jäähdytinnestettä katoaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

jäähdytinnestettä katoaa

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

herjasi yks pvä jäähdytinnesteen määrästä, lisäsin vähän. Saas nähdä kuinka paljon syö?? Onkos muilla vastaavia ongelmia ollut SS:ssä..
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Jahash, tätä on siis liikkeellä..
Sama juttu, lisäsin n. kk sitten nesteet ja muutama päivä sitten lisää eli loputkin pänikästä.

Ei taas millään jaksais käydä Länsiautossa ruikuttamassa. :( Tai sit mä vaan vaihdan liikettä.. :oops:
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Suosittelen Metro-Auto Airportia/Matti Halonen.

Toisaalta, Metron huollossa kannattaa suhtautua niihin aamun aikoihin sitten varauksella jos on kiire jonnekin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

mistköhän johtuu, onks joku tyyppivika, kannenpultit löysäll tai jottai muuta, allensa ei laske, eikä öljy lisäänny, eikä pakoputkesta vielä tupruta. Menisköhän Hirschin takuuseen....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Ei tuo ainakaan tyyppivialta kuulosta, kun ei tollaisia ole yhtään tullut edes netissä vastaan.

Jos on joku viriviri, niin saattaa olla että ko. valmistajan piikkiin menee sitten se mahdollinen kannentiiviste-/kansivaurio. YMMV.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Hei taas - en malttanut olla "taaskaan" kommentoimatta... tuosta jäähdytysnesteen katoamisesta löytyy kyllä tarinaa - aloittaa voi vaikkapa saabcentralista "coolant level" hakusanalla.

- jos tuo nesteen väheneminen ei ole vähäistä ja kertaluontoista, niin vikahan siinä on (putki/liitosvuoto, vesipumppu, kannentiiviste, lohko) - vähän niinkuin hintajärjestyksessä. Ei sinulla välttämättä missään mitään valumajälkiä näy auton alla tms. sillä kuumana ja paineella suihkuava neste putki/liitosvuodosta, jos se esim. suuntautuu auton alle ei jätä kuin hieman valkoista "karstaa" vuotokohtaan.

Tässähän on nyt kysymyksessä GM:n lohko, jota on käytetty enemmänkin mm. Opeleissa 2,2:na, joten opelclubfinland:n keskusteluistakin ko. moottorin kohdalta saattaa löytyä jotakin, samoin vectra-sport.comista...

Pistähän viestiä, kun syy selviää - itsellä ei ole vielä nestettä hävinnyt Saabin koneesta, Opel merkkisenä kylläkin...
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Hei!
Tutkailin asiaa taskulampun avulla ja näyttäisi siltä, että termostaattikotelosta hiukan tiuruaa, eli jos ei ala enemmin vuotaa, en tee asialle mitään. Näytti vähän siltä, että termostaattikotelo on yhtä palaa
venttiilikopan kanssa, jolloin joutuisi vaihtamaan "venttiilikopan" tiivisteen...täytyy seurailla nesteen kulutusta. Nyt ajoin 250 km ja ei huomannut häviämistä pytyn kyljestä
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
9-3 Aero
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 19:36

Viesti Kirjoittaja 9-3 Aero »

Nesteet katoo mullakin mutta paisuntasäiliön korkista tai letkuliitoksista tihkuu,roiskeita säiliön kyljessä, paisuntasäiliö vaihdettiin takuuna uuteen toukokuussa ja nyt syttyi nestepinnan varoitus,lisäsin nestettä ja varasin taas korjaus ajan...
(-06 SC Aero Hirsch)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

pasijalmari kirjoitti:Hei!
Tutkailin asiaa taskulampun avulla ja näyttäisi siltä, että termostaattikotelosta hiukan tiuruaa, eli jos ei ala enemmin vuotaa, en tee asialle mitään. Näytti vähän siltä, että termostaattikotelo on yhtä palaa
venttiilikopan kanssa, jolloin joutuisi vaihtamaan "venttiilikopan" tiivisteen...täytyy seurailla nesteen kulutusta. Nyt ajoin 250 km ja ei huomannut häviämistä pytyn kyljestä
Onko sulla termostaattikoteloon asennettu moottorinlämmitin - jos on, niin todennäköisesti neste tulee sen o-rengastiivisteen ja termostaattikotelon välistä? Ei olisi ainakaan kovin kallis korjattava :) . Nimittäin, riippuen hieman asentajasta, onko lämppärin panssarikaapeli tuettu mihinkään saattaa syntyä rasitusta ja hieman vääntöä tuohon lämmityselementtiin ja kenties sopivissa olosuhteissa vuotoakin.

Jos sinulla ei ole moottorinlämmitintä tai autossasi on säteilylämmitin niin tuossa kohdassa on pelkkä o-renkaalla tiivistetty kansi - kannattaa tsekata myös sen tiiveys.

Sinällään termostaattikotelossakin on oma tiivisteensä - kansi kolmella pultilla kiinni.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

9-3 Aero kirjoitti:Nesteet katoo mullakin mutta paisuntasäiliön korkista tai letkuliitoksista tihkuu,roiskeita säiliön kyljessä, paisuntasäiliö vaihdettiin takuuna uuteen toukokuussa ja nyt syttyi nestepinnan varoitus,lisäsin nestettä ja varasin taas korjaus ajan...
(-06 SC Aero Hirsch)
Aiemmin omistamani saman yhtymän neloskoneisessa oli aivan samoja oireita - ensin epäiltiin painekorkin viallisuutta (vaihdettiin pariin otteeseen), loppujen lopuksi syyllinen oli kannentiiviste, joka päästi painetta vesikanavaan.

Merkkiliikkeellä paineistavat jäähdytysjärjestelmän eli eiköhän se syy selviä varsin nopeasti - ylipainettahan siellä täytyy olla, jos liitokset on kunnossa ja nestettä silti karkaa ulos.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Joo, ajoin pitemmän matkan 1300km ja taas on nestettä hävinnyt n. 2 dl. Saatana kohta alkaa **tuttaa... Laitoin kyselyn menemään, ett korvaako Hirshin takuu, saa nähdä tuleeko vastausta, varmaankin kielteinen. Eikös virhevastuu pitäisi korvata, vaikka auto on yksityiseltä ostettu. Eihän 59 tkm ajettu auto pitäisi hävittää jäähdytinnestettä??
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

pasijalmari kirjoitti:Joo, ajoin pitemmän matkan 1300km ja taas on nestettä hävinnyt n. 2 dl. Saatana kohta alkaa **tuttaa... Laitoin kyselyn menemään, ett korvaako Hirshin takuu, saa nähdä tuleeko vastausta, varmaankin kielteinen. Eikös virhevastuu pitäisi korvata, vaikka auto on yksityiseltä ostettu. Eihän 59 tkm ajettu auto pitäisi hävittää jäähdytinnestettä??
Ei yksityisellä myyjällä ole virhevastuuta - tuotteen valmistajaa ja ammatikseen myyviä sellainen taas tietyin rajoituksin koskee.

Yksityiseltä ostaessa on käytännössä voimassa vain se kuuluisa perävalotakuu tai jos on kysymyksessä isompi juttu, tahallinen harhautus tms. niin sitten myyjän käräjille haastaminen ja tämän kautta mahdollisesti hyvityksen saaminen. Näyttökysymykset auton kunnosta myyntihetkellä ovatkin sitten vaikeita - siinä on kahden yksityishenkilön sana toistansa vastassa.

Eipä todellakaan 59 tkm ajetun pitäisi hävittää jäähdytysnestettä, eikä sen puoleen kunnossa olevan pelin millään kilometrilukemilla.

Hirshin takuu onkin mielenkiintoinen - mitähän se kattaa?
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Eihän myyjällä olekaan, mutta eikös valmistajalla pitäisi olla, vai peseytyykö valmistajankin kädet, jos auto on yksityiseltä ostettu. Ilmeisesti peseytyy....täytynee löysätä korkkia ja seurata tilannetta. No täytyy ensin saada vastaus Hirshiltä. Onhan noita koneita vaihdettu walloissa takuuseen ko. asian tiimoilta.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

pasijalmari kirjoitti:Onhan noita koneita vaihdettu walloissa takuuseen ko. asian tiimoilta.
Hirschin takuun puitteissa, vai Saabin oman?

Tuolla rapakon takana BSR on varsin dominoiva virisoftissa - viimeksi kun lueskelin sieltä juttuja, niin porukat suurinpiirtein ihmettelivät, että mikä Hirsch eli minulle muodostui sellainen käsitys, että Hirsch on vielä aika harvinainen siellä. Täytyypäs käydä päivittämässä tietoja.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Saabin oman olivat normaaleita, virittämättömiä koneita ilmeisesti valuvikaisia, joita tällä Suomessakin on 1 ?? tavattu
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Vastaa Viestiin