Kolinat lähti...toistaiseksi?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
spb
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 21:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja spb »

Itsellä hävisi kolinat ja nuo em. ratin "nykimiset", kun huollossa asensivat jousiin kumivaimentimet ja putsasivat jousikupeista kivet.
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

olisko jollain kokemuksia tämmösestä kolinasta et kun rattia
pyörittelee paikallaan niin kuuluu "poing/klonk" ääniä eri kohdissa
Vajaa viikko sen jälkeen kun ohjaustehostimen pumppu oli vaihdettu takuuna alkoi jostain edestä (vähän niinkuin apukuskin puolelta) kuulua omituinen ääni rattia kääntäessä. En osaa kuvata onko se poing/klonk ääni... ehkä ennemminkin eräänlainen rutina ja vielä pienellä kaikuefektillä maustettu.

Alaa paremmin tunteva immeinen epäili, että tehostajan pumpun vaihdon yhteydessä järjestelmän ilmaus on tehty kehnosti ja ääni saattaa tulla siitä. Lääkkeeksi suositteli kääntelemään rattia ääriasentoihin (ja pitämään hetken) muutaman kerran. Pariin otteeseen tämän tempauksen tein ja äänet katosivat. Tällä oireella on tietenkin suora yhteys tuohon ohjaustehostajan pumpun vaihtoon eikä välttämättä liity aikaisemmin mainittuihin kolinoihin ja rutinoihin, mutta tulipa kerrottua. :roll:
-Mscrnt-
s-sedan
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja s-sedan »

mulla vaihdettin syksyllä just se pumppu mut ei se varmaan ole sama ääni.
lähinnä meinasin ettei se vois johtua iskareista? koska etupää ei kyllä kolise juuri mitenkään töyssyissä ym. ainakaan vielä :roll:
SS2.0t
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 15:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SS2.0t »

Itsellä -03 vm. 2.0t vector ajettu 79000 ja ohjauksen paikallaan klonksumiseen auttoi etujousituksen yläpään laakereiden vaihto. Muut narinat jotka esiintyi viileillä keleillä lähti kallistuksenvakaajan kumipuslien vaihdolla.
laakereiden vaihto töineen muistaakseni 150€, tosin maahantuoja olisi todennäköisesti osat maksanut. Puslat ja niiden vaihto huollon yhteydessä Lahden Länsiautossa 35€.
Enää ei ylimääräisiä ääniä ole mistään kuulunut.
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

no nyt kolisee

Viesti Kirjoittaja yarski »

no nyt se alkoi munkin saabi kolisemaan, prkl.
ilmat vähän kylmeni ja nyt alkoi jo häiritä noi äänet. luin tän 93ss osion kokonaan läpi, siis kolinat yms. äänet ja top-listalle pääsi siis:
1. iskarit -> vaihtoon
2. kallistuksenvaim. kumipuslat -> vaihto tai rasvaus
3. jäähdyttimen tukikumit -> kiinnikkeiden vääntelyä ?
itsellä kolinat on pikkuhiljaa lisääntynyt ja nyt tuli ärsytysraja vastaan, myökin tuo kallistuksenvaim. kumeista (?) tuleva reipas narahdus esim. hidastustöyssyihin ajettaessa on tuttu ääni :evil:
auto on siis -04 mallinen, takuuaika taitaa olla riippuvainen rek.päivästä. kaksiko vuotta se takuu oli? jokohan olen myöhässä... :(
mitäs foorumilaiset on joutuneet kustantamaan ko. korjauksista?

edit:
jep, takuu 2v ja luovutuspäivä näytti olevan toukukuussa 2004
s-sedan
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja s-sedan »

Niinpä niin..... mulla loppu kans toukokuussa takuu kuten aikasemmin jo kerroin joten oon ajatellu ostaa ite osat ja vaihtaa ne ite kans.Tulin tähän lopputulokseen kun se taitaa olla halvin.?..koska en laske omalle työlle hintaa. Jos menee liikkeeseen valittamaan niin vastaus on että maahantuoja maksaa osat mutta ite maksat työn. Mulla osat maksaa n.100-150 euroo.Mutta voisin veikata että kun liike vaihtaa eteen kääntölaakerit+koiranluut niin 150 euroo ei taida riittää. Voin tietysti olla väärässäkin.... :roll:
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

Olikos jossain netissä ohjeet noiden kallistuksenvakaajan kumipuslien vaihtoon/rasvaukseen?
opardi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Kallistumisenvakaimen kumipuslien vaihto/rasvaus

Viesti Kirjoittaja opardi »

Kouvolassa ollessani tänään kysäisin paikalliselta diileriltä ko. puslien vaihdosta. Vastaus oli, että rasvaus riittää mutta niihin ei pääse käsiksi kuin reippaasti osia purkamalla jolloin aikaa kuluisi 2-3 tuntia á 62 egee/tunti. No huhhuh...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kallistumisenvakaimen kumipuslien vaihto/rasvaus

Viesti Kirjoittaja Bob »

opardi kirjoitti:Kouvolassa ollessani tänään kysäisin paikalliselta diileriltä ko. puslien vaihdosta. Vastaus oli, että rasvaus riittää mutta niihin ei pääse käsiksi kuin reippaasti osia purkamalla jolloin aikaa kuluisi 2-3 tuntia á 62 egee/tunti. No huhhuh...
Hmm... ehkä vaihtoehtona sprayvaseliinia ja aikaa 20-30 sekuntia?
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Kallistumisenvakaimen kumipuslien vaihto/rasvaus

Viesti Kirjoittaja yarski »

Bob kirjoitti:
opardi kirjoitti:Kouvolassa ollessani tänään kysäisin paikalliselta diileriltä ko. puslien vaihdosta. Vastaus oli, että rasvaus riittää mutta niihin ei pääse käsiksi kuin reippaasti osia purkamalla jolloin aikaa kuluisi 2-3 tuntia á 62 egee/tunti. No huhhuh...
Hmm... ehkä vaihtoehtona sprayvaseliinia ja aikaa 20-30 sekuntia?
sprayvaseliini? onkos tuo samaa kamaa kuin mopopyörien ketjuihin käytetty ketjuvaha tms? pitää varmaan oikein käydä kattomassa purkin kyljestä että mitä siin lukee. jos kelpaa ko. pusliin niin sitten homma helpottuu huomattavasti, kun vaan auton johonkin nosturille saa ylös niin... itte en viitsi muuten auton alle ryömiä (ei mahdu) :oops:
opardi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kallistumisenvakaimen kumipuslien vaihto/rasvaus

Viesti Kirjoittaja opardi »

Bob kirjoitti:Hmm... ehkä vaihtoehtona sprayvaseliinia ja aikaa 20-30 sekuntia?
Oletko onnistunut ko. toimituksessa? Kyllähän ne rasvanäpit aina vähän liioittelee huoltoihin kuluvassa ajassa mutta kaveri väitti kivenkovaan, että millään injektioruiskulla tms. on turha yrittää lähteä vaivaa poistamaan.
joukom
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Elo 22, 2004 15:29

Re: Kallistumisenvakaimen kumipuslien vaihto/rasvaus

Viesti Kirjoittaja joukom »

opardi kirjoitti:
Bob kirjoitti:Hmm... ehkä vaihtoehtona sprayvaseliinia ja aikaa 20-30 sekuntia?
Oletko onnistunut ko. toimituksessa? Kyllähän ne rasvanäpit aina vähän liioittelee huoltoihin kuluvassa ajassa mutta kaveri väitti kivenkovaan, että millään injektioruiskulla tms. on turha yrittää lähteä vaivaa poistamaan.
Aikoinaan omistin vm. -99 ysikolmosen ja tuo kirskunta oli karmeaa kovilla pakkasilla. Yritin "suihkuvaseliineilla" yms., merkkikorjaamolla rasvattiin ainakin kolme kertaa ja ei auttanut. Vaihdatin eteen Aeron kallistuksenvakaajan kumeineen ja sitten vasta helpotti. Tosin tämä ratkaisu oli alla vain yhden pakkastalven, joten en tiedä, tulivatko narinat myöhemmin takaisin. Sama ominaisuus tuntui olevan myös vm. -05 Sport Sedanissa. Ensimmäinen talvi meni hiljaisesti, mutta toisena tuttu narahtelu pakkaskeleillä alkoi, ei tosin yhtä pahana kuin entisessä autossa. En enää puuttunut asiaan, vaan totesin, että narahdelkoon mitä narahtelee, ei niitä pakkaskelejä kovin paljon riesana ole.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kallistumisenvakaimen kumipuslien vaihto/rasvaus

Viesti Kirjoittaja Bob »

opardi kirjoitti:
Bob kirjoitti:Hmm... ehkä vaihtoehtona sprayvaseliinia ja aikaa 20-30 sekuntia?
Oletko onnistunut ko. toimituksessa? Kyllähän ne rasvanäpit aina vähän liioittelee huoltoihin kuluvassa ajassa mutta kaveri väitti kivenkovaan, että millään injektioruiskulla tms. on turha yrittää lähteä vaivaa poistamaan.
Omassani eivät ainakaan kitise ja aine oli Wurth HHS 2000 synteettinen vaseliini.

Voihan olla, että kumimateriaali ajanoloon kovettuu kosketuspinnaltaan ja ainoa keino on loppupeleissä niiden vaihtaminen. Itse ainakin vaihdattaisin ne samalla mikäli irroittamiseen päädytään.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kallistumisenvakaimen kumipuslien vaihto/rasvaus

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Bob kirjoitti: Omassani eivät ainakaan kitise ja aine oli Wurth HHS 2000 synteettinen vaseliini.

Voihan olla, että kumimateriaali ajanoloon kovettuu kosketuspinnaltaan ja ainoa keino on loppupeleissä niiden vaihtaminen. Itse ainakin vaihdattaisin ne samalla mikäli irroittamiseen päädytään.
Varsinkin kun ne kumit maksaa luokkaa toistakymppiä. Kts. raporttini aiheesta aiemmin, kokonaishinta rempalle vähän yli 160€. Loppui narina.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
s-sedan
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja s-sedan »

Tänään soitin saab-liikkeeseen ja tilasin tutulta kaverilta yläpään kääntölaakerit. Kaveri sanoi soittavansa kun osat on tullu. Meni vartti kun puhelin soi.... 8O " Eiks se sun auto ole alle 3 vuotta vanha?" joo,on se.Mitä sitten, kysyin. "joo täällä lukee et ne menee takuuseen." Joten varattiin aika osien vaihtoon..... :lol: Tuli kyl hyvä mieli loppu päiväks. No hyvä että joskus näin :wink:
Vastaa Viestiin