Saabin moottorit

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti: 2.0t Vectorista jäin 1,8t Linear + Hirschiin kaipaamaan ainoastaan penkkejä ja viihdepainotteista ahtomittaria.. 17" vanteita ja alustaa (?) ei tullut hetkeksikään ikävä, pthyi.. Kamala kivireki.
Mun lusikka myös .. Eli itse taas olisin valmis vaihtamaan Vectoristani penkit, tai lähinnä verhoilut joko kokonahkaan tai mustaan linear-kangas verhoiluun. Syy - "urheilijan" pe**e on usein hikinen ja muutenkin kamppeet likaiset. Vaalea kangas sotkeutuu eikä puhdistu millään! Ainakaan en itse ole siinä onnistunut. Aina jää jotain laikkuja yms. Riittää, jos niihin kaatuu puhdasta vettä niin heti on kauhea laikku ja näyttää tosi tunkkaiselta. Hmph.

17" vanteet. Komiat, joo. Mutta ainakin niillä teillä joita pitkin minä ajelen, nuo on auttamatta väärän kokoiset. Hakee uria ja railoja sekä tahtoo näinollen mieluusti ohjailla menoa omin päin. Varsinkin nuo Contin 17*225 kokoiset ja aivan järjettömästi hakee.

Sportti-alustasta itse pidän. Mun makuun ei ole kova, vaan sopivan jämäkkä. Toisaalta vastikään koeajamani vakio alusta tuntui lähes yhtä topakalta...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja Ristom »

OFFTOPIC WARNING...
Joo, en kans tiedä mahtaako noilla alustoilla olla Vectorin ja Linearin välillä eroja. Arkikäytössä en huomannut. Itse aikanaan tein vielä virheen ja vaihdoin myydessä 17" alut Lineaariin, yhdistelmässä ei mitään vikaa, mutta erittäin epämukava rengaskokona. 2002 ('03) SS Vectorista kypsyi molemmat etulaakerit 90000km mennessä - ei takuuasia. '05 Linear myyty 50000 kohdalla, joten laakerit jää ostajan nähtäväksi.

Sain kyllä Korrekin tekstiilinpesulla pidettyä penkit siistinä. Mukavemmat ne ovat kyllä Vectorissa.

Pitänee lopettaa, ettei saada keppiä offtopicista..

Moottoreihin liittyen:
Olin katsovinani autotohtorilla auton myynnin yhteydessä käydessämme, että lohko näytti valurautaiselta 1,8t mallissa. Taisin katsoa aivan pieleen?

Katosiko muuten Saabin muuttuvapuristussuhteisen moottorin konsepti johonkin aivan vähin äänin? Muistaako kukaan tällaista? Pienestä litratilavuudesta n.300hv ja lapsellisen pienellä kulutuksella muistaakseni?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re:

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Turbo Sensonic kirjoitti:
jartsa84 kirjoitti:
Tietääköhän tuttusi, mistä puhuu?
Voi olla, että olen itse sekoittanut 1.8i ja 1.8t ja tuttuni on puhunut 1.8i:stä.
Onko siis Aerossa myös sama moottorin perusrakenne, mutta vähän extraa?
Vielä sellainen lisäys tähän, että tuo 1.8i -moottori on siis suoraan Opelin tuotantohihnalta. Sen sylinterilohko on valurautaa ja kansi alumiinia.

Uuden 9-3:n turbomalleissa sekä sylinterilohkot että kannet ovat alumiinia.
95power kirjoitti:Noista SS:stä sen verran, että nuo myllyt eivät ole kestäneet ( ei-esson baari ) huhujen mukaan penkkitesteissä tunteja samalla tavalla kuin vanhemmat moottorit. Nämä siis vakiokoneilla vakiotehoilla ja saabin omalla moottorinohjauksella
Pitää varmaan paikkansa. Enkä yhtään ihmettele tuota, jos on esim. lukenut Sport Sedanista kertovan kirjan, jossa näytetään kuva nelisylinterisen turbomoottorin sylinterilohkosta. Sylinterit ovat todella lähellä toisiaan, eikä niiden välissä ole paljoakaan alumiinia. Saab on perustellut tuota alumiinin käyttöä sillä, että nelisylinterinen turbomoottori on noin 15 kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä, mutta epäilen, että tuon alumiinilohkon käyttöön on pari muutakin syytä:

1. GM on tietysti ohjeistanut Saabia säästämään auton suunnittelu-/valmistus kustannuksissa,
2. kohdasta 1. johtuen on tietysti yritetty säästää kustannuksissa se, mitä on voitu, joka sitten ilmeisesti ilmenee moottorien kestävyyden "vaatimustason" heikkoutena. Sport Sedania on kuitenkin varmaan testattu pidempään kuin edeltäjäänsä (esimerkiksi NG900 kehitettiin/suunniteltiin kolmessa vuodessa), mutta kustannuspaineiden takia on ehkä ajauduttu kompromisseihin. Onneksi Saab sentään piti "päänsä" automaatti-ilmastointilaitteen suunnittelussa, eikä suostunut käyttämään Opelin automaatti-ilmastointia, kuten GM suositteli. Pelkään pahoin, että uudessa 9-3:ssa (se, joka sitten aikanaan valmistetaan Russelsheimissa) on jo paljon enemmän Opelin komponentteja.

Tavallaan Saab -harrastajilla on ollut hyvää tuuria noiden B2X4 -koneiden kanssa, että Saab on valmistanut moottorityypin, joka kestää 300-400 hv:n virityksen. Tuskin moottorin kehittelijät ovat tehtaalla tuumineet, että "mitäs jos valmistettaisiin sellainen moottori, joka kestää kaksinkertaisen tehon ulosoton vaarantamatta moottorin kestävyyttä." :wink:
skabe
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Elo 25, 2007 23:34

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja skabe »

Kummaa, että Saab ilmoittaa nuo kiihtyyvsarvonsa noin...

Eikö voisi olettaa, että Saabin tehtallaa joku Schumaher palkataan kiihdyttämään auto mahdollisimman pieneen lukemaan ,joka voidaan sitten kuluttajile ilmoittaa.

Onko muilla automerkeillä sitten sama homma? Puoli sekunttia ilmoiteutsta aina pois :D
9-3t
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 19:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja 9-3t »

skabe kirjoitti:Kummaa, että Saab ilmoittaa nuo kiihtyyvsarvonsa noin...

Eikö voisi olettaa, että Saabin tehtallaa joku Schumaher palkataan kiihdyttämään auto mahdollisimman pieneen lukemaan ,joka voidaan sitten kuluttajile ilmoittaa.

Onko muilla automerkeillä sitten sama homma? Puoli sekunttia ilmoiteutsta aina pois :D
Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa arvoa esim tuolle 0-100km/h kiihdytysajalle. Ulkoiset parametrit vaikuttaa niin paljon. Ilmanlämpötila, korkeus merenpinnasta, asfaltin pinta, renkaat, kuski jne. Onko muuten SAE, DIN tai joku muu määritellyt jotakin vakioituja olosuhteita, joissa tuollainen virallinen mittaus tulisi tehdä?
Garching
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:56

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja Garching »

apu,apupoika kirjoitti:Olihan ne TM:ssäkin saaneet sen kiihtymään 8,4s. Vai miten se meni

Kehutaan nyt vähän Saappia vielä Volvon kustannuksella. Tuossa seuraavan linkin vertailussa, kun kiinnittää huomioo ilmotettuihin moottoritehoihin vääntöihin ja sitten kun vertailee mitä löytyy pyöristä.
:mrgreen:
http://www.teknikensvarld.se/files/TV04 ... 93aero.pdf
Ottaen huomioon että testin vollessa on tomaattilaatikko ja saappaassa manuaali - en menisi kehumaan puoleen enkä toiseen?
"Ennen oli nostalgiakin parempaa..."
Garching
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:56

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja Garching »

9-3t kirjoitti: Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa arvoa esim tuolle 0-100km/h kiihdytysajalle. Ulkoiset parametrit vaikuttaa niin paljon. Ilmanlämpötila, korkeus merenpinnasta, asfaltin pinta, renkaat, kuski jne. Onko muuten SAE, DIN tai joku muu määritellyt jotakin vakioituja olosuhteita, joissa tuollainen virallinen mittaus tulisi tehdä?
[mutua]
useat valmistajat laskevat tänä päivänä tietokoneilla suorituskykylukemat. Tokihan niidenkin mittaukselle voitaisiin kriteerit määritellä kuten esim. EU-kulutuslukemille, mutta se ei taida olla (eurooppalaisen) autoteollisuuden ensisijainen huolenaihe. Jos Frankfurtin näyttelyn co2-teemasta voidaan jotain päätellä?
[/mutua]

Toista se oli ennen muinoin kun käyttöohjekirjasta löytyivät teho-vääntökäyrät, kiristysmomentit jne. 8)
"Ennen oli nostalgiakin parempaa..."
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Garching kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:Olihan ne TM:ssäkin saaneet sen kiihtymään 8,4s. Vai miten se meni

Kehutaan nyt vähän Saappia vielä Volvon kustannuksella. Tuossa seuraavan linkin vertailussa, kun kiinnittää huomioo ilmotettuihin moottoritehoihin vääntöihin ja sitten kun vertailee mitä löytyy pyöristä.
:mrgreen:
http://www.teknikensvarld.se/files/TV04 ... 93aero.pdf
Ottaen huomioon että testin vollessa on tomaattilaatikko ja saappaassa manuaali - en menisi kehumaan puoleen enkä toiseen?
Ainahan näillä sivuilla täytyy katsoa tietynvärisillä laseilla...... :mrgreen:
Sehän on itsekunkin omassa harkinnassa mitä uskoo ja mistä uskoo...
Garching
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:56

Re: Saabin moottorit

Viesti Kirjoittaja Garching »

apu,apupoika kirjoitti: Ainahan näillä sivuilla täytyy katsoa tietynvärisillä laseilla...... :mrgreen:
Sehän on itsekunkin omassa harkinnassa mitä uskoo ja mistä uskoo...
Naturligtvis. Olen pitänyt länsinaapurin temarin juttuja luotettavina ja johdonmukaisina, mutta tämä ei mene jakeluun:
http://www.teknikensvarld.se/files/TV05 ... vsaudi.pdf

ilmoitetun 260hp sijaan mitattu 225hp 8O - mutta kun katsoo suorituskykymittausten tuloksia, on pauhua pakko olla pellin alla reilusti moisen malmikasan liikuttamiseen.
"Ennen oli nostalgiakin parempaa..."
Vastaa Viestiin