Saabin moottorit
Saabin moottorit
Olen tässä katsellut saabeja "sillä silmällä" ja kävin koeajamassa yhtä 9-3 Aero:a vm. 2004. Sillä oli kolarihistoria, joten se siitä.
Mietin myös näitä perusvehkeitä 1.8t, mutta tuttuni sanoi, että ne ovat Opelin koneita ja niissä on ollut paljon ongelmia. Onko asia näin? Poikkeaako 2.0t tästä merkittävästi?
Mietin myös näitä perusvehkeitä 1.8t, mutta tuttuni sanoi, että ne ovat Opelin koneita ja niissä on ollut paljon ongelmia. Onko asia näin? Poikkeaako 2.0t tästä merkittävästi?
Opelin koneita ne on kaikki. 1,8i on jakopää hihnalla(tilavuus 1,8L) . 1,8t ja 2,0t ovat molemmat 2,0 tilavuudeltaan.
Viimeksi muokannut 900i, Ti Tammi 17, 2006 22:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Saabin moottorit
1.8t ja 2.0t ovat moottorinohjaussoftaa lukuunottamatta täysin identtisiä ja peruskoneen lohko on Opelin perua. Kuutiotilavuus on molemmissa 2-litraa.jartsa84 kirjoitti:Olen tässä katsellut saabeja "sillä silmällä" ja kävin koeajamassa yhtä 9-3 Aero:a vm. 2004. Sillä oli kolarihistoria, joten se siitä.
Mietin myös näitä perusvehkeitä 1.8t, mutta tuttuni sanoi, että ne ovat Opelin koneita ja niissä on ollut paljon ongelmia. Onko asia näin? Poikkeaako 2.0t tästä merkittävästi?
Aero eroaa noista kahdesta edellisestä pääasiassa seuraavasti:
- isompi turbo
- isommat polttoainesuuttimet
- kannessa hieman eroa (mm. jyrkempi nokka-akseli)
- erilainen softa
Minkälaisia ongelmia on ollut koneissa? Itse en ole niistä kuullut - Opelin vapaastihengittävät koneet ja ecotec-turbot on asia erikseen.
Opel on ollut mukana kehittämässä konetta, kuten myös Saab. Itse en ole kuullut yhdestäkään ei viritetystä Sport Sedanin koneesta, jossa olisi vikoja ilmennyt. Sport Sedanin 1.8t ja 2.0t ovat samoja moottoreita ja eroavat mallimerkinnän ja softansa puolesta toisistaan.
Tuota ihmisten yleistä määritelmää "Opelin kone" en kyllä ymmärrä mutta väliäkös sillä.. Seuraavassa linkissä voi tutustua ecotec koneen taustoihin:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine#Ecotec
Tuota ihmisten yleistä määritelmää "Opelin kone" en kyllä ymmärrä mutta väliäkös sillä.. Seuraavassa linkissä voi tutustua ecotec koneen taustoihin:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine#Ecotec
Itse en ole kyllä kuullut kuin yhdestä ulkomaalaisesta viritetystä SS:stä, josta olisi hajonnut kone ja siinäkin oli ajettu matalaoktaanisella bensalla ja kirjoittajan mukaan todella kovaa ja pitkään. Tuokaan auto ei ollut pelkkä softaviritys eli steg 1, vaan kysymys oli muistaakseni steg 3-tason autosta, johon oli vaihdeltu muitakin palikoita. Jos jollakin löytyy varmaa tietoa steg 1 - viritysten aiheuttamista moottoriongelmista, niin pistäkää tietoa tulemaan.CC Aero kirjoitti:Opel on ollut mukana kehittämässä konetta, kuten myös Saab. Itse en ole kuullut yhdestäkään ei viritetystä Sport Sedanin koneesta, jossa olisi vikoja ilmennyt. Sport Sedanin 1.8t ja 2.0t ovat samoja moottoreita ja eroavat mallimerkinnän ja softansa puolesta toisistaan.
Tuota ihmisten yleistä määritelmää "Opelin kone" en kyllä ymmärrä mutta väliäkös sillä.. Seuraavassa linkissä voi tutustua ecotec koneen taustoihin:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine#Ecotec
Ja jotta ei mene ecotecit sekaisin, niin minä tarkoitin tuossa omassa kommentissani ecotecilla nimenomaan tuota nykyisinkin Opel Astrassa ja Zafirassa käytettävää valurauta lohkoista turbotettua hihnakonetta.
Viimeksi muokannut Bob, Ke Tammi 18, 2006 09:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Offtopicia:
tältä sivulta löytyy hyvä "janakyhäelmä" Saabin autotuotannosta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3
Scrollaa sivun alalaitaan.
tältä sivulta löytyy hyvä "janakyhäelmä" Saabin autotuotannosta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3
Scrollaa sivun alalaitaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin moottorit
Tietääköhän tuttusi, mistä puhuu?jartsa84 kirjoitti:Mietin myös näitä perusvehkeitä 1.8t, mutta tuttuni sanoi, että ne ovat Opelin koneita ja niissä on ollut paljon ongelmia. Onko asia näin? Poikkeaako 2.0t tästä merkittävästi?
9-3 1.8i:ssä olevassa 1796 cm³:n Opelin koneessa voi olla se riski, että jakohihna menee poikki ja tällöin on edessä kansiremppa. Tosin kaikissa jakohihnalla varustetuissa moottoreissa on olemassa tuo hihnan katkeamisen riski.
Saab 9-3:n 2.0 -litran turbomoottorin lohko on tosiaan peräisin GM Europen (voi myös suoraan sanoa Opel) tuotantoa, mutta Saab on itse suunnitellut ja valmistuttanut moottorin sisuskalut (mm. männät kiertokanget jne.), jotta ne kestäisivät turboahtamisen.
Saab 9-3:n 2.8V6 -moottorin lohko on peräisin Holdenilta (GM:n australialainen tytäryhtiö) ja Saab on suunnitellut ja valmistuttanut moottorin sisuskalut, jotta ne kestäisivät turboahtamisen.
Aika ihme juttu, että joku väittää niitä kaikkia Opelin koneiksi, vaikka ainoastaan tuo 1.8i on Opelin moottori, johon Saab on tosin tehnyt oman softansa moottorinohjausyksikköön.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jos katselee pitkälle viritettyjen saab koneiden kestoa vakiorojuilla, voidaan todeta, että mitä uudempi konetyyppi, sitä heikompi kesto suurien tehojen yhteydessä. Vakiorojuilla tarkoitan sitä, ettei konetta ole avattu ja mukeja, veivejä, lohkoa, kompuraa etc. vaihdettu/muokattu. Ei näitä koneita enää nykyään rakenneta kestämään isältä pojalle. Eikä osia liioin valita sellaisiksi, että niissä olisi runsaasti marginaaleja ( vrt. esim. B2x4 sarjan koneet, joissa tätä marginaalia riittää mukavasti )
Toisaalta, jos moottorista haluaa tehoa, tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan raja, jossa vakiohilppeet on korvattava asianmukaisilla osilla. Steg 1- 3 viritykset ovat luonnollisesti asia erikseen, koska näitä en ainakaan itse pidä vielä varsinaisena virittämisenä.
Pienellä budjetilla ostetut sinnepäin tehdyt softapäivitykset tuskin ainakaan parantavat koneen kestoa. Trionic 7:än tapauksessa ( pätee uskoakseni myös Trionic 8:aan ) mulkkaavilla hurripuljuilla ei ole omien kokemusteni mukaan riittävää osaamista softan muokkaamiseen tasolla jossa moottorinohjauksen toiminnot kyettäisiin pitämään tehtyjen muutosten edellyttämällä tasolla. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että ko. puljut muokkaavat softia enemmän tai vähemmän trial and error -metodilla, eikä heillä ole käytettävissään riittävää tietotaitoa tai työkaluja ko. järjestelmien modifiointiin. Mitä kauemmaksi rauta viedään alkuperäisestä, sitä suuremmat vaatimukset moottorinohjauksen osalle kohdistuu.
Kuinka monta toimivaa, jokapäiväisessä liikenteessä olevaa Trionic 7 ( tai Trionic 8 ) pohjaista hurripuljujen tehosaapasta ( +400hp ) liikkuu todistetusti ja toimivasti jokapäiväisessä liikenteessä Suomessa tai Ruotsissa? Minä en tiedä yhtään, ja olen yrittänyt pitää itseäni ajan tasalla tässä asiassa. Mainossaappaita kovilla tehoilla löytyy kyllä, mutta nämä ovat asia erikseen, koska niitä käytetään ainoastaan myynninedistämiseen, eikä niillä välttämättä edes ajeta dynovetoja enempää. Näiden autojen omistajat kun tuppaavat istumaan tuunareiden soffilla ja saavat softista mukavaa rabattia kunhan pitävät päänsä kiinni ilmeinneistä 'pikkuongelmista'. Kivahan noita +300 KW:n teholappuja on mellanölissä vilautella esson baareissa, pubeissa ja snagareilla . Sitten kun autot otetaan testiin tienpäälle ( saksassa luonnollisesti ) huomataan, etteivät autot todellisuudessa liiku juuri vakiota paremmin. Persdynot ovat persdynoja, mutta kello kertoo todellisuuden.
Noista SS:stä sen verran, että nuo myllyt eivät ole kestäneet ( ei-esson baari ) huhujen mukaan penkkitesteissä tunteja samalla tavalla kuin vanhemmat moottorit. Nämä siis vakiokoneilla vakiotehoilla ja saabin omalla moottorinohjauksella Toisaalta sama pätee esim. B235R:iin, joista hajoavat joko männät ja ennenkaikkea kiertokanget jo 300 hp:en kohdalla. Nämä siis koneissa, joita ajetaan moottorilabrassa kovalla kuormituksella. Samoissa testeissä B2x4 sarjan moottoreissa ei ilmennyt vastaavia ongelmia. Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä.
Toisaalta, jos moottorista haluaa tehoa, tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan raja, jossa vakiohilppeet on korvattava asianmukaisilla osilla. Steg 1- 3 viritykset ovat luonnollisesti asia erikseen, koska näitä en ainakaan itse pidä vielä varsinaisena virittämisenä.
Pienellä budjetilla ostetut sinnepäin tehdyt softapäivitykset tuskin ainakaan parantavat koneen kestoa. Trionic 7:än tapauksessa ( pätee uskoakseni myös Trionic 8:aan ) mulkkaavilla hurripuljuilla ei ole omien kokemusteni mukaan riittävää osaamista softan muokkaamiseen tasolla jossa moottorinohjauksen toiminnot kyettäisiin pitämään tehtyjen muutosten edellyttämällä tasolla. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että ko. puljut muokkaavat softia enemmän tai vähemmän trial and error -metodilla, eikä heillä ole käytettävissään riittävää tietotaitoa tai työkaluja ko. järjestelmien modifiointiin. Mitä kauemmaksi rauta viedään alkuperäisestä, sitä suuremmat vaatimukset moottorinohjauksen osalle kohdistuu.
Kuinka monta toimivaa, jokapäiväisessä liikenteessä olevaa Trionic 7 ( tai Trionic 8 ) pohjaista hurripuljujen tehosaapasta ( +400hp ) liikkuu todistetusti ja toimivasti jokapäiväisessä liikenteessä Suomessa tai Ruotsissa? Minä en tiedä yhtään, ja olen yrittänyt pitää itseäni ajan tasalla tässä asiassa. Mainossaappaita kovilla tehoilla löytyy kyllä, mutta nämä ovat asia erikseen, koska niitä käytetään ainoastaan myynninedistämiseen, eikä niillä välttämättä edes ajeta dynovetoja enempää. Näiden autojen omistajat kun tuppaavat istumaan tuunareiden soffilla ja saavat softista mukavaa rabattia kunhan pitävät päänsä kiinni ilmeinneistä 'pikkuongelmista'. Kivahan noita +300 KW:n teholappuja on mellanölissä vilautella esson baareissa, pubeissa ja snagareilla . Sitten kun autot otetaan testiin tienpäälle ( saksassa luonnollisesti ) huomataan, etteivät autot todellisuudessa liiku juuri vakiota paremmin. Persdynot ovat persdynoja, mutta kello kertoo todellisuuden.
Noista SS:stä sen verran, että nuo myllyt eivät ole kestäneet ( ei-esson baari ) huhujen mukaan penkkitesteissä tunteja samalla tavalla kuin vanhemmat moottorit. Nämä siis vakiokoneilla vakiotehoilla ja saabin omalla moottorinohjauksella Toisaalta sama pätee esim. B235R:iin, joista hajoavat joko männät ja ennenkaikkea kiertokanget jo 300 hp:en kohdalla. Nämä siis koneissa, joita ajetaan moottorilabrassa kovalla kuormituksella. Samoissa testeissä B2x4 sarjan moottoreissa ei ilmennyt vastaavia ongelmia. Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä.
#2172
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
1.8t, 2.0T ja vanhassa aerossa 210hv on sama kone mutta aerossa isompi ahdin. Uuden aeron V6 on sieltä Austaralian tehtaalta erikseen.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Vielä sellainen lisäys tähän, että tuo 1.8i -moottori on siis suoraan Opelin tuotantohihnalta. Sen sylinterilohko on valurautaa ja kansi alumiinia.jartsa84 kirjoitti:Voi olla, että olen itse sekoittanut 1.8i ja 1.8t ja tuttuni on puhunut 1.8i:stä.Tietääköhän tuttusi, mistä puhuu?
Onko siis Aerossa myös sama moottorin perusrakenne, mutta vähän extraa?
Uuden 9-3:n turbomalleissa sekä sylinterilohkot että kannet ovat alumiinia.
Pitää varmaan paikkansa. Enkä yhtään ihmettele tuota, jos on esim. lukenut Sport Sedanista kertovan kirjan, jossa näytetään kuva nelisylinterisen turbomoottorin sylinterilohkosta. Sylinterit ovat todella lähellä toisiaan, eikä niiden välissä ole paljoakaan alumiinia. Saab on perustellut tuota alumiinin käyttöä sillä, että nelisylinterinen turbomoottori on noin 15 kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä, mutta epäilen, että tuon alumiinilohkon käyttöön on pari muutakin syytä:95power kirjoitti:Noista SS:stä sen verran, että nuo myllyt eivät ole kestäneet ( ei-esson baari ) huhujen mukaan penkkitesteissä tunteja samalla tavalla kuin vanhemmat moottorit. Nämä siis vakiokoneilla vakiotehoilla ja saabin omalla moottorinohjauksella
1. GM on tietysti ohjeistanut Saabia säästämään auton suunnittelu-/valmistus kustannuksissa,
2. kohdasta 1. johtuen on tietysti yritetty säästää kustannuksissa se, mitä on voitu, joka sitten ilmeisesti ilmenee moottorien kestävyyden "vaatimustason" heikkoutena. Sport Sedania on kuitenkin varmaan testattu pidempään kuin edeltäjäänsä (esimerkiksi NG900 kehitettiin/suunniteltiin kolmessa vuodessa), mutta kustannuspaineiden takia on ehkä ajauduttu kompromisseihin. Onneksi Saab sentään piti "päänsä" automaatti-ilmastointilaitteen suunnittelussa, eikä suostunut käyttämään Opelin automaatti-ilmastointia, kuten GM suositteli. Pelkään pahoin, että uudessa 9-3:ssa (se, joka sitten aikanaan valmistetaan Russelsheimissa) on jo paljon enemmän Opelin komponentteja.
Tavallaan Saab -harrastajilla on ollut hyvää tuuria noiden B2X4 -koneiden kanssa, että Saab on valmistanut moottorityypin, joka kestää 300-400 hv:n virityksen. Tuskin moottorin kehittelijät ovat tehtaalla tuumineet, että "mitäs jos valmistettaisiin sellainen moottori, joka kestää kaksinkertaisen tehon ulosoton vaarantamatta moottorin kestävyyttä."
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabin 2-litran turbomoottoreita ei ole kehitetty Opelin 2,2:sta, vaan ainoastaan lohko on "omaa sukua Opel". Kuitenkaan tuota lohkoa ei löydy identtisenä mistään Opelin aiemmasta mallista.Petter kirjoitti:Olenko käsittänyt oikein?
1,8 i on melko suoraan opelin vastaava kone, mutta 2.0 l turbomoottorit ovat kehitetty opelin 2,2 litraisesta moottorista. 1,8 i:ssä ei mm. ole tasapainoakseleita, mutta 2,0 turboissa on.
Tasapainoakselit juuri niinkuin kirjoitit.