SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Twarrior kirjoitti:Itselläni on isohko sisälämmitin, oisko Calix, joka seisoo vänkärin penkin edessä niin että puhaltaa lämpimän ilman suoraan ylöspäin. Varashälytin ei reagoi siihen mitenkään.
Onkohan hälyttimienne säädöt nyt ihan oikein, koska uskoisin tuonkin herkkyyden olevan säädettävissä. Eihän se nyt lämpimään ilmaan saa reagoida :?:
Tietenkin jos puhallin heiluu ja puoleksi "lentää" auton sisätiloissa, on hyväkin että hälytin toimii :wink:
Herää epäilys, onko sulla sisätilatutka kunnossa? Koska kaikilla muilla tuntuu hälyyttelevän. Meillä kävi heti tuoreeltaan ihmeteltävänä pajalla - No can do, oli vastaus. Järjestelmän ominaisuus.

Ja Defa 800w puhaltaa vänkärin jalkatilasta takaviistoon ylöspäin. Viimeksi kun unohdin, niin häly laukes n.15 sek lämppärinjohdon kytkemisestä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
gemini
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 22:09
Paikkakunta: Lohtaja

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja gemini »

Itse olen muistanut nyt pari viikkoa kytkeä tuon sisähälyttimen pois päältä aina sisälämppärin kanssa, mutta on selvää, että ei sitä aina voi muistaa. Onko nyt tosiaan niin, että edes huollossa ei voi säätää tuota niin, että se olisi aina pois päältä (ellei sitä laita sidistä päälle)?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Edellisessä autossani (VAG-konsernia) oli myös tehdashäly.
Myös siinä käytettiin sisätutkassa ultraäänellä toimivaa liiketunnistinta (ultrasonic).
Samoja "vaivoja" oli myös minulla. Joka kerta, kun sisälämppäri meni päälle, liiketutka aiheutti hälytyksen. Piti muistaa kytkeä se pois päältä erillisestä painonapista. Kyseinen painonappi ei kytkenyt liiketunnistinta pois päältä kuin vain sen kerran. Seuraavalla kerralla piti muistaa taas painaa napista.

Joissakin malleissa pystyi säätämään ultrasonicin herkkyyttä, mutta juuri minun autossani sitä ei voinut tehdä. En tiedä miksi, ehkä se oli mahdollista uudemmissa malleissa. Viime talvena kyllästyin "ainaiseen muistamiseen" ja laitoin ultraäänitunnistimien eteen sinitarranpalat. Eipä huutanut enää turhaan.
Muutenkin koko auton oma hälytin oli turha, koska minulla oli erillinen Defan CAN-hälytin. Oli muuten aivan loistava peli. Ei koskaan n. 4v. aikana turhia hälytyksiä.

Nykyisessä Saabissani ei ole hälytintä, joten enää minulla ei ole tuota ongelmaa.
Mikäli olisi, laittaisin edelleen talveksi sinitarrat tunnistimien eteen.

ps. Erillisissä "kunnon" hälyttimissä on liiketunnistimet toteutettu mikroaaltotekniikalla. Ne eivät reagoi sisätilanlämmittimiin. Myös Saabiin saa Defan CAN-hälytintä, sen olen ko. valmistajan sivuilta tarkistanut. Tuo edellisen autoni hälytin ei olisi sopinut Saabiin, joten se meni sen auton mukana.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

gemini kirjoitti:Onko nyt tosiaan niin, että edes huollossa ei voi säätää tuota niin, että se olisi aina pois päältä (ellei sitä laita sidistä päälle)?
Ainakaan 2007 mallissa ei onnistu!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkanpa vielä.

Kysyin silloin tämän VAG-auton maahantuojalta, josko tutkan voisi kytkeä kokonaan pois pelistä. Ei kuulemma voinut. Joku lakipykälä, väittivät.
Jos autossa on hälytin tietyillä ominaisuuksilla, näitä ominaisuuksia ei saa pysyvästi deaktivoida. En tiedä onko se joku EU-määräys vai koskiko se vain Saksaa.
Jos se on EU-määräys, niin se selittäisi myös asian laitaa myös Saabin osalta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Marko A kirjoitti: Herää epäilys, onko sulla sisätilatutka kunnossa? Koska kaikilla muilla tuntuu hälyyttelevän. Meillä kävi heti tuoreeltaan ihmeteltävänä pajalla - No can do, oli vastaus. Järjestelmän ominaisuus.

Ja Defa 800w puhaltaa vänkärin jalkatilasta takaviistoon ylöspäin. Viimeksi kun unohdin, niin häly laukes n.15 sek lämppärinjohdon kytkemisestä...
Jaa-a, no ainakin se toimii jos ikkuna on alhaalla ja kädellä alkaa tunkemaan sisään => hälyt päälle eli kait se toimii oikein. Eilen testattu, kun herätit uteliaisuuteni :wink:
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Mimmi kirjoitti:
Twarrior kirjoitti:Jaa-a, no ainakin se toimii jos ikkuna on alhaalla ja kädellä alkaa tunkemaan sisään => hälyt päälle eli kait se toimii oikein. Eilen testattu, kun herätit uteliaisuuteni :wink:
Mikä hälytin?
Kuvauksestasi päätellen kyseessä on mikroaaltoilmaisin sisätilojen suojana.
Tarkoitatko kysymykselläsi hälyttimen merkkiä/tyyppiä? Jos tarkoitat, niin vastaus on En tiedä, koska se on ollut tehdasasennusvarusteena.
Eikös se mikroaaltoilmaisin olekkin juuri tuo sisätilantutka? Ne on asennettuna taustapeilin molemmin puolin.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mikroaaltoilmaisin on juuri sisätutka.
Kaikissa tapauksissa ei käytetä tätä, vaan ultraäänitutkaa.
Ne ovat kaksi aivan eri asiaa. Molemmilla tekniikoilla voidaan toteuttaa liiketunnistus. En tiedä kummalla tekniikalla näissä ym. tapauksissa se on tehty. Puhdas arvaus on ultraäänitekniikka. Syystä, että reagoivat sisätilanlämppäriin.

En tiedä myöskään sitä, onko alkuperäishälyissä käytetty eri tekniikoita mallista riippuen. Kiistatta mikroaaltotekniikka on parempi. Ultraääni vastaavasti halvempi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Parempi tai ei, päättäköön jokainen itse.

Tuossa tulikin jo edellä esille mikroaalto- ja ultraäänitutkien eroavaisuuksia.
Mikroaaltotutka valvoo tiettyä "keilaa". Siten se saadaan tarkaksi ja valvonta-alue paremmin hallituksi. Molemmissa tapauksissa lähettimen lähettämän signaalin heijastusta/kaikua vastaanotetaan ja analysoidaan. Vastaanottimen herkkyyttä ei tarvitse virittää niin äärimmilleen, jotta pienikin liike havaitaan, jos valvonta-alue on sektoroitu. Virhehälytyksien todennäköisyys pienenee. Lisäksi mikroaallot (radioaallot/sähkömagneettinen säteily) ovat tunteettomia lämpötilan ja paineen vaihteluille. Vesi-ja lumisateelle eivät.

Mikroaaltotutkien asennukseen sensijaan pitää kiinnittää huomiota juuri edellä mainituista ominaisuuksista johtuen. On toki molemmilla etunsa ja haittansa toisiinsa nähden. Ultraäänitutka sopii sinällään auton sisätilan valvontaan oikein hyvin, mutta juuri sisätilan lämmittimet ovat niille myrkkyä. Vastaavasti mikroaaltotutkat voivat reagoida jopa auton ulkopuoliseen liikkeeseen. Kuitenkin mielestäni kyse on silloin enemmänkin asennuksen ja konfiguroinnin virheestä.

Ultraäänitutkia ei juurikaan käytetä liiketunnistimina hälytinjärjestelmissä muualla kuin ajoneuvoissa. Useat laitevalmistajat eivät käytä silloinkaan. Mikroaaltotekniikka on halpunut, joten se on paljolti syrjäyttänyt ultraäänitekniikkaa. Ihmettelen miksi useat autonvalmistajat edelleen pitävät kiinni ultraäänitekniikasta ensiasennushälyttimissä ja samalla polttoainekäyttöiset esi- ja taukolämmitykset tulevat myös mukaan. Auton oman lämppärin puhaltimella virhehälytystä ei välttämättä tapahdu, mutta se riski on koko ajan olemassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mitenkähän mahtaa muuten pelata Saabin Dieseleissä hälytin? Niissähän on kaikissa se polttoainelisälämmitin. Aiheuttaako hälyn? Oikeasti aika naurettavaa jos näin tekee... :roll:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SISÄTILANLÄMMITIN JA HÄLYTIN?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Puhaltaahan auton oman lämppärin puhallin kuitenkin huomattavasti hiljempaa, koska esi- ja taukolämmityksessä yleensä puhallinta ei käytetä läheskään suurimmalla nopeudella. Mutta kuitenkin .... pieni epävarmuustekijä on olemassa.

Jos itse olisin valitsemassa autooni hälytintä, liiketunnistimesta kelpuuttaisin vain mikroaaltotutkan. Jos tätä ei olisi saatavilla, vaihtaisin ultraääniliiketutkan mieluummin kuuntelevaan lasinrikkotunnistimeen. Ellei sekään olisi mahdollista, hylkäisin koko hälyttimen. Hankkisin sitten erillisen CAN-väylään kytkettävän hälyttimen, joita on tarjolla useitakin eri merkkejä. Ja näihin saa lukuisia erilaisia lisäantureita.
Näin tein edellisen autoni kohdalla, vaikka siinä oli tehdashäly. Tuo tehdashäly oli niin "spede", ettei paremmasta väliä. Siinä oli niin pahoja akilleenkantapäitä, ettei niitä viitsi tässä julkisesti edes sanoa. On ne periaatteessa yleisessä tiedossa, koska ei sillä ollut (enää) VAT-hyväksyntää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin