Service infon nollaus
Service infon nollaus
Hei.
Pystyykö 9-3ss nollaamaan itse laskurin mikä näyttää öljyn laadun ja päiviä jäljellä huoltoon, jos pystyy niin miten?
Pystyykö 9-3ss nollaamaan itse laskurin mikä näyttää öljyn laadun ja päiviä jäljellä huoltoon, jos pystyy niin miten?
Minulle tuli tuo Service -tiedote turhaan, koska auto oli huollettu n. 7000 km sitten ja öljy oli 72 % ok ja huoltton piti olla vasta n. 450 päivää. Huolto kuitenkin pyysi tuomaan auton koko päiväksi pajalle, jossa joitain softapäivityksiä, jolla pitäisi korjautua. Tiedä häntä, mutta ei enää ole tullut vähään aikaan. Huollon sanoin, ettei saa mennä itse nollaamaan.Limmo kirjoitti:Voi nollata itse mutta vasta sitten kun "Time for service" tulee SID:n näytölle. Tällöin SID:iin tulee uusi valikko, mistä huoltoilmoituksen voi nollata. Muuta kotikonstia ei ole.
SSAero
Re: Service infon nollaus
sanokaas, mihin toi öljynlaadun mittaus perustuu?korht kirjoitti:Hei.
Pystyykö 9-3ss nollaamaan itse laskurin mikä näyttää öljyn laadun ja päiviä jäljellä huoltoon, jos pystyy niin miten?
eiks yleensä elektroniikka oo mitannu vaan oljyn määrää
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
------------------------
Mr. Aero 2006
Re: Service infon nollaus
Oisko sähkönjohtavuuttakin pelissä?pyliaho kirjoitti:sanokaas, mihin toi öljynlaadun mittaus perustuu?korht kirjoitti:Hei.
Pystyykö 9-3ss nollaamaan itse laskurin mikä näyttää öljyn laadun ja päiviä jäljellä huoltoon, jos pystyy niin miten?
eiks yleensä elektroniikka oo mitannu vaan oljyn määrää
SaabCentralista muistaakseni löytyi tehtaan kaverin kirjoittama kansantajuistettu versio siitä mitä tuo mittaa ja miten.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Itse itseäni lainaten:Limmo kirjoitti:Muuta kotikonstia ei ole.
WIS:istä poimittua:
Diesel 2005 huoltoimaisimen saa nollattua itse, esim ylim. öljynvaihtovälin johdosta:
1. Aseta virta-avain asentoon ON. Moottorin pitää olla sammuksissa.
2. Paina jarrupoljinta ja pidä se painettuna.
3. Nollaa huoltoilmaisin paimamalla auton kojelaudassa olevaa "CUSTOMIZE"-painiketta.
3.a. Valitse "Järjestelmäasetukset"
3.b. Valitse "Huoltoinformaatio"
3.c. Valitse "Nollaa huolto"
4. Päästä jarrupoljin ylös.
Laakkosen huoltomiehen, mukaan mikä on täällä keski-suomessa saabin huolto, niin tuohon öljyn laatu prosentti lukuun vaikuttaa ainoastaan ajokilometrit ja käynnistys määrät. Joten ei siinä varmaan suurta vahinkoa käy jos sen itse nollaa,koska se ei oikasti mittaa mitään. Ei viitsi mennä pelkkiä öljyjä vaihdattamaan Laakkoselle koska vaihdoin jo itse raitisilma suodattimen ja normaalin ilmanputsarin paikalle vapaavirtaus suodattimen.
Taas hakua käyttäen Turbo Sensonicia lainaten:korht kirjoitti:Laakkosen huoltomiehen, mukaan mikä on täällä keski-suomessa saabin huolto, niin tuohon öljyn laatu prosentti lukuun vaikuttaa ainoastaan ajokilometrit ja käynnistys määrät. Joten ei siinä varmaan suurta vahinkoa käy jos sen itse nollaa,koska se ei oikasti mittaa mitään. Ei viitsi mennä pelkkiä öljyjä vaihdattamaan Laakkoselle koska vaihdoin jo itse raitisilma suodattimen ja normaalin ilmanputsarin paikalle vapaavirtaus suodattimen.
9-3SS:n WISsistä lainattua:
Bensiinimoottoriautoissa lasketaan öljyn laatu ECU:ssa ( T8 ) olevan laskenta-algoritmin avulla. Algoritmi ottaa huomioon ajan, kylmäkäynnistysten lukumäärän, kampiakselin kierrosten lukumäärän ja ajomatkan. Tämä tarkoittaa, että algoritmi voi ehdottaa öljynvaihtoa ajomatkavälillä 10 000 km ja 30 000 km (Ww 20 000 km ja US/CA 15 000 mailia), riippuen siitä onko esim. ollut paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyitä ajomatkoja. Tämän seurauksena ovat tiheämmät öljynvaihdot näissä olosuhteissa kuin ajomatkojen ollessa pitkiä lämpimällä moottorilla. Ajajalle tiedotetaan, kun huollon aika on tullut, ilmoituksella SID:ssä, "Dags för service", "Huollon aika". Ilmoitus näkyy sen jälkeen kerran vuorokaudessa sytytystoimintojen määristä riippuen aina siihen saakka, kun se nollautuu. Algoritmi T8:ssa nollautuu samalla. Ajaja voi katsoa itse SID:n näytöllä esitettävästä prosenttiluvusta missä kunnossa öljy on. Tila näkyy 100 %:na, kun on kyseessä uusi öljy, ja mitta alenee 0 %:iin, mikä tarkoittaa huonointa tilaa. Kun ratkaisumalli ilmoittaa kuljettajalle, että on "Huollon aika", on jäljellä noin 100 mailin ajo samanlaisissa ajo-olosuhteissa ja vastaten nuorta 3 %:n öljylaatua. Kuljettaja voi myös nähdä, kuinka monta päivää järjestelmä laskee olevan jäljellä seuraavaan huoltoon. Sitä voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi niin, että öljy vaihdetaan ennen edessä olevaa pitkää matkaa jo ennen kuin ratkaisumalli on sitä ehdottanut. Laskenta-algoritmin kertynyt arvo ja öljyn mahdollinen prosenttiasteikko ovat T8:ssa tallennettuina kestomuistissa, mikä tarkoittaa sitä, että arvot säilyvät, vaikka akkujännite katkeaisi. Jos ECU vaihdetaan, arvot voidaan siirtää uuteen ECU:uun diagnoosityökalun avulla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Service infon nollaus
Wanha aihe, mutta tuli itselleni ajankohtaiseksi. Öljyt vaihdettiin eivätkä osanneet nollata laskuria (vaikka oli merkkihuollon pikapuoli.. ilmeisesti opelin porukka remmissä. Mitä ihmettä nämä jätkät tekee siellä huollossa jos eivät edes omaa työtään.) ei huvittaisi viikolla mennä aamulla jonottamaan ennen töitä nollausta. Kuuluko laskuri ensinnäkään nollata ylim. öljynvaihdossa? Onko se mahdollista tehdä itse? Yritin yllä olevilla ohjeilla ja ei onnistunut. (tarkemmin lukien ei bensalle...) näyttää 40% laadulle ja päiviä on myös aika reilusti.
Re: Service infon nollaus
-
Viimeksi muokannut Bob, Su Elo 23, 2009 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Service infon nollaus
Ei tarvitse itse nollata, mutta voi kyllä tehdä niin, jos haluaa. Kuten on kirjoitettu, "vie huoltoon"-ilmoituksen tultua näyttöön sen voi itse nollata sevice-infoon auenneesta uudesta valikosta. Pitäisi myös nollaantua itsestään, kun kuittaa riittävän monta kertaa. (sanoi huolto)
Minunkin olisi pitänyt nollailla useita kuukauksia, mutta kyllästyin lopulta ja nollasin itse. Tosin öljyn laatu oli 0%, mutta aika huoltoon oli kasvanut yli 400 pv:ään. (oli jo ollut reilusti alle 100).
Öljypohjan etureunassa (minulla) on jokin anturin töpseli, mutta mitään johtoa, mitä siihen voisi tökätä. Tämä olisi ilmeisesti öljyn laatuanturi.
Minunkin olisi pitänyt nollailla useita kuukauksia, mutta kyllästyin lopulta ja nollasin itse. Tosin öljyn laatu oli 0%, mutta aika huoltoon oli kasvanut yli 400 pv:ään. (oli jo ollut reilusti alle 100).
Öljypohjan etureunassa (minulla) on jokin anturin töpseli, mutta mitään johtoa, mitä siihen voisi tökätä. Tämä olisi ilmeisesti öljyn laatuanturi.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406