xenon-polttimon vaihto?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja yarski »

No niin, nyt se lakkasi valo palamasta oikealta puolelta. Sidissä on herja "right low beam dipped" tai jotain sinnepäin. Eikun hakemaan uutta polttimoa... varaosahallista sitten löytyi, hintaan 115e 8O
Eipä auttanut muu kuin ottaa toi, vaikka hinta oli kyllä hämmästyttävä. Tarttee sitä valoa kuitenkin...
Sitten kysymys: miten se x-poltt. vaihto oikein menee? Selasin vähän aikaa tätä ja muitakin (saabcentral) foorumeita ja jotkut on sitä mieltä että eikun merkkikorjaamolle ja toiset taas että helpompaa kuin H4 vaihto?
Eli jos on antaa ihan selkeitä ohjeita niin kiitän jo etukäteen...
Nyt en enää viitsi tuonne pimeälle pihalle mennä lamppua ihmettelemään, tutkin sitten huomenna valoisalla tilannetta.
Nyt alkaa näemmä saban viat kasaantua, tällä viikolla jo meni hermot kun alkoi kolinat ja nyt tämä :?
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja yarski »

no just tarkistin, manuaali käskee kääntyä merkkihuollon puoleen...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 00:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

ite yritin vanhaan saabiini vaihtaa xenoneita, enkä siinä itse onnistunut... korjaamolla vaihtoivat, eikä maksanut kun15min työt...

ne polttimot muuten pitää vaihtaa pareittain, koska toinen poltin on HUOMATTAVASTI himmeämpi kuin uusi... ja tuolla hintaa olis saanu jo ainakin yhden parin :wink:

http://www.xenonvalot.com <-jopa tuoltakin saa halvemmalla
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja yarski »

xenonvalot.commissahan noi maksaa 160e pari, eli ei ihan "kaksi yhden hinnalla" mutta melkein kyllä.
meni tänäänkin hämärän puolelle ennenkuin ehtisin konepeltiä avata. piti ensin käydä muksujen kanssa hakemassa joulukuusi - tai kuuset kun ne halus molemmat myös jonkin pienen kuusen itselleen. löytyi ihan ok iso kuusi ja pari alle metristä pikkukuusta...
eniwei -ehdin kuitenkin vähän tutkailla tilannetta ja kyllä tuo näyttää silta että sen voisi itsekin vaihtaa, jos vaan kädet mahtuis kunnolla liki polttimoa, ahdasta on. vääntelin jo jonkun teräspuikon jolla sais painettua lukitusklipsiä mutta homma jäi kesken kun tuli käsky syömään. nyt on jo pimeetä, tarttis yhden käden valoa varten ja kaksi irroitukseen, enkä enää jaksa, saas nähdä saanko tuon irti ilman suurempia purkutöitä... tai sitten korjaamollemolle vaan.
umpio ilmeisesti irtoaa kun vaan avaa yläpuolelta kaksi kiinnitysruuvia?
93 korjaamomanuaali olisi tosi kova juttu, vaikka en mitään suurempia meinaa ikinä tehdä mutta on siinä varmaan tämmöiset pikkuhommatkin neuvottu "viimeisen päälle"
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

yarski kirjoitti:xenonvalot.commissahan noi maksaa 160e pari, eli ei ihan "kaksi yhden hinnalla" mutta melkein kyllä.
meni tänäänkin hämärän puolelle ennenkuin ehtisin konepeltiä avata. piti ensin käydä muksujen kanssa hakemassa joulukuusi - tai kuuset kun ne halus molemmat myös jonkin pienen kuusen itselleen. löytyi ihan ok iso kuusi ja pari alle metristä pikkukuusta...
eniwei -ehdin kuitenkin vähän tutkailla tilannetta ja kyllä tuo näyttää silta että sen voisi itsekin vaihtaa, jos vaan kädet mahtuis kunnolla liki polttimoa, ahdasta on. vääntelin jo jonkun teräspuikon jolla sais painettua lukitusklipsiä mutta homma jäi kesken kun tuli käsky syömään. nyt on jo pimeetä, tarttis yhden käden valoa varten ja kaksi irroitukseen, enkä enää jaksa, saas nähdä saanko tuon irti ilman suurempia purkutöitä... tai sitten korjaamollemolle vaan.
umpio ilmeisesti irtoaa kun vaan avaa yläpuolelta kaksi kiinnitysruuvia?
93 korjaamomanuaali olisi tosi kova juttu, vaikka en mitään suurempia meinaa ikinä tehdä mutta on siinä varmaan tämmöiset pikkuhommatkin neuvottu "viimeisen päälle"
kyse olikin, että halvemmalla :wink:
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

yarski kirjoitti:.
eniwei -ehdin kuitenkin vähän tutkailla tilannetta ja kyllä tuo näyttää silta että sen voisi itsekin vaihtaa, jos vaan kädet mahtuis kunnolla liki polttimoa, ahdasta on. vääntelin jo jonkun teräspuikon jolla sais painettua lukitusklipsiä mutta homma jäi kesken kun tuli käsky syömään. nyt on jo pimeetä, tarttis yhden käden valoa varten ja kaksi irroitukseen, enkä enää jaksa, saas nähdä saanko tuon irti ilman suurempia purkutöitä... tai sitten korjaamollemolle vaan.
umpio ilmeisesti irtoaa kun vaan avaa yläpuolelta kaksi kiinnitysruuvia?
93 korjaamomanuaali olisi tosi kova juttu, vaikka en mitään suurempia meinaa ikinä tehdä mutta on siinä varmaan tämmöiset pikkuhommatkin neuvottu "viimeisen päälle"
Umpiota ei tartte 9-3:ssa irroittaa polttimonvaihtoon. Onko kyseessä vasen vai oikea puoli? Oikea puoli on vähän helpompi kun on enemmän tilaa ja vasemmalle puolellekin saa lisätilaa, kun nyppäsee pesunestetankin täyttöputken pois (lähtee ihan nostamalla ylös ja kuuluu irroittaa kun polttimoa vaihdetaan).
Mutta varsinainen xenonpolttimon vaihto:
1. Virta pois päältä ja avain pois.
2. Suojamuovi (tai kumi) pitää ensin irroittaa samoin kuin normaalipolttimoisessakin.
3. Sytytysmuuntajan liitinkappale irti.
4. Pyörittämällä vasempaan irtoaa sytytysmuuntaja. (Älä käytä voimaa, irtoaa kun pyörittää oikeaan suuntaan eli vasempaan ja etenkin kiinnittäessä älä käytä voimaa!)
5. Kiinnityssanka irti xenon-polttimosta ja uusi kiinni.
6. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
Kannattaa katsoa missä asennossa polttimo tulee kiinni sytytysmuuntajaan, koska ainakin mulla on kerran ollut vähän vaikeuksia pyöräyttää sytytysmuuntaja takaisin kiinni, kun oli haitat kääntynyt vahingossa väärään asentoon.

Saabin ohjeissa ainakin suositellaan suojalasien ja hanskojen käyttöä xenon-polttimoa vaihtaessa, koska paine polttimon sisällä on suuri.

Jos yhtään epäilyttää omat kyvyt niin kannattaa jättää korjaamon tekemäksi ainakin mun mielestä.
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja yarski »

oikea puoli on kyseessä.
kiitän infosta, jatkokysmyksiä:
1. miksi avain pois, virta pois päältä - ymmärrän kyllä mutta avain pois?
3. sytytysmuuntaja? ei tossa näyttänyt ainakaan mitään isompaa kalikkaa olevan ennen polttimoa. sytytysmuuntaja on kai sitten toi jota en saanut 5min. vääntämisellä irtoamaan "lukitusklipsi jne"
4. vasempaan? siis mistä suunnasta katsoen... ylhäältä kai?
alkaa jo huvittamaan itseäkin että miten monimutkaista voi olla polttimon vaihto :oops:
jos joku kerran ton näyttäis niin kyllä mä sitten varmaan ehkä... :D
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

yarski kirjoitti:oikea puoli on kyseessä.
kiitän infosta, jatkokysmyksiä:
1. miksi avain pois, virta pois päältä - ymmärrän kyllä mutta avain pois?
3. sytytysmuuntaja? ei tossa näyttänyt ainakaan mitään isompaa kalikkaa olevan ennen polttimoa. sytytysmuuntaja on kai sitten toi jota en saanut 5min. vääntämisellä irtoamaan "lukitusklipsi jne"
4. vasempaan? siis mistä suunnasta katsoen... ylhäältä kai?
alkaa jo huvittamaan itseäkin että miten monimutkaista voi olla polttimon vaihto :oops:
jos joku kerran ton näyttäis niin kyllä mä sitten varmaan ehkä... :D
1. No periaatteessa ei tarvitse ottaa avainta pois, mutta voi ottaa. Eli ihan sama, kunhan ei virta ole päällä.
2. Kakkosta jostain syystä syrjitään tässä numeroinnissa? :D
3. Sytytysmuuntaja on se palikka, jossa polttimo on kiinni. Eli se neliskulmainen metallimötikkä joka löytyy sen suojamuovikuvun alta. Mitään "lukitusklipsiä" siinä ei ole, se lukitusklipsi on vasta kun polttimo otetaan irti siitä sytytysmuuntajasta.
4. Vasempaan tarkoittaa siis vastapäivään eli auton takaa katsoessa vasempaan. Paljoa se ei käänny eli noin 45 astetta (tämä muistaakseni, parissa edellisessä SS:ssä ei ole xenoneita ollut). Ei tarvitse voimaa eli jos ei ilman voimaa käänny teet jotain väärin.
Ja on tosiaan helpompi tehdä kuin selittää, mutta silti ensimmäisellä kerralla edes kunnon ohjeilla ei tunnu onnistuvan (näin ainakin mulla, mutten mikään mekaanikko olekaan, enkä toivottavasti ole väittänytkään olevani).
Ehkä juuri tämän takia ohjekirjassa lukee, että käänny korjaamon puoleen. Toisaalta varmasti oikea syy on se korkea jännite.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mek »

Vanha aihe, mutta jos jollekin tiedosta on hyötyä, niin nostetaanpa vähän ylöspän. Ainakin itselleni tästä ketjusta oli apua. Vaihto sujui juuri kuten edellä on todettu, helppoa ja nopeaa. Molemmat Xenonit vaihtoi helposti viidessä minuutissa. Pimeässä tien päällä ilman otsalamppua voisi tilanne olla toinen, ainakin, jos ei olisi kertaakaan harjoitellut aikaisemmin. Hyvästä työ- tai otsavalosta on apua päivälläkin.

Saabissani oli vielä alkuperäiset Xenonit, 113 500 km ja 2 v 10 kk. Olen antanut itselleni kertoa, että nimenomaan sytytys kuluttaa xenon-polttimoita, joten olen pyrkinyt joka kerta auton sammuttaessani sammuttamaan myös valot. Kun käynnistän, laitan valot päälle vasta auton käynnistämisen jälkeen, joten tällä menettelyllä olisi kai laskennallisesti pitänyt tuplata polttimoiden elinkaari. Molemmat polttimot olivat vielä vaihtohetkellä ehjät, mutta jo viime talvena huomasi niiden selvästi himmentyneen. Uudet (Saab tarjouslehdessä Philipsit 75 EUR/kpl) tilalle ja johan kirkastui.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tyhmä kysymys, mutta nyt kun tuossa meikäläisen alla olevassa kiesissäkin on xenonit, niin löytyykö niitä tavallisen, hyvin varustetun huoltoaseman hyllystä vai pitääkö sitä varten olla aina joku varaosaliike?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Mimmi kirjoitti:Ei löydy, muttei niitä edes mene (kerran pariin vuoteen).
Ja xenonissa on muutenkin ominaista, että polttimo ei ihan helpolla "pala", kuten perinteinen vaan ainoastaan himmenee ajan kanssa. Tuon himmenemisen takia jossain olen kuullut, että polttimo olisi hyvä vaihtaa parin vuoden välein (tai olisiko ollut joku 60tkm?). Itselläni oli ensimmäinen 9-3 Xenoneilla ja vaihdoin lamput noin 65tkm kohdalla uusiin alkuperäisiin ja ero oli ainakin omaan silmään huomattava.
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

Vaihdoinpas tänään itsekin vasemmanpuoleiseen umpioon xenon-polttimon.

Aika jännä elinkaari oli edellisellä polttimolla, ilmeisesti alle puolivuotta sitten on molemmat uusittu. Pari päivää olin huomaavinani vasemman polttimon valotehon hiipumista, ja tänä aamuna oli xenon käynnistyessään kammottavan pinkki.

No, kävin ostamassa essolta polttimon, (45e, merkkiä en muista), pitää seuraavan kerran ottaa sitten kerralla molemmat Phillipsit (eipä olisi nekään ollut kuin 65e/kpl)

No nyt sitten itse polttimon vaihtaneena on vähän vainoharhainen olo, kun pitää niin tarkasti seurata niitä jatkuvasti. Onneksi valojen autom. säätö toimii vielä :D Mutta kysymys kuuluu, eikös oikean puolen valon kuulukin osoittaa suht huomattavasti ylemmäs, niin että valokeila onpisimmillään nimenomaan oikeassa laidassa? Kyllähän se ennenkin on näyttänyt, envain ole kiinnittänyt niin paljon huomiota. Ja mikään ei rusahtanut/liikkunut kummemmin kun käänsin sytyttimen paikalleen ja automaattisäätö pelaa, joten kait kaikki on ok.

Muuten tuo uusi valo tuntuisi olevan aika paljonkin erisävyinen kuin vanha (oikean puolen vanha joka on tallella), ehkä jopa hieman heikompi valoteholtaan (keltaisempi), vaikka uusi ja vanha poltin taisivat olla ainakin saman valmistajan polttimoita. Onko samoilla valmistajilla eri sävyisiä D2S:iä? Tietysti kun tuollaisesta halpamallista on kyse, niin laatukin voi olla hieman epätasaista. Ja oikealta puolelta on parkkivalo palanut, mutta vasemmassa se loimottaa xenonin rinnalla kusenkeltaisena joten sekin voi antaa oman säväyksensä väriin?

Niin, tuosta xenonin nopeasta hiipumisesta ja kestosta olisi mukava kuulla kommenttia, onko muilla mennyt yhtä äkkiä?
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Olen huomannut, että omassani on aika onnettomat haaleat lähixenonit. En tiedä onko alkuperäiset, mutta melkeen 170 000 nyt mittarissa. Lähes järestään muissa xenon-autoissa makeampi loimotus ku omassani. Siispä mietin että vois vaihtaa polttimot kun alle satasella selviäis molemmin puolin. Jotain 50 €/polttimo näkyy olevan...

No joku heitti, että umpio/linssi sotkeentuu muutamassa vuodessa ja ne pitäis puhdistaa, miten lie?! Työlästä on irroitella umpioita (pohjasuoja, puskuri...). Joku toinen taas heitti, että umpioiden edessä oleva muovi on kiillotettavissa.

Onko olemassa mitään kirkaampia (vaikka eri värisävynkin) polttimoita ku nuo vakio Philipsit? Ei sentään mitään huuhaa night breakeritä, mitä halogen puolella on. Tosin kaukohalogenit vois olla vähän sinisemmät :D

Mitäs muut xenonistit sanoo, mitä kannattais tehdä, ku illat pimenee?
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: xenon-polttimon vaihto?

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Minulla on ollut "kiina"polttimot eli ebaysta noin 30€/pari. Nämä on 6000k värisävyltään eikä ole huomiota herättävän siniset. Enemmänkin valkoiset, jotka nyt vuoden käytön jälkeen hieman sinertävät. Hyvin on kestänyt nämä halpikset., ajoa on tullut polttimoiden hankinnan jälkeen reilut 40tkm.

Pitkiin en laittaisi mitään erikoissinisiä tms. polttimoita, koska pitkistä sitä valotehoa tulee silloin, kun sitä tarvitaan.

Olen kiillottanut ajovalojen linssit Novus2-töhnällä, jonka senkin ostin ebaysta. Taisi maksaa 10€. Ensin hioin vesihiomapaperilla (olisko ollut 1200 ja 1600) ja tämän jälkeen tahnalla kiiltäväksi ihan käsipelissä. Hyvin kirkastui.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Vastaa Viestiin