Sportkit tuli otettua asennettuna. hinta oli n.900€ johon kuului sportkit, jotain ohajukseen ja jousitukseen meneviä puslia (vaihtoivat samalla kun olivat kuulemma heikossa kunnossa ja paikat auki valmiiksi) sekä nelipyörä suuntaus. Laskeskelin ettei tuohon hintaan kannata itse alkaa värkkäämään. Tuo kitti pitää sisällään myös tukevammat kallistuksen vakaajat. On kyllä paljon parempi ajaa ja joo, ulkonäkökin hieman koheni, tosin madallus on vain maltilliset 10mm , toisaalta pysyy hampaat suussa vähän huonommallakin tiellämiSa kirjoitti:minä taas vaihdoin saabin sport kitin kun iskarit vähän kolahtelivat, noihin kolahteleviin katsastusmies totesi että hyvin toimivat. lukemat oli yli 80 molemmilla puolilla. Nyt ei kolise, VIELÄ ...
Teitkö vaihtotyön itse ja jos teit niin oliko hankala homma? Saabin sport kittiä itsekin tekisi mieli. Ei iskari ongelmia vielä mutta parempi ulkonäkö ja entisestään parempi tuntuma tiehen.
Kolinat lähti...toistaiseksi?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Onkos Sportkitissä jotkin muut iskarit kuin ne Sachsit? Onko muilta valmistajilta vieläkään SS:lle iskareita?Twarrior kirjoitti: Sportkit tuli otettua asennettuna. hinta oli n.900€ johon kuului sportkit, jotain ohajukseen ja jousitukseen meneviä puslia (vaihtoivat samalla kun olivat kuulemma heikossa kunnossa ja paikat auki valmiiksi) sekä nelipyörä suuntaus. Laskeskelin ettei tuohon hintaan kannata itse alkaa värkkäämään. Tuo kitti pitää sisällään myös tukevammat kallistuksen vakaajat. On kyllä paljon parempi ajaa ja joo, ulkonäkökin hieman koheni, tosin madallus on vain maltilliset 10mm , toisaalta pysyy hampaat suussa vähän huonommallakin tiellä
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0tsaarela kirjoitti:Onkos Sportkitissä jotkin muut iskarit kuin ne Sachsit? Onko muilta valmistajilta vieläkään SS:lle iskareita?Twarrior kirjoitti: Sportkit tuli otettua asennettuna. hinta oli n.900€ johon kuului sportkit, jotain ohajukseen ja jousitukseen meneviä puslia (vaihtoivat samalla kun olivat kuulemma heikossa kunnossa ja paikat auki valmiiksi) sekä nelipyörä suuntaus. Laskeskelin ettei tuohon hintaan kannata itse alkaa värkkäämään. Tuo kitti pitää sisällään myös tukevammat kallistuksen vakaajat. On kyllä paljon parempi ajaa ja joo, ulkonäkökin hieman koheni, tosin madallus on vain maltilliset 10mm , toisaalta pysyy hampaat suussa vähän huonommallakin tiellä
Juu johan helpotti kun 9 kuukautta kestänyt ääntely loppui.
Eli vaihdoin iskarit ja takapäästä loppui naputus pikku-kuopissa.
Lisäksi loppui 3 kuukautta kestänyt kolina edestä kun vaihtoivat 110 tkm:n hujakoilla poikkimenneen jousen. Saapilla uusi jousi 150 euroa. Meinasin epäillä tukivartta kunnes auto nostettiin ylös ja totuus paljastui.
Auto on suorastaan mykkä nyt!
Eli vaihdoin iskarit ja takapäästä loppui naputus pikku-kuopissa.
Lisäksi loppui 3 kuukautta kestänyt kolina edestä kun vaihtoivat 110 tkm:n hujakoilla poikkimenneen jousen. Saapilla uusi jousi 150 euroa. Meinasin epäillä tukivartta kunnes auto nostettiin ylös ja totuus paljastui.
Auto on suorastaan mykkä nyt!
Re:
Eipä tuo sitten kolissutkaan kuin pari viikkoa, ehkä oli kivistä tms. kyse... nyt puolestaan ohjaus puoltaa varsin voimakkaasti vasemmalle. Mitään väljää ei etupäästä löydetty, kehottivat verstaalla vaihtamaan renkaat ja katsotaan sitten... katsotaan sitten.m&m kirjoitti:Jahas... eipä pitkään kestänyt kolinattomuus, nyt kolisee etupää.
...mutta kolinoista: Taas takapää... tällä kertaa vasemmanpuoleinen pyöränlaakeri väljä alta 60tkm pyörineenä, varaosalla hintaa yli 500...
On tähänkin tottuminen, perinteisesti on autoja joutunut varsin usein huoltamaan, ja joskus välillä korjailemaankin... nykyään joutuu korjaamaan tuon tuostakin ja joskus välillä huoltamaankin (eihän nykyään pysty yhtä huoltoväliä ajamaan ilman merkittäviä korjauksia).
Re: Re:
Mielenkiintoista... renkaastahan tuo puoltaminen johtui, sen näki jo autoa ylös nostettaessa: Renkaan sisäreuna on halkaisijaltaan pari milliä ulkoreunaa suurempi myös uran pohjalla koko kierroksen ympäri... jonkinlainen kudosvaurio ilmeisesti kyseessä.m&m kirjoitti:nyt puolestaan ohjaus puoltaa varsin voimakkaasti vasemmalle. Mitään väljää ei etupäästä löydetty, kehottivat verstaalla vaihtamaan renkaat ja katsotaan sitten... katsotaan sitten.
Kolinoista jälleen?
Tässä ketjussa on keskusteltu paljon mitä erilaisemmista alustan äänistä.
Omassa -06 vuoden 28 000 ajetussa 9-3 SS:ssäni olen kiinnittänyt huomiota nimismiehen kiharoissa ja muissa vastaavissa terävähköissä montuissa etupäästä kuuluvvaan suhteellisen vaimeaan, tasaiseen kolinaan. Kumiseva ääni kuuluu parhaiten aivan hiljaisella nopeudella. Lsiäksi, kun kiharoihin ajaa vähän lujempaa ja kääntää samalla rattia, tuntuu aivan kuin ratissa (tai jossain muuallaa etupäässä) olisi klappia. Muuten ohjauksessa ei ole moittimista. Onkohan tässä nyt kyse viallisista iskareista? Muunlaisia ääniä ei ainkaan toistaiseksi ole alustasta kuulunut ja auto on muuten mielestäni miellyttävän hilainen.
Jotkut ovat tämän viestiketjun mukaan saaneet vaihdatettua iskarit takuuseen. Mun autossa takuu loppuu ens toukokuussa, joten mahdollista iskareiden vaihtoa kannattanee yrittää takuuseen?
Omassa -06 vuoden 28 000 ajetussa 9-3 SS:ssäni olen kiinnittänyt huomiota nimismiehen kiharoissa ja muissa vastaavissa terävähköissä montuissa etupäästä kuuluvvaan suhteellisen vaimeaan, tasaiseen kolinaan. Kumiseva ääni kuuluu parhaiten aivan hiljaisella nopeudella. Lsiäksi, kun kiharoihin ajaa vähän lujempaa ja kääntää samalla rattia, tuntuu aivan kuin ratissa (tai jossain muuallaa etupäässä) olisi klappia. Muuten ohjauksessa ei ole moittimista. Onkohan tässä nyt kyse viallisista iskareista? Muunlaisia ääniä ei ainkaan toistaiseksi ole alustasta kuulunut ja auto on muuten mielestäni miellyttävän hilainen.
Jotkut ovat tämän viestiketjun mukaan saaneet vaihdatettua iskarit takuuseen. Mun autossa takuu loppuu ens toukokuussa, joten mahdollista iskareiden vaihtoa kannattanee yrittää takuuseen?
Re: Kolinoista jälleen?
Käytin tossa autoa juuri autotohtorin kuntotarkastuksessa, ja ilmaisin että juuri tätä kuvaamaasi kolinaa kuuluu etupäästä. Iskaritestissä iskarit kuitenkin olivat jotain tyyliin ~83% 77%. Itselläkin olisi vaihtoautotakuuta vielä viikko jäljellä, mutta enpä tiedä viitsiikö tuosta mennä napisemaan. Olen nimittäin suunnitellut tuota aiemmin keskusteltua Konin settiä laittaa alle joskus kevällä.. Enemmän oikeastaan vaivaa ne kallistuksenvakaajan kovettuneet kumipuslat, jotka rohisee joustoissa.tk60382 kirjoitti:Tässä ketjussa on keskusteltu paljon mitä erilaisemmista alustan äänistä.
Omassa -06 vuoden 28 000 ajetussa 9-3 SS:ssäni olen kiinnittänyt huomiota nimismiehen kiharoissa ja muissa vastaavissa terävähköissä montuissa etupäästä kuuluvvaan suhteellisen vaimeaan, tasaiseen kolinaan. Kumiseva ääni kuuluu parhaiten aivan hiljaisella nopeudella. Lsiäksi, kun kiharoihin ajaa vähän lujempaa ja kääntää samalla rattia, tuntuu aivan kuin ratissa (tai jossain muuallaa etupäässä) olisi klappia. Muuten ohjauksessa ei ole moittimista. Onkohan tässä nyt kyse viallisista iskareista? Muunlaisia ääniä ei ainkaan toistaiseksi ole alustasta kuulunut ja auto on muuten mielestäni miellyttävän hilainen.
Jotkut ovat tämän viestiketjun mukaan saaneet vaihdatettua iskarit takuuseen. Mun autossa takuu loppuu ens toukokuussa, joten mahdollista iskareiden vaihtoa kannattanee yrittää takuuseen?
Ai niin, löytyi muuten paljon vikoja SS:stä: vasen parkkivalo palanut ja takajarrupalat kuluneet
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?
Joo, itsekin olen miettinyt, että onkohan vähän liian "pikkumaista" valittaa tuosta kolinasta, joka muuten hilajisessa autossa kuitenkin selvästi erottuu. Ihmettelen kyllä jos muuten hyvät iskarit vaihdettaisiin takuun piikkiin vain pelkän kolinan vuoksi.Gryphon kirjoitti:Käytin tossa autoa juuri autotohtorin kuntotarkastuksessa, ja ilmaisin että juuri tätä kuvaamaasi kolinaa kuuluu etupäästä. Iskaritestissä iskarit kuitenkin olivat jotain tyyliin ~83% 77%. Itselläkin olisi vaihtoautotakuuta vielä viikko jäljellä, mutta enpä tiedä viitsiikö tuosta mennä napisemaan. Olen nimittäin suunnitellut tuota aiemmin keskusteltua Konin settiä laittaa alle joskus kevällä.. Enemmän oikeastaan vaivaa ne kallistuksenvakaajan kovettuneet kumipuslat, jotka rohisee joustoissa.tk60382 kirjoitti:Tässä ketjussa on keskusteltu paljon mitä erilaisemmista alustan äänistä.
Omassa -06 vuoden 28 000 ajetussa 9-3 SS:ssäni olen kiinnittänyt huomiota nimismiehen kiharoissa ja muissa vastaavissa terävähköissä montuissa etupäästä kuuluvvaan suhteellisen vaimeaan, tasaiseen kolinaan. Kumiseva ääni kuuluu parhaiten aivan hiljaisella nopeudella. Lsiäksi, kun kiharoihin ajaa vähän lujempaa ja kääntää samalla rattia, tuntuu aivan kuin ratissa (tai jossain muuallaa etupäässä) olisi klappia. Muuten ohjauksessa ei ole moittimista. Onkohan tässä nyt kyse viallisista iskareista? Muunlaisia ääniä ei ainkaan toistaiseksi ole alustasta kuulunut ja auto on muuten mielestäni miellyttävän hilainen.
Jotkut ovat tämän viestiketjun mukaan saaneet vaihdatettua iskarit takuuseen. Mun autossa takuu loppuu ens toukokuussa, joten mahdollista iskareiden vaihtoa kannattanee yrittää takuuseen?
Ai niin, löytyi muuten paljon vikoja SS:stä: vasen parkkivalo palanut ja takajarrupalat kuluneet
Taitaa olla tässä 9-3:ssa saman tyyppinen "GM-alusta", kuin 2002-2004 omistamassani Fiat Stilossa. Siinä oli nimittäin tasan samat ongelmat kuin mitä tässä viestiketjussa on esitetty. Takapäästä kuului kolinaa ja narinaa varsinkin kuivalla kelillä. Tuossa Fiatissa oli kyllä 1000 muutakin vikaa (mm. vesi tuli sateella sisään, auto ei käynnistynyt alle -20 asteen lämpotiloissa, ovien lukitusmekanismit jäätyivät, kytkin narisi,...), toivottavasti eivät ole nekin "periytyneet" GM-Saabiin.
Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?
Toisaalta, teikäläisellä on tuo auto kuitenkin uudempi ja siinä on ihan 'oikeaa' takuuta jäljellä, joten eipä valittamisesta kai haittaakaan ole. Kannattaa sitä ehkä sentäs yrittää.tk60382 kirjoitti: Joo, itsekin olen miettinyt, että onkohan vähän liian "pikkumaista" valittaa tuosta kolinasta, joka muuten hilajisessa autossa kuitenkin selvästi erottuu. Ihmettelen kyllä jos muuten hyvät iskarit vaihdettaisiin takuun piikkiin vain pelkän kolinan vuoksi.
Täällä on aiemmin käyty ainakin tuosta lukkojen jäätymisestä keskustelua. Itsekin olen kerran viime talvena jäänyt pihalle sen takia..tk60382 kirjoitti: Taitaa olla tässä 9-3:ssa saman tyyppinen "GM-alusta", kuin 2002-2004 omistamassani Fiat Stilossa. Siinä oli nimittäin tasan samat ongelmat kuin mitä tässä viestiketjussa on esitetty. Takapäästä kuului kolinaa ja narinaa varsinkin kuivalla kelillä. Tuossa Fiatissa oli kyllä 1000 muutakin vikaa (mm. vesi tuli sateella sisään, auto ei käynnistynyt alle -20 asteen lämpotiloissa, ovien lukitusmekanismit jäätyivät, kytkin narisi,...), toivottavasti eivät ole nekin "periytyneet" GM-Saabiin.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Re: Kolinat lähti... ja palasi
Rämisevä kojelaudan ritiläkin saatiin vihdoin korjattua, takuuseen meni sekin. Huono puoli oli se, että nyt sitten kuulee kaikki muut kitinät ja narinat, joita tuntuu kuuluvan vähän sieltä täältä. Edellinen Audi A4 oli kyllä valovuoden edellä laatuvaikutelmassa tältä osin. 130 tkm. ajettuna ei kuulunut risahdustakaan mistään sisustuksesta. Pieniä elektroniikkamurheita riitti sitten senkin edestä.mek kirjoitti:Peräpään kolinat tulivat kuntoon. Takuukorjaus onnistui sujuvasti Olarin Länsiautossa, vaihtoivat ylätukivarren, jonka pusla oli väljä. Miinusta kuitenkin siitä, etteivät saaneet rämisevää kojelaudan lämmityssuuttimen säleikköä samalla kertaa kuntoon, vaan piti tilata osa.
Etupään alkaviin kolinoihin(?) palaan pakkaskelien alettua.
Etupää ei onneksi kolise (kop kop) ainakaan vielä, vaikka pikkupakkasiakin ehti olla. Toivottavasti tulee kunnon pakkaskelit ennen tammikuun puolta väliä, jollon takuu päättyy.
Re: Kolinat lähti... ja palasi
No nyt sitten kolisee etupääkin, tosin ei iskarit vaan rattia käännettäessä kuuluu paukahtelua. Takuuhuoltoon sai ajan perjantaiksi, epäily oli joko kääntölaakeri tai hiekkaa/kiviä jousilautasilla.mek kirjoitti:Etupää ei onneksi kolise (kop kop) ainakaan vielä, vaikka pikkupakkasiakin ehti olla. Toivottavasti tulee kunnon pakkaskelit ennen tammikuun puolta väliä, jollon takuu päättyy.
Alkaa pikku hiljaa saabisimi hiipua, mittarissa 84 tkm ja takkuuhuollossa saa, ...kele, ravata joka toinen kuukausi. Takuu päättyy 13.1.2008.
Historiaa tähän mennessä:
48000 Etuiskarit vaihtoon kolinan takia
68000 Takaylätukivarsi vaihtoon kolinan takia
80000 Kojelaudan rämisevä ritilä korjattu
84000 Etujousitus paukkuu rattia käännettäessä
Yhteenvetoa:
+ ajettavuus (varauksin)
+ todella lämmin talvella (eberin ansiotako?)
+ suorituskyky ja moottorin käyttöominaisuudet
+ kulutus
+ turvallinen
+ Saabisimit, mm. black panel, virtalukko keskikonsolissa jne.
- ura- ja tuuliherkkyys
- rengasmelu
- karkeakäyntinen moottori
- laatuvaikutelma, kaikenlaiset kitinät ja kolinat
- vakiosoittimen/kaiuttimien äänentoisto
- jälleenmyyntiarvo?
-alakerran ongelmat
Re: Kolinat lähti... ja palasi
Mulle / mun 9-3:seen vaihdettiin takuuseen etupään iskarit ja kolinat lähtimek kirjoitti:No nyt sitten kolisee etupääkin, tosin ei iskarit vaan rattia käännettäessä kuuluu paukahtelua. Takuuhuoltoon sai ajan perjantaiksi, epäily oli joko kääntölaakeri tai hiekkaa/kiviä jousilautasilla.mek kirjoitti:Etupää ei onneksi kolise (kop kop) ainakaan vielä, vaikka pikkupakkasiakin ehti olla. Toivottavasti tulee kunnon pakkaskelit ennen tammikuun puolta väliä, jollon takuu päättyy.
Alkaa pikku hiljaa saabisimi hiipua, mittarissa 84 tkm ja takkuuhuollossa saa, ...kele, ravata joka toinen kuukausi. Takuu päättyy 13.1.2008.
Historiaa tähän mennessä:
48000 Etuiskarit vaihtoon kolinan takia
68000 Takaylätukivarsi vaihtoon kolinan takia
80000 Kojelaudan rämisevä ritilä korjattu
84000 Etujousitus paukkuu rattia käännettäessä
Yhteenvetoa:
+ ajettavuus (varauksin)
+ todella lämmin talvella (eberin ansiotako?)
+ suorituskyky ja moottorin käyttöominaisuudet
+ kulutus
+ turvallinen
+ Saabisimit, mm. black panel, virtalukko keskikonsolissa jne.
- ura- ja tuuliherkkyys
- rengasmelu
- karkeakäyntinen moottori
- laatuvaikutelma, kaikenlaiset kitinät ja kolinat
- vakiosoittimen/kaiuttimien äänentoisto
- jälleenmyyntiarvo?
-alakerran ongelmat
Toivottavasti lopullisesti... ei viitsis vaihdattaa iskareita joka talvi (takuuajan jälkeen omaan piikkiin)
Noista plussista ja miinuksista olen muuten samaa mieltä, mutta bensakone on miellyttävän hiljainen (+), mutta sisätilat saisivat mielestäni lämmitä hiukan nopeammin.
Re: Kolinat lähti... ja palasi
Meillä vaihdettiin iskarin yläpään tukilaakeri - ohjauksen paukkuminen loppui kuin seinään. Onkohan kellään muulla jouduttu vaihtamaan imusarja + EGR-venttiili + imuläppien ohjausmoottori. Meillä auto lähti huonosti käyntiin ja kävi epätasaisesti muutaman sekunnin kunnes oireet meni niin pahaksi, ettei meinannut lähteä lainkaan käyntiin ja kun lähti niin alle 3000 kierroksen ei ollut voimaa lainkaan.mek kirjoitti:No nyt sitten kolisee etupääkin, tosin ei iskarit vaan rattia käännettäessä kuuluu paukahtelua. Takuuhuoltoon sai ajan perjantaiksi, epäily oli joko kääntölaakeri tai hiekkaa/kiviä jousilautasilla.mek kirjoitti:Etupää ei onneksi kolise (kop kop) ainakaan vielä, vaikka pikkupakkasiakin ehti olla. Toivottavasti tulee kunnon pakkaskelit ennen tammikuun puolta väliä, jollon takuu päättyy.
Alkaa pikku hiljaa saabisimi hiipua, mittarissa 84 tkm ja takkuuhuollossa saa, ...kele, ravata joka toinen kuukausi. Takuu päättyy 13.1.2008.
Historiaa tähän mennessä:
48000 Etuiskarit vaihtoon kolinan takia
68000 Takaylätukivarsi vaihtoon kolinan takia
80000 Kojelaudan rämisevä ritilä korjattu
84000 Etujousitus paukkuu rattia käännettäessä
Yhteenvetoa:
+ ajettavuus (varauksin)
+ todella lämmin talvella (eberin ansiotako?)
+ suorituskyky ja moottorin käyttöominaisuudet
+ kulutus
+ turvallinen
+ Saabisimit, mm. black panel, virtalukko keskikonsolissa jne.
- ura- ja tuuliherkkyys
- rengasmelu
- karkeakäyntinen moottori
- laatuvaikutelma, kaikenlaiset kitinät ja kolinat
- vakiosoittimen/kaiuttimien äänentoisto
- jälleenmyyntiarvo?
-alakerran ongelmat
Nyt koettavat saada about kymmenennen huomautuksen jälkeen eberin toimimaan. Vi***taa käyttää pajalla - toisaalta kun ajeli viikon sijais-Astmalla niin muisti miksi tuo Saappi tuli aikoinaan laitettua
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K