9-3 SS vs. M-B C Kompressor, kysymyksiä aloittelijalta.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Hyvää tietoa...

Viesti Kirjoittaja ptme »

Veca kirjoitti:Lämmin kiitos kaikista vastauksista tähän asti. Tuo Bobin mainitsema vinkki -03/04 tunnistukseen oli asiaan perehtymättömälle hyvä. Viimeisin koeajokki oli jo kyllä vm. -04.
Ainoa mikä eniten askarruttaa, on suuret kilsat myöhemmin vuosien päästä, josko nykyiset Saabit säilyy luottokunnossa vielä suurillakin kilometrimäärillä. Tosin 9-3:sta ei vielä monikaan taida olla edes 200 tkm ylittänyt :!:

Tässä yksi vaihturitarjokki:

http://www.vaihtonet.fi/vinfo.asp?osio= ... Z996&osio=

Kilsoja on jo, mutta hinta olisi todella kohtuullinen (näin asunnon oston kynnyksellä) ja väri se TÄYSIN OIKEA! Liekö kenen entinen kulkine forumilta?
Eipä tullut lähellekään 200 tkm täyteen minullakaan, mutta kuitenkin yli 140tkm.
Aikaisemmissa autoissa on noissa kilometreissä aistinut jo jonkinlaista "pehmenemistä" niin ajo-ominaisuuksissa, koneessa kuin sisustuksessakin. Kuitenkin tuo SS oli automaattina vielä noillakin kilometreillä jopa parempi kuin uutena, kun oli saatu ne muutamat lastentaudit poistettua.
Ja kuten usein todettu, se n 800€ siitä BSR:n PPC:stä on todellakin hintansa väärti.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
joukom
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Elo 22, 2004 15:29

Viesti Kirjoittaja joukom »

Tuohon kannattaa myös tutustua http://www.laakkonen.fi/index.php?page= ... id=LAI-715

Kyseessä on entinen autoni, jossa pienetkin viat on korjattu takuuaikana. Varustelistaan kuuluu lisäksi nahkaratti radionapeilla. Auto on myös huollettu siten, että öljyt on vaihdettu 10000 välein.

Auto on rekisteröity 2004, mutta vuosimalli on 2005.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: siisti on

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Bob kirjoitti:+ autom. ilmastointi vakiona (ja usein myös tuo siipimallinen mukiteline kojelaudassa)

Nuo kaikki autom. ilmastointia lukuunottamatta voi vaihtaa jälkikäteenkin, mutta osat maksavat varaosahinnoilla TODELLA paljon.
Itse asiassa ainakin -03:ssa Vectorissakin esitteen mukaan ACC on lisävaruste, ainoastaan Aerossa oli ACC tuolloin vakiona.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Re: siisti on

Viesti Kirjoittaja Vector »

Bob kirjoitti:
Kuvat ovat todellakin vm. 03 Vectorista.

Eroaa Linearista kyseisenä vuonna mm. kuvassa näkyviltä osin:

+ hopeiset mittarinkehykset
+ hopeinen vaihdevivun kehys
+ hopeinen ovilistasarja
+ hopeiset ratin nappulat
+ hopeinen kynnyslista
+ nahkapenkit vakiona
+ autom. ilmastointi vakiona (ja usein myös tuo siipimallinen mukiteline kojelaudassa)

Nuo kaikki autom. ilmastointia lukuunottamatta voi vaihtaa jälkikäteenkin, mutta osat maksavat varaosahinnoilla TODELLA paljon.
Muistaakseni autom. ilmastointi ei ollut vakiona Vectorissa vuonna 2003. Vectorissa oli vakiona etusumarit, linearista en ole varma.
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 SS vs. M-B C Kompressor, kysymyksiä aloittelijalta.

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Veca kirjoitti: Seuraavia vaihtoehtoja on tullut punnittua jo puolen vuotta:

- Mercedes C180/200 kompressor, 2001->
- Audi A4 1,8 t, 2001->
- Saab 9-3 SS 1,8t/2,0t, 2003->.
Eihän tossa ole kuin yksi vaihtoehto:
SS 1.8t + BSR
nimimerkki vuoden hyvät kokemukset BSR:stä.
Voi olla että käytettynä on jopa toinenkin vaihtoehto:
SS 2.0t + BSR.
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvää tietoa...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Veca kirjoitti:Tässä yksi vaihturitarjokki:

http://www.vaihtonet.fi/vinfo.asp?osio= ... Z996&osio=

Kilsoja on jo, mutta hinta olisi todella kohtuullinen (näin asunnon oston kynnyksellä) ja väri se TÄYSIN OIKEA! Liekö kenen entinen kulkine forumilta?
Väri on TÄYSIN VÄÄRÄ :wink:

Mielipideasia, mutta tuon värisiä Mersuja ja Toyotoja on Suomessa myyty vaikka kuinka paljon. Varmaan 97% nyt myydyistä Avensiksista ja Corolloista on hopeanharmaita (lieneekö mallin perusväri?). Eli tuon värisiä autoja mahtuu Suomessa nykyään 13 tusinaan. Musta 9-3:nkin (joita suurin osa viime vuonna Turbo Pilot -malleista on) on yksilöllisempi väri kuin tuo hopean harmaa.

Itse en koskaan ostaisi tuon väristä autoa. Paitsi jos saisin erittäin halvalla, niin maalauttaisin päälle jonkun toisen värin. Valitettavasti joutuu vielä ajelemaan 1-2 päivää hopeanharmaalla 9-3SS:llä :oops:, ennen kuin saa tuon Laser Redin 9-3SS:n kolarikorjauksesta :roll: No aluksi oli alla sijaisautona musta Subaru Forester ja nyt tuo hopeanharmaa 9-3SS, joten kun kahdesta "pahasta" piti valita pienempi, niin valitsin hopean harmaan Saabin ja vaihdoin Subarun siihen :wink:

Ja tämä oli sitten vain meikäläisen mielipidettä ja tilitystä :roll:

Sitten moottoriasiaan: uusien 9-3:sten yhteydessä ei ole ainakaan vielä esiintynyt huohotus- ja sytytyskasettiongelmia (vrt. esim. 9-3:t vm. 2001-2002), eli moottori vaikuttaa melko luotettavalta. Virityspotentiaalia niissä on vähemmän kuin vanhemmissa Saabeissa, mutta esim. 2.0T:n pitäisi kestää noin 300 hv.
Veca kirjoitti:Audi on mielestäni edelleen huonoiten varustelluin noista ja se on myös niin lähellä Passattia, ettei innosta.
Tuo johtuu varmaan siitä, että Audin lisävarusteet Suomessa ovat aivan helvetin kalliita ja siksi ihmiset eivät ole ottaneet hirveästi varusteita autoihinsa.

Meidän firman entinen toimitusjohtaja hommasi aikanaan työsuhdeautoksi A6:n, joten samassa tuli ihmeteltyä Audin lisävarusteiden hintaa 8O Kyllä Saabin lisävarusteiden hinta kalpeni Audin lisävarusteiden hinnalla, ja lisävarusteethan ovat juuri se osa-alue, joissa hinnanpudotus on kaikista suurin, jos ollaan myymässä/ostamassa käytettyä autoa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Tavallaan off-topicina täytynee sanoa, että uuden Audi S6:n keraamiset jarrut maksavat muuten 18 500 € :lol: Melko kallista... Tuli joskus myös ihmeteltyä noita osien hintoja. Otatko kaksi uudehkoa pikkuautoa vai Audiin jarrut? :lol:
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Hyvää tietoa...

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Väri on TÄYSIN VÄÄRÄ :wink:

Mielipideasia, mutta tuon värisiä Mersuja ja Toyotoja on Suomessa myyty vaikka kuinka paljon. Varmaan 97% nyt myydyistä Avensiksista ja Corolloista on hopeanharmaita (lieneekö mallin perusväri?). Eli tuon värisiä autoja mahtuu Suomessa nykyään 13 tusinaan. Musta 9-3:nkin (joita suurin osa viime vuonna Turbo Pilot -malleista on) on yksilöllisempi väri kuin tuo hopean harmaa.

Itse en koskaan ostaisi tuon väristä autoa. Paitsi jos saisin erittäin halvalla, niin maalauttaisin päälle jonkun toisen värin. Valitettavasti joutuu vielä ajelemaan 1-2 päivää hopeanharmaalla 9-3SS:llä :oops:, ennen kuin saa tuon Laser Redin 9-3SS:n kolarikorjauksesta
Mielestäni punainen on huonoin väri kaikkiin autoihin paitsi ehkä ferrareihin. Valitsisin jopa mieluummin valkoisen kuin paloautovärisen.
Uutta autoa hankkiessani valitsisin hopean tai tämä Saabin uusi Titan grey. Helppohoitoisia, (naarmut ei näy) ja sopivat hyvin saabin linjoihin. Punainen taas ei :lol:

Isellä on ollut viimeiset 4 autoa punaisia, sen takia koska käytettyä autoa ostaessa ei pysty kauheasti valitsemaan, muut kriteerit painavat..

Seuraava auto EI tule olemaan punainen.... PRKL haalistuvat paskat.. :oops:

Ja sitten asiaan. Sport sedan vaikuttaisi olevan parhaiden joukossa laadullisesti, ja myöskin ajo-ominaisuudet ovat ihan eri planeetalta kuin vanhemmissa saabeissa ja muunmerkkisissä.

Meillä tuli -03 vectoriin 55tkm täyteen, ja mallikkaasti toimi, tuskin mitään ylimääräisiä korjaamokäyntejä. Ohjaustehostimen öljysäiliötä kyllä vaihdettiin, mutta se taitaa olla vaihdettu melkein kaikissa käytetyissä takuuseen. :roll:

En heti keksi mitään moitittavaa tossa ss:ssa
2,0t oli jopa suht pirteä. 0-130 prikulleen yhtä nopea kuin og9-3 185hv.
Bensankulutus sekalaisessa kaupunkipainotteisessa ajossa jossa annettin säännöllisesti monoa jopa alle 9 litraa/100km 8O

Kaiken puolin mielyttävä kokemus toi sport sedan.

Mersuista ei ole muuta kokemusta kuin W124 300te -91. Isä osti auton uutena ja möi muutaman vuoden myöhemmin 80 tkm ajettuna. Hieno auto joskin manuaalissa oli kakkoselle vaihdettaessa vähän hidas synkronointi.
Muistan myöskin että isä moitti öljynkulutusta mersussa, jopa litra/5000km.. Mielyttävä auto muuten, mitä nyt muistan vuosien takaa.

Itse ainakin arvostan saabissa parempaa suorituskykyä.
Kaverilla on tuollainen 180 komp. cuope, ja on mielestäni aika "epäpirteä".
:wink:

Audeista sen verran että veljelläni oli A4 2,6 aut -95 saksantuonti. Se ei kyllä jättänyt oikein hyvät vibat. 100tkm ajettu ja siinä meni m.m. moottorinohjausboksi ja kaikki tukivarret vaihtoon. Kuskinpuolen ikkunanostin tais hajota myöskin niin ettei ikkunaa saanut ylösveivattua.
Ihan ok auto ajaa, mutta niukka varustus jätti askeettisen vaikutelman.

Pitäis varmaan mennä koklaamaan uudempia audeja, ainakin näyttävät hyviltä..
Viimeksi muokannut vjbremer, Ke Tammi 10, 2007 20:09. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Hyvää tietoa...

Viesti Kirjoittaja Bob »

Turbo Sensonic kirjoitti:Väri on TÄYSIN VÄÄRÄ :wink:

Mielipideasia, mutta tuon värisiä Mersuja ja Toyotoja on Suomessa myyty vaikka kuinka paljon. Varmaan 97% nyt myydyistä Avensiksista ja Corolloista on hopeanharmaita (lieneekö mallin perusväri?). Eli tuon värisiä autoja mahtuu Suomessa nykyään 13 tusinaan. Musta 9-3:nkin (joita suurin osa viime vuonna Turbo Pilot -malleista on) on yksilöllisempi väri kuin tuo hopean harmaa.

Itse en koskaan ostaisi tuon väristä autoa. Paitsi jos saisin erittäin halvalla, niin maalauttaisin päälle jonkun toisen värin. Valitettavasti joutuu vielä ajelemaan 1-2 päivää hopeanharmaalla 9-3SS:llä :oops:, ennen kuin saa tuon Laser Redin 9-3SS:n kolarikorjauksesta :roll: No aluksi oli alla sijaisautona musta Subaru Forester ja nyt tuo hopeanharmaa 9-3SS, joten kun kahdesta "pahasta" piti valita pienempi, niin valitsin hopean harmaan Saabin ja vaihdoin Subarun siihen :wink:

Ja tämä oli sitten vain meikäläisen mielipidettä ja tilitystä :roll:
Minulle taas punaisesta väristä tulee ensimmäiseksi mieleen Volvo :wink: ja en missään tapauksessa halua, että autoni yhdistetään Volvoon, joten punainen väri ei tule kysymykseenkään.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Hyvää tietoa...

Viesti Kirjoittaja TKL »

Bob kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Väri on TÄYSIN VÄÄRÄ :wink:

Mielipideasia, mutta tuon värisiä Mersuja ja Toyotoja on Suomessa myyty vaikka kuinka paljon. Varmaan 97% nyt myydyistä Avensiksista ja Corolloista on hopeanharmaita (lieneekö mallin perusväri?). Eli tuon värisiä autoja mahtuu Suomessa nykyään 13 tusinaan. Musta 9-3:nkin (joita suurin osa viime vuonna Turbo Pilot -malleista on) on yksilöllisempi väri kuin tuo hopean harmaa.

Itse en koskaan ostaisi tuon väristä autoa. Paitsi jos saisin erittäin halvalla, niin maalauttaisin päälle jonkun toisen värin. Valitettavasti joutuu vielä ajelemaan 1-2 päivää hopeanharmaalla 9-3SS:llä :oops:, ennen kuin saa tuon Laser Redin 9-3SS:n kolarikorjauksesta :roll: No aluksi oli alla sijaisautona musta Subaru Forester ja nyt tuo hopeanharmaa 9-3SS, joten kun kahdesta "pahasta" piti valita pienempi, niin valitsin hopean harmaan Saabin ja vaihdoin Subarun siihen :wink:

Ja tämä oli sitten vain meikäläisen mielipidettä ja tilitystä :roll:
Minulle taas punaisesta väristä tulee ensimmäiseksi mieleen Volvo :wink: ja en missään tapauksessa halua, että autoni yhdistetään Volvoon, joten punainen väri ei tule kysymykseenkään.

Lähinnä tulee mieleen kun näkee uuden auton jossa värinä peruspunainen tai valkoinen että jaahas... on näköjään menty aika budjetin äärirajoilla autohankinnassa :lol:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Jotkut ei vissiin huomannu "Bobin" mainintaa väristä musta :?:
Itse olisin halunnut juuri mustan 2005 alussa, mutta silloiset "Helsinki Edition" tarjousmalleissa mustat oli myyty loppuun ja valitsinkin sitten
tarjolla olleista lähinnä sitä olevan metallivärin Nocturne Blue.
Ja olenkin pitänyt väristä ja jotkut väittävätkin, että metalliväri on
helppohoitoisempi/kestävämpi :roll:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Hyvää tietoa...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

TKL kirjoitti:
Bob kirjoitti:
Lähinnä tulee mieleen kun näkee uuden auton jossa värinä peruspunainen tai valkoinen että jaahas... on näköjään menty aika budjetin äärirajoilla autohankinnassa :lol:
Minä näin toissapäivänä (pitkästä aikaa) Polar White SS:n ja minusta se oli hiton hyvän näköinen. Punainen passaa Aeroon mutta en oikein perus-lineariin sitä valitsisi. Olen itse tosin puolueellinen Smoke Beigen suuntaan :lol:
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Hyvää tietoa...

Viesti Kirjoittaja Bob »

saab93f kirjoitti:
Bob kirjoitti:
Lähinnä tulee mieleen kun näkee uuden auton jossa värinä peruspunainen tai valkoinen että jaahas... on näköjään menty aika budjetin äärirajoilla autohankinnassa :lol:
Minä näin toissapäivänä (pitkästä aikaa) Polar White SS:n ja minusta se oli hiton hyvän näköinen. Punainen passaa Aeroon mutta en oikein perus-lineariin sitä valitsisi. Olen itse tosin puolueellinen Smoke Beigen suuntaan :lol:
Itseasiassa tuo ei ole minun kirjoitustani laisinkaan - itselläni on ollut monta valkeaa autoa ja tiedä vaikka seuraavakin olisi.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

ptpjok kirjoitti:Jotkut ei vissiin huomannu "Bobin" mainintaa väristä musta :?:
Itse olisin halunnut juuri mustan 2005 alussa, mutta silloiset "Helsinki Edition" tarjousmalleissa mustat oli myyty loppuun ja valitsinkin sitten
tarjolla olleista lähinnä sitä olevan metallivärin Nocturne Blue.
Ja olenkin pitänyt väristä ja jotkut väittävätkin, että metalliväri on
helppohoitoisempi/kestävämpi :roll:
Ei muuten huomannut Bobikaan :lol: , kun ei sellaisesta kirjoittanutkaan.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jep, itsekään en ottaisi punaista autoa, jos se olisi oma auto. Mulla on ollut yksi punainen OG900i16V ja se haalistui tosi ilkeästi :evil:
Työsuhdeautossa tuo punainen väri ei haittaa, koska auto menee kuitenkin kiertoon 3-4 vuoden käytön jälkeen :wink:

Kovin on synkkiä värejä uuden 9-3:n mallistossa :roll: Mun suosikkivärit ovat metallinsininen, 2004 -mallistossa ollut turkoosi ja 2006 -mallistossa ollut Arbor Green.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin