jäähdytinnestettä katoaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
jäähdytinnestettä katoaa
herjasi yks pvä jäähdytinnesteen määrästä, lisäsin vähän. Saas nähdä kuinka paljon syö?? Onkos muilla vastaavia ongelmia ollut SS:ssä..
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Ei tuo ainakaan tyyppivialta kuulosta, kun ei tollaisia ole yhtään tullut edes netissä vastaan.
Jos on joku viriviri, niin saattaa olla että ko. valmistajan piikkiin menee sitten se mahdollinen kannentiiviste-/kansivaurio. YMMV.
Jos on joku viriviri, niin saattaa olla että ko. valmistajan piikkiin menee sitten se mahdollinen kannentiiviste-/kansivaurio. YMMV.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Hei taas - en malttanut olla "taaskaan" kommentoimatta... tuosta jäähdytysnesteen katoamisesta löytyy kyllä tarinaa - aloittaa voi vaikkapa saabcentralista "coolant level" hakusanalla.
- jos tuo nesteen väheneminen ei ole vähäistä ja kertaluontoista, niin vikahan siinä on (putki/liitosvuoto, vesipumppu, kannentiiviste, lohko) - vähän niinkuin hintajärjestyksessä. Ei sinulla välttämättä missään mitään valumajälkiä näy auton alla tms. sillä kuumana ja paineella suihkuava neste putki/liitosvuodosta, jos se esim. suuntautuu auton alle ei jätä kuin hieman valkoista "karstaa" vuotokohtaan.
Tässähän on nyt kysymyksessä GM:n lohko, jota on käytetty enemmänkin mm. Opeleissa 2,2:na, joten opelclubfinland:n keskusteluistakin ko. moottorin kohdalta saattaa löytyä jotakin, samoin vectra-sport.comista...
Pistähän viestiä, kun syy selviää - itsellä ei ole vielä nestettä hävinnyt Saabin koneesta, Opel merkkisenä kylläkin...
- jos tuo nesteen väheneminen ei ole vähäistä ja kertaluontoista, niin vikahan siinä on (putki/liitosvuoto, vesipumppu, kannentiiviste, lohko) - vähän niinkuin hintajärjestyksessä. Ei sinulla välttämättä missään mitään valumajälkiä näy auton alla tms. sillä kuumana ja paineella suihkuava neste putki/liitosvuodosta, jos se esim. suuntautuu auton alle ei jätä kuin hieman valkoista "karstaa" vuotokohtaan.
Tässähän on nyt kysymyksessä GM:n lohko, jota on käytetty enemmänkin mm. Opeleissa 2,2:na, joten opelclubfinland:n keskusteluistakin ko. moottorin kohdalta saattaa löytyä jotakin, samoin vectra-sport.comista...
Pistähän viestiä, kun syy selviää - itsellä ei ole vielä nestettä hävinnyt Saabin koneesta, Opel merkkisenä kylläkin...
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Hei!
Tutkailin asiaa taskulampun avulla ja näyttäisi siltä, että termostaattikotelosta hiukan tiuruaa, eli jos ei ala enemmin vuotaa, en tee asialle mitään. Näytti vähän siltä, että termostaattikotelo on yhtä palaa
venttiilikopan kanssa, jolloin joutuisi vaihtamaan "venttiilikopan" tiivisteen...täytyy seurailla nesteen kulutusta. Nyt ajoin 250 km ja ei huomannut häviämistä pytyn kyljestä
Tutkailin asiaa taskulampun avulla ja näyttäisi siltä, että termostaattikotelosta hiukan tiuruaa, eli jos ei ala enemmin vuotaa, en tee asialle mitään. Näytti vähän siltä, että termostaattikotelo on yhtä palaa
venttiilikopan kanssa, jolloin joutuisi vaihtamaan "venttiilikopan" tiivisteen...täytyy seurailla nesteen kulutusta. Nyt ajoin 250 km ja ei huomannut häviämistä pytyn kyljestä
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Onko sulla termostaattikoteloon asennettu moottorinlämmitin - jos on, niin todennäköisesti neste tulee sen o-rengastiivisteen ja termostaattikotelon välistä? Ei olisi ainakaan kovin kallis korjattava . Nimittäin, riippuen hieman asentajasta, onko lämppärin panssarikaapeli tuettu mihinkään saattaa syntyä rasitusta ja hieman vääntöä tuohon lämmityselementtiin ja kenties sopivissa olosuhteissa vuotoakin.pasijalmari kirjoitti:Hei!
Tutkailin asiaa taskulampun avulla ja näyttäisi siltä, että termostaattikotelosta hiukan tiuruaa, eli jos ei ala enemmin vuotaa, en tee asialle mitään. Näytti vähän siltä, että termostaattikotelo on yhtä palaa
venttiilikopan kanssa, jolloin joutuisi vaihtamaan "venttiilikopan" tiivisteen...täytyy seurailla nesteen kulutusta. Nyt ajoin 250 km ja ei huomannut häviämistä pytyn kyljestä
Jos sinulla ei ole moottorinlämmitintä tai autossasi on säteilylämmitin niin tuossa kohdassa on pelkkä o-renkaalla tiivistetty kansi - kannattaa tsekata myös sen tiiveys.
Sinällään termostaattikotelossakin on oma tiivisteensä - kansi kolmella pultilla kiinni.
Aiemmin omistamani saman yhtymän neloskoneisessa oli aivan samoja oireita - ensin epäiltiin painekorkin viallisuutta (vaihdettiin pariin otteeseen), loppujen lopuksi syyllinen oli kannentiiviste, joka päästi painetta vesikanavaan.9-3 Aero kirjoitti:Nesteet katoo mullakin mutta paisuntasäiliön korkista tai letkuliitoksista tihkuu,roiskeita säiliön kyljessä, paisuntasäiliö vaihdettiin takuuna uuteen toukokuussa ja nyt syttyi nestepinnan varoitus,lisäsin nestettä ja varasin taas korjaus ajan...
(-06 SC Aero Hirsch)
Merkkiliikkeellä paineistavat jäähdytysjärjestelmän eli eiköhän se syy selviä varsin nopeasti - ylipainettahan siellä täytyy olla, jos liitokset on kunnossa ja nestettä silti karkaa ulos.
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Joo, ajoin pitemmän matkan 1300km ja taas on nestettä hävinnyt n. 2 dl. Saatana kohta alkaa **tuttaa... Laitoin kyselyn menemään, ett korvaako Hirshin takuu, saa nähdä tuleeko vastausta, varmaankin kielteinen. Eikös virhevastuu pitäisi korvata, vaikka auto on yksityiseltä ostettu. Eihän 59 tkm ajettu auto pitäisi hävittää jäähdytinnestettä??
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Ei yksityisellä myyjällä ole virhevastuuta - tuotteen valmistajaa ja ammatikseen myyviä sellainen taas tietyin rajoituksin koskee.pasijalmari kirjoitti:Joo, ajoin pitemmän matkan 1300km ja taas on nestettä hävinnyt n. 2 dl. Saatana kohta alkaa **tuttaa... Laitoin kyselyn menemään, ett korvaako Hirshin takuu, saa nähdä tuleeko vastausta, varmaankin kielteinen. Eikös virhevastuu pitäisi korvata, vaikka auto on yksityiseltä ostettu. Eihän 59 tkm ajettu auto pitäisi hävittää jäähdytinnestettä??
Yksityiseltä ostaessa on käytännössä voimassa vain se kuuluisa perävalotakuu tai jos on kysymyksessä isompi juttu, tahallinen harhautus tms. niin sitten myyjän käräjille haastaminen ja tämän kautta mahdollisesti hyvityksen saaminen. Näyttökysymykset auton kunnosta myyntihetkellä ovatkin sitten vaikeita - siinä on kahden yksityishenkilön sana toistansa vastassa.
Eipä todellakaan 59 tkm ajetun pitäisi hävittää jäähdytysnestettä, eikä sen puoleen kunnossa olevan pelin millään kilometrilukemilla.
Hirshin takuu onkin mielenkiintoinen - mitähän se kattaa?
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Eihän myyjällä olekaan, mutta eikös valmistajalla pitäisi olla, vai peseytyykö valmistajankin kädet, jos auto on yksityiseltä ostettu. Ilmeisesti peseytyy....täytynee löysätä korkkia ja seurata tilannetta. No täytyy ensin saada vastaus Hirshiltä. Onhan noita koneita vaihdettu walloissa takuuseen ko. asian tiimoilta.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Hirschin takuun puitteissa, vai Saabin oman?pasijalmari kirjoitti:Onhan noita koneita vaihdettu walloissa takuuseen ko. asian tiimoilta.
Tuolla rapakon takana BSR on varsin dominoiva virisoftissa - viimeksi kun lueskelin sieltä juttuja, niin porukat suurinpiirtein ihmettelivät, että mikä Hirsch eli minulle muodostui sellainen käsitys, että Hirsch on vielä aika harvinainen siellä. Täytyypäs käydä päivittämässä tietoja.
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi