Service infon nollaus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
korht
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 04:07
Paikkakunta: Jämsä

Service infon nollaus

Viesti Kirjoittaja korht »

Hei.
Pystyykö 9-3ss nollaamaan itse laskurin mikä näyttää öljyn laadun ja päiviä jäljellä huoltoon, jos pystyy niin miten?
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Diisseelissä sen voi jotenkin jarrupedaalia ym. kikkoja käyttäen nollata, bensa-autossa ei. Aiheesta oli joku topikki 9-3foorumissa aikoinaan.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Voi nollata itse mutta vasta sitten kun "Time for service" tulee SID:n näytölle. Tällöin SID:iin tulee uusi valikko, mistä huoltoilmoituksen voi nollata. Muuta kotikonstia ei ole.
9-3SC 2.0t Aut. -08
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Limmo kirjoitti:Voi nollata itse mutta vasta sitten kun "Time for service" tulee SID:n näytölle. Tällöin SID:iin tulee uusi valikko, mistä huoltoilmoituksen voi nollata. Muuta kotikonstia ei ole.
Minulle tuli tuo Service -tiedote turhaan, koska auto oli huollettu n. 7000 km sitten ja öljy oli 72 % ok ja huoltton piti olla vasta n. 450 päivää. Huolto kuitenkin pyysi tuomaan auton koko päiväksi pajalle, jossa joitain softapäivityksiä, jolla pitäisi korjautua. Tiedä häntä, mutta ei enää ole tullut vähään aikaan. Huollon sanoin, ettei saa mennä itse nollaamaan.

SSAero
pyliaho
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 21:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Service infon nollaus

Viesti Kirjoittaja pyliaho »

korht kirjoitti:Hei.
Pystyykö 9-3ss nollaamaan itse laskurin mikä näyttää öljyn laadun ja päiviä jäljellä huoltoon, jos pystyy niin miten?
sanokaas, mihin toi öljynlaadun mittaus perustuu? :roll:

eiks yleensä elektroniikka oo mitannu vaan oljyn määrää :o
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Service infon nollaus

Viesti Kirjoittaja kimmop »

pyliaho kirjoitti:
korht kirjoitti:Hei.
Pystyykö 9-3ss nollaamaan itse laskurin mikä näyttää öljyn laadun ja päiviä jäljellä huoltoon, jos pystyy niin miten?
sanokaas, mihin toi öljynlaadun mittaus perustuu? :roll:

eiks yleensä elektroniikka oo mitannu vaan oljyn määrää :o
Oisko sähkönjohtavuuttakin pelissä?

SaabCentralista muistaakseni löytyi tehtaan kaverin kirjoittama kansantajuistettu versio siitä mitä tuo mittaa ja miten.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Limmo kirjoitti:Muuta kotikonstia ei ole.
Itse itseäni lainaten:
WIS:istä poimittua:

Diesel 2005 huoltoimaisimen saa nollattua itse, esim ylim. öljynvaihtovälin johdosta:

1. Aseta virta-avain asentoon ON. Moottorin pitää olla sammuksissa.

2. Paina jarrupoljinta ja pidä se painettuna.

3. Nollaa huoltoilmaisin paimamalla auton kojelaudassa olevaa "CUSTOMIZE"-painiketta.

3.a. Valitse "Järjestelmäasetukset"

3.b. Valitse "Huoltoinformaatio"

3.c. Valitse "Nollaa huolto"

4. Päästä jarrupoljin ylös.
korht
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 04:07
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja korht »

Laakkosen huoltomiehen, mukaan mikä on täällä keski-suomessa saabin huolto, niin tuohon öljyn laatu prosentti lukuun vaikuttaa ainoastaan ajokilometrit ja käynnistys määrät. Joten ei siinä varmaan suurta vahinkoa käy jos sen itse nollaa,koska se ei oikasti mittaa mitään. Ei viitsi mennä pelkkiä öljyjä vaihdattamaan Laakkoselle koska vaihdoin jo itse raitisilma suodattimen ja normaalin ilmanputsarin paikalle vapaavirtaus suodattimen.
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

korht kirjoitti:Laakkosen huoltomiehen, mukaan mikä on täällä keski-suomessa saabin huolto, niin tuohon öljyn laatu prosentti lukuun vaikuttaa ainoastaan ajokilometrit ja käynnistys määrät. Joten ei siinä varmaan suurta vahinkoa käy jos sen itse nollaa,koska se ei oikasti mittaa mitään. Ei viitsi mennä pelkkiä öljyjä vaihdattamaan Laakkoselle koska vaihdoin jo itse raitisilma suodattimen ja normaalin ilmanputsarin paikalle vapaavirtaus suodattimen.
Taas hakua käyttäen Turbo Sensonicia lainaten:
9-3SS:n WISsistä lainattua:


Bensiinimoottoriautoissa lasketaan öljyn laatu ECU:ssa ( T8 ) olevan laskenta-algoritmin avulla. Algoritmi ottaa huomioon ajan, kylmäkäynnistysten lukumäärän, kampiakselin kierrosten lukumäärän ja ajomatkan. Tämä tarkoittaa, että algoritmi voi ehdottaa öljynvaihtoa ajomatkavälillä 10 000 km ja 30 000 km (Ww 20 000 km ja US/CA 15 000 mailia), riippuen siitä onko esim. ollut paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyitä ajomatkoja. Tämän seurauksena ovat tiheämmät öljynvaihdot näissä olosuhteissa kuin ajomatkojen ollessa pitkiä lämpimällä moottorilla. Ajajalle tiedotetaan, kun huollon aika on tullut, ilmoituksella SID:ssä, "Dags för service", "Huollon aika". Ilmoitus näkyy sen jälkeen kerran vuorokaudessa sytytystoimintojen määristä riippuen aina siihen saakka, kun se nollautuu. Algoritmi T8:ssa nollautuu samalla. Ajaja voi katsoa itse SID:n näytöllä esitettävästä prosenttiluvusta missä kunnossa öljy on. Tila näkyy 100 %:na, kun on kyseessä uusi öljy, ja mitta alenee 0 %:iin, mikä tarkoittaa huonointa tilaa. Kun ratkaisumalli ilmoittaa kuljettajalle, että on "Huollon aika", on jäljellä noin 100 mailin ajo samanlaisissa ajo-olosuhteissa ja vastaten nuorta 3 %:n öljylaatua. Kuljettaja voi myös nähdä, kuinka monta päivää järjestelmä laskee olevan jäljellä seuraavaan huoltoon. Sitä voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi niin, että öljy vaihdetaan ennen edessä olevaa pitkää matkaa jo ennen kuin ratkaisumalli on sitä ehdottanut. Laskenta-algoritmin kertynyt arvo ja öljyn mahdollinen prosenttiasteikko ovat T8:ssa tallennettuina kestomuistissa, mikä tarkoittaa sitä, että arvot säilyvät, vaikka akkujännite katkeaisi. Jos ECU vaihdetaan, arvot voidaan siirtää uuteen ECU:uun diagnoosityökalun avulla.
korht
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 04:07
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja korht »

Mistäköhän syystä minulla prosentit menivät nollaan, paiviä on jäljella yli 300 mutta huolto muistutusta ei silti ole tullut SID:n? Huomasin sen vasta nyt ja kyllä ajattelin pikasesti vaihtaa öljyt vaikka "time for service" muistutusta ei ole tullutkaan.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Service infon nollaus

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Wanha aihe, mutta tuli itselleni ajankohtaiseksi. Öljyt vaihdettiin eivätkä osanneet nollata laskuria (vaikka oli merkkihuollon pikapuoli.. ilmeisesti opelin porukka remmissä. Mitä ihmettä nämä jätkät tekee siellä huollossa jos eivät edes omaa työtään.) ei huvittaisi viikolla mennä aamulla jonottamaan ennen töitä nollausta. Kuuluko laskuri ensinnäkään nollata ylim. öljynvaihdossa? Onko se mahdollista tehdä itse? Yritin yllä olevilla ohjeilla ja ei onnistunut. (tarkemmin lukien ei bensalle...) näyttää 40% laadulle ja päiviä on myös aika reilusti.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Service infon nollaus

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Su Elo 23, 2009 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Service infon nollaus

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Ei tarvitse itse nollata, mutta voi kyllä tehdä niin, jos haluaa. Kuten on kirjoitettu, "vie huoltoon"-ilmoituksen tultua näyttöön sen voi itse nollata sevice-infoon auenneesta uudesta valikosta. Pitäisi myös nollaantua itsestään, kun kuittaa riittävän monta kertaa. (sanoi huolto)
Minunkin olisi pitänyt nollailla useita kuukauksia, mutta kyllästyin lopulta ja nollasin itse. Tosin öljyn laatu oli 0%, mutta aika huoltoon oli kasvanut yli 400 pv:ään. (oli jo ollut reilusti alle 100).
Öljypohjan etureunassa (minulla) on jokin anturin töpseli, mutta mitään johtoa, mitä siihen voisi tökätä. Tämä olisi ilmeisesti öljyn laatuanturi.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Vastaa Viestiin