onko kellään

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

onko kellään

Viesti Kirjoittaja agios »

kokemusta sellaisesta ralinasta ss:ä kun lämpötilasta riippuen se tulee mittariston vierestä ja loppuu kun painaa koelautaa. Kaksi kertaa on mittaristo otettu pois ja ei löydy. Näillä keleillä se alkaa aina jonkun aikaa ajettua ja kestää ja kuuluu kun pysäyttääkin jos koputtelee mittariston vierestä siitä vasemmalta. Onneksi se kerran kuului myös kun vein sen pajalle mutta ei löydy. Mutta aina siellä on sitten jossakin ruuveja löysällä ja niitä kiristetty. Aika huonosti kasattu ainakin tuo minun yksilö.
Se hyvä puoli tässä kuitenkin on että pajallakin sanovat että se ei tällaiseen autoon kuulu. Ajattelin jos sais jotain vinkkejä. Se sulakerasian kansi ei ole ralinan lähde. Joku siellä kuitenkin irti on. Olisko lämmitysputkistossa sitten.
Aivan kuin siellä joku muovinasta tai vastaava olisi löysällä. Vika on pieni mutta ärsyttävä. Niin malli oli 93 SS ja -05.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: onko kellään

Viesti Kirjoittaja Bob »

agios kirjoitti:kokemusta sellaisesta ralinasta ss:ä kun lämpötilasta riippuen se tulee mittariston vierestä ja loppuu kun painaa koelautaa. Kaksi kertaa on mittaristo otettu pois ja ei löydy. Näillä keleillä se alkaa aina jonkun aikaa ajettua ja kestää ja kuuluu kun pysäyttääkin jos koputtelee mittariston vierestä siitä vasemmalta. Onneksi se kerran kuului myös kun vein sen pajalle mutta ei löydy. Mutta aina siellä on sitten jossakin ruuveja löysällä ja niitä kiristetty. Aika huonosti kasattu ainakin tuo minun yksilö.
Se hyvä puoli tässä kuitenkin on että pajallakin sanovat että se ei tällaiseen autoon kuulu. Ajattelin jos sais jotain vinkkejä. Se sulakerasian kansi ei ole ralinan lähde. Joku siellä kuitenkin irti on. Olisko lämmitysputkistossa sitten.
Aivan kuin siellä joku muovinasta tai vastaava olisi löysällä. Vika on pieni mutta ärsyttävä. Niin malli oli 93 SS ja -05.
Ohessa muutama vinkki todennäköisyysjärjestyksessä:

- Vasen tuuletussuulake ja sen mekanismi helisee

- Vaihtoehtoisesti konepellin avausvaijeri välittää resonanssin kojelautaan

- Onko keskikaiutinta - ellei, niin sen liitin pyörii ja helisee kojelaudan sisällä "irrallaan"? Tuskin tästä kysymys, koska sinulla auttaa tuo kojelaudan painaminen.

- Ja sitten se hankalin vaihtoehto - kojelaudan kiinnityspisteiden ja korin väliin pitäisi saada hieman joustavaa materiaalia (sitkeää ohutta vaahtomuovia, tummanharmaata nauhaa, ei katkea vetämällä). Pelkkä kiristely ei näissä valitettavasti auta.

Ja sitten, vaikka nuo olisivat kunnossa - saattaa n. 110 km/h kieppeillä kuulua kojelaudasta etäinen (hyvin vaimea) helisevä ääni - jos joku keksii tähän syyn, niin "studiojoukkue" olisi erittäin kiitollinen :D .
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Kiitos neuvoista. Tuota vasempaa lämmitys-suulaketta minäkin olen ajatellut taas kerran niille kertoa kun vien pajalle. Kokeilin tuossa painaa kynttä siihen
koelaudan ja A-pilarin väliin ja loppui ralina ainakin koputttelemalla. Se suulake heiluu hieman mutta kun sitä liikuttelee niin ei ole vaikutusta. Kulkeekohan se putki lähellä koelautaa? Sitkeesti se vain on vietävä aina uudelleen mutta takuukin kohta loppuu. Mutta sillähän ei ole väliä kun aikaisemmin on todettu. Kovemmilla pakkasilla ja kesällä kuumassa ei ralise.
Osaisitko näistä päätellä mitään tai oletko koskaan avannut kun noinkin paljon oli tietoa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: onko kellään

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

agios kirjoitti:kokemusta sellaisesta ralinasta ss:ä kun lämpötilasta riippuen se tulee mittariston vierestä ja loppuu kun painaa koelautaa. Kaksi kertaa on mittaristo otettu pois ja ei löydy. Näillä keleillä se alkaa aina jonkun aikaa ajettua ja kestää ja kuuluu kun pysäyttääkin jos koputtelee mittariston vierestä siitä vasemmalta. Onneksi se kerran kuului myös kun vein sen pajalle mutta ei löydy. Mutta aina siellä on sitten jossakin ruuveja löysällä ja niitä kiristetty. Aika huonosti kasattu ainakin tuo minun yksilö.
Se hyvä puoli tässä kuitenkin on että pajallakin sanovat että se ei tällaiseen autoon kuulu. Ajattelin jos sais jotain vinkkejä. Se sulakerasian kansi ei ole ralinan lähde. Joku siellä kuitenkin irti on. Olisko lämmitysputkistossa sitten.
Aivan kuin siellä joku muovinasta tai vastaava olisi löysällä. Vika on pieni mutta ärsyttävä. Niin malli oli 93 SS ja -05.
Mulla myös vm. 2005 ja kojelaudasta kuului epämiellyttävää ääntä ajettaessa "moottoritienopeuksia". Loppuen lopuksi ottivat huollossa kojelaudasta irti kaikki tuuletussuulakkeet ja muut kojelaudasta irtoavat osat, laittoivat silikonia väliin ja osat takaisin paikalleen. Eipä ääntele enää. Kauan tuota "korjausta" sai takuuseen yrittääkin. Vasta kolmannella kerralla tekivät tuon "silikonihoidon". Sitä ennen uusivat mm. aurinkolipan jostain syystä, mitä itse en ymmärtänyt. Väittivät, että ääni kuuluu aurinkolipasta :roll:

Toinen asia, josta joskus on kuulunut ääntä, on A -pilarissa verhoilun sisällä oleva airbag. Se on ilmeisesti pakattu huonosti A -pilarin verhoilun sisään ja pitää siksi silloin tällöin ääntä. Kädellä A -pilarin verhoilua taputtamalla on saanut tuonkin homman toistaiseksi kuntoon, eikä ole tarvinnut alkaa purkamaan A -pilarin verhoilua.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: onko kellään

Viesti Kirjoittaja Bob »

Turbo Sensonic kirjoitti:
agios kirjoitti:kokemusta sellaisesta ralinasta ss:ä kun lämpötilasta riippuen se tulee mittariston vierestä ja loppuu kun painaa koelautaa. Kaksi kertaa on mittaristo otettu pois ja ei löydy. Näillä keleillä se alkaa aina jonkun aikaa ajettua ja kestää ja kuuluu kun pysäyttääkin jos koputtelee mittariston vierestä siitä vasemmalta. Onneksi se kerran kuului myös kun vein sen pajalle mutta ei löydy. Mutta aina siellä on sitten jossakin ruuveja löysällä ja niitä kiristetty. Aika huonosti kasattu ainakin tuo minun yksilö.
Se hyvä puoli tässä kuitenkin on että pajallakin sanovat että se ei tällaiseen autoon kuulu. Ajattelin jos sais jotain vinkkejä. Se sulakerasian kansi ei ole ralinan lähde. Joku siellä kuitenkin irti on. Olisko lämmitysputkistossa sitten.
Aivan kuin siellä joku muovinasta tai vastaava olisi löysällä. Vika on pieni mutta ärsyttävä. Niin malli oli 93 SS ja -05.
Mulla myös vm. 2005 ja kojelaudasta kuului epämiellyttävää ääntä ajettaessa "moottoritienopeuksia". Loppuen lopuksi ottivat huollossa kojelaudasta irti kaikki tuuletussuulakkeet ja muut kojelaudasta irtoavat osat, laittoivat silikonia väliin ja osat takaisin paikalleen. Eipä ääntele enää. Kauan tuota "korjausta" sai takuuseen yrittääkin. Vasta kolmannella kerralla tekivät tuon "silikonihoidon". Sitä ennen uusivat mm. aurinkolipan jostain syystä, mitä itse en ymmärtänyt. Väittivät, että ääni kuuluu aurinkolipasta :roll:

Toinen asia, josta joskus on kuulunut ääntä, on A -pilarissa verhoilun sisällä oleva airbag. Se on ilmeisesti pakattu huonosti A -pilarin verhoilun sisään ja pitää siksi silloin tällöin ääntä. Kädellä A -pilarin verhoilua taputtamalla on saanut tuonkin homman toistaiseksi kuntoon, eikä ole tarvinnut alkaa purkamaan A -pilarin verhoilua.
Omassani tuo A-pilarin (vasen puoli) verhoilu oli asennettu selkeästi liian ylös eli sen alapään kiinnike ei ylettänyt riittävän pitkälle ja koko verhoilu pääsi alapäästään irti heiluen hauskasti ja paljastaen ikävän raon. Aikani painelin sitä säännöllisesti kiinni, mutta sitten kyllästyttyäni päätin fixata sitä hieman.

Homma korjaantui löysäämällä airbag-kyltin alla oleva pultti ja siirtämällä verhoilua alemmas. Riippuen autosta saattaa olla, että siirtovarat eivät riitä, ellei samalla hieman mattoveitsellä tai vastaavalla ota pientä palaa muovia pois niistä verhoilun napsautettavien kiinnikkeiden (2kpl) alapäistä. Sittemmin ovat A-pilarinkin verhoilut pysyneet ääneti kiinni.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

agios kirjoitti:Kiitos neuvoista. Tuota vasempaa lämmitys-suulaketta minäkin olen ajatellut taas kerran niille kertoa kun vien pajalle. Kokeilin tuossa painaa kynttä siihen
koelaudan ja A-pilarin väliin ja loppui ralina ainakin koputttelemalla. Se suulake heiluu hieman mutta kun sitä liikuttelee niin ei ole vaikutusta. Kulkeekohan se putki lähellä koelautaa? Sitkeesti se vain on vietävä aina uudelleen mutta takuukin kohta loppuu. Mutta sillähän ei ole väliä kun aikaisemmin on todettu. Kovemmilla pakkasilla ja kesällä kuumassa ei ralise.
Osaisitko näistä päätellä mitään tai oletko koskaan avannut kun noinkin paljon oli tietoa.


Lämmityssuulake rämisee (ainakin) siitä sisemmästä reunasta missä se kohtaa kovamuovisen kojelaudan. Myös suulakkeen osat saattavat resonoida keskenään, vaikka aiemmin olin toista mieltä. Ritiläosa on nyt teipattu kiinni suulakkeen runko-osaan. Helisi pelkillä omilla kiinnikeillään - aiemmin ko. osa ei mielestäni pitänyt mitään ääntä.

Itse olen sivellyt irroitetun suulakkeen kojelautaa vasten olevaan reunukseen kumista liimamassaa - antanut massan kuivua yön yli ja sitten painanut suulakkeen kojelautaan kiinni. Muodostunut erittäin ohut kumikerros ehkäisee kitinät todella tehokkaasti.

Itse olen laittanut lisäksi ohuen vaahtomuovinauhan siihen kojelaudan sulakerasian kanteen koskettaviin osiin.
Viimeksi muokannut Bob, La Tammi 13, 2007 16:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: onko kellään

Viesti Kirjoittaja m&m »

Bob kirjoitti: Omassani tuo A-pilarin (vasen puoli) verhoilu oli asennettu selkeästi liian ylös eli sen alapään kiinnike ei ylettänyt riittävän pitkälle ja koko verhoilu pääsi alapäästään irti heiluen hauskasti ja paljastaen ikävän raon. Aikani painelin sitä säännöllisesti kiinni, mutta sitten kyllästyttyäni päätin fixata sitä hieman.

Homma korjaantui löysäämällä airbag-kyltin alla oleva pultti ja siirtämällä verhoilua alemmas. Riippuen autosta saattaa olla, että siirtovarat eivät riitä, ellei samalla hieman mattoveitsellä tai vastaavalla ota pientä palaa muovia pois niistä verhoilun napsautettavien kiinnikkeiden (2kpl) alapäistä. Sittemmin ovat A-pilarinkin verhoilut pysyneet ääneti kiinni.
Kiitos vinkistä!

Nimenomaan tuo vasemmanpuoleisen pilarin verhoilu on omassa (-04) aika ajoin irvistellyt, takuuaikana se asetettiin uudelleen paikalleen ja myöhemmin vaihdettiinkin, mutta korjaukset auttoivat vain tilapäisesti takuuajan umpeutumiseen saakka. Sama vaiva isäni SS:ssä (-05), joten voitaneen luetella tyyppivikoihin. Pitääpä ruveta puukottamaan.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Bob. Taidat olla aika lähellä ratkaisua. Pitää pajalla kertoa jos uskoisivat.
Se kun liittyy niin lämpenemiseen niin voi olla hyvinkin mahdollista.
Siltä kohtaa sen kyllä saa ralisemaan milloin saa. Tietenkään ei pajalla.
Mutta 50 km. päästä alkaa ja jatkuu vaikka lappiin. Onko suulake vaikea irroittaa ja saaako siitä suoraa sitten jotain tilkettä. Vasen kaiutin irroitettu ja keskikaiutin myös. Molemmissa oli ruuvi löysällä mutta vika ei siellä. Ei oikein laadukasta tunnu olevan.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

agios kirjoitti:Bob. Taidat olla aika lähellä ratkaisua. Pitää pajalla kertoa jos uskoisivat.
Se kun liittyy niin lämpenemiseen niin voi olla hyvinkin mahdollista.
Siltä kohtaa sen kyllä saa ralisemaan milloin saa. Tietenkään ei pajalla.
Mutta 50 km. päästä alkaa ja jatkuu vaikka lappiin. Onko suulake vaikea irroittaa ja saaako siitä suoraa sitten jotain tilkettä. Vasen kaiutin irroitettu ja keskikaiutin myös. Molemmissa oli ruuvi löysällä mutta vika ei siellä. Ei oikein laadukasta tunnu olevan.
Suulake lähtee helposti irti kampeamalla säleikön läpi näkyviä kiinnityshakasia yhtäaikaisesti ja vetämällä suulake nupista pois.
Kiinnipitäviä hakasia ei ole kuin neljä - muut pitävät säleikön kasassa, eikä niitä kannata väännellä. Itse käytän noiden säleiköiden avaamisessa muutamaa rakotulkin liuskaa, silloin kuin ne vain suinkin mahtuvat - helppo irrottaa kun avaa aina yhden hakasen kerrallaan ja jättää liuskan pitämään sitä auki.

Kyllä siitä pääsee vaimentamaan sen suulakkeen ja tarvittaessa mekanisminkin (silikonia). Ei kannata tämän takia purkaa enempää autoa. Ohut liimautuva vaahtomuovilevy on aika kova sana - eikä sitä kovin paljoa edes tarvitse laittaa.
Viimeksi muokannut Bob, La Tammi 13, 2007 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

No niin ,ei ollut lämmitysritilässä syy. Mutta Bob puhui siitä helinästä.Se sanamuoto on varmaan lähempänä sitä minun ralinaa. Jospa onkin sama juttu mutta mulla on vain desibelejä enemmän. Se tulee siitä keskeltä koelautaa. Auttaako sulla painaminen. Eihän se tuollainen ääni nyt maailmaa kaada mutta aika lähellä on ettei hermo mene. Se olisi helppoa jos pääsisi itse alta katsomaan niin voisi löytyäkin. Pitää laittaa puutappi katosta kojelautaan ja ajaa maahantuojalle että ajellaanko näin. Sehän se tässä on kun ajelee vain vähän niin ei mitään mutta pitemmällä matkalla alkaa. Päättelyni on sittenkin jos se on resonointi. Jos joku tietää niin kirjoittakaa vastaus ja isolla.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

agios kirjoitti:No niin ,ei ollut lämmitysritilässä syy. Mutta Bob puhui siitä helinästä.Se sanamuoto on varmaan lähempänä sitä minun ralinaa. Jospa onkin sama juttu mutta mulla on vain desibelejä enemmän. Se tulee siitä keskeltä koelautaa. Auttaako sulla painaminen. Eihän se tuollainen ääni nyt maailmaa kaada mutta aika lähellä on ettei hermo mene. Se olisi helppoa jos pääsisi itse alta katsomaan niin voisi löytyäkin. Pitää laittaa puutappi katosta kojelautaan ja ajaa maahantuojalle että ajellaanko näin. Sehän se tässä on kun ajelee vain vähän niin ei mitään mutta pitemmällä matkalla alkaa. Päättelyni on sittenkin jos se on resonointi. Jos joku tietää niin kirjoittakaa vastaus ja isolla.
Niin, jospa tarkoitatkin juuri sitä samaa ääntä, mihin viittasin (ja vinkkiä kyselin) tuossa aiemmin eli kuuluu n. 100-110km/h:n mittarinopeudessa omassani ainakin. Siihen ei ainakaan omassani minkäänlainen kojelaudan painaminen auta ja se tuntuu kuuluvan varsin "syvältä" kojelaudan sisältä.

Mitään muita hälyääniä ei omassani enää kuulu - tuo on vain kohtalaisen vaikea rasti, eikä ääni ainakaan vielä ole ylittänyt ärsytyskynnystä. Olisihan se tietysti mukava saada pois - pitää hieman kysellä, kai siihen joku muukin on törmännyt.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Niin sitähän minä. No sitten vain täytyy jatkaa miettimistä. Pyydän nyt kuitenkin että tukkivat kaikki mahdolliset paikat jos sattuis vaikka tuuria olemaan. Voisko sinne kojelaudan päähän työntää jotain väliin kun loppuu jo keinot. Se riittää ihan jokin polttimon kantakin joka heiluu mutta kun ei sinne itse pääse käsiksi. WW kuplan kun osti niin ei resonoinut ainakaan kuultavasti ja kaikki oli näkyvillä. Vasen käsi tuulilasin edessä että tuleeko lämmintä ilmaa. Hitler jätti tervehdyksensä jälkipolville.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

agios kirjoitti:Niin sitähän minä. No sitten vain täytyy jatkaa miettimistä. Pyydän nyt kuitenkin että tukkivat kaikki mahdolliset paikat jos sattuis vaikka tuuria olemaan. Voisko sinne kojelaudan päähän työntää jotain väliin kun loppuu jo keinot. Se riittää ihan jokin polttimon kantakin joka heiluu mutta kun ei sinne itse pääse käsiksi. WW kuplan kun osti niin ei resonoinut ainakaan kuultavasti ja kaikki oli näkyvillä. Vasen käsi tuulilasin edessä että tuleeko lämmintä ilmaa. Hitler jätti tervehdyksensä jälkipolville.
Kuis kävi - hiljenikö?

Tarkensin hieman tuohon tuuletussuulakkeeseen liittyviä aiempia kirjoituksiani, kun tuli taas hieman purettua kojelautaa - tosin muista syistä tällä kertaa.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Eikös teitä rengasmelut vaivaa ollenkaan...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

pasijalmari kirjoitti:Eikös teitä rengasmelut vaivaa ollenkaan...
No kun hiljaista Saabia ei vielä ole keksitty... :lol: Ei kai ominaisuudet silloin vaivaa.
Vastaa Viestiin