ensikokemukset SC 1.8t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
lukather
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 00:24

ensikokemukset SC 1.8t

Viesti Kirjoittaja lukather »

Tuli tuossa huhtikuun puolella kirjoiteltua tässä foorumissa 93 SC:n hankinnasta.
No nyt on auto ollut kotona jo reilun kuukauden ja mittarissakin on jo reilu 4 tuhatta kilometriä. Auto on siis näitä tarjousmalleja, eli 1.8t Linear Turbo Edition manuaalivaihteisena, värinä Polar white. Autossa on "pakollisten" varusteiden lisäksi 7-kaiuttimen Premium 150 -audiojärjestelmä sekä vaalea kangas/keinonahkaverhoilu.
Äänentoistossa ei mielestäni ole valittamista. Vaalea sisustus oli ehkä väärä valinta näin lapsiperheen autoon, ensimmäiset tahrat ovat jo ilmaantuneet takapenkille :cry:

Ajettavuus on osoittautunut niin hyväksi kuin se koeajojen perusteella tuntuikin :D
Ehkä kaikkein parasta on moottori, joka on miellyttävän hiljainen ja sopivan ruudikas ja vääntävä.
Tilaakin autossa on nelihenkiselle perheelle sopivasti.

Sitten muutama negatiivisempi havainto.

Kuljettajan ympäistö on muuten kunnossa, mutta jalkatila on sivusuunnassa yllättävän ahdas. Kokonaisleveyttä autossa kun on kuitenkiin ihan kohtuullisesti. Tähän kapeuteen tulee kiinnitettyä huomiota etenkin kun aiempi auto oli tässä(kin) suhteessa reilusti väljempi (tosin muuta parempaa kuin tilat siinä edellisessä ei sitten juuri ollutkaan). Pari senttiä vasemman jalan lepuutustilaa lisää olisi tervetullut. Myös kaasujalka etsii hiukan paikkaansa kun kun vakkari on päällä. Kaasu- ja jarrupolkimet kun ovat niin toisiaan ja lattiaa lähellä, ettei sinne mihinkään väliin saa jalkaa tungettua. On tähän "ahtauteen" jo osittain tottunutkin mutta ei täysin...
Keskikonsolin lokero on myös laitettu mielestäni liian kiinni kuskin penkkiin ja lokeron kansi (kyynätuki) on minulle liian korkealla jotta siinä voisi pitää kyynärpäätä.

Takaa kuuluu jostain natinaa (jonkinlaista napsetta). Olen mielestäni paikallistanut äänen lähteeksi joko takaluukun sisäverhoilun tai tavaratilan suojapeitteen. Onko jollain omassa 93:ssa samantyyppistä ääntelyä?
Laitatin jokin pari viikkoa sitten autoon vetokoukun jolloin mainitsin autoliikkeessa em. natinasta, mutta eivät löytäneet äänen aiheuttajaa. Tiedän että tämä on pieni asia mutta harmittaa tuollaiset asiaan kuulumattomat äänet muuten hiljaisessa autossa!
Vetokoukun asennuksessa olikin pieni yllätys. Laittoivat koukun virtapistokkeen pääksi 13-napaisen pään! En edes tiennyt tuollaista olemassa olevankaan, eikä minulta kysytty haluanko 13- vai 7-napaisen pistokkeen (myösivät Länsi-Autossa jopa itse että asia olisi pitänyt kysyä). Olipa hauska huomata asia siinä vaiheessa kun rupesin ensimmäistä kertaa kärriä vetämään! No, Länsi-Auto paikkasi virhettään antamalla veloituksetta adapterin pistokkeeseen.

Hiukan oudoksuttaa myös takaluukun sähkölukitus, joka pitää aina erikseen muista avata jotta luukun saa avattua. Onkohan tässä turvallisuusajattelu mennyt vähän liian pitkälle. Kyllähän tähänkin tietysti tottuu...

Edellä mainituista "narinoista" huolimatta olen autoon kokonaisuutena tyytyväinen ja epäilenpä että talven tullessa tyytyväisyys vielä kasvaa.
93 SC 1.8t Linear Turbo Edition -06
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

lukather kirjoitti: Hiukan oudoksuttaa myös takaluukun sähkölukitus, joka pitää aina erikseen muista avata jotta luukun saa avattua.

Ensiksi onnea uudelle autolle !

Onkos takaluukun lukitus taas muutettu 9-3 combin mukaiseksi, 05:ssa ainakin pysyy eilukittuna kun ovet on eilukossa.

No, Länsi-Auto paikkasi virhettään antamalla veloituksetta adapterin pistokkeeseen.

Kiva, kun antoivat oikein ilmaiseksi sarjaan mukaan kuuluvan osan.

t. tuomjussi
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: ensikokemukset SC 1.8t

Viesti Kirjoittaja Bob »

lukather kirjoitti:...Vetokoukun asennuksessa olikin pieni yllätys. Laittoivat koukun virtapistokkeen pääksi 13-napaisen pään! En edes tiennyt tuollaista olemassa olevankaan, eikä minulta kysytty haluanko 13- vai 7-napaisen pistokkeen (myösivät Länsi-Autossa jopa itse että asia olisi pitänyt kysyä). Olipa hauska huomata asia siinä vaiheessa kun rupesin ensimmäistä kertaa kärriä vetämään! No, Länsi-Auto paikkasi virhettään antamalla veloituksetta adapterin pistokkeeseen.
Eivät he olisi todellisuudessa voineet kysyäkkään sinulta kumman pistorasian haluat, sillä näiden SS/SC-autojen vetokoukkujen johtosarjoissa on aina 13-napainen pistorasia. En usko, että olisivat lähteneet merkkiliikkeellä kolvaamaan johtoja 7-napaiseen pistorasiaan ja katkomaan "ylimääräisiä" johtoja :D .

Adapteri on ainoa vaihtoehto tai sitten muutat kärryssäsi olevan pistokkeen 13-napaiseksi.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ai niin, tuon takaluukun lukituksessa lienee (tästä en ole 100%:n varma) samantyyppiset vaihtoehdot konfiguroitavissa Tech:llä kuin SS:n tavaraluukun lukossakin. Eli pyydät merkkiliikettä ottamaan pois toiminnon, joka lukitsee takaluukun automaattisesti liikkeellelähdön jälkeen ja jättää sen lukituksi. Ainakin SS:ssä on muutama vaihtoehto - ne löydät haulla tältäkin foorumilta.
3. Saabi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 19:11

Viesti Kirjoittaja 3. Saabi »

Täällä samanlainen tapaus, 2.000 km ajettu 93SC. Olen myös hyvin tyytyväinen autoon, tosin tunnetta avittaa kontrasti edelliseen, joka oli Renu.

Todellinen päänsäryn aihe on vakio-audiolaite, joka on ala-arvoinen. Olisi pitänyt ymmärtää ottaa parempi värkki. Tämä tapaus on sellainen, että Saabi tekisi viisaasti, kun se ei pitäisi tätä tarjolla lainkaan, tai suostuisi toimittamaan sitä ainoastaan varoitusilmoitusten kanssa.

Takaluukun lukkiintumista olen myös ihmetellyt, mutta kai siihen tottuu. Ideana lienee todella turvallisuusajattelu, vaikka se ei täällä Härmlandissa niin perustellulta tunnukaan.

Kolmantena pienen kritiikin aiheena pidän kytkintä, joka on pikkuisen liian äkäinen ja alhaalla kiinni ottava useimmille autoa kokeilleille. Tottumiskysymys sekin, vaikka 2000 km ei vielä olekaan siihen täysin riittänyt.

Lisukkeena otin paketin, jossa on peruutustutka ja sadeilmaisin. Niitä en ole katunut.
pekkatyn
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 19:15
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pekkatyn »

Ajattelin tässä itsekin hehkutella asian tiimoilla. Saimme uuden Turbo Edition SportCombimme liikkeestä toissa päivänä. Väriltään Polar White tummennetuilla takaikkunoilla (on muuten tyylikäs yhdistelmä 8) ) sekä ES2-audiolla.

Eilen oli ensimmäinen pitempi ajomatka (450 km) ja eipä tässä osaa olla kuin tyytyväinen autoon. Mielestäni tuo paljon puhuttu rengasmelukin oli varsin kohtuullista ainakin näillä teillä mitä on tullut ajeltua (näköjään ovat laittaneet alle Goodyearin kumit).

1.8t-moottorikin oli pirteämpi kuin mitä koeajon perusteella muistelin. Eli ensimmäisten päivien perusteella vaikutelma autosta on hyvinkin positiivinen. Eniten tässä harmittaa se, että auto on enimmäkseen emännän työkäytössä... :evil:
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
Tonnarista ysikolmoseen
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 11:27

Viesti Kirjoittaja Tonnarista ysikolmoseen »

Kas kas, näitä uusia SC 1.8t -edition-kuskeja alkaa olla liikkeellä. Eipä ihme, onhan auto myynyt hyvin. Täällä myös on melko uusi sellainen, ja myös valkoiseksi maalattuna. On muuten tosi hyvä väri, toivottavasti sitä ei enää kovin paljon tilata, ettei yleistyisi liikaa. Tummien takalasien voi kuvitella sopivan Polar-valkoiseen ja mustiin listoihin maukkaasti. Harmi kun ei tullut mieleen.

Mulla oli trabelia bensamittarin kanssa. Se sojotti milloin minnekin, vaikka tankki oli täynnä. Nyt muutaman tankkauksen jälkeen se on oppinut olemaan.

Paljonkos muuten autonne juo menovettä? Mulla lähti tasolta 10 litraa / 100km, ja on tällä hetkellä 9,5 vaiheilla.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Bob kirjoitti:Ai niin, tuon takaluukun lukituksessa lienee (tästä en ole 100%:n varma) samantyyppiset vaihtoehdot konfiguroitavissa Tech:llä kuin SS:n tavaraluukun lukossakin. Eli pyydät merkkiliikettä ottamaan pois toiminnon, joka lukitsee takaluukun automaattisesti liikkeellelähdön jälkeen ja jättää sen lukituksi. Ainakin SS:ssä on muutama vaihtoehto - ne löydät haulla tältäkin foorumilta.
Just noin onnistui. Käytin autoa "ohimennen" huollossa ja laitettiin rasteja eri paikkoihin. Jostain ulkomaalaiselta Saab-foorumilta löytyivät nuo kaikki tech-optionit.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Meillä on mittarissa nyt reilut pari tuhatta ja ollaan myös oltu tyytyväisiä. :D Väriksi otimme Fusion Bluen tummennetuilla takalaseilla. Ne on ihan tyylikkäät, ei liian tummat. Sisustus on musta kangas/keinonahka. Mustassakin näkyy kuivunut rapa tosi hyvin, mutta tuo keinonahka on kyllä helppo pitää puhtaana. Lisäksi otettiin ES2/7 6CD:n systeemillä (toiset 6 CD:tä on siinä SmartSlot-kotelossa eli 12 CD:tä kulkee näppärästi mukana). Poppivehkeet menettelee, mulla ei ollut niiden suhteen kovia odotuksia/vaatimuksia vaikka eihän se tietysti haittaisi jos olisivat paremmat. Voin myös suositella tavaratilan kumimattoa. Se on helppo pitää puhtaana ja suojaa tavaratilaa hyvin (ei haittaisi jos olisi farkuissa vakiovarusteena kuten tuo väliverkkokin).

Oltiin vähän katseltu jo aiemmin Vectoria mutta kun tuli tämä tarjous jossa sai vielä tilata auton mieleisillä varusteilla tehtaalta niin päädyttiin sitten siihen. Sen verran tuli miellyttyä noihin metallisomisteisiin (eivät kyllä taida olla metallia :? ) että otettiin se takaluukun lista ja ratin somisteet "metallisina". Ne antavat ihan mukavasti piristystä vaikka eihän noita ns järkisyillä pysty perustelemaan.

Meillekin asennettiin irrotettava koukku ja adapteri tuli mukaan. Olivat muuten unohtaneet asentaa koukun ja piti käydä jälkikäteen laitattamassa.

Pysäköintitutka on ollut ihan mukava kapistus, sadetunnistumen logiikkaa olen ihmetellyt jonkin verran. Tosin käyttökokemukset siitä ovat vielä varsin vähäiset.

Auto on kyllä muuten tosi hiljainen, mutta rengasmelua on jonkin verran, ei kuitenkaan mielestäni häiritsevästi (Goodyearit tuli mullekin). Yksi asia hieman ihmetyttää. Aina kun lähtee liikkkeelle ja auto on liikkunut n. 5m eteenpäin kuuluu edestä jonkinmoinen kolahdus/rasahdus (ei kylläkään ihan aina mutta aika usein). Mistähän siinä mahtaa olla kyse ja onko muilla vastaavaa? Yksi huomio on myös todella pitkät välitykset, 80km/h:n vauhdissa nelonen tuntuu sopivalta vaihteelta. Tässä on vielä hieman totuttelemista entisen Passatin sijaan.

Tuli muuten liityttyä klubiinkin, vaimo vain ei antanut liimata (vielä) tarraa ikkunaan. :wink: Kaikkiaan auto on erinomainen ajettava ja onneksi myös uuden auton tuoksua on vielä jäljellä :lol:
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
lukather
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 00:24

Viesti Kirjoittaja lukather »

Tonnarista ysikolmoseen kirjoitti:Kas kas, näitä uusia SC 1.8t -edition-kuskeja alkaa olla liikkeellä. Eipä ihme, onhan auto myynyt hyvin. Täällä myös on melko uusi sellainen, ja myös valkoiseksi maalattuna. On muuten tosi hyvä väri, toivottavasti sitä ei enää kovin paljon tilata, ettei yleistyisi liikaa. Tummien takalasien voi kuvitella sopivan Polar-valkoiseen ja mustiin listoihin maukkaasti. Harmi kun ei tullut mieleen.

Mulla oli trabelia bensamittarin kanssa. Se sojotti milloin minnekin, vaikka tankki oli täynnä. Nyt muutaman tankkauksen jälkeen se on oppinut olemaan.

Paljonkos muuten autonne juo menovettä? Mulla lähti tasolta 10 litraa / 100km, ja on tällä hetkellä 9,5 vaiheilla.
Menovettä tuntuu kuluvan 8,5 - 9,5 l/100 km, ajotyylini ei kyllä ole ihan taloudellisimmasta päästä, eli hiukan pienempiin lukemiinkin varmaan pääsisi. Kaupunkiajossa taitaa kyllä kulua yli 9 litraa ihan "normaalilla" ajotyylilläkin.

Välitykset on tosiaankin pitkät, niin kuin "uusi saabisti" kirjoitti. Minä ajoin aiemmin Citroen C5:lla, jolla kerkisi tottua hiukan toisenlaisiin välityksiin. Saabin pitkiin välityksiin rupeaa nyt jo tottumaan.

Meitä uusia 93 SC/SS-saabisteja alkaa olla jo melkoinen joukko, mikä on tietenkin hieno juttu! Mutta kyllä me vielä suuresta automassasta tullaan erottumaan hyvin positiivisella tavalla :)
93 SC 1.8t Linear Turbo Edition -06
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

lukather kirjoitti: Menovettä tuntuu kuluvan 8,5 - 9,5 l/100 km, ajotyylini ei kyllä ole ihan taloudellisimmasta päästä, eli hiukan pienempiin lukemiinkin varmaan pääsisi. Kaupunkiajossa taitaa kyllä kulua yli 9 litraa ihan "normaalilla" ajotyylilläkin.
Miten ihmeessä voi päästä kaupungissa noin vähällä? Mulla menee säännöllisesti 11-13, riippuen säistä ja pätkien pituudesta. Onko noihin uudempiin malleihin keksitty joku säästösofta tms?
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Miten ihmeessä voi päästä kaupungissa noin vähällä? Mulla menee säännöllisesti 11-13, riippuen säistä ja pätkien pituudesta.
Minun 2003 SS (2.0t) kuluttaa tätä luokkaa kaupunkiajossa.
-Mscrnt-
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Sekalaisessa ajossa keskikulutukset -04 mallilla pk-seudulla talvella 8 litraa ja kesällä 8,4 pihistelemällä / 8.6-8,7 "mitään säästämättä ja ajamisen laadusta tinkimättä".

Matka-ajokulutuksista enemmän tietoa haulla, mutta pyörii siinä 6,5:n paikkeilla.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Yksi asia hieman ihmetyttää. Aina kun lähtee liikkkeelle ja auto on liikkunut n. 5m eteenpäin kuuluu edestä jonkinmoinen kolahdus/rasahdus (ei kylläkään ihan aina mutta aika usein).
Sama täällä. Mun mielestä saappi kokeilee ABS:iä, koska tuo tulee joka kerta kun painan ensimmäisen kerran jarrua eteenpäin ajaessa. Ja automaatilla jarrua tulee käytettyä pihalla käännellessä useampaan kertaan.

Ääni on lisäksi ihan ABSeista lähtevän äänen kaltainen.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Bob kirjoitti:Sekalaisessa ajossa keskikulutukset -04 mallilla pk-seudulla talvella 8 litraa ja kesällä 8,4 pihistelemällä / 8.6-8,7 "mitään säästämättä ja ajamisen laadusta tinkimättä".

Matka-ajokulutuksista enemmän tietoa haulla, mutta pyörii siinä 6,5:n paikkeilla.
Sisso.

SID:istä katsottuna vai oikeasti? :) Mulla nimittäin SID valehtelee kulutusta n. puolisen litraa optimistisemmaksi mutta taitaa meidän perheessä siitä huolimatta olla raskaammat kaasujalat.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Vastaa Viestiin