9-3 SS vs. M-B C Kompressor, kysymyksiä aloittelijalta.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Veca
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2007 23:02
Paikkakunta: Riksu

9-3 SS vs. M-B C Kompressor, kysymyksiä aloittelijalta.

Viesti Kirjoittaja Veca »

Iltaa foorumille,

Ja terveisiä tähtinokka-foorumilta. Aivan oikein mersu-mies on hiljakseen ajatuksissaan siirtymässä toiseen merkkiin uuden liikennöintivälineen hankinnan myötä. Mersu on edelleen ollut hakusessa, mutta nyt on myös muut merkit tulleet vaihtoehdoiksi mm. kiristyneen budjetin myötä.

Seuraavia vaihtoehtoja on tullut punnittua jo puolen vuotta:

- Mercedes C180/200 kompressor, 2001->
- Audi A4 1,8 t, 2001->
- Saab 9-3 SS 1,8t/2,0t, 2003->.

Noista M-B ja Saab on nousseet päällimmäisiksi. Audi on mielestäni edelleen huonoiten varustelluin noista ja se on myös niin lähellä Passattia, ettei innosta. Japseja en kelpuuttanut listalle ja BMW ei sytytä, vaikka takaveto on ollut aina mielestäni se oikea "miesten" auto. Saab on ystävällinen vaihtoehto jo hinnoittelun ja loistavan ulkonäön sekä tekniikan myötä.

Koeajot rajoittuvat kahteen 9-3 2,0t, 2003 -yksilöön, toinen automaatti. Ensivaikutelmat seuraavia muihin verroikkeihin:

- Hiukan rauhaton kiihdyttäessä, onko ominaisuus, huonot talvikiekot, vai auraus pielessä, myös uraherkkä
- Turbo moottori automaatilla riuhtoi varomattoman kaasun kanssa, siis nykäisi jos survaisi hätäsesti pedaalia
- Alusta ei niin jämäkkä kuin Audissa, tosin Audi on ehkä kevyempi, C:ssä taas mersun pehmeys ollen kuitenkin riittävän jämäkkä (rengastus vaikuttaa paljon)
- Suorituskyky luokkaa mahtavampi kuin C 200 kompurassa
- Sisätilat miellyttävät, myös ajoasento, sisätilat hiukka pienemmät kuin C:ssä

Kysymyksiä on yhä mieleen tulvinut Saabille tuntemattomalle autoilijalle. Moniin niistä saisi varmaan HAKU-toiminnolla, mutta aivan kaikkia topicceja en jaksaisi selata.

- Kuinka luotettavana 9-3 voidaan pitää, mitkä ovat yleisimmät vaivat, tyyppivikoja?
- Onko automaatti huoleton (huollettuna)?
- Kuinka suuret kilometrimäärät vaikuttaa 9-3:een? Ennen Saabilla sai ajaa puolimiljoona helposti.
- Milloin maaliongelmat loppuivat ovien kahvoista yms?
- Onko ruostuminen ongelma 9-3:lle (kuten C:ssä)?
- Onko 1,8t ja 2,0 t suorituskyvyssä käytännön ajossa suuria eroja, mm. ohituskiihtyvyys? Entä polttoaineen kulutus?
- Kuinka huoltojen ja varaosien hinnat? Mersun osat tunnetusti halpoja.

Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen, jatkan edelleen vertailua. Auton hankinnalla ei siis ole kiire, koska vanha w124 230 E, 365 tkm lasissa liikkuu edelleen ikäisekseen loistavasti ja jäänee myös kakkosautoksi.

Vesku 8)
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-3 SS vs. M-B C Kompressor, kysymyksiä aloittelijalta.

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Veca kirjoitti:Iltaa foorumille,

Noista M-B ja Saab on nousseet päällimmäisiksi. Audi on mielestäni edelleen huonoiten varustelluin noista ja se on myös niin lähellä Passattia, ettei innosta. Japseja en kelpuuttanut listalle ja BMW ei sytytä, vaikka takaveto on ollut aina mielestäni se oikea "miesten" auto. Saab on ystävällinen vaihtoehto jo hinnoittelun ja loistavan ulkonäön sekä tekniikan myötä.

Koeajot rajoittuvat kahteen 9-3 2,0t, 2003 -yksilöön, toinen automaatti. Ensivaikutelmat seuraavia muihin verroikkeihin:

- Hiukan rauhaton kiihdyttäessä, onko ominaisuus, huonot talvikiekot, vai auraus pielessä, myös uraherkkä
- Turbo moottori automaatilla riuhtoi varomattoman kaasun kanssa, siis nykäisi jos survaisi hätäsesti pedaalia


- Onko 1,8t ja 2,0 t suorituskyvyssä käytännön ajossa suuria eroja, mm. ohituskiihtyvyys? Entä polttoaineen kulutus?


1,8t ja 2,0t- moottoreiden erona on vain moottorinohjausyksikön softa, jos ja kun :lol: alat janota lisätehoa, sitä saa reippaasti lastulla (muistaakseni noin 200hv ja moottori säilyy edelleen luotettavana.


Tuosta takavedosta vielä, mielestäni takaveto on hyvä vain jos siihen liittyy jonkinlainen kitkalukko tasauspyörästössä. Tällöin liikkeellelähdöt ovat yleensä nopeampia kuin ne vastaavalla (lukottomalla) etuvetoisella olisivat. Taasen takavetoinen ilman lukkoa on melkoisen onneton ajettava talvikelissä :? Itselläni on ollut farmari Opel Omega lukkoperällä ja ai että miten makea talviauto se oli lähes 50-50 painonjakaumallaan. Onkohan mersussa lukkoperä kuten joskus aikanaan?

Etuveto taas on mielestäni aina liukkaan kelin tullen onneton kiihdytyksissä. Urissa taitaa olla tehokkaassa etuvedossa aina tuota vetelyä, josta mainitsit.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

Morjens Mersu-mies! Saab on hyvä vaihtoehto persoonallisempana vaihtoehtona ja varmasti 03 vuosimallin autoista on pahimmat tyyppiviat korjattu takuuna. kokemuksesta voin kertoa, että maahantuoja suhtautuu mahdollisiin korjauksiin asiallisesti takuuajan jälkeenkin. Saab tarjoaa kuitenkin hintaluokassaan parhaimmat tehot, persoonallisuuden, erittäin hyvän ulkonäön, erinomaiset talvi-ominaisuudet ja hyvän korroosion vastaisen korin. turvallisuus tutkitusti parasta. Statusta myös. Trionic8 ja kone yleisesti ottaen muutenkin on hyvin luotettava, siitä en ole ikinä kuullut mittään negatiivista.

Koeajanut olet kaikki, ja jokainen toki löytää sen oman vaihtoehdon, itse päädyin 9-3:een toisen ruotsalaismerkin jälkeen ja paria tyyppivikaa lukuun ottamatta olen ollut hyvin tyytyväinen.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Veca
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2007 23:02
Paikkakunta: Riksu

Iltaa

Viesti Kirjoittaja Veca »

No niin tänään oli taas testipäivä Olarissa. Aluksi -06/-07 1,8t SS automaatti linear: Melko hyvä, oltavakin uudeksi. Sattui olemaan pihalla ja myyjällä iski lounas päälle, joten itselläni 20 min tyypittelyä.

Seuraavaksi -04, 2,0t vector, se jota oikeastaan menin sinne syynäämäänkin. Peli oli siisti, 80 tkm ajettu, kaikilla varusteilla mitä itse osasin ajatella vaativani käytettyyn. Virheetön koppa muuten, mutta ne peilien ja ovenkarmien hilseilyt olivat jo alkaneet.

Ajossa vectorin alusta oli erilainen, jäykempi ja pintakovempi kuin edellisessä linearissa. Äkkiseltään pidin sitä jopa huononpama normialustaan. Myös renkaat saattaa vaikuttaa, linearin alla uudet kitkat vs. vectorin nastat. Auto oli muuten ehjäkuntoisen oloinen ja laatikko toimi kuten piti. Ja ne rattinamikat vaihteistolle oli jo ylellisyyttä. Liekö toimintavarmat? Penkit tunnistin hiukan tukevimmiksi kuin linearissa, hyvä näin, tukea ei ole koskaan liikaa. Myös audio yllätti edelliseen kokemukseen, lie ollut tässä jo se 7 kajarin zydeemi.

Auto jäi vielä sinne, koska käteisalennus ei oikein miellyttänyt hinnassa, vain muutamia satasia ilman vaihdokkia. Luulisi kovan rahan ostaja olevan hyvä asiakas, kun katselee niitä lukemattomia vaihtoautoja liikkeissä. Tosin käytetyn 9-3:n hinnoittelu lienee melko standardia, referenssejä oli samaisessa liikkeessä 8 kpl ja vector lienee aina kalliimpi myös käytettynä. Selkeä ero C-mersun hintoihin, joissa hintaskaala on ollut aina suurempi, on halpoja ja kalliita samoilla spekseillä.

Huomenna joudun valitettavasti vaihtamaan hetkeksi joukkuetta, C 180 K:n testin puitteissa. Tiedän että suorituskyky ei ole samaa luokkaa Saabin kanssa, mutta vastaan tuli sport farkku, -03 kompuralla ja automaatilla. Auto tullaan hankkimaan pitempiaikaiseen käyttöön, joten kilsoja sillä tullaan ajamaan 100 - 150 tkm, toki useamman vuoden aikana, ja luottamukseni Saabin suuriin metreihin ei vielä vahvistunut.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

JK_9-3 kirjoitti:kokemuksesta voin kertoa, että maahantuoja suhtautuu mahdollisiin korjauksiin asiallisesti takuuajan jälkeenkin.
Helvetti on siis jäätynyt.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iltaa

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Veca kirjoitti: Tosin käytetyn 9-3:n hinnoittelu lienee melko standardia, referenssejä oli samaisessa liikkeessä 8 kpl ja vector lienee aina kalliimpi myös käytettynä.
Omaani (-03) kaupatessani olen nyt vikan kuukauden aikana saanut kuulla että noita löytyy käytettyinä 15t€ hintaluokasta vaikka huru mykke, en tosin yhtään ole niin halvalla itse mistään löytänyt mutta niitä siis on vaikka kuinka.

Autoliikkeiden hinnoittelusoftan mukaan ton ikäisen Vectorin hintaero Lineariin on 150€, joten sen enempää siitä ei siis kannata maksaa :)
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Ei se nykymersuun verrattuna tule aikaisemmin taipumaan, saabi siis.
koriltaan tai tekniikaltaan.
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Iltaa

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

kimmop kirjoitti:
Veca kirjoitti: Tosin käytetyn 9-3:n hinnoittelu lienee melko standardia, referenssejä oli samaisessa liikkeessä 8 kpl ja vector lienee aina kalliimpi myös käytettynä.
Omaani (-03) kaupatessani olen nyt vikan kuukauden aikana saanut kuulla että noita löytyy käytettyinä 15t€ hintaluokasta vaikka huru mykke, en tosin yhtään ole niin halvalla itse mistään löytänyt mutta niitä siis on vaikka kuinka.

Autoliikkeiden hinnoittelusoftan mukaan ton ikäisen Vectorin hintaero Lineariin on 150€, joten sen enempää siitä ei siis kannata maksaa :)
No suoralla kaupalla on helvetin vaikea myydä mitään jos puhutaan kohtuuisoista summista mikä pitää löytä perstaskusta cashina. S40 Volvoa myydessäni nettiautossa törmäsin vastaaviin kommentteihin. Tyhjätaskuja ja renkaanpotkijoita riittää. Loppujen lopuksi auto meni vaihdossa kun ei puoli-ilmaseksi kiinnostanut myydä. Vaihtohyvitys oli huomattavasti parempi kuin yksikään tarjous yksityiseltä. Liike lisäsi vielä omat katteensa hintaan ja joku osti auton pari päivää siitä kun tuli myyntiin.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iltaa

Viesti Kirjoittaja kimmop »

JK_9-3 kirjoitti:Vaihtohyvitys oli huomattavasti parempi kuin yksikään tarjous yksityiseltä. Liike lisäsi vielä omat katteensa hintaan ja joku osti auton pari päivää siitä kun tuli myyntiin.
Autoliikkeistäpä tuo "15t€:lla vaikka kuinka paljon" onkin tullut vaihtohyvitystarjouksena.

Paras tarjous tosin viimeisen kuukauden aikana on taas ollut 22500,- joten aika hakusessa on hinnat liikkeillä.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Tuo Mersun Kompressor-malli oli minullakin yhtenä vaihtoehtona, kun tuon Saabin muutama vuosi sitten hankin. Sopivaa yksilöä ei kuitenkaan kohdalle sattunut.

Ei ole kuitenkaan valinta kaduttanut - tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että dieselin vaihto alkaa olla ajankohtainen - E-mallin Meseä olen katsellut. Tuon E-mallin vajaa pari vuotta vanhoissa vaihtoehdoissa vain on ne surullisen kuuluisat sähköhydrauliset jarrut, joista uusissa on luovuttu. Myös ruostumisherkkyydestä olen saanut varoituksia - malli kuitenkin miellyttäisi muutoin.

Mutta Saabiin - n. 90000 km mittarissa ja toimii kuin ihmisen mieli - takuuajan jälkeen ei ole korjaamolla vieraillut eli ei siis vuoteen.

Ruostumisen pelkoa ei ole ja turvallisuus tutkitusti huippua.

Oven kahvojen haalistuminen rajoittuu mallivuoteen 2003, uudemmissa ei haalistu.

Suorituskyky 1.8t/2.0t:llä, jotka siis molemmat ovat 2-litraisia ja eroavat vain moottorinohjaussoftan osalta on suurinpiirtein samanlainen - vasta esim. BSR:n softapäivitys saa ne "lentoon". Ohjaimiahan näihin ei vaihdella - vain softaa.

Omani on manuaali, joten automaattiin en osaa ottaa kantaa. Ellet meinaa päivittää softaa, niin mielestäni automaatin pariksi sopisi paremmin 2.0T-versio, jossa on valmiiksi 210HP ja 300Nm.

Huoltoväli 30000 km ja huollot kohtuuhintaisia muihin verrattuna (omasta mielestäni tehtyyn työmäärään nähden kalliita). Osien hinnoissa ei häviä Meselle.

Omani polttoaineen tarkistettu ympärivuotinen kulutus kaikkien ajojen osalta on 7,7 litraa /100 km.

Tyyppivioista löytyy kokonaan oma viestiketjunsa tuosta hieman alempaa.
Jos mahdollista, niin kannattaa hankkia vm. 2004 ja mallivuosihan vaihtuu jo syksyllä eli osa 2003 käyttöönotetuista on 2004:sia. Parhaiten erotat ne lampunpesimista uudemmissa ne on kiinteät, vanhemmissa puskurista ylöspomppaavat.

Elämä on valintoja - joista joskus jokunen voi sattua kohdalleenkin eli eikun koeajamaan.
Veca
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2007 23:02
Paikkakunta: Riksu

Hyvää tietoa...

Viesti Kirjoittaja Veca »

Lämmin kiitos kaikista vastauksista tähän asti. Tuo Bobin mainitsema vinkki -03/04 tunnistukseen oli asiaan perehtymättömälle hyvä. Viimeisin koeajokki oli jo kyllä vm. -04.
Ainoa mikä eniten askarruttaa, on suuret kilsat myöhemmin vuosien päästä, josko nykyiset Saabit säilyy luottokunnossa vielä suurillakin kilometrimäärillä. Tosin 9-3:sta ei vielä monikaan taida olla edes 200 tkm ylittänyt :!:

Tässä yksi vaihturitarjokki:

http://www.vaihtonet.fi/vinfo.asp?osio= ... Z996&osio=

Kilsoja on jo, mutta hinta olisi todella kohtuullinen (näin asunnon oston kynnyksellä) ja väri se TÄYSIN OIKEA! Liekö kenen entinen kulkine forumilta?
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvää tietoa...

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Veca kirjoitti: Tässä yksi vaihturitarjokki:

http://www.vaihtonet.fi/vinfo.asp?osio= ... Z996&osio=

Kilsoja on jo, mutta hinta olisi todella kohtuullinen (näin asunnon oston kynnyksellä) ja väri se TÄYSIN OIKEA! Liekö kenen entinen kulkine forumilta?
Kilsoihin nähden katsottuna esim. autotalli.com:issa vastaaviin tossa on hinnassa tinkivaraa, -04 -mallisiakin saa jo noilla kilometreillä melkein samaan rahaan. Muutenhan tuo näyttää siistiltä, tosin jos meinaa ajaa pidemmän aikaa niin tarkistaisin onko tossa se 7-kaiuttiminen stereosysteemi.

Yllättävän vähän näyttää muuten olevan Vectoreita myynnissä tuon ikäisissä.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Uuden saisi jo 31 000:lla. Noita kamppanja Turbo Piloteja tulee varmaan myyntiin enemmänkin lähiaikoina.
Veca
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2007 23:02
Paikkakunta: Riksu

siisti on

Viesti Kirjoittaja Veca »

Tuo linkin peli on kyllä yllättävän siisti luonnossakin, kävin sitä vilasemassa hiljan. En löytänyt sisältä enkä ulkoa juuri moitittavaa. Siinä on se perusaudio-laite, ei se parempi. Ilmo kertoo Linearista, mutta tuo näyttää kyllä Vectorilta. Liekö virhe ilmossa.

Hinnasta kuvittelin tippuvan noilla kilsoilla reilusti, muutamia tonneja?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: siisti on

Viesti Kirjoittaja Bob »

Veca kirjoitti:Tuo linkin peli on kyllä yllättävän siisti luonnossakin, kävin sitä vilasemassa hiljan. En löytänyt sisältä enkä ulkoa juuri moitittavaa. Siinä on se perusaudio-laite, ei se parempi. Ilmo kertoo Linearista, mutta tuo näyttää kyllä Vectorilta. Liekö virhe ilmossa.

Hinnasta kuvittelin tippuvan noilla kilsoilla reilusti, muutamia tonneja?
Kuvat ovat todellakin vm. 03 Vectorista.

Eroaa Linearista kyseisenä vuonna mm. kuvassa näkyviltä osin:

+ hopeiset mittarinkehykset
+ hopeinen vaihdevivun kehys
+ hopeinen ovilistasarja
+ hopeiset ratin nappulat
+ hopeinen kynnyslista
+ nahkapenkit vakiona
+ autom. ilmastointi vakiona (ja usein myös tuo siipimallinen mukiteline kojelaudassa)

Nuo kaikki autom. ilmastointia lukuunottamatta voi vaihtaa jälkikäteenkin, mutta osat maksavat varaosahinnoilla TODELLA paljon.
Vastaa Viestiin