9-3 SC vs. Passat Variant, mielipiteitä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Juuri nuo 8cm tavaratilan pituudessa on paljon kun rattaat, tavaroita koira pitää mahduttaa kyytiin. Samoin minun mittainen (190cm) säätää sopivan ajoasennon niin 9-3:n takapenkillä ei ole liikoja jalkatiloja mutta 9-5:ssa on enemmän tilaa. se parikin senttiä ratkaisee paljon kun takapenkille laittaa turvaistuimen selkä menosuuntaan ja etupenkillekin pitäisi aikuisen mahtua.

Viritysystävällisyydestä minulla on sitten wanhaa tietoa kun olen vain katsellut mitä 150 ja 175hv versioista on otettu. Gm-koneen materiaalivahvuudet ei minunlaista maallikkoa hirveästi vakuuta toisin kuin trionic-5 koneiden kesto viritettäessä

ja ihan teitä kiusatakseni muistutan että myös volkkarin 1.8T koneen sisuskalut kestää n.350hv vasta kun siitä mennään yli tarvitsee ruveta vaihtamaan rautaa kuten trionic-5 koneissa :twisted:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Maikki kirjoitti:Viritysystävällisyydestä minulla on sitten wanhaa tietoa kun olen vain katsellut mitä 150 ja 175hv versioista on otettu. Gm-koneen materiaalivahvuudet ei minunlaista maallikkoa hirveästi vakuuta toisin kuin trionic-5 koneiden kesto viritettäessä

ja ihan teitä kiusatakseni muistutan että myös volkkarin 1.8T koneen sisuskalut kestää n.350hv vasta kun siitä mennään yli tarvitsee ruveta vaihtamaan rautaa kuten trionic-5 koneissa :twisted:
T7 ja T5-koneissa on pääpiirteissään samat sisuskalut. Suurin ero männissä ja niilläkin mennään 300hp tuntumaan.

Meitä huvittaakseni muistutan, että vaikka volkkarin kone kestäis 350hv, niin kytkin ei kuulemma kestä kuin 200hv jos sitäkään. Sitä paitsi volkkarikuskit joutuu ajamaan volkkareilla.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Maikki kirjoitti:...ja ihan teitä kiusatakseni muistutan että myös volkkarin 1.8T koneen sisuskalut kestää n.350hv...
Kauanko kestää, sekunteja, minuutteja...? :lol: Tietolähde?

Vai onko niin, että sisuskalut kestää, mutta kuoret ei... vitsi, vitsi :oops: .
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Niin. Kestäähän T5 kalut yli 700hp. Ja useita minuutteja. Pike´s Peak 9-3...
Engine
--Original Saab engine block and cylinder head. Engine tuned by Trollspeed of
Trollhattan, Sweden. Longitudinally mounted, four-cylinder, 16-valve with
twin overhead camshafts
--Garrett turbocharger with intercooler (3.0 bar or 42.8 psi at sea level)
--Displacement: 2.0 liters
--Bore/stroke: 92/77 mm
--Compression ratio: 9.0:1

HP Rating: 750 HP at 8,000 rpm

Peak torque: 545 lb.-ft. at 6,500 rpm
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Bob: Itse tiedän 2 sähäkämpää 1.8T golffia ja jutellut omistajien kanssa. Toisessa on yli 500hv jotka lienevät varsin kohtuulliset tehot vajaavetoiselle. Em autossa alkuperäisen koneen sisuskalut kesti 350hv muttei enää yli 400hv tehoja :wink:

Näin on itekkin joutuu volkkarilla ajamaan vaikka mielummin olisin ostanut 9-5 2.2tid:n (hallituksen tahtoa on parempi noudattaa :wink: ) ja vieläkin harmittaa kun 1.5-vuotta sitten menin myymään vireistetyn og900 turboni

summa summarum eli molemmat ovat varsin viripotentiaalisia autoja ja täysin henk. koht mielipiteenä rupeaisin ennemmin rakentamaan tehokonetta trionic-5 tai -7 koneesta kun moni muukin on jo niin tehnyt ja kokemusta/tietoa kertynyt paljon. Tietysti jos lompakko kestää niin eikun kokeilemaan gm-koneen rajoja :twisted:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Kiitokset taas kommenteista. Nyt oli ajossa Passat Variant (2.0 FSI A) ja Saab SS 2.0T A. Ei löytynyt autoja koeajettaviksi yllä speksatuilla yhdistelmillä.

En ollut ehkä tarpeeksi rattimies huomatakseni suuria paremmuuseroja. Erilaiset talvirenkaat tosin varmaan sekoittivat vähän tunnelmaa. Yleisesti ottaen sanoisin että Saab tuntui Saabilta ja VW VW:ltä :-). Saabista tykättiin vaimon kanssa vähän enemmän, mutta mitään kovin konkreettista syytä ei keksitty. Ehkä että se tuntui enemmän samalta kuin vanha auto. 9-3:n käytös saattoi olla vähän neutraalimpi eri tilanteissa ja jousitus vähemmän kova. Hallintalaitteet ovat Saabissa aavistuksen kivemman näköiset ja paremmin asetellut kun VW:n perustavarat ovat melko karuja (huom. taas tottumus). Minusta VW:n ohjaus oli hyvä, varsinkin vielä sähköisellä tehostimella varustetuksi. Ai niin ne ajovalot, Saab-moni muu merkki: 6-0.

Viritys on omalta kohdalta luultavasti epärelevantti. Ainakin nykyisen mallin 154 hv on ollut riittävä. Se kommentti virityskeskusteluun, että nykyinen VW:n TFSI/FSI ei taida olla ihan läheistä sukua 1.8T:lle. Passat TFSI automaatti ei ole kovin myyty malli, koska lisähinta seuraavaan on melko pieni (V6, DSG, 4motion). Omalla kohdallani syy on se, että muuton takia etsimme autoa USA-spekseillä (samasta syystä Saben moottorivalinta).

Auton sisädesign muuttaa muuten aika paljon tilavaikutelmaa. Luulin, että 9-3 on kapea, mutta sehän onkin sisältä vähän leveämpi kuin Passat (hartioiden kohdalta)! Veikkaan, että luulo johtuu kojelaudan designista. Tätä voi käydä ihmettelemässä esim. http://www.edmunds.com -> new cars -> comparisons. Ao. sivujen huono puoli on USA mallit ja mittayksiköt. Olisiko Euroopassa vastaavaa sivustoa? Takatiloissa ja kontin koossa VW vie voiton.

Miten muuten onko Saabin lohkolämppäri säteilylämmmitin vai vesitilan lämmintin? Entä onko suosituksia kattokaiteiden suhteen? Moni taitaa ottaa ilman kaiteita. Entäpä Xenonit? Perusvalotkin ovat hyvät.

Joku kommentoi, että tämä palsta ei ole subjektiivinen. Sen huomioin vastauksissa :-). Tälle palstalle voi kuitenkin asettaa ao. kysymyksen, kaikille palstoille ei voi. Siitä kiitokset teille.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tottakai täällä katsotaan maailmaa saab-lasien läpi kuten ffp:llä ja ultimatevw:llä vag-lasien läpi :wink:

Virittämiseen tuo:" kyllä nämä riittää" pätee niin kauan kunnes pääset kokeilemaan vireistettyä autoa. ex-saabissa hallitsemattoman mopon pärinä alkoi kuulua kun matalapaineversioon ostin bsr:n lastun ja modatun apc-boksi. Ensin paineet 0.4->0.7, sitten 0.7->1.1, sitten alustan laitto, tonnarin cooleri oli jo hommattuna mutten kerenny laittaa paikoilleen kun auto meni myyntiin :(

Passattiin tarvii xenonit jos meinaa että valoteho on lähelläkään saappia, tosin nykyinen facelift 9-5 taitaa olla valojen osalta varsin surkea esitys.

Hyvä että olet löytänyt voittajan kahdesta vaihtoehdosta.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Sitä paitsi volkkarikuskit joutuu ajamaan volkkareilla.
:twisted: :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 966 »

Xenoneista senverran, että 93:seenkin "jouduttiin" xenonvaloilla lisäämään ylimääräiset kaukohalogeenit, että olisi saatu jotain eroa 1000€:n xenonvaloihin vakiohalogeeneihin verrattuna,uusi 95 on jo toista "maata".VW-konsernin autot vaatii aina xenonit hintaluokasta riippumatta.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

966 kirjoitti:Xenoneista senverran, että 93:seenkin "jouduttiin" xenonvaloilla lisäämään ylimääräiset kaukohalogeenit, että olisi saatu jotain eroa 1000€:n xenonvaloihin vakiohalogeeneihin verrattuna,uusi 95 on jo toista "maata".VW-konsernin autot vaatii aina xenonit hintaluokasta riippumatta.
TM:n testissä 9-3 bi-xenonit sai kommentit parhaista valoista.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja karitammi »

9-3 Sport Combi 2.0T Arc Aut. tuli sitten tilattua US-spekseillä. Varusteet menivät vähän eri lailla kuin Suomi-malleissa. Esim. penkinlämppärit piti ostaa lisävarusteina. Muita lisävarusteita olivat automaattivaihteisto ja metalliväri (Fusion blue).

Hiukan harmitti, kun peruutustutka oli paketoitu punaisen jalopuun kanssa samaan pakettiin, ne jäivät ottamatta. Pitänee harkita tutkan jälkiasennusta, siitä olikin joku keskustelu palstalla.

Valintaan vaikutti lopulta aika paljon tutun ja turvallisen tuntuinen peli ja myyjän toiminta. Toivottavasti päästään maaliskuulla ajelemaan (eikä jää VW kaivelemaan mieltä). Kiitti vielä kaikille kommenteista.

Näin siinä sitten käy kun viattomasti ostaa yhden ja pikkuhiljaa muuttuu saabistiksi :D .
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

Onnea auton ostosta. Asutko ulkomailla vai miten speksit ovat noin erilaiset? Mainitstit myös aikaisemmassa viestissäsi että nykyiset 154 hv riittää, mutta lipsahdit sitten 210 hv malliin.... :D

Mikä muuten lopulta ratkaisi kisan Saban eroksi?
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Onnea auton ostosta. Asutko ulkomailla vai miten speksit ovat noin erilaiset? Mainitstit myös aikaisemmassa viestissäsi että nykyiset 154 hv riittää, mutta lipsahdit sitten 210 hv malliin....

Mikä muuten lopulta ratkaisi kisan Saban eroksi?
Kiitos. Asumme Suomessa vielä, mutta aiomme muuttaa väliaikaisesti. Auto varmaankin tuodaan muuttoautona tänne, jos Suomen autovero säilyy samanlaisena.

USA:ssa Saab 9-3:een on tarjolla kaksi moottorivaihtoehtoa: 2.0T ja Aero. Muussa tapauksessa olisi saattanut tullakin ostettua 1.8t. Myös monella muulla eurooppalaisella valmistajalla on sama juttu, tarjotaan vain malliston yläpään bensamalleja. Luulen, että se johtuu siitä ettei haluta kilpailla esim. Toyotan Camryn tai Ford Tauruksen kanssa. Dieselien puute johtuu päästömääräyksistä ja perinteistä.

Vaikea sanoa mikä oli lopulta ratkaiseva tekijä. Liekö yhtä tekijää ollutkaan? Saab tuntui vähän kivemmalta ja oli, kuten sanottu, tutumpi meille. Sen huomasi kun etsi ja sääti hallintalaitteita. Sitten 9-3 oli myös enemmän samanlainen Suomi-mallien kanssa, mikä voi olla eduksi autoa Suomeen rekisteröitäessä. Saabin myyjät ja ulkomaillemyynti oli meille sopivampi. VW:ssäkin oli kaikki kohdallaan, ei siinäkään mitään huonoa ollut.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Onneksi olkoon Saabin valinnasta! Oli hyvä valinta :wink:

Joo, jenkkeihin saa ainoastaan 2.0T- ja Aero -versioita :roll:
Mitäköhän ne sanoisivat, jos haluaisi tilata sinne 1.8i:n :?: :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Mitäköhän ne sanoisivat, jos haluaisi tilata sinne 1.8i:n
Luokiteltaisiin epäilyttäväksi henkilöksi ja vaaraksi kansalliselle tuvallisuudelle :). Erään tutun Suomesta viemä Audi A6 1.8T keräsi kysymyksiä tyyliin: "Saako näin ison auton näin pienellä koneella?"

Vakavammin sanoen: USA:han saa viedä yhdeksi vuodeksi auton, jota ei ole tyyppihyväksytty maassa, mutta vuoden jälkeen auto pitää viedä pois maasta. Meidän tapauksessamme tarvitsemme autoa pidemmän aikaa eikä haluta takertua pakkoon viedä auto mukanamme.

Vaikka profiloiduinkin pappa-tyylikseksi kuskiksi sanomalla, että 154 hv ja 219 Nm riittää, myönnän että 2.0T:n 300 Nm tuntui makealta. Tehopuoli ei tullut niin tutuksi nastarenkailla ja talvinopeuksilla.
Vastaa Viestiin