Kolinat lähti...toistaiseksi?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

miSa kirjoitti:minä taas vaihdoin saabin sport kitin kun iskarit vähän kolahtelivat, noihin kolahteleviin katsastusmies totesi että hyvin toimivat. lukemat oli yli 80 molemmilla puolilla. Nyt ei kolise, VIELÄ :wink:...

Teitkö vaihtotyön itse ja jos teit niin oliko hankala homma? Saabin sport kittiä itsekin tekisi mieli. Ei iskari ongelmia vielä mutta parempi ulkonäkö ja entisestään parempi tuntuma tiehen.
Sportkit tuli otettua asennettuna. hinta oli n.900€ johon kuului sportkit, jotain ohajukseen ja jousitukseen meneviä puslia (vaihtoivat samalla kun olivat kuulemma heikossa kunnossa ja paikat auki valmiiksi) sekä nelipyörä suuntaus. Laskeskelin ettei tuohon hintaan kannata itse alkaa värkkäämään. Tuo kitti pitää sisällään myös tukevammat kallistuksen vakaajat. On kyllä paljon parempi ajaa ja joo, ulkonäkökin hieman koheni, tosin madallus on vain maltilliset 10mm , toisaalta pysyy hampaat suussa vähän huonommallakin tiellä
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Twarrior kirjoitti: Sportkit tuli otettua asennettuna. hinta oli n.900€ johon kuului sportkit, jotain ohajukseen ja jousitukseen meneviä puslia (vaihtoivat samalla kun olivat kuulemma heikossa kunnossa ja paikat auki valmiiksi) sekä nelipyörä suuntaus. Laskeskelin ettei tuohon hintaan kannata itse alkaa värkkäämään. Tuo kitti pitää sisällään myös tukevammat kallistuksen vakaajat. On kyllä paljon parempi ajaa ja joo, ulkonäkökin hieman koheni, tosin madallus on vain maltilliset 10mm , toisaalta pysyy hampaat suussa vähän huonommallakin tiellä
Onkos Sportkitissä jotkin muut iskarit kuin ne Sachsit? Onko muilta valmistajilta vieläkään SS:lle iskareita?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

tsaarela kirjoitti:
Twarrior kirjoitti: Sportkit tuli otettua asennettuna. hinta oli n.900€ johon kuului sportkit, jotain ohajukseen ja jousitukseen meneviä puslia (vaihtoivat samalla kun olivat kuulemma heikossa kunnossa ja paikat auki valmiiksi) sekä nelipyörä suuntaus. Laskeskelin ettei tuohon hintaan kannata itse alkaa värkkäämään. Tuo kitti pitää sisällään myös tukevammat kallistuksen vakaajat. On kyllä paljon parempi ajaa ja joo, ulkonäkökin hieman koheni, tosin madallus on vain maltilliset 10mm , toisaalta pysyy hampaat suussa vähän huonommallakin tiellä
Onkos Sportkitissä jotkin muut iskarit kuin ne Sachsit? Onko muilta valmistajilta vieläkään SS:lle iskareita?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Täältälöytyy DIY-miehille ohjeet iskareiden vaihtoon.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Eros
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 21:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Eros »

Juu johan helpotti kun 9 kuukautta kestänyt ääntely loppui.

Eli vaihdoin iskarit ja takapäästä loppui naputus pikku-kuopissa.

Lisäksi loppui 3 kuukautta kestänyt kolina edestä kun vaihtoivat 110 tkm:n hujakoilla poikkimenneen jousen. Saapilla uusi jousi 150 euroa. Meinasin epäillä tukivartta kunnes auto nostettiin ylös ja totuus paljastui.

Auto on suorastaan mykkä nyt!

:lol:
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re:

Viesti Kirjoittaja m&m »

m&m kirjoitti:Jahas... eipä pitkään kestänyt kolinattomuus, nyt kolisee etupää.
Eipä tuo sitten kolissutkaan kuin pari viikkoa, ehkä oli kivistä tms. kyse... nyt puolestaan ohjaus puoltaa varsin voimakkaasti vasemmalle. Mitään väljää ei etupäästä löydetty, kehottivat verstaalla vaihtamaan renkaat ja katsotaan sitten... katsotaan sitten.

...mutta kolinoista: Taas takapää... tällä kertaa vasemmanpuoleinen pyöränlaakeri väljä alta 60tkm pyörineenä, varaosalla hintaa yli 500... :evil:

On tähänkin tottuminen, perinteisesti on autoja joutunut varsin usein huoltamaan, ja joskus välillä korjailemaankin... nykyään joutuu korjaamaan tuon tuostakin ja joskus välillä huoltamaankin (eihän nykyään pysty yhtä huoltoväliä ajamaan ilman merkittäviä korjauksia).
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja m&m »

m&m kirjoitti:nyt puolestaan ohjaus puoltaa varsin voimakkaasti vasemmalle. Mitään väljää ei etupäästä löydetty, kehottivat verstaalla vaihtamaan renkaat ja katsotaan sitten... katsotaan sitten.
Mielenkiintoista... renkaastahan tuo puoltaminen johtui, sen näki jo autoa ylös nostettaessa: Renkaan sisäreuna on halkaisijaltaan pari milliä ulkoreunaa suurempi myös uran pohjalla koko kierroksen ympäri... jonkinlainen kudosvaurio ilmeisesti kyseessä.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Kolinoista jälleen?

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Tässä ketjussa on keskusteltu paljon mitä erilaisemmista alustan äänistä.

Omassa -06 vuoden 28 000 ajetussa 9-3 SS:ssäni olen kiinnittänyt huomiota nimismiehen kiharoissa ja muissa vastaavissa terävähköissä montuissa etupäästä kuuluvvaan suhteellisen vaimeaan, tasaiseen kolinaan. Kumiseva ääni kuuluu parhaiten aivan hiljaisella nopeudella. Lsiäksi, kun kiharoihin ajaa vähän lujempaa ja kääntää samalla rattia, tuntuu aivan kuin ratissa (tai jossain muuallaa etupäässä) olisi klappia. Muuten ohjauksessa ei ole moittimista. Onkohan tässä nyt kyse viallisista iskareista? Muunlaisia ääniä ei ainkaan toistaiseksi ole alustasta kuulunut ja auto on muuten mielestäni miellyttävän hilainen.

Jotkut ovat tämän viestiketjun mukaan saaneet vaihdatettua iskarit takuuseen. Mun autossa takuu loppuu ens toukokuussa, joten mahdollista iskareiden vaihtoa kannattanee yrittää takuuseen?
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolinoista jälleen?

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

tk60382 kirjoitti:Tässä ketjussa on keskusteltu paljon mitä erilaisemmista alustan äänistä.

Omassa -06 vuoden 28 000 ajetussa 9-3 SS:ssäni olen kiinnittänyt huomiota nimismiehen kiharoissa ja muissa vastaavissa terävähköissä montuissa etupäästä kuuluvvaan suhteellisen vaimeaan, tasaiseen kolinaan. Kumiseva ääni kuuluu parhaiten aivan hiljaisella nopeudella. Lsiäksi, kun kiharoihin ajaa vähän lujempaa ja kääntää samalla rattia, tuntuu aivan kuin ratissa (tai jossain muuallaa etupäässä) olisi klappia. Muuten ohjauksessa ei ole moittimista. Onkohan tässä nyt kyse viallisista iskareista? Muunlaisia ääniä ei ainkaan toistaiseksi ole alustasta kuulunut ja auto on muuten mielestäni miellyttävän hilainen.

Jotkut ovat tämän viestiketjun mukaan saaneet vaihdatettua iskarit takuuseen. Mun autossa takuu loppuu ens toukokuussa, joten mahdollista iskareiden vaihtoa kannattanee yrittää takuuseen?
Käytin tossa autoa juuri autotohtorin kuntotarkastuksessa, ja ilmaisin että juuri tätä kuvaamaasi kolinaa kuuluu etupäästä. Iskaritestissä iskarit kuitenkin olivat jotain tyyliin ~83% 77%. Itselläkin olisi vaihtoautotakuuta vielä viikko jäljellä, mutta enpä tiedä viitsiikö tuosta mennä napisemaan. Olen nimittäin suunnitellut tuota aiemmin keskusteltua Konin settiä laittaa alle joskus kevällä.. Enemmän oikeastaan vaivaa ne kallistuksenvakaajan kovettuneet kumipuslat, jotka rohisee joustoissa.

Ai niin, löytyi muuten paljon vikoja SS:stä: vasen parkkivalo palanut ja takajarrupalat kuluneet :wink:
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Gryphon kirjoitti:
tk60382 kirjoitti:Tässä ketjussa on keskusteltu paljon mitä erilaisemmista alustan äänistä.

Omassa -06 vuoden 28 000 ajetussa 9-3 SS:ssäni olen kiinnittänyt huomiota nimismiehen kiharoissa ja muissa vastaavissa terävähköissä montuissa etupäästä kuuluvvaan suhteellisen vaimeaan, tasaiseen kolinaan. Kumiseva ääni kuuluu parhaiten aivan hiljaisella nopeudella. Lsiäksi, kun kiharoihin ajaa vähän lujempaa ja kääntää samalla rattia, tuntuu aivan kuin ratissa (tai jossain muuallaa etupäässä) olisi klappia. Muuten ohjauksessa ei ole moittimista. Onkohan tässä nyt kyse viallisista iskareista? Muunlaisia ääniä ei ainkaan toistaiseksi ole alustasta kuulunut ja auto on muuten mielestäni miellyttävän hilainen.

Jotkut ovat tämän viestiketjun mukaan saaneet vaihdatettua iskarit takuuseen. Mun autossa takuu loppuu ens toukokuussa, joten mahdollista iskareiden vaihtoa kannattanee yrittää takuuseen?
Käytin tossa autoa juuri autotohtorin kuntotarkastuksessa, ja ilmaisin että juuri tätä kuvaamaasi kolinaa kuuluu etupäästä. Iskaritestissä iskarit kuitenkin olivat jotain tyyliin ~83% 77%. Itselläkin olisi vaihtoautotakuuta vielä viikko jäljellä, mutta enpä tiedä viitsiikö tuosta mennä napisemaan. Olen nimittäin suunnitellut tuota aiemmin keskusteltua Konin settiä laittaa alle joskus kevällä.. Enemmän oikeastaan vaivaa ne kallistuksenvakaajan kovettuneet kumipuslat, jotka rohisee joustoissa.

Ai niin, löytyi muuten paljon vikoja SS:stä: vasen parkkivalo palanut ja takajarrupalat kuluneet :wink:
Joo, itsekin olen miettinyt, että onkohan vähän liian "pikkumaista" valittaa tuosta kolinasta, joka muuten hilajisessa autossa kuitenkin selvästi erottuu. Ihmettelen kyllä jos muuten hyvät iskarit vaihdettaisiin takuun piikkiin vain pelkän kolinan vuoksi.

Taitaa olla tässä 9-3:ssa saman tyyppinen "GM-alusta", kuin 2002-2004 omistamassani Fiat Stilossa. Siinä oli nimittäin tasan samat ongelmat kuin mitä tässä viestiketjussa on esitetty. Takapäästä kuului kolinaa ja narinaa varsinkin kuivalla kelillä. Tuossa Fiatissa oli kyllä 1000 muutakin vikaa (mm. vesi tuli sateella sisään, auto ei käynnistynyt alle -20 asteen lämpotiloissa, ovien lukitusmekanismit jäätyivät, kytkin narisi,...), toivottavasti eivät ole nekin "periytyneet" GM-Saabiin.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolinat lähti...toistaiseksi?

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

tk60382 kirjoitti: Joo, itsekin olen miettinyt, että onkohan vähän liian "pikkumaista" valittaa tuosta kolinasta, joka muuten hilajisessa autossa kuitenkin selvästi erottuu. Ihmettelen kyllä jos muuten hyvät iskarit vaihdettaisiin takuun piikkiin vain pelkän kolinan vuoksi.
Toisaalta, teikäläisellä on tuo auto kuitenkin uudempi ja siinä on ihan 'oikeaa' takuuta jäljellä, joten eipä valittamisesta kai haittaakaan ole. Kannattaa sitä ehkä sentäs yrittää.
tk60382 kirjoitti: Taitaa olla tässä 9-3:ssa saman tyyppinen "GM-alusta", kuin 2002-2004 omistamassani Fiat Stilossa. Siinä oli nimittäin tasan samat ongelmat kuin mitä tässä viestiketjussa on esitetty. Takapäästä kuului kolinaa ja narinaa varsinkin kuivalla kelillä. Tuossa Fiatissa oli kyllä 1000 muutakin vikaa (mm. vesi tuli sateella sisään, auto ei käynnistynyt alle -20 asteen lämpotiloissa, ovien lukitusmekanismit jäätyivät, kytkin narisi,...), toivottavasti eivät ole nekin "periytyneet" GM-Saabiin.
Täällä on aiemmin käyty ainakin tuosta lukkojen jäätymisestä keskustelua. Itsekin olen kerran viime talvena jäänyt pihalle sen takia..
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Kolinat lähti... ja palasi

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti:Peräpään kolinat tulivat kuntoon. Takuukorjaus onnistui sujuvasti Olarin Länsiautossa, vaihtoivat ylätukivarren, jonka pusla oli väljä. Miinusta kuitenkin siitä, etteivät saaneet rämisevää kojelaudan lämmityssuuttimen säleikköä samalla kertaa kuntoon, vaan piti tilata osa.

Etupään alkaviin kolinoihin(?) palaan pakkaskelien alettua.
Rämisevä kojelaudan ritiläkin saatiin vihdoin korjattua, takuuseen meni sekin. Huono puoli oli se, että nyt sitten kuulee kaikki muut kitinät ja narinat, joita tuntuu kuuluvan vähän sieltä täältä. Edellinen Audi A4 oli kyllä valovuoden edellä laatuvaikutelmassa tältä osin. 130 tkm. ajettuna ei kuulunut risahdustakaan mistään sisustuksesta. Pieniä elektroniikkamurheita riitti sitten senkin edestä.

Etupää ei onneksi kolise (kop kop) ainakaan vielä, vaikka pikkupakkasiakin ehti olla. Toivottavasti tulee kunnon pakkaskelit ennen tammikuun puolta väliä, jollon takuu päättyy.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Kolinat lähti... ja palasi

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti:Etupää ei onneksi kolise (kop kop) ainakaan vielä, vaikka pikkupakkasiakin ehti olla. Toivottavasti tulee kunnon pakkaskelit ennen tammikuun puolta väliä, jollon takuu päättyy.
:evil: No nyt sitten kolisee etupääkin, tosin ei iskarit vaan rattia käännettäessä kuuluu paukahtelua. Takuuhuoltoon sai ajan perjantaiksi, epäily oli joko kääntölaakeri tai hiekkaa/kiviä jousilautasilla.

Alkaa pikku hiljaa saabisimi hiipua, mittarissa 84 tkm ja takkuuhuollossa saa, ...kele, ravata joka toinen kuukausi. Takuu päättyy 13.1.2008.

Historiaa tähän mennessä:
48000 Etuiskarit vaihtoon kolinan takia
68000 Takaylätukivarsi vaihtoon kolinan takia
80000 Kojelaudan rämisevä ritilä korjattu
84000 Etujousitus paukkuu rattia käännettäessä

Yhteenvetoa:
+ ajettavuus (varauksin)
+ todella lämmin talvella (eberin ansiotako?)
+ suorituskyky ja moottorin käyttöominaisuudet
+ kulutus
+ turvallinen
+ Saabisimit, mm. black panel, virtalukko keskikonsolissa jne.
- ura- ja tuuliherkkyys
- rengasmelu
- karkeakäyntinen moottori
- laatuvaikutelma, kaikenlaiset kitinät ja kolinat
- vakiosoittimen/kaiuttimien äänentoisto
- jälleenmyyntiarvo?
-alakerran ongelmat
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Kolinat lähti... ja palasi

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

mek kirjoitti:
mek kirjoitti:Etupää ei onneksi kolise (kop kop) ainakaan vielä, vaikka pikkupakkasiakin ehti olla. Toivottavasti tulee kunnon pakkaskelit ennen tammikuun puolta väliä, jollon takuu päättyy.
:evil: No nyt sitten kolisee etupääkin, tosin ei iskarit vaan rattia käännettäessä kuuluu paukahtelua. Takuuhuoltoon sai ajan perjantaiksi, epäily oli joko kääntölaakeri tai hiekkaa/kiviä jousilautasilla.

Alkaa pikku hiljaa saabisimi hiipua, mittarissa 84 tkm ja takkuuhuollossa saa, ...kele, ravata joka toinen kuukausi. Takuu päättyy 13.1.2008.

Historiaa tähän mennessä:
48000 Etuiskarit vaihtoon kolinan takia
68000 Takaylätukivarsi vaihtoon kolinan takia
80000 Kojelaudan rämisevä ritilä korjattu
84000 Etujousitus paukkuu rattia käännettäessä

Yhteenvetoa:
+ ajettavuus (varauksin)
+ todella lämmin talvella (eberin ansiotako?)
+ suorituskyky ja moottorin käyttöominaisuudet
+ kulutus
+ turvallinen
+ Saabisimit, mm. black panel, virtalukko keskikonsolissa jne.
- ura- ja tuuliherkkyys
- rengasmelu
- karkeakäyntinen moottori
- laatuvaikutelma, kaikenlaiset kitinät ja kolinat
- vakiosoittimen/kaiuttimien äänentoisto
- jälleenmyyntiarvo?
-alakerran ongelmat
Mulle / mun 9-3:seen vaihdettiin takuuseen etupään iskarit ja kolinat lähti :D

Toivottavasti lopullisesti... ei viitsis vaihdattaa iskareita joka talvi (takuuajan jälkeen omaan piikkiin) :cry:

Noista plussista ja miinuksista olen muuten samaa mieltä, mutta bensakone on miellyttävän hiljainen (+), mutta sisätilat saisivat mielestäni lämmitä hiukan nopeammin.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolinat lähti... ja palasi

Viesti Kirjoittaja saab93f »

mek kirjoitti:
mek kirjoitti:Etupää ei onneksi kolise (kop kop) ainakaan vielä, vaikka pikkupakkasiakin ehti olla. Toivottavasti tulee kunnon pakkaskelit ennen tammikuun puolta väliä, jollon takuu päättyy.
:evil: No nyt sitten kolisee etupääkin, tosin ei iskarit vaan rattia käännettäessä kuuluu paukahtelua. Takuuhuoltoon sai ajan perjantaiksi, epäily oli joko kääntölaakeri tai hiekkaa/kiviä jousilautasilla.

Alkaa pikku hiljaa saabisimi hiipua, mittarissa 84 tkm ja takkuuhuollossa saa, ...kele, ravata joka toinen kuukausi. Takuu päättyy 13.1.2008.

Historiaa tähän mennessä:
48000 Etuiskarit vaihtoon kolinan takia
68000 Takaylätukivarsi vaihtoon kolinan takia
80000 Kojelaudan rämisevä ritilä korjattu
84000 Etujousitus paukkuu rattia käännettäessä

Yhteenvetoa:
+ ajettavuus (varauksin)
+ todella lämmin talvella (eberin ansiotako?)
+ suorituskyky ja moottorin käyttöominaisuudet
+ kulutus
+ turvallinen
+ Saabisimit, mm. black panel, virtalukko keskikonsolissa jne.
- ura- ja tuuliherkkyys
- rengasmelu
- karkeakäyntinen moottori
- laatuvaikutelma, kaikenlaiset kitinät ja kolinat
- vakiosoittimen/kaiuttimien äänentoisto
- jälleenmyyntiarvo?
-alakerran ongelmat
Meillä vaihdettiin iskarin yläpään tukilaakeri - ohjauksen paukkuminen loppui kuin seinään. Onkohan kellään muulla jouduttu vaihtamaan imusarja + EGR-venttiili + imuläppien ohjausmoottori. Meillä auto lähti huonosti käyntiin ja kävi epätasaisesti muutaman sekunnin kunnes oireet meni niin pahaksi, ettei meinannut lähteä lainkaan käyntiin ja kun lähti niin alle 3000 kierroksen ei ollut voimaa lainkaan.

Nyt koettavat saada about kymmenennen huomautuksen jälkeen eberin toimimaan. Vi***taa käyttää pajalla - toisaalta kun ajeli viikon sijais-Astmalla niin muisti miksi tuo Saappi tuli aikoinaan laitettua ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Vastaa Viestiin