9-3 ss 1.8t MISSÄ bassot ????

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Turbo Sensonic kirjoitti:Auttaiskohan ihan sellainen pieni parannus, että laittaisi takakaiuttimiksi 4" kaiuttimien sijaan 6 x 9" kaiuttimet, joille on hattuhyllyssä varaus 300W:n audiojärjestelmää varten?

Hmm, pitäisi kokeilla joillain edullisilla kaiuttimilla :roll:

Edit: ei sillä varmaan saisi lisää bassoja, mutta tuo 4" kaiuttimista tuleva ääni on aika vaatimatonta. Luulisi, että 6 x 9" kaiuttimista tulisi edes vähän muhkeampi ääni.
Ei onnistu!!! Olen nimittäin jo kokeillut ja siinä kävi niin että kun vähäkään yritti lisätä volumea että olis kuulunut jotain, niin silloin pääyksiköstä laukes joku varoke ja koko he#e#¤tin yksikkö meni hiljaseksi. Onneksi sielä oli automaattinen varoke koska se Rupes taas toimimaan muutaman minuutin odottelun jälkeen. Kokeilin useamman kerran ja aina sama juttu.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabanan kirjoitti:Ei onnistu!!! Olen nimittäin jo kokeillut ja siinä kävi niin että kun vähäkään yritti lisätä volumea että olis kuulunut jotain, niin silloin pääyksiköstä laukes joku varoke ja koko he#e#¤tin yksikkö meni hiljaseksi. Onneksi sielä oli automaattinen varoke koska se Rupes taas toimimaan muutaman minuutin odottelun jälkeen. Kokeilin useamman kerran ja aina sama juttu.
OK, kiitos tosi paljon tiedosta! Muuten olis menneet rahat hukkaan experimentoidessa noiden 6 x 9" kaiuttimien kanssa. Ilmeisesti täytyis sitten seuraavaksi yrittää tutkia, kuinka audiojärjestelmään saisi tuon 300 watin päivityssetin.

P.S. Johtuisikohan tuo varokkeen poksahtaminen kaiuttimien eri impedanssilukemista?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Turbo Sensonic kirjoitti:
P.S. Johtuisikohan tuo varokkeen poksahtaminen kaiuttimien eri impedanssilukemista?
Tähän kysymykseen en kyllä osaa vastata, Mutta nyt mulla on varastonhyllyllä käyttämättömät 6*9" kaijuttimet :D . Onneksi en ostanut mitään kalliita merkkikajareita koska tarkoitukseni oli ensin testata onnistuuko.

Se mikä tästä jutusta tekee hieman koomisen on se että ennen kokeiluani otin Saabin maahantuojaan sähköpostilla yhteyttä ja haukuin autoni äänentoiston lyttyyn, ja he vastasivat viestiini seuraavana päivänä ehdottaen kokeilua vaihtaa takakajarit 6*9" kaijuttimiksi :o Eli eivät hekään tiennyt että siinä kävis niinkuin kävi.

Pitääsköhän mun laskuttaa Saabin maahantuojaa mun ostamista turhista kajareista :mrgreen:
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Luulis siellä vakiotakakajareitten pohjassa lukevan se 4 ohmia, mikä "kaikisssa muissakin" takakajareissa. Ihan mutua kyllä. Ettei olis niissä 6*9:ssä jotain vikaa?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nuo orkkis kajarit eivät ole välttämättä 4 ohmin.

Tuossa esim 9-5:n AS2/3 impedenssit

Speakers for AS2 / Premium made by Pioneer Location Size Impedance Amplifier power Frequency range
Instrument panel left/right 3.5" 4.1 ohm 2 x 15W midrange/treble
Instrument panel center 2.5" 4.8 ohm 5W
Front doors 6.5" 1.8 ohm 2 x 25W bass
Rear doors 4.0" 3.6 ohm 2 x 15W midrange/treble

Speakers for AS3 / Prestige (four door) made by Harman Kardon Location Size Impedance Amplifier power Frequency range
Instrument panel left/right 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W midrange/treble
Instrument panel center 2.5" 5.9 ohm 16W
Front doors 6.5" 2.4 ohm 2 x 22W bass/midrange
Rear doors 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W midrange/treble
Subwoofer 6" x 9" 2.0 ohm 2 x 22W sub-bass

Tuosta SS:n audio systeemistä ei ole silti mitään tietoa :oops:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

peinu kirjoitti:Luulis siellä vakiotakakajareitten pohjassa lukevan se 4 ohmia, mikä "kaikisssa muissakin" takakajareissa. Ihan mutua kyllä. Ettei olis niissä 6*9:ssä jotain vikaa?
Kyllä vakiokajareitten pohjassa lukee 4 ohmia. Ostin kyllä 6*9:sit uutena mutta halpatuotettahan ne ovat, maksoivat vain noin 40e muistaakseni ja Focus merkiltään. Jos homma olis toiminut olisin ostanut laadukkaammat kajarit. Se että ostamani 6*9:sit olisivat jotenkin vialliset on tietenkin mahdollista, pitää testata ne mun og:900:ssa missä on kunnon vanhanajan rammari.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

SS 6X9 kaitsarit.

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Kyllä minulla vahvistin kesti hyvin 6X9 takakaiuttimet, kokeilin ensin kyseisiä kaiuttimia ennenkuin laitoin ylimääräisen vahvistimen taakse.
Kyllä siellä jokin oikosulku on jos vahvistin tukehtuu.Kyllähan se hiukan paransi bassotoistoa,mutta mielestäni ylimääräinenen vahvistin ja hyvät kaiuttimet parantaa ääntä jo merkittävästi.

mikkoma
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SS 6X9 kaitsarit.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mikkoma kirjoitti:Kyllä minulla vahvistin kesti hyvin 6X9 takakaiuttimet, kokeilin ensin kyseisiä kaiuttimia ennenkuin laitoin ylimääräisen vahvistimen taakse.
Kyllä siellä jokin oikosulku on jos vahvistin tukehtuu.Kyllähan se hiukan paransi bassotoistoa,mutta mielestäni ylimääräinenen vahvistin ja hyvät kaiuttimet parantaa ääntä jo merkittävästi.

mikkoma
Eli sulla on autossasi myös tuo 150 W:n audiojärjestelmä?

Katselin noita kaiuttimen paikkoja ja ihmettelin, että miten nuo 6x9" kaiuttimet saa paikalleen. Ensin täytyy varmaan ottaa hattuhyllyn kaiutinritilät irti, mutta mitäs sitten? Muistaakseni tuo 6x9":lle tarkoitettu aukko ei ole suoraan kaiutinritilän alla. Tarvitseeko purkaa hattuhyllyäkin, vai riittääkö, että irroittaa kaiutinritilän?

Hmm, nyt tarvittaisiin sitä 9-3 SS:n WISsiä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

SS 6X9 kaitsarit

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Kannattaa ottaa hattuhylly pois,on helpompi asentaa kaiuttimet, hattuhylly
lähtee helposti pois, irrottaa pitää muistaakseni kolme muovinastaa ja vetää hattuhylly pois.Jos on esim.3-tie kaiutin siinä on diskantti keskellä
se on vielä sen ritilän alla, basso kyllä kuuluu vaikka ei ihan ritilän alla olisikaan.

terv.mikkoma
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hmm, kannattaakohan tuonne taakse hommata kolmitiekaiuttimia, kun radiossakin on ainoastaan basso- ja diskanttisäädöt (ei midrangea). En ole mikään hifisti, joten katson, että kaksitiekaiuttimet riittäisivät aivan hyvin. Ovatkohan nuo jo olemassa olevat 4" kaiuttimet kaksitie- vai kolmitiekaiuttimia?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

SS 6X9 kaitsarit

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Olet aivan oikeassa, itsellänikin on 2 tie kaiuttimet tyyppiä DLS R964,
tosin siinä oli erilliset jakosuotimet ja vahvistimena on DLS CA20.
Muistaakseni ennen vahvistimen asentamista ääni parani kyllä jonkin
verran pelkillä kaiutimillakin,mielestäni kyllä kannattaa hiukan satsata
kaiuttimen laatuun.(hyvää ja halpaa ei olla vielä tehty?)

mikkoma
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

...voi asentaa myös alakautta, niin ei tarvitse repiä hattuhyllyä irti.

Tämän keskustelun eka sivulla olen kertonut miten itse paransin äänentoistoa ja onnistuin mielestäni hyvin. Vahvistimessa tarvitsee olla kaiutintasoiset sisääntulot ja jonkinlainen "alapään" korostus, niin yleensä tilanne paranee. Sonyn vahvarissa on plexin alla vahvistuksen säädön useammalle taajuudelle, niin se on jo aika hyvä. Tasokorjauksessakin on varaa riittävästi. Saabin rahastuskoukkuun paremman äänentoiston toivossa langenneena autossani on Saabin edistyksellisen surkea ES2 järjestelmä joka vakiona lupaa muhkeat 150 W soundit. Tuli hieman petetty olo soittimesta, joten asiaan suivaantuneena laitoin asian itse kuntoon. Onnea vaan muillekin asiaan paneutuville.
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

SS 6X9 kaitsarit

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Tein ihan saman työn kuin sinäkin,elikkä uudet kaiuttimet ja vahvistin.
Itse otin hattuhyllyn pois koska nostin kaiuttimia hieman ylöspäin,tein10mm vesivanerista uuden alustan kaiuttimille ja vuorasin
kaiuttimen reunat ympäriinsä vaahtomuovilla,mielestäni tulos on hyvä.

mikkoma
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä ajattelin vain vaihtaa nuo kaiuttimet, koska tuo 9-3SS on "vain" mun työsuhdeauto, joten en viitsi laittaa hirveästi rahaa kiinni siihen. Ehkä jollain 100 eurolla irtoaa tarpeeksi hyvät, sopivat 6x9" kaiuttimet. Paljonko nuo teidän asentamanne kaiuttimet maksoivat ja olivatko kiinnitysrei'ät juuri sopivalla paikassa vai joutuiko itse porailemaan uusia kiinnitysreikiä?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Kaiuttimet huuto netistä 40 €.
Tällaisiin 6x9 kajareihin ei kannata paljoa laittaa kiinni. Jos haluaa oikein enemmän panostaa asiaan, niin sitten kannattaa laittaa erillis sarja.

Vahvistin huuto netistä n. 100 €.

Suurin vaiva oli asennuksessa johon meni ½ päivää.
Vastaa Viestiin