9-3 ss 1.8t MISSÄ bassot ????

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

SS 6X9 kaitsarit.

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Omani 6X9 kaiuttimet erillisine jakosuotimineen maksoi muistaakseni
yli.200eur. Kaiuttimet sopi alkuperäisiin paikkoihin hyvin jopa reijät
oli kohdallaan. Mielestäni hyvät 6X9kaiuttimet erillisillä jakosuotimilla
ei ole ollenkaan huonot,tosin 6X9 kaiuttimiakin on tosi heikkoja.
Kaiuttimen tajuusarvot on 30Hz-20kHz elikkä aivan riittävät autokäyttöön.
Vahvistin ja kaiuttimet ovat DLS:n valmistamia.

mikkoma
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

omasta mielestäni parhaat 6x9 on spl dynamicsin tuli muutamaa merkkii kokeiltuu, mut mikään ei olu niin hyvä. En kyl testannu tommosi focakei ja noit kalliimpii, mut aika hyvii testailin.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Kirjoitin aiemmin jutun siitä kun suoritin stereopäivityksen SS2 tasolle, eli 150w/7kajaria. Päivitysasennuksen jälkeen valitin siitä kun etuovi kajarit eivät soineet puhtaasti,vaan niistä kuulu outo klonksutus puhtaan basson sijaan.

Olen käyttänyt auton kyseisen päivityksen tehneessä Saab huollossa ja pyytänyt etsimään syyn klonksutukseen, eivät ole löytäneet mitään vikaa.

Lopen kyllästyneenä surkiaan ääneen päätin itse tutkia, joten irrotin oviverhoilun ja aloin tutkimaan, suuresti hämmästyneenä huomasin että kaijuttimen ja ritilän välissä oli oviverhoilu joka peitti koko reijän ja siten esti kaijuttimen tuottaman paineen/äänen pääsemästä auton sisätiloihin :?:

otin mattoveitsen ja viilsin oviverhoilun ritiläaukon reunoja pitkin pois molemmista ovista ja asensin kaikki takaisin paikolleen.

Sitten jännittyneenä kuuntelemaan, KLONKSUTUS oli poistunut kokonaan ja bassot soi todella mahtavasti verrattaessa operaatiota edeltävään tilanteeseen :D
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Voi pyhä jysäys nuita asentajien ammattilaisia. Ihmekkös oli, kun ei ääntä tullut. Hyvä, että ratkaisu oli nuinkin helppo. Pitäis jossain vaiheessa yrittää kääntää isän pää tuota päivitystä varten. On niin kuppaset saundit hienossa autossa, omassa og:ssa paljon paremmat ja lisää suunnitteilla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mun autossa on tehdasasenteisena tuo 150 Watin audiojärjestelmä. Toivottavasti ovat muistaneet ottaa nuo verhoilut pois. Ovikaiuttimet resonoivat melko voimakkaasti, vasemmasta kaiuttimesta tulee vielä aika ajoin metallista sirinää, joka on todella epämiellyttävää :evil: No toivottavasti saavat fiksattua sen takuukorjauksessa.

Seuraavaksi täytyis sitten vissiin lähteä ostamaan niitä 6x9" takakaiuttimia :wink:

Edelleen pidän sitä epämiellyttävänä, että Loudness -toiminto ei ole Saab Audiossa (kuten myöskään Infotainmentissä ja Infotainment Plussassa) manuaalisesti säädettävissä :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
auteto-2
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 14:58
Paikkakunta: JKL

SS1 parannusta jatkuu

Viesti Kirjoittaja auteto-2 »

Projekti on jatkunut....

Takakonttiin hattuhyllyn alapuolelle kiinnitettiin vahvistin. Virtapiuha tuotiin akulta suoraan,koska yllättäen ES2 sarjassa vakiona mukana
tuleva paksu virtapiuha takakonttiin ei tule mukana ES1 sarjassa.
Virtapiuha saatiin ohjaamoon purkamalla hanskalokero pois ja poraamaamalla reikä konehuoneeseen. Kyseistä toimenpidettä varten oli pellissä jopa kuvio mihin reiän voi porata. Sisähaara lämmittimelle tuotiin samalla samaa kautta. Virtapiuha kulki hienosti kynnyslistan alla takakonttiin.
Edes etupenkkiä ei tarvinnut irroittaa,muutamia muoveja vaan poisteltiin.
Takapenkin joutuu ottamaan pois,mutta se käy helposti.

RCA-piuhat (3 kpl:tta ,eteen, taakse ja subbari) tuotiin keskikonsolissa vaihteiston kylessä taakse ja vasenta laitaa tuotiin kaiutin johdot.

Keskikonsoliin saatiin siis mankan aukko ilmakanavien ja automaattisen ilmastoinnin paneelin väliin. Dremelillä joutui ajelemaan muovia jonkun verran kojelaudan sisältä ,mutta se kävi yllättävän helposti.20mm pleksistä väännettiin DIN aukolle teline ja 3mm pleksi sovitettiin etulevyksi ja maalattiin mankan kehyksen väriseksi. Samalla vähän hopeoitiin vaidekepin alla olevaa muovijutskaa ja hanskalokeron AIRbag listaa (Saatiin vähän ilmettä pelkistettyyn tauluun).

Mankaksi valittiin Pioneerin 6600 ,jossa on 6.5" avautuva näyttö. Mankka sijoitettiin siten että näyttö aukeaa vanhan radio paneelin päälle.
Kaiuttimiksi eteen kojetauluun tuli 3,5" keskiäänet ja diskantit niille varatuille paikoille. Oviin tuli 6,5" Midbassot ja hattuhyllyllä on täytekaiuttimina 6* 9. Nuo ovikaiuttimien piuhat ovat ES1 sarjassa ovissa valmiina ,ne löytyvät peilin säätönupin alle piilotettuina. Toinen pää tulee kuskin penkin alle ,josta niitä on helppo jatkaa eteenpäin.

Vanha radio jäi siis semmoisenaan paikoilleen, ainoastaan siihen liittyvä piiloboksi jouduttiin pudottamaan ES1 sarjassa olevan CD-soittimen paikalle. Tämä boxihan jäi ilmastointi paneelin taakse ,kuten alunperinkin. Kaiuttimia on vanhassa radiossa nyt vain yksi,ja se on keskikaiuttimen paikalle sijoitettu yksi vanhoista 3.5" elementeistä.
Tämä sen takia että jostain pitää saada vilkun ja peruutustutkan äänet.

Tänään on sitten suuri päivä, illalla kytketään piuhat mankkaan ja päästään testaamaan miten soundi pelaa. Subbari on vielä erillisessä kotelossa ,mutta se on tarkoitus rakentaa omaan koteloon oikelle puolelle takakonttiin. Siinähän on semmoinen syvennys johon 10" elementti istuu mukavasti.

Kuvia on otettu koko projektin ajan ,joten niitä tullaan laittamaan vielä nettiin. Toivottavasti soundi on tänään mahtava,sillä panostukset on olleet kohtalaiset....

Vastaan myös mielelläni kaikkiin kysymyksiin, saabbien paska soundi on meidän kaikkien yhteinen päänsärky....
Saab 9-3 Sport Seden 2003
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

KEVENNYS*
Jos näiden asennusten jälkeen ei lähde bassoa sport sedanista niin peli on menetetty.. :lol:

Kuva
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
opardi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja opardi »

Onko kukaan vaihtanut ES-1 (70W) zydeemiin pelkkää kunnollista erillissarjaa etuoviin? Miten bassot?...alkuperäisessähän niitä ei ole olemassa!

Asennuksesta tuntuvat ammattiliikkeet verottavan 100-150 euroa vähän riippuen mm. siitä, onko piuhat vedetty jo valmiiksi oviin. Joku puhui piuhojen sijoittelusta peilin säätönupin alle piiloon. Onko näin myös kyseisessä neekerimallissa?

Nimim. "Asennusaika tilattu jo!"
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

opardi kirjoitti:Onko kukaan vaihtanut ES-1 (70W) zydeemiin pelkkää kunnollista erillissarjaa etuoviin? Miten bassot?...alkuperäisessähän niitä ei ole olemassa!

Asennuksesta tuntuvat ammattiliikkeet verottavan 100-150 euroa vähän riippuen mm. siitä, onko piuhat vedetty jo valmiiksi oviin. Joku puhui piuhojen sijoittelusta peilin säätönupin alle piiloon. Onko näin myös kyseisessä neekerimallissa?

Nimim. "Asennusaika tilattu jo!"
Kyllä etuovi kajareitten piuhat on säätönupin alla piilossa, mutta piuhojen toinen pää ei ole kytketty soittimeen vaan ne menevät kuskin penkin alle missä ne kytketään Saabin alkuperäiseen vahvistimeen, eli 150w järjestelmässä tämä kyseinen vahvistin on, mutta ei 70w järjestelmässä
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
opardi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja opardi »

Surkeuksien surkeus! Eipä parantunut juurikaan soundi erillissarjalla; bassot puuttuu edelleen lähes kokonaan. Tuntuu, että meni 350€ kankkulan kaivoon... no okei... sen verranhan putoilee jo päivän aikana taskuista ;-)
Edellisissä autoissani (kurkkupurkkiCorolla -02 ja kumilankaXsara -00) oli tehtaan vakiosoittimet ja skobet aivan eri planeetalta. Tästä tulee näköjään loputon suo...sama tehojen kanssa...
"BSR Stage 1"
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Mikä laitteistovalmistaja muuten tekee nuo Saabin SSx -stereot ? ... olisi ihan mukavaa "nice to know" -tietoa... Saabilla itsellään tuskin on äänentoistovalmistusta omasta takaa Trolhättanissa :wink:
Ties vaikka jostain löytyisi tietoa tuosta mainitusta Loudness -toiminnasta: "päälle/pois"
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

TKL kirjoitti:Mikä laitteistovalmistaja muuten tekee nuo Saabin SSx -stereot ? ... olisi ihan mukavaa "nice to know" -tietoa... Saabilla itsellään tuskin on äänentoistovalmistusta omasta takaa Trolhättanissa :wink:
Ties vaikka jostain löytyisi tietoa tuosta mainitusta Loudness -toiminnasta: "päälle/pois"
Ruotsin Saab turboklubissa esiintyy harvakseen yks Trollhättanissa työskentelevä insinööri joka on ollut mukana stereolaitteiston kehittelyssä. Hänellä on/oli oma kotisivukin jossa hän kertoi SS:än stereolaitteistosta ja oli sielä jotain kytkentäpiirustuksiakin, en muista hänen kotisivujen osoitetta, mutta jos saan sen esille niin laitan sen tänne. Hänen käyttäjänimi on muuten Jari, kovin Suomalaiselta kuullostaa :wink:
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Saabanan kirjoitti: Ruotsin Saab turboklubissa esiintyy harvakseen yks Trollhättanissa työskentelevä insinööri joka on ollut mukana stereolaitteiston kehittelyssä. Hänellä on/oli oma kotisivukin jossa hän kertoi SS:än stereolaitteistosta ja oli sielä jotain kytkentäpiirustuksiakin, en muista hänen kotisivujen osoitetta, mutta jos saan sen esille niin laitan sen tänne. Hänen käyttäjänimi on muuten Jari, kovin Suomalaiselta kuullostaa :wink:
Jopas jotakin, enpä olisi uskonut ja vieläpä finskpojken :oops:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Saabanan kirjoitti:
TKL kirjoitti:Mikä laitteistovalmistaja muuten tekee nuo Saabin SSx -stereot ? ... olisi ihan mukavaa "nice to know" -tietoa... Saabilla itsellään tuskin on äänentoistovalmistusta omasta takaa Trolhättanissa :wink:
Ties vaikka jostain löytyisi tietoa tuosta mainitusta Loudness -toiminnasta: "päälle/pois"
Ruotsin Saab turboklubissa esiintyy harvakseen yks Trollhättanissa työskentelevä insinööri joka on ollut mukana stereolaitteiston kehittelyssä. Hänellä on/oli oma kotisivukin jossa hän kertoi SS:än stereolaitteistosta ja oli sielä jotain kytkentäpiirustuksiakin, en muista hänen kotisivujen osoitetta, mutta jos saan sen esille niin laitan sen tänne. Hänen käyttäjänimi on muuten Jari, kovin Suomalaiselta kuullostaa :wink:
Samainen Jari kirjoittelee myös SaabCentralissa ja aiheena stereot + mainittu, että työskentelee/työskenteli aikanaan Saabilla. Todella ammattitietoinen em. aihepiiristä.

SSAero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabanan kirjoitti:Ruotsin Saab turboklubissa esiintyy harvakseen yks Trollhättanissa työskentelevä insinööri joka on ollut mukana stereolaitteiston kehittelyssä. Hänellä on/oli oma kotisivukin jossa hän kertoi SS:än stereolaitteistosta ja oli sielä jotain kytkentäpiirustuksiakin, en muista hänen kotisivujen osoitetta, mutta jos saan sen esille niin laitan sen tänne. Hänen käyttäjänimi on muuten Jari, kovin Suomalaiselta kuullostaa :wink:
No se olis kyllä tosi asiaa, jos pystyisit onkimaan tuon hemmon kotisivun esille ja laittamaan osoitteen tänne palstalle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin