ensikokemukset SC 1.8t
Minkälaisilla kilometreillä nuo rapinat on odotettavissa? Meillä on ´07 SC joka on ainakin vielä n.2000km ajettuna (kop-kop) esimerkillisen hiljainen. Toki Saabilla on kehitystä aiheesta jatkettu esim ovitiivisteissä on muutoksia nitinöiden poistamiseksi. En tiedä onko vain mutua, mutta tuntuu että tämä ´07 on hiljaisempi kuin koeajossa meillä ollut ´06 SC. Ja ainakaan VAG konsernin vehkeitä ei tässä suhteessa voi paremmaksi kehua. Uutta autoa hakiessa testattiin useita ja esim A4 oli kyllä melkoinen rattle-box Saabin rinnalla. Vaikka autolehdissä aina muuta väitetään. Liekö se vain yksilöjuttu, en tiedä. Alustan äänekkyydestä täytyy myös olla hieman erimieltä. Jopa SCH sporttialusta on ihan hiljainen vailla mitään ylimääräisiä kolinoita. Ja varsinkin alustan toiminnassa ois muilla Saabilta oppimista. On minun mielestä erittäin hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu alusta nimittäin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Narinoista ja alustasta
No näitä narinoita on ilmaantunut 15 000 - 20 000 välillä. Kojelaudasta kuuluvia napsahduksia epätasaisella ei kuulu edes vm. 92 Honda accordista Täytyy jälleen sanoa että pidän Saabin alustaa erinomaisen hyvänä ajettaessa maantie nopeuksissa ja varsinkin hyvällä pinnalla, mutta soratiellä ja teräviin töyssyihin (esim. mukulakivi) ajettaessa hitailla nopeuksilla alustasta tulee äänekäs ja epämukava. Itse pidän esim. audi A4 ja BMW 300 sarjan alustaa mukavampina. Mutta Saab on silti valinta nro 1 kun muita ominaisuuksia ruetaan summaamaan. Voi olla epämukavuus voi osittain johtua renkaista 17"/45 225 jotka Vectorissa tuli mukana. Narahtelut ja napsahdukset eivät kuitenkaan millään kuuluisi tämän hintaluokan autoon. No kuun lopulla pitää viedä huoltoon ja ainakin mainita kattoverhoilun narinasta. Toivottavasti osaavat tehdä asialle jotain.
Maza
Pakko kommentoida tähän ketjuun kun muistin tästä olleen puhetta. Nyt on kilsoja 22tkm ja auto on täysin hiljainen. Kertaakaan ei ole kojelaudasta vielä kuulunut mitään napsahdusta saatikka muita ääniä. Takakontin tiivisteet ainoat jotka on ääniä päästelleet ja tähän auttoi stoppareiden säätö sekä tiivisteiden puhdistus ja kevyt voitelu. Alusta ja kaikki verhoilut on täysin hiljaa ajettaessa. Mielikuva jämäkästä paketista on tässä kilometrien myötä vain vahvistunut. Tankkauksista laskettu kokonaiskulutus on tähän saakka 8,26l/100km ja miellyttävää matkantekoa on ollut, ei mitään moitteita. Ja on ajettu kirjaimellisesti sinne minne tämmösellä pääsee, sekä hyvillä että huonoilla teillä. Suosittelen edelleen varauksetta!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Kyllä se on ABS tai muu ajonhallinta mikä tuon kalibroinnin ajoon lähtiessä tekee. Jos pidät jalkaa jarrulla tunnet ABS:in rusautuksen ja jos sopivasti satut painamaan jo valmiiksi jarrua auton vauhti hiljentyy. Tämä toistuu aina kun auto seissyt jonkun tietyn ajan, jolloin kone tekee toimenpiteen. En tiedä minkä ovat korjanneet sitten 07, mutta mekaaninen välys ei tunnu polkimeen asti. Automaatti kun itsellä on niin aina hieman jarrutan pihasta ajaessa, siksi kiinnittänyt asiaan huomiota. Myös se että rusautus tulee aina tietyssä vauhdissa luokkaa 5km/h, jos välys olis satulas se tulisi heti kun painat jarrua ekan kerran liikkuessa. Joskus muinoin (99 mallissa) oli saabeissa satulassa välys, joka kolautti aika rajusti pakittaessa, lienee ne sen jo '07 saaneet korjattua.