Ei voi muuta sanoa kuin, että tästähän tuli ihan uusi :saab:! :D Meno on jämäkkää ja hiljaista, jopa mukulakivikadulla. Kyllä kannatti. :D
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Minä sain hiljaisuuden vaihtamalla auton (oli ihan pakko).. Konit tekee jo paljon. Pirun hyvät ovat moottoritie ajossa. ei muuten venkuloi.. 1/2 kierroksen kun vääntää edestä jäykemmälle niin siinä on minusta paras tasapaino. ei vielä hakkaa käsille.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kyllä täytyy todeta, että nuo 9-3:n kääntölaakerit on peffasta! Syyskosteiden alettua, vasen puoli on oikealle käännettäessä ruvennut sanomaan, että "KLUNG!". Keväällä vaihdettiin ja piti olla tätä suojattua mallia! :evil: :evil: :evil:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin