ECU:n sijainti?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Eros
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 21:32
Paikkakunta: Lappeenranta

ECU:n sijainti?

Viesti Kirjoittaja Eros »

mistäs päin ECU löytyy SS:sta? onko kukaan törmännyt?
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

kojelaudan takaa02-06, 07-> en ole varma...
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Kylläpä se Trionic:n ohjausyksikkö taitaapi oleskella kuitenkin siellä konepellin alla moottorin etupuolella, mustan muovisen moottorisuojuksen alla.
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

Bob kirjoitti:Kylläpä se Trionic:n ohjausyksikkö taitaapi oleskella kuitenkin siellä konepellin alla moottorin etupuolella, mustan muovisen moottorisuojuksen alla.
eikös ecu ole eri asia? vai mikä juttu sielä kojelaudan takana oli, oliko se sitte ehu... liikaa lyhenteitä:/ moottorinohjaus pömpeli taas ei ole muovikotelon sisällä vaan siinä akkukotelon takana. tiedän koska meitä on kielletty kastelemasta töissä sitä, yks kun on menny rikkikin :lol: :mrgreen:
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

julle05 kirjoitti:
Bob kirjoitti:Kylläpä se Trionic:n ohjausyksikkö taitaapi oleskella kuitenkin siellä konepellin alla moottorin etupuolella, mustan muovisen moottorisuojuksen alla.
eikös ecu ole eri asia? vai mikä juttu sielä kojelaudan takana oli, oliko se sitte ehu... liikaa lyhenteitä:/ moottorinohjaus pömpeli taas ei ole muovikotelon sisällä vaan siinä akkukotelon takana. tiedän koska meitä on kielletty kastelemasta töissä sitä, yks kun on menny rikkikin :lol: :mrgreen:
Kojelaudan takana on mm. EHU, joka on radioyksikkö. Trionic on nimenomaan moottorinohjausyksikkö eli ECM. Akkukotelon "takana" on luistoneston ja ESP:n ohjausyksiköt (ei niitäkään kannata kastella).

Perinteistä yhtä "ECU":a ei oikeastaan olekkaan, vaan toiminta on jaettu monelle erilliselle yksikölle, jotka viestivät väylien kautta keskenään.

Ajattelin, että viestiketjun aloittajan tarkoittaman "ECU":n vastaavat toiminnallisuudet SS:ssä hoitaa lähinnä juuri tuo Trionic-yksikkö eli ECM.
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

kai sä tiedät paremmin :P mä menin vanhan saabin kaa ihan sekasin kun siinä poksahteli vähän kaikki sieltä sun täältä :mrgreen:
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
Eros
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 21:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Eros »

Joo ehkäpä täsmennys tässä vaiheessa olisi paikallaan. Eli moottorinohjausyksikköä tarkoitan. Eli onkohan se sitten se ECM trionic.

:lol:
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Eros kirjoitti:Joo ehkäpä täsmennys tässä vaiheessa olisi paikallaan. Eli moottorinohjausyksikköä tarkoitan. Eli onkohan se sitten se ECM trionic.

:lol:
ECM on lyhenne sanoista "Engine Control Module" ja ECU yleeensä "Electronic Control Unit", joskus myös "Engine Control Unit".

Millä myllyllä autosi on? Kaksilitraisissa turboissa moottorinohjainyksikkö (Trionic8) on moottorin muovikuoren (se musta kuori, jossa lukee turbo tms. kolmella torx-pultilla kiinni, auton omissa työkaluissa on sopiva ruuvimeisseli) alla moottorin päällä etupuolella. Varsinainen ohjainyksikkö on neljällä 10mm pultilla kiinni.
V6 Aerossa on moottorinohjainyksikkö (Motronic E9). Tämä sijaitsee konetilan takaosassa lähellä rintapeltiä auton oikealla puolella. En ihan tarkkaan muista onko siinä jotain päällä vai onko se näkyvissä, kun ei hetkeen ole tuollaista autoa nähnyt.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

uusi93 kirjoitti:
Eros kirjoitti:Joo ehkäpä täsmennys tässä vaiheessa olisi paikallaan. Eli moottorinohjausyksikköä tarkoitan. Eli onkohan se sitten se ECM trionic.

:lol:
ECM on lyhenne sanoista "Engine Control Module" ja ECU yleeensä "Electronic Control Unit", joskus myös "Engine Control Unit".

Millä myllyllä autosi on? Kaksilitraisissa turboissa moottorinohjainyksikkö (Trionic8) on moottorin muovikuoren (se musta kuori, jossa lukee turbo tms. kolmella torx-pultilla kiinni, auton omissa työkaluissa on sopiva ruuvimeisseli) alla moottorin päällä etupuolella. Varsinainen ohjainyksikkö on neljällä 10mm pultilla kiinni.
V6 Aerossa on moottorinohjainyksikkö (Motronic E9). Tämä sijaitsee konetilan takaosassa lähellä rintapeltiä auton oikealla puolella. En ihan tarkkaan muista onko siinä jotain päällä vai onko se näkyvissä, kun ei hetkeen ole tuollaista autoa nähnyt.
Ja 1.8i:ssä eli vapaasti hengittävässä Opelin koneisessa on taas Simtecin yksikkö, mutta "Turbo Sensonic" tietänee jo sen paikan - muilla en tiedä näitä olevankaan :D - leikki leikkinä siellähän se on lähellä tulipeltiä moottorin vasemmassa päädyssä.
saabguru
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 17:49

Ei...

Viesti Kirjoittaja saabguru »

siinä ole kun muutama ecu.... et kannattaisi perehtyä asiaan ennenkuin kyselee missä sellainen on, väyläautossa niitä löytyy n. 10 - 40 kpl.
Eros
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 21:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Eros »

kiitos paljon vinkeistä...sieltähän se trionicci lopulta löytyi helposti. joo onhans nuita yksikköjä autossa yhtä paljon kuin mittoja maailmassa. :lol:
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Eros kirjoitti:kiitos paljon vinkeistä...sieltähän se trionicci lopulta löytyi helposti. joo onhans nuita yksikköjä autossa yhtä paljon kuin mittoja maailmassa. :lol:
Saako vielä udella, että miksi sitä etsit? Vaihtaa sitä ei voi "lennossa", vaan tarvitaan Tech2, että voi "liittää" ja "poistaa" moottorinohjainyksikkö 9-3 SS/SC/CV:stä. Vanhemmissa peleissähän vaihto ei Tech2:ta vaatinut.
Vastaa Viestiin